De geruchten over een Alfasud blijven maar aanhouden. We wisten het al maar ook Newsweek denk dat Alfa nog dit jaar op de motorshow in Parijs een nieuwe Alfasud zal onthullen. Het zal een concept zijn op basis van de Fiat Grande Punto, bovenstaande schets is daar een impressie van…
De wagen wordt gepositioneerd onder de Alfa 147 en krijgt uiteraard de nieuwe neus met drie opvallende koplampen, zoals deze ook te zien is bij de Brera en de 159. Klik hier voor de scan van het artikel in newsweek (via autoblog.it).
En met dank aan George voor de tip!
autoliefhebber zegt
Ik hoop niet dat hij er zo uit gaat zien, dit is veel te veel een Punto met een andere neus.
Verder begrijp ik de naam Alfasud niet, die had een enorm slechte reputatie (roesten in de folder)
Alwood zegt
ik kan me idd ook niet voorstellen dat een merk succes wil hebben door een naam als deze af te stoffen?! verzin dan beter een nieuwe naam anders krijg je het marketingtechniesch wel heel zwaar volgens mij.
w0o0dy zegt
in landen waar Alfa Romeo veel meer auto’s verkoopt en bij liefhebbers staat de Alfasud heel erg goed bekend. De auto werd door velen geroemd om zijn geweldige rijgedrag (voor die tijd) en niet zozeer vanwege de roest (die natuurlijk in NL veel erger toeslaat dan in Italië, Spanje, Portugal) Maar goed, het is wel een feit dat mensen het beeld dat ze eenmaal hebben door een auto uit het verleden niet snel meer loslaten. Kijk maar naar Volkwagen, Opel en Mercedes… die hebben alledrie in de jaren 80/90 meerdere auto’s gebouwd die technisch onder het gemiddelde van de klasse uitkwamen…. toch heeft de reputatie daar maar heel er beperkt schade door geleden….
autoliefhebber zegt
@Woody, je visie deel ik. De Alfasud was qua ontwerp een briljant wagentje. Maar inderdaad, een slechte reputatie krijg je niet zomaar weg. Daar heeft Skoda ook last van.
Opels zijn nooit erg betrouwbaar geweest en technisch vaak erg conservatief (‘dweil op de weg’ werden ze vroeger genoemd vanwege de slechte wegligging), toch heeft dit merk een goede reputatie. Sinds Mercedes rond 1985 de produktiecapaciteit plots verhoogd van 450.000 naar 600.000 binnen een paar jaar, zijn ze middelmatig van kwaliteit. Decennialang maakten ze maar twee modelseries, de S-klasse en het taxi-model en men deed rustig 7 jaar over het ontwikkelen van een opvolger. Dan kun je constante kwaliteit leveren. Alleen gek dat Japanners iedere drie jaar met nieuwe modellen komen, die ook nog eens veel sneller in elkaar zetten en toch qua betrouwbaarheid bij de top scoren.
Supermug zegt
Maken die handel. Het word eens tijd dat Alfa een model onder de 147 gaat maken.
En die naam mogen ze rustg gebruiken. Ferrari is bezig met oude namen te gebruiken net als Alfa en dat vind ik historisch gezien prachtig.
esvida zegt
ik vind dat ze de naam alfasud helemaal niet moeten gebruiken op zo n modern model de naam alfasud behoord gewoon bij het klassieke model zoals iedereen het van oudsher kent want zoals het er nu uit ziet kunnen het ze beter maar een 137 of zoiets noemen het model onderscheid zich helemaal niet van de andere modellen.
kjell zegt
ik zie het gat al en hij is mooi maar de naam mag anders
Tommy zegt
Denk dat ze bij Alfa naamsgewijs rekening moeten houden met de opvolgers. Straks namelijk ook met de opvolger van de 159 en de 149 en de 169… ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik denk dat ze de oplossing in de naam van de AlfaSud weer kunnen vinden.
autoliefhebber zegt
Ik heb die nietszeggende nummers altijd jammer gevonden. Bij Ferrari zit er een systeem in, nl. cilinderinhoud : aantal cilinders, zo doen ze het al vanaf de oprichting.
Sven zegt
Ik vind dat de naam prima bij dit autootje past.
Het is te hopen dat ze hem ook werkelijk gaan maken.
Cuore sportivo zegt
159 is de nummer van een beroemde (waar ik de naam niet van ken=>beroemd zei ik dus ??) alfa rijder van vroeger die met dit nummer reed.
Al de rest weet ik niet.
erik dikkers zegt
Maken dat ding en snel want ik wil ook wel eens een nieuwe alfa kunnen kopen.Hier moet gewoon een markt voor zijn.Er rijden al veel te veel saaie duitse gedrochten rond op de weg.De naam zal vast niet een probleem zijn, ik heb 5 sudjes gehad en vind het nog steeds een van de betere alfas ooit gemaakt.Technisch oersterk en fraai bedacht als je kijkt naar het tijdperk waaruit het stamt. Dertig jaar geleden waren er echt niet veel auyos uit die klasse met schijfremmen rondom en 5 versnellingen. Wie nu nog steeds loopt te zaniken over roest heeft zeker nog nooit naar een 10 jaar oude astra of vectra gekeken bij de achterwielkasten…Ik bedoel maar.
Ben zegt
Ik ben zeer verheugd dat ze weer een Sud gaan brengen, ik hoop alleen dat hij dezelfde fantastiese rij eigenschappen heeft als de eerste Sud.
Hier heb ik er veel van versleten, dat was een geweldige auto.
Ferry zegt
ik ben het volledig met erik dekkers eens. Er moet een goedkopere alfa komen, en waarom niet weer een sud? Het waren fantastische wagens, tja ze roestten toen een beetje veel. Mijn laatste Sud geheel in de lijnolie gezet en nooit niet roesten. Dus met een beetje bescherming kom je een heel eind. Ik rij nu in een 75 uit ’92 zonder een spatje roest. En er zijn genoeg autos, ook de duitse merken, die na tien jaar al roestig zijn.