De auto was per boot onderweg naar Nederland. De 82-jarige rechtmatige eigenaar van de klassieker was 36 toen zijn auto gestolen werd.
Op 13 maart 1968 werd de Jaguar E-Type (series 1 of 1 1/2) met bouwjaar 1967 ontvreemd, de eigenaar Ivan Schneider is bijzonder in zijn nopjes met het feit dat zijn auto terugkeert. En wij eerlijk gezegd ook, want de man vertelt dat hij in het weekend met regelmaat om vier uur ’s morgens opstond om op de snelwegen van New York snelheden van meer dan 160 kilometer per uur te kunnen rijden. Iemand die zodanig petrolhead is verdient zijn auto terug.
De Jaguar werd ontdekt op een schip dat vanuit Los Angeles naar Nederland onderweg was. De auto werd gezien in een container maar tegen de tijd dat men de diefstal kon bevestigen was het schip al bijna in Nederland. Het bedrijf dat verantwoordelijk was voor het transport werd opgedragen de auto in LA af te leveren en zo gebeurde het dat de Jaguar E-Type een paar weken geleden weer in LA arriveerde.
De douane wist vervolgens de rechtmatige eigenaar op te sporen. De beste man is bijzonder blij dat zijn geliefde Jaguar terugkeert en is van plan de auto te gaan restaureren. De politie onderzoekt ondertussen nog hoe de auto van New York in Los Angeles terecht is gekomen. De persoon die de auto naar Nederland transporteerde had de auto zo’n drie maanden in bezit gehad en gekocht van iemand die hem al 40 jaar in een schuur had staan.
Een paar maanden geleden werd een andere Jaguar E-Type na ruim veertig jaar terug gevonden. Is dit een trend?
Bron: Customs and Border Protection
Sracerr zegt
Behaalde resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst. In dit geval dus wel door het dievengilde.
Dino2400 zegt
Als ik het goed begrijp (als de links in het stukje inderdaad naar DIE jaguar verwijzen) is de auto dus geveild door Bonhams?
Vraag me af hoe dat kan en of zij geen chck doen naar de herkomst van te veilen auto’s?
MercMax zegt
@Dino2400: Die Jag van Bonhams is RHD. Deze Jag is LHD.
desjonnies zegt
Leuk verhaal.
Kan me voorstellen dat die eigenaar na 46 jaar er toch altijd ergens diep de pest in gehad te hebben, nu bijzonder blij zal zijn.
Want onbewust heeft’ie de afgelopen 46 jaar iedere keer stiekem gekeken of het niet toevallig zijn E-type was, als hij er eentje tegenkwam en het diefstal verhaal talloze malen moeten vertellen aan anderen.
En als er een E-type van je wordt gejat, zoiets blijft altijd knagen denk ik.
Kun je wel een andere kopen, maar da’s toch anders, zeker met een Engelse auto uit die periode, die hebben allemaal hun eigen individuele nukken en trekjes.
Zo was mijn eigen MGB een rubber bumper, die ene die ik had, ja die reed gewoon beter dan andere B´s die had het voor mij, terwijl de rest van de wereld van mening was dat ik met een chroombumper moest rijden.
Maar ja , die rode Rubber, dat was MIJN wagen.
(iedereen die nooit echt met de krengen van producten uit de roemruchte Leyland periode heeft gereden, maar met iets klinisch Duits of Japans rijden -no offence- snappen niet wat ik bedoel)
heidi zegt
@desjonnies: Ooit aan gedacht om van jouw verhaal een boek te schrijven? Of een serie/film te maken?
parker zegt
@heidi: liever niet..
desjonnies zegt
@parker:
+1
dikdraak zegt
@desjonnies: Ik weet precies wat je bedoelt. Ik heb een tijdje in een ’69 Spitfire gereden. Het rammelen was harder dan het motorgeronk maar God, wat een wagen.
stephanotis zegt
Geen leuk verhaal voor de persoon die de auto naar Nederland transporteerde.
desjonnies zegt
@stephanotis:
Als die kan bewijzen te goeder trouw te zijn geweest, als voorbeeld dat hij de wagen niet voor $ 1200 heeft gekocht, maar conform de marktprijs, moet de verkopende partij hem schadeloos stellen.
DWZ dat ze dus ook alle kosten en de transport en verzekeringskosten voor hun rekening moeten nemen .
Daarbovenop kan de Nederlander ook nog eens gederfde inkomsten claimen, reis en verblijf kosten.
Maar reken je in dit soort gevallen nooit rijk, meestal kom je er niet zonder kleerscheuren vanaf.
Hetzelfde geldt voor die Nederlandse verzamelaar die een voor oorlogse Mercedes kocht in de VS, te goeder trouw overigens via een veilinghuis, de wagen kwam terug in Europa en werd in Duitsland geconfisqueerd, omdat de nabestaanden van de eerste eigenaar beweren dat de wagen onrechtmatig door de geallieerde bezetter als oorlogsbuit was meegenomen, onterecht in beslag genomen, dus eigenlijk ordinair gestolen.
De Nederlander is een gefortuneerd man die in staat zal zijn om een goede advocaat in de arm te nemen; maar hier zit je als klassieker-liefhebber niet op te wachten.
doguhan_t zegt
En nu weer verkopen…