Het Red Bull-team schijnt motorenleverancier Renault volgend jaar te willen dumpen, wat ook gevolgen zal hebben voor Toro Rosso. Betekent dat serieuzere power in Max’ bolide komend seizoen?
Er zijn nog geen deals gesloten of huwelijken gebroken, maar de geruchtenmachine draait op volle toeren. Autosport meldt sterke aanwijzingen te hebben dat Red Bull, dat nog tot eind 2016 een motorendeal met Renault heeft, hier aan het eind van dit jaar al een bom onder wil leggen. Na de 7de/8ste motor en de zoveelste gridpenalty is de maat vol, zo luidt de redenatie. Daarnaast speelt natuurlijk de mogelijke overname van Lotus een rol, waardoor Renault volgend jaar als fabrieksteam zou kunnen instappen in plaats van alleen als leverancier.
Mocht Renault door Red Bull gedumpt worden, dan volgt hoogstwaarschijnlijk ook sattelietteam Toro Rosso. Aangezien de Hondablokken nog veel werk voor de boeg hebben zouden Ferrari en Mercedes als serieuze leveranciers overblijven. Mocht Max er nog een jaartje aan vast plakken bij STR, dan zijn wij benieuwd wat voor krachtbron er volgend jaar achter hem ligt.
Verstappen rijdt snelste raceronde
Dat de STR’s helemaal zo beroerd nog niet zijn bewezen Verstappen en Sainz (die – gelukkig voor hem – na 4 non-finishes eindelijk de race uitreed) vandaag. Ze knalden de McLarens voorbij, en scoorden bijna punten, waarvan Max nog redelijk baalde na de race, hij zat er vrij dichtbij. Het chassis oogde ook op het rappe Monza zeer stabiel, en de inhaalactie op Nasr (terugkijken) was een prachtige.
Ook zette onze landgenoot de snelste raceronde op mediumbanden neer, zo blijkt uit data van Pirelli. Max klokte een rondje van 1m27.390s op het rubber met de witte rand, royaal sneller dan Goldilocks Hamilton. De Brit kwam niet verder dan 1m27.780s op de mediumbanden.
Oh, en tot slot: kudos voor Vettels opmerking na de race dat deze geweldige GP niet verloren mag gaan. Een F1 zonder Monza is als een BaCo zonder rum. Ook in 2017 MOET de race gewoon weer op de kalender staan.
cthijs zegt
Vond de race een beetje matig om te zien maar dat zien we wel vaker met hoge snelheidsbanen
Tonnie zegt
Zou Jaguar misschien niet een gokje willen wagen? Supercharged v6?
jipino zegt
Beetje non-nieuws dit. Ene helft geruchten en speculatie, andere helft niet echt relevant naar mijn mening. Max krijgt in ieder geval wel genoeg aandacht hier. Sorry voor mijn enigszins zure reactie, anders schrijf je altijd wel heel goed sir smokalot.
gallardogt zegt
@jipino: Het gaat om bewustwording in deze complexe materie en dat kan je niet vaak genoeg ventileren bij alle lezers.
ahs1979 zegt
In het verleden heeft STR ook met andere motoren dan RB gereden, dus als Red Bull afscheid neemt van Renault hoeft dat nog niet te betekenen dat Torro Rosso daarin meegaat. Is Cosworth niet een optie??
xiran zegt
@ahs1979: nee die hebben het een paar jaar geleden geprobeerd.
kylian zegt
Mijn glazen bol zegt dat er volgend seizoen weer een Renault krachtbron in de TR ligt.
Renault heeft in het verleden bewezen een top motorleverancier te zijn en zal er alles aan doen om dat weer te worden, een overname van Lotus zal daar alleen maar aan bijdragen.
mauricerma zegt
Toch lijkt het me sterk dat grote concurrenten ferrari of mercedes hun motoren gaan verkopen aan red bull
roppp zegt
@mauricerma: alsof de klantenmotoren van Ferrari iets bereikt hebben….
mauricerma zegt
@roppp: nee niet veel nee. Maar ik mag toch wel hopen dat je redbull en toro rosso niet gaat vergelijken met sauber ?
Hupke zegt
Monza is niet spectaculair op de tv. Om emotionele redenen of als je effectief altijd ter plaatse gaat kijken kan he zeggen dat Monza moet blijven. Maar laat ons eerlijk zin en toegeven dat ze de GP van Monza eigenlijk kunnen schrappen voor de telivisie kijkende f1 fan.
ronnys zegt
@Hupke: tja dat zelfs vind ik van Monaco, dat is door gaans nog veel meer den optocht zonder inhaal actie. Het enige is dat er af en toe 1 schade rijdt. Nou nou wat een spanning!
gtwillem zegt
Bacardi… Niet te hachen. Het is gewoon zonde van goede cola. Als je een Cuba Libre wilt maken doe het dan tenminste met rum uit Cuba. Havanna Club is zelfs puur te drinken (Bacardi is smeriger dan antivries ruitenwisservloeistof). Anejo Special of 3 anos is de betere keuze. (Perensapjes zijn ook lekker…)
vonklausenburg zegt
@gtwillem: wanneer mag ik op je stemmen? Ik wil je in de Kamer.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: haha, gewoon Vieux.
dutchneon zegt
@gtwillem: zeker waar en eigenlijk is de meeste van die rommel die de jeugd zo graag met flessen tegelijk achterover gooit niet te hachen…. ze vinden het zelf ook maarja stel dat je geen drank lust en dat laat merken ;)
timmehh zegt
@gtwillem: ik stem voor Appleton, puur dan wel..
exclusieviteitsfreak zegt
Ik heb als diehard fan van Scuderia Toro Rosso onofficieel vernomen dat het vermoedelijk de Ferrari stal zal worden, echter de beslissing moet nog bevestigd worden, en zal pas na de raad van bestuur bevestigd worden . . .
henkhupelschoten zegt
Rosberg eruit verstappen erin!
henkhupelschoten zegt
Liever hamilton maar dag gaat toch niet gebeuren..
ej20g zegt
@henkhupelschoten: Mercedes zou wel dom zijn om de beste rijder in het veld weg te sturen. Maar goed, Rosberg weg sturen zou ook geen slimme zet zijn aangezien hij ook flink kan sturen.
ronnys zegt
@ej20g: het is zeker niet de beste rijder van het veld, hij is jammer genoeg de betere ten op zichte van Rosberg.
w0o0dy zegt
Mooie actie buitenom, irritante vorm van terugkijken. En aangezien Hamilton Mercedes power voor Red Bull een slecht plan vindt zou het wel eens Ferrari kunnen worden.. Overigens.. Power voor Toro Rosso.. Dat worden met een chassis net zo goed als dit jaar gewoon standaard punten bij uitrijden en soms een podium…
mashell zegt
@w0o0dy: zou er naar Hamilton geluisterd worden als er zakelijke beslissingen gemaakt moeten worden?
trustmeiamanengineer zegt
Ferrari blok in de Torro Rosso. En dan het jaar erna Max in de Ferrari, als Kimi met pensioen gaat. Ideaal scenario lijkt me.
awesome zegt
Mercedes krabbelde onlangs al terug. Die hebben natuurlijk een Joint venture met Renault in het dagelijks leven, en willen dat niet ondermijnen. Ze willen leveren aan Red Bull, maar enkel als Renault hier vrede mee heeft.
Dus ik denk dat het nog een jaar Renault word, en anders Ferrari.
In tegenstelling tot de meeste hier hoop ik dat Max geen ‘part of the deal’ is. Die knul is dan 19 en op het hoogtepunt van zijn carrière… Dat moet je toch helemaal niet willen? Dat gaan we 2 seizoenen leuk vinden met zijn allen, maar daarna?
mashell zegt
@awesome: Dat is de oplossing! Mercedes gaat gewoon Renault motoren leveren met een Mercedes logo erop, net als in de A klasse.
mrB zegt
Nasr is voor Verstappen het feutje om zijn kunsten op te showen. Mooie actie
clarkson zegt
Volgens mij heeft hamilton in zijn laatste rondes toen hij moest puchen de snelste race ronde gereden…
fmgarcia zegt
@clarkson: 1:26…something, Olaf zei het nog dacht ik!
clarkson zegt
@clarkson: 1:26.6
ikkeook zegt
@clarkson: Klopt, maar dat was op de soft compound.
http://www.pirelli.com/corporate/en/press/2015/09/06/2015-italian-grand-prix-race/
jaapiyo zegt
@ikkeook: true, maar dat maakt het toch een beetje een loos punt. Ik heb het namelijk niet nagezocht maar omdat het het meest logisch is denk ik dat de STR mannen de omgekeerde strategie van de jongens vooraan hebben gedaan qua banden. Logisch dat je dan het hardste gaat op de mediums van iedereen; je rijdt er op als de auto een stuk lichter is en er het meeste rubber op de baan ligt. Hoeza!
Beetje een wassen neus dus, zonder de drivethroughs hadden ze misschien hooguit met de Saubers en RBR’s kunnen vechten voor de laatste puntjes, maar behalve de McLarens en Marussia’s was voor de rest iedereen sneller op deze baan, inclusief de nog uitgevallen Lotussen en Rosberg waar ze als die de race uit hadden gereden ook achter gefinished waren.
TheVeenmeister zegt
@ikkeook: Neen, dat was op de Mediums.. Een van de laatste ronden van de race. Nadat t team vroeg te pushen en secondes te pakken.. Hamilton is namelijk maar 1x gestopt van soft’s naar Mediums…
papa zegt
@clarkson: dat is meer dan 6 seconden langzamer als in 2004… Zo jammer
clarkson zegt
@papa: is de baan ook niet anders geworden na 2004?
philipf zegt
Ik hoop het!
jaapiyo zegt
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat Renault weer een eigen team wil hebben op dit moment. Het is wel heel optimistisch als ze denken dat ze een beter chassis kunnen bouwen dan Adrian Newey de laatste twee jaar gedaan heeft en met deze motor vooraan mee kunnen doen. Het lijkt me niet een beslissing die ingegeven is door rationele overweging maar meer door de ergernis die er met de topmensen van RBR is ontstaan.
Op hun beurt heeft RBR dan ook wel vrij snel Renault afgebrand op een manier waarvan ze wisten dat die dat niet konden pikken. Hetzelfde krijg je nu met McLaren en Honda.
Maar ik zie dit RBR op de langere termijn wel eens kunnen schaden. Zowel bij Ferrari als Mercedes zijn ze toch een klantenteam, dus je zal een aanzienlijk beter chassis moeten bouwen dan het fabrieksteam om die te kunnen verslaan. Zie het afzakken van McLaren toen ze niet meer het fabrieksteam van Merc waren maar een klantenteam en het huidige Williams. Die gaan wel lekker met die Mercs in de staart maar toch op gepaste afstand van de fabrieksjongens zelf.
Ook jaren geleden moest en zou RBR juist de Renault motoren hebben ipv de Ferrari krachtbron. Die laatste werd toen handig doorgespeeld naar STR. Alleen toen ze beiden min of meer met dezelfde auto reden dat ene jaar bleek de Ferrari opeens beter te zijn op power circuits. Daar heeft Seb zijn overwinning op Monza in de STR aan te danken.
Klassiek geval careful what you wish for. Ik zie dit makkelijk eindigen in een lose/lose voor zowel Red Bull als Renault.
Dutchdriftking zegt
Zo snel mogelijk naar een team met een echte motor. Ik snap dat men in eerst instantie voor TR heeft gekozen aangezien hij bij een ander team een 3e stoeltje zou krijgen. Maar als hij vaste rijder wordt voor Mercedes of Ferrari dan gaan er heel snel podium plekken komen.
cthijs zegt
Als je de snelste raceronde neer kunt zetten zal het motortje toch wel meekunnen met de snelste drie .als ze een nog een beetje werken aan betrouwbaarheid en betere kwalificatietijden dan moet het toch wel goed komen want zeg nou eerlijk wat scheelt het nou