Waarschijnlijk heeft iedereen wel iets in zijn leven wat hij of zij al jaren van plan is maar wat er nooit van komt. Bij mij was dat de afgelopen 10 jaar het bezoeken van de 24 uur van Le Mans, maar afgelopen weekend heb ik dat van mijn ToDo lijstje kunnen schrappen. Been there, done that, volgend jaar weer.
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: als je pretendeert van auto’s en autosport te houden dan is je leven niet compleet zonder de 24 uur van Le Mans meegemaakt te hebben. Lang heb ik ernaar uitgekeken om dit evenement bij te wonen, en dit jaar is het dan eindelijk gelukt. Gelukkig maar, want niets is zo gaaf als 55 auto’s die 24 uur aaneengesloten tot het uiterste gedreven worden om uiteindelijk zo snel mogelijk over de streep te gaan op zondagmiddag om 15:00.
Eenmaal aangekomen in Le Mans blijkt al dat dit niet zomaar een race wordt. Als ik om een uur of negen op zaterdagochtend bij het circuit in de buurt kom zie ik niets anders dan exotische auto’s en overal mensen met Audi en Peugeot vlaggen, petjes, t-shirts, etc. Er is sprake van gezonde rivaliteit, zonder dat er hooligan-achtige taferelen bij komen kijken. Na het regelen van een aantal zaken mik ik de auto op de parking en vertrek ik richting paddock, waar ik nog net op tijd in de VIP ruimte van Audi arriveer voor een snel ontbijtje en een interview met Christijan Albers, die dit jaar uitkomt in de Audi R10 TDI van team Kolles.
Na dit praatje bijgewoond te hebben besluit ik maar eens op verkenning te gaan. Het circuit is behoorlijk uitgestrekt maar het meeste publiek groepeert zich rond het paddock, het rechte stuk waar de start straks gaat plaatsvinden en de gebieden daaromheen. De andere kant van het circuit is slechts beperkt toegankelijk voor publiek, maar bestaat ook voor het grootste deel uit rechte stukken. Ik maak een korte wandeling door de pitstraat waarbij ik uiteraard de pitboxen van Neerlands trots in bange dagen Spyker even bezoek. Spyker zou nog een pittige race tegemoet gaan, zou later blijken. Na een leuk dansje van een stel in roze geklede dames en de rijderspresentatie is iedereen er klaar voor: let the race begin!
Om drie uur gaat het geheel van start. Een gemiddeld rondje duurt voor de LMP1 auto’s ongeveer 3:20 wat erin resulteert dat de eerste GT2 auto’s al binnen een kwartier op een ronde achterstand gezet zijn. Vanaf dat moment is er altijd wat te zien op het circuit. Al vrij snel gaat het mis met de auto van Nigel Mansell en de eerste (lange) safety car is een feit. Na een tijdje gaat de race verder en de Peugeots ogen dominant en rijden in een treintje bij de rest van het veld weg.
Voor Spyker slaat het noodlot na een aantal uren toe. Een andere, snellere wagen rijdt met een snelheidsverschil van 70 kilometer per uur achterin de blauw-gele bolide. Resultaat: er moet flink gesleuteld worden en pas na een dik uur rijdt de Spyker weer de baan op. Weg race, maar Spyker wil finishen, ook al is het met een auto die onderhuids 10 centimeter korter is gereden. Toch wordt het tempo hervonden. Christijan Albers en zijn team rijden ondertussen hun rondjes rond de 10e plek. Achter de pitbox van Spyker wordt druk gepoetst, en niet alleen op het reserveplaatwerk en de velgen.
Tegen de tijd dat de schemering valt barst het feest op de omliggende terreinen los maar begint bij mij de vermoeidheid toe te slaan. Omdat ik een nacht heb overgeslagen om hier te komen wil ik eigenlijk maar één ding: slapen. Ik weet het vol te houden tot een uur of 1 maar dan besluit ik richting camping te vertrekken om de ogen een paar uur te sluiten. Op de achtergrond het geraas van de de motoren en de wetenschap dat de coureurs die op dat moment achter het stuur zitten geen seconde hun ogen kunnen sluiten. De onboard beelden op de vele monitoren bevestigen dat: 300+ in de nacht is hard. Heel hard. De diesels van Peugeot en Audi houden mij overigens niet wakker, die klinken nog minder fel dan een stofzuiger. De gillende V12 van de Aston Martins doet nog even een poging, samen met Pescarolo’s zijn het dan ook de best klinkende auto’s, maar al vrij snel wint de zwaartekracht het van mijn oogleden.
Als ik ’s morgens op het circuit aankom valt me op dat de Spyker niet rondrijdt. Ik haast me naar de pitbox waar ik te horen krijg dat er technische problemen zijn. Wellicht gevolg van de aanrijding in het begin van de race, maar na een wederom een ruim uur sleutelen kan er weer verder gereden worden. Spyker finisht uiteindelijk ondanks alle tegenslagen en toont daarmee karakter.
Langzaam maar zeker stijgt ook de Audi van Albers steeds een plekje verder, onder meer omdat de Peugeots één voor één beginnen uit te vallen. De Audi’s hebben inmiddels de leiding genomen omdat de Peugeot van Bourdais de geest gegeven heeft. Dat was het begin van het einde voor de Fransen. Één voor één leggen de Peugeots het loodje, de volle winst gaat naar Audi dit jaar en niet één van de Peugeots komt over de finish. Hetzelfde geldt helaas voor Albers en zijn teamgenoten, ook zij vallen in de laatste uren uit. Het Nederlandse succes blijft uit, wat deze teams betreft. De Nederlanders in de GT1 klasse doen het beter: David Hart wordt tweede in de Corvette C6.R en Peter Kox wordt in diezelfde klasse derde in de Aston Martin DBR9.
ik zegt
slecht dat ik er gewoon werkelijk niets van mee gekregen heb….
Tiemen zegt
Ook ik was er weer bij dit jaar en wat was het mooi. Dit jaar de hele nacht wakker gebleven en gekeken bij het stuk na de dunlop brug. Echt een aanrader, snachts nog een tijd bezig geweest om te turven wie uitgevallen was en wie nog reed en vooral veel koffie gehaald want het was ook nog eens koud voor franse begrippen. Volgend jaar zeker weer! Wat een belevenis.
RRPhantom zegt
Leuk geschreven en zou er zelf ook zeker eens heen willen, zo’n VIP-arrangement zou mij ook wel bevallen denk ik.
Stefje zegt
Moeilijk, een race winnen zonder noemenswaardige competitie.
vincent_995 zegt
leuk stukje.
P.S. LOL @ die poetsende man + tekst daarbij
vwfreak zegt
hee casper,
leuk stukje, jammer dat je er zaterdag ochtend pas was. Maar volgens mij zijn er dit jaar toch echt 56 auto’s gestart ipv 55 auto’s. Verder was het echt een relaxed race weekend dat ik voor geen goud had willen missen. Voor ieder die niet is geweest. Volgend jaar gewoon wel gaan.
robbie zegt
@vwfreak: er zijn 55 auto’s van start gegaan. Een van de Ferrari’s was tijdens de vrije trainingen al onherstelbaar beschadigd.
CasperH zegt
@vwfreak: wat Robbie zei ;)
@i-love-suv: Nope, sorry, drie uur begon het feest!
Jaapie zegt
Ook daarbij geweest vanaf de donderdag al! Geweldig festijn. Mooi stukje!
i-love-suv zegt
Ik heb het met enige regelmaat en een nachtrust gezien op eurosport en de link op autoblog.Blijkt toch een belevenis die je denk ik het mooist is als je er live bij bent.
Wat ik mij afvroeg? Begon Lemans vroeger niet om 16.00 uur?!DRive happy
3s zegt
Triest dat we iets gezien hebben van Le Mans behalve de mensen die eurosport 2 hebben.
Het is blijkbaar crisis in Hilversum want bij de GP van Canada was ook niemand aanwezig van de rtl-ploeg net bij de indy 500.
Misschien dat we eens een echte zender krijgen die dit wel allemaal laat zien voor de autosportfan.
bmw_tuning zegt
k heb het gevolgd op tv eecht super knap dat ze dat kunnen echt respect voor de bestuurders, maar het liefst zou ik het in het echt mee willen maken. en dan bij het stuk dat ze optrekken om het lange stuk op te rijden:D:D
Mark zegt
Ook ik was dit jaar weer van de partij, net als vorig jaar.
Natuurlijk al op vrijdag, eerst de bijzondere auto’s bekijken op het plein in Le Mans, daarna de rijders parade. Waar kom je tegenwoordig nog zo dicht bij de coureurs. Alle toppers op foto gezet, en natuurlijk handtekeningen gescoord. (Coronel, Albers, Mansel’s, Fisicella, McNish, en vele anderen)
De race op zaaterdag bijgewoord, en het was weer geweldig!
Volgens jaar weer!
JPM zegt
Leuk stukje tekst.
Ik ben het echter niet eens met je stelling dat Le Mans voor een motorsport liefhebber zo belangrijk is. Dat was het ooit.
Le Mans is veranderd van een race waarbij grote fabrieksteams voor legendarische namen meededen met even legendarische coureurs.
Tegenwoordig wordt er geracete puur vanuit reclame oogpunt door fabrikanten of kleine betekenisloze privateers. De coureurs zijn meestal derderangs typjes die óf geen zitje hebben kunnen bemachtigen in de F1 óf gepensioneerde F1 coureurs zijn. Als ik zie dat Bourdais een van de snelste jongens van Le Mans was zegt dat wat mij betreft wel genoeg. Daarnaast hebben de coureurs het ook minder zwaar dan vroeger, aangezien ze tegenwoordig niet langer dan 4 achter elkaar mogen rijden en er minimaal 3 coureurs voor een team moeten rijden.
Vroeger had je nog wel eens helden die in hun eentje 24uur reden of maximaal met z’n tweeen. Tegenwoordig zijn het 4 en soms zelfs 5 coureurs per team. Het heroische is er af.
De heldenstatus en faam die de race wereldberoemd maakte in de jaren ’50 ’60 en ’70 is tegenwoordig het enige waar Le Mans nog op teert.
Want wees nou eens eerlijk wie heeft ooit van Mike Rockenfeller, Timo Bernhard en Romain Dumas gehoord? En wie komt nou kijken naar wat Audi’s die tegen wat Peugeots racen met diesels?
Sorry hoor maar de huidige LeMans is pathetic.
Ik denk echter met de budget reducties in de Formule 1 die in de toekomst gaan plaatsvinden dat LeMans weer wat nieuwe fabrieksteams kan aantrekken. McLaren en Ferrari hebben al eerder aangegeven dat ze elkaar best bij Le Mans te lijf willen gaan. Als dat soort merken terugkeren worden misschien anderen als Porsche en Jaguar ook gestimuleerd. Laten we het hopen wat voor de huidige Le Mans ga ik nog niet richting Frankrijk, sterker nog, daarvoor doe ik niet eens de tv aan.
Tiemen zegt
@JPM
Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt waar LeMans om draait. Als jij namen als Rockenfeller, Bernhard en Dumas niet kent dan ligt dat aan jou en niet aan le Mans. Verder is Bourdais absoluut geen pannenkoek en hebben ze bij Red Bull/Torro Rosso meermalen aangegeven dat Bourdais met een zware auto wel goed was maar met een lichte niet, ieder zijn ding. Even vergeten dat Bourdais nog steeds heldenstatus heeft in de U S of A? Verder rijden er bij elk team gewoon 3 coureurs en er is geen enkel team dat er meer heeft.
Als jij denkt dat het heroische eraf is dan stel ik voor dat je zelf eens gaat kijken op La Sarthe ;)
Overigens kent elke raceklasse bepaalde commerciele belangen, zo werkt dat nu eenmaal en dat is maar goed ook. Anders zou er geen team rijden ;) De hele racerij en dus ook Le Mans is begonnen vanuit commercieel oogpunt.
Laurens zegt
Le Mans is een grote aanrader. Vooral ’s nachts, buiten “het GP circuit”, neem dan wel een auto mee, of een flink stukje lopen…
JPM zegt
@ Tiemen
Natuurlijk is de racerij ontstaan uit commercieel oogpunt, voor teams die raceauto’s/sportauto’s bouwen ja. A la Ferrari, Jaguar, McLaren, Porsche, Bugatti etc.
Wat is de laatste sportwagen die jij je kan herinneren van Peugeot? En dan de andere deelnemers in de LMP1 en LMP2: Oreca, HPD(Strakka), Pescarolo(OAK), Lola(RML), Ginetta-Zytek(Bruichladdich), Radical etc. etc.
Echt namen die tot de verbeelding spreken zeg!
De enige echt leuke combinatie is Lola-Aston Martin.
Wat coureurs betreft: het zit zoals ik al zei vol jonkies en oud F1 coureurs of coureurs die geen team hebben kunnen vinden of zonen van F1 coureurs.
Fisichella, Alesi, (zoon van)Brabham, Panis, Wurz, Gene, Davidson, Albers, (dochter van)Ickx, Montagny, Bourdais, Grosjean, (zoon van)Post, (kleinzoon van)Andretti, Sala, de hele familie Mansell etc. etc.
De rest zijn coureurs uit lagere klassen.
Maar goed ieder zijn ding, als jij het wel leuk vind is dat goed.
Laurens zegt
@JPM: van de echte namen in de F1 heeft ook nog nooit iemand een auto gekocht, behalve misschien bij Ferrari. De rest heet naar de sponsor.
tijdelijk320 zegt
Volgend jaar gaan we niet verhuizen, dus……. Tijd vrij houden voor dit spektakel :)
Thomasdavidsz zegt
Leuk stukje! heb het zelf op internet moeten volgen… maar wil het zeker een keertje irl mee maken!
Ultimora zegt
Jammer dat de Mad friday niet wordt meegenomen. Dit is voor mij net zo belangrijk als de hele race! Elk jaar gebeuren daar de gekste dingen.
JoepeN zegt
Dit jaar was ik het ook voor het eerst, maar dat zal zeker niet voor het laatst zijn. Niet alleen de race is gaaf, maar het hele sfeertje op de campings is echt fantastisch!
@JPM: uhhmm, autoracen is altijd een vorm van reclame geweest. Dus in plaats van er een probleem van te maken, zou ik er lekker van genieten. :D
Tiemen zegt
@JPM:
Uit je posts blijkt dat je echt niet verder kijkt dan F1 en daarom ken je de rijders + teams niet. Als ik tussen de regels door lees dan wens jij dat de F1 teams meedoen met F1 coureurs, anything else is not good enough?
Nogmaals: De teams die meedoen zijn echt geen pannenkoeken en de coureurs al helemaal niet. Ze worden notabene handgekozen door de organisatie en het is een enorme eer om uberhaupt mee te mogen doen, dat krijg je absoluut niet zomaar voor elkaar als team zijnde. Als jij namen noemt als Pescarolo dan stel ik voor dat je eerst eens naar die naam googled en erachter komt hoe die naam tot de verbeelding spreekt.
Verder: teams als Radical, Zytek zou je als raceliefhebber echt moeten kennen. Die namen spreken zeker weten tot de verbeelding!
JPM zegt
@ Tiemen
Ik denk toch echt dat jij verder moet kijken dan je neus lang is hoor. Er deed dit jaar een hele zwerm jonkies mee die nauwelijks ervaring hebben in de racerij. Mensen zonder prijzen op hun cv. Ik zou maar eens goed googlen!
En nee de F1 heeft er niets mee te maken, maar er zitten gewoon veel oud coureurs in Le Mans die ooit in de F1 hebben gereden en die nu als een soort bezigheid/pensioen nog leuk wat rondjes op Le Mans rijden. Het is tekenend voor het niveau vind ik persoonlijk.
En ik ken Pescarolo, Radical en Zytek weldegelijk, maar dat zijn allen bedrijfjes die nauwelijks 10 jaar bestaan en zich voornamelijk richten op LeMans en absoluut niet tot de verbeelding spreken.
Laten we het eens omdraaien. Zie jij niet liever de oude glorie dagen van Le Mans terug waar Aston Martin, Ferrari, Porsche, Mercedes en Bugatti tegen elkaar racen?
Maargoed nogmaals, als jij het leuk vind is het toch prima. Ik denk er anders over.
Frankypanky zegt
@JPM:
Ik vind dat je nogal zeurt om het zeuren!
Autosport is autosport…
En ook Ferrari was ooit net zo’n klein en ‘onbeduidend’ team als Radial nu. Overigens verkoopt Radial wel auto’s!!!
Iedere tak heeft haar eigen fans; F1, WTCC, DTM, NASCAR, IndyCars en LeMans!
Bovendien, als je wilt klagen…Dan zou je niet “klacht” bij de organisatie van Le Mans moeten neerleggen, maar juist bij die merken die je opnoemde; Aston-Martin, Ferrari, Porsche enzovoort… :roll:
Einser zegt
@Casper;
Da’s gek! Ik heb je helemaal niet gezien!
CasperH zegt
@Einser: damn, en dat terwijl er maar een stuk of 250.000 bezoekers waren ;)
Laurens zegt
@CasperH: even serieus, stalen velgen met witte banden, was dat een officiële Audi? Breng ik die velgjes naar de straler…
CasperH zegt
@Laurens: dat is de Hotrod A1 concept zoals die ook op Wörthersee stond.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/05/05/gepimpte-audi-a1s-op-worthersee-2010
@Smokey: hij is uitgevallen met een kapotte bak, lag op dat moment rond P7, uur of twee voor het eind van de race. Is dat bericht op de site van Albers niet van vorig jaar toevallig?
Laurens zegt
@CasperH: ok, dank. Tegenwoordig staat een Jap al op lichtmetaal, ik zie een staalrevival wel gebeuren, inclusief 80 serie bandjes :-)
SummerSky zegt
Bedankt voor deze update, verder weinig van de race vernomen
Smokey zegt
;-)
staat zeker op mijn verlanglijst.. las op de site van albers dat hij als 9e is geeindigd, jij meldt dat hij is uitgevallen.(zal de uitslag nog wel even bekijken)
mooi, leuk verslag en wat een idiote hoeveelheid fotos..
Jaapie zegt
Het was weer top!
dikke richard zegt
@ i-love-suv
Vroeger begon de race idd om 16.00 uur.
Zelfs in 2004 nog,toen ik er was.
Maar het is wel een evenement dat verslavend werkt.
Vooral s’nachts,als je in de laatste bocht voor Hundaries staat.
RenesisHP zegt
Racing for Holland is dood? Iets gemist?
Duke zegt
Leuk om weer te lezen dat de duitse automobielen toch weer een stuk degelijker zijn dan de franse.
BestwelMichel zegt
echt mooi event
we waren donderdag avond aangekomen, nog net ff snel een deel van de laatste kwalificatie mogen mee maken
vrijdag door de pit gelopen en alles erom heen daarna naar de parade en ff rustig bij een restaurantje gegeten om in de stromende regen naar de camping terug te lopen.
zaterdag ochtend de warming up gezien, vervolgens naar de c klasse auto’s wezen kijken(ook echt heel erg vet) en daarna van de race gaan genieten, ’s nachts staan kijken hoe ze door de dunlop boog naar beneden door esses rijden (echt cool punt om ’s nachts te staan) nog ff snel slapen.
om de volgende dag wakker te worden terwijl tot mijn verbazing de audi’s 1 en 2 liggen
en toen we op het circuit kwamen viel al snel de peugeot no 1 uit, waardoor de spanning weg was. al met al mooi weekend nog nooit zoveel dure auto’s op een camping gezien of een camper met dakterras!! maakte die corvette’s en ford gt’s het meeste lawaai(eigen mening). Maakte de aston martins by far het mooiste geluid en mijn god wat was dat een mooi geluid.
volgend jaar weer zeg ik alleen dan al voor de kwalificatie.
Marco zegt
@vwfreak: 55 autos’s, één van de AF Corse Ferrari’s was na een crash teveel beschadigd om nog op tijd gerepatreerd te krijgen.
Leuk stukje en mooie foto’s. Wij zijn er ook weer geweest dit jaar. Voor de derde keer. En het was weer geweldig. De strijd in alle vier de klassen. De nacht in bij Arnage. De eerste foto’s staan inmiddels op onze site: http://www.lemans24uur.nl/?p=6916
Een verslag volgt nog (en meer foto’s)
theiz zegt
@JPM en schrijver.
Een bezoek aan Le Mans draait maar voor een fractie uit de race. Zaterdag aankomen is veel te laat.
Woensdag gaan de campings open en is ’s avonds de vrije training, dan begint Le Mans. De camping is één groot feest, als je wilt opvallen moet je in een Panda komen en niet in een Ferrari ofzo. Het is briljant hoe veel ‘supercars’ er rondrijden.
Dit geeft een aardig beeld:
De sfeer is ongelooflijk. Vooral Britten met geld als bezoekers, maar vooral ook een heel ontspannen sfeer met heel veel humor en gekke dingen. Rijdende bankstellen, rijdende piratenschepen, totaal verbouwde auto’s, driftende touringcars, alles kom je tegen.
Dan de race zelf: Je hebt inderdaad het circuit deel met de pits en de Dunlop bocht. Vooral ’s nachts is het ook heel erg gaaf om te gaan kijken in Arnage en Mulsanne. Je rijdt dan in een file om het circuit heen. Als je dan in je spiegel kijkt en erachter komt dat je in de enige auto rijdt die minder kost als 100.000 euro is dat best speciaal. Bij die bochten komen de auto’s uit het donker aanbulderen en moeten ze hard aanremmen om de bocht te maken. Heel bijzonder.
Punt: Al met al kan hier geen F1 race tegenop. De sfeer, de race, de camping, de bezoekers, de uithoudingsslag, etc.
Ja, leuk als porsche etc weer mee zouden doen, maar ook zonder die deelname is het meer als een bezoek waard.
Geldt overigens ook voor de versie op de Nurnburg ring. Campingleven is wat minder bijzonder, maar de endurance op de nordschleiffe is dat wel weer natuurlijk. De F1 durft daar al heel wat jaren niet meer op te racen, bij deze serie doen ze dat in een endurance race.
de sjonnies zegt
@theiz: Yep, Le Mans is de ultieme autogekken verbroedering
Ooit een Engelsman ontmoet die met een Aston Martin Zagato reed, stond de carurateurs te smeren met WD 40.
Uiteraard een praatje gemaakt en hij vertelde dat de orginele Webers waarmee de auto was gebouwd er tegenaan geschroefd zaten.
Hij had ze kunnen kopen voor £ 2000.
Da’s niet duur reageerde ik, £ 2000 voor een setje van drie dubbele Webers, ‘I’m sorry, but they were £ 2000 each ‘
Zat dus alleen al voor £ 6000 aan gasfabrieken tegen de motro aangeschroefd
Oh ja, het was een DB 4 Zagato, zo’n beetje het meest kostbare wat er te koop is.
JoepeN zegt
@theiz: Niets meer aan toe te voegen. Ik stond donderdag met m’n Fiatje mooi in de rij voor de camping tussen een GTR en een Noble M400. Race is fantastisch om te zien (start: dunlop, ’s nachts: arnage, zondag bij de finish), maar de hele sfeer op de camping maakt het feest pas echt compleet. Op zaterdag aankomen en een quasi VIP-behandeling krijgen lijkt mij stukken minder leuk eerlijk gezegd. :D
911GT2 zegt
Le mans, ik heb deze keer twee uitzonderlijke combo’s gespot. eerste combo een F40 en F50 die langs de camping Bleu scheurden. Daarna (misschien dezelfde) F40 voor een Mclaren F1. En dat naast de ‘normale’ stradale’s, AM’s lotussen, radicals en arial atoms.
Voor de spotter dus ook zeer aan te raden. Ik ben er volgend jaar weer! Altijd een feest om gezellig met 100.000 engelse pistonheads biertjes te drinken :)
R71 zegt
Ik sluit me helemaal aan bij de post van Theiz!
Dit jaar voor het eerst sinds 8 jaar niet geweest en dat gaan we volgens jaar weer anders doen.
Als je Le Mans echt wilt beleven is het een absolute aanrader om met een stel vrienden vanaf de woensdag voor de race te leven op BBQ, bier en kippevel.
Aankomen rijden na de rit vanuit NL en dan bij Tertre Rouge over het hek heen de wagens voorbij zien (en horen) knallen staat altijd weer garant voor genoeg energie voor de 5 dagen die volgen.
Toegegeven; je moet wel altijd een weekje de-toxen daarna…:-)
En om me nog een keer bij Theiz aan te sluiten; Mad Friday is helemaal te gek. Wat mij betreft de beste Friday van het jaar.
Dus Casper, doe jezelf een lol en maak er volgend jaar een redactie-uitje van. Neem je camera mee om supercars te spotten en beleef Le Mans écht!
CasperH zegt
@R71: ik ben niet echt een spotter, maar als je goed zoekt zie je onder meer een Veyron en een paar andere exoten tussen mijn foto’s ;)
JoepeN zegt
@CasperH: Geloof me, het is echt de moeite waard om een paar dagen vrij voor te nemen. Mooie foto’s trouwens!
Jurrian zegt
Dit jaar geprobeerd om een gedeelte van de race te zien op 1 van de lange rechte stukken. Auto in het bos geparkeerd, maar het is echt krankzinnig hoeveel lawaai die dingen daar maken, het ene moment ben je in een stil bos het volgende moment hou je je handen voor je oren. Met snelheden van over de 320 schijnen ze daar voorbij te komen vliegen. Maar de supposts hebben liever niet dat je daar langs de baan staat.
ik zit trouwens meestal op tribune T11 wimille, ideaal, je kan mooi het rechte stuk van start finish zien, en je ziet ze over de heuvel van de dunlop brug verdwijnen, het geluid is daar waanzinnig want je hoort vooral de jankende motoren daar goed doorkomen. Terugschakelen van die spykers is echt epic.
weet iemand trouwens waarom spyker hun reserve wagen heeft teruggetrokken, ze hadden dit jaar met 2 wagens aan de start kunnen beginnen. Ik neem aan dat ze problemen hadden met de 1e wagen, aangezien ze niet met die zwart rode bak reden.
CasperH zegt
@Jurrian: en @Marci: er was geen tijd om nog een goede tweede auto te bouwen. Spyker kreeg drie weken van tevoren door dat ze mochten meedoen en dat gingen ze niet halen. Wellicht volgend jaar wel?
@theiz: ik ben er volgend jaar zeker eerder, in ieder geval op vrijdag maar ik hoop eigenlijk nog eerder. Dit jaar was dat onmogelijk helaas.
Jurrian zegt
@CasperH: oke, beetje appart dan dat ze die reserve ingeschreven hebben dan. Leuk trouwens dat je zo enthousiast bent. En dat terwijl de spanning in de race did jaar toch niet eens zo heel hoog was, vergeleken met vorig jaar dan. Toen was het erg leuk om te zien hoe de spyker stukje bij beetje klom in de ranglijst.
Marco zegt
@jurrian, rood/zwart of geel/blauw heeft te maken met de sponsor, de auto is dezelfde met wat ander bodywork.
Het is onduidelik of er wel een tweede auto is, en of het team wel de capaciteit in huis had om een tweede auto te runnen. Zaten nu op T16 (uitgang pits) maar T11 is misschien iets voor volgend jaar.
lala zegt
Mooi stukje Casper, bedankt! Wil zelf proberen volgend jaar te gaan.
Robbie houd svp je ** kop
jeff zegt
@JPM:
vgl F1 / Le Mans:
topsnelheid Le Mans = 355km/h (F1 komt hier nog niet id buurt)
gemiddelde – over 24h = > 225km/h (F1 kan met moeite deze gemiddelden over 1 ronde waarmaken)
di inderdaad appelen en peren vergelijken,hetgeen U ook doet.
Echter beweren dat de piloten kneusjes zijn is zeer denigrerend tov alle medewerkers vd teams welke een ganse week echt spectakel leveren.
Nog een (objectief) punt – meer dan 240000 kijkers F1 krijgt door het slaapverwekkend vertoon met moeite de tribunes vol.
JPM zegt
@ theiz
Ik haat campings en campingvolk.
@ jeff
Waar zeg ik dat de piloten kneusjes zijn? Ow en leuk 240.000 man op de tribune, zondag tijdens de F1 race in Montreal waren het er 320.000 ;)
Het gaat helemaal niet om een vergelijk met de F1. Het enige wat ik wil zeggen is dat Le Mans eigenlijk niets meer voorsteld, zeker niet hetgene wat het ooit was.
Dat jullie plezier hebben op de camping daar en auto’s kunnen spotten doet daar niets aan af.
m5 zegt
ach wat maakt het uit
motor/auto sport is altijd leuk en gezellig maakt niet uit voor welk team merk of rijder je bent het is altijd een groot feest op en om het circuit
GT-Master zegt
Leuk deze discussie. Vooral om iedere coureur die niet in F1 rijdt af te schilderen als coureur ‘uit de lagere klasses.’ Ik denk daar echt anders over. Die jonge gastjes die nu een paar jaartjes zo’n F1 mogen besturen, (nouja, dat doet de teamleiding eigenlijk)kunnen daar wat ervaring opdoen om later eens echt te gaan racen in o.a. de 24 uur van Le Mans of andere Endurance klasses. Durf haast te wedden dat de jongetjes uit de F1 van nu, het niet eens zouden kunnen. Daarom gaan er zoveel keihard op hun bek op Le Mans. Ze komen net uit de F1 en gaan wel even Le Mans rijden. Ze gaan anderhalf uur zo hard als het kan (zoals in de F1), maar dan komt het op conditie en concentratie aan en vliegen ze vaak eraf. Maar dat geeft niet. Laat ze maar wat ervaring en conditie opdoen om straks echt te gaan racen.