De opmars van de Chinese auto’s in Europa is een halt toegeroepen.
De EU dreigde al een tijdje met importheffingen voor Chinese auto’s, en dat waren geen loze woorden. Eind oktober zijn de importtarieven in werking getreden. Inmiddels zijn de verkoopcijfers van november bekend, dus de vraag is: heeft deze actie van de EU al effect gesorteerd?
Het korte antwoord is ‘ja’, want het marktaandeel van Chinese auto’s zit op het laagste punt sinds maart. Terwijl de trend de laatste jaren toch een gestage groei was. Het marktaandeel van de Chinese merken bedroeg 7,4% in november.
De importheffingen verschillen per merk, want de hoogte hiervan wordt mede bepaald door de mate van staatsteun. SAIC, en daarmee MG, wordt het zwaarst getroffen, met een extra importtarief van 35% bovenop de bestaande 10%.
Dat is ook te zien in de verkoopcijfers: de verkopen van MG zijn meer dan gehalveerd ten opzichte van november 2023, met een daling van 58%. We moeten er wel bij zeggen dat de verkopen de voorgaande maanden ook al minder waren bij MG.
Het is ook zeker niet zo dat alle Chinese fabrikanten in zak en as zitten. BYD bouwt nog steeds aan hun droom. Zij verkochten in november 127% meer auto’s dan vorig jaar. Wereldwijd gezien is BYD zelfs met afstand de grootste EV-fabrikant.
Bron: Bloomberg
RiKe zegt
De hele EV transitie ging om het milieu…toch? Mensen denken met hun portemonnee, en Europese merken zijn gewoonweg VEEL te duur. De oplossing is dus blijkbaar om Chinese merken duurder te maken zodat de technisch ondermaatse Europese merken een kans krijgen. Het boeit de consument geen hol of de Chinese overheid daarmee te maken heeft of niet, ook technisch zijn ze verder dan ons.
Tim zegt
Als de Europese economie er onder lijdt, dan is het klimaatprobleem ineens ondergeschikt inderdaad
harrie zegt
Als de chinese merken bakken staatsteun krijgen, kan je je autootjes natuurlijk veel goedkoper aanbieden.
Technisch beter of niet, het werkt flink verstorend voor de marktwerking, dus niet zo gek dat dat de EU daar een stokje voor wil steken.
In hoeverre de hoogte van de heffingen terecht zijn, en in hoeverre de EU merken al dan niet verkapte staatsteun krijgen is een ander verhaal.
mashell zegt
Ach de Chinezen geven staatssteun (hoezo hebben ze daar geld voor?) en wij spreken er schande van, de Europese landen geven belasting kortingen aan consumenten in de praktijk komt het op hetzelfde neer. En in raar land Nederland worden de belasting kortingen op EV’s in moordend tempo afgebouwd en is er tegelijkertijd accijnskorting op brandstoffen. Dat gaat ook zeker niet om het milieu.
harrie zegt
Moet je ergens geld voor hebben dan voordat je het uit kan geven?
Hallo, we leven in 2024 hoor: lenen, creatief boekhouden, domweg grijs creeren en anders wel politieke invloed uitoefenen op de ‘neutrale’ centrale banken. Hoe denk je dat het komt dat al die malafide projectontwikkelaards daar nog niet omgevallen zijn? In China hebben ze veel uit het westen gekopieerd, inclusief de financial engineering.
En dat het allemaal om het klimaat zou gaan hoor je mij zeker niet beweren, eerder het tegendeel.
drsjeroen zegt
Ok, Europa heeft na hevig lobby werk gereageerd. En NU wakker worden auto-industrie, genoeg geslapen!
mashell zegt
Hoezo? De concurrentie is plat gemaakt, nu kunnen ze juist rustig verder slapen…
potjak zegt
Wat goed, lekker bezig, minder Chinese auto’s op de Nederlandse wegen… maar een goed alternatief voor deze auto’s vanuit Europa is er niet. Europesche accu-fabrikanten komen niet van de grond en kunnen hun producten niet kwijt omdat de productie van Europesche EV’s niet on-par is (en hoe zou dat komen….) Maar wel de chinezen gaan tegenwerken. Volgens mij ligt er een andere uitdaging.
utregcity zegt
Totdat de Chinese fabrieken in Europa klaar zijn, want dan gaan ‘ze’ gewoon weer verder waar ze gebleven waren.
morph zegt
MG rekent de importtaksen niet door aan de klant. Tof artikel…
cdlop01 zegt
Prima! Maar erg overdreven kop dat de verkopen inzakken, behalve voor MG dan. De Chinese merken verkochten dit jaar helemaal niet bijzonder zeker niet als je de absurde media aandacht ziet en geplug van de Chinese auto door diezelfde media…… zwaar overtrokken allemaal.
potver7 zegt
Een auto die in november aan een klant ‘verkocht’ is, was waarschijnlijk al vóór het ingaan van de heffingen binnen de EU. Daar zit dan ook nog eens een levertijd tussen; verkoopcijfers gaan eigenlijk altijd over registraties, en dat is toch al gauw een paar weken nadat de klant zijn handtekening heeft gezet.
Dat de registraties/verkoopcijfers in november lager zijn dan voorheen kan dus geen direct gevolg van die importheffingen zijn.
Iets met het verschil tussen causaliteit en correlatie… ?