Met deze maatregel hopen de Chinezen de economie in Europa te raken.
De langverwachte reactie is dan eindelijk daar. Verleden week werd officieel bekend dat Europa groen licht heeft gegeven voor het doorvoeren van importheffingen op in China gebouwde elektrische auto’s. Ze hebben in China even gewacht, maar nu komt de regering daar met een reactie.
Importheffingen China
China gaat strengere importheffingen hanteren op -tromgeroffel- COGNAC! Jazeker, Chinezen die deze alcoholische versnapering uit Europa willen nuttigen zijn meer kwijt. Slecht nieuws voor bedrijven als Hennessy (nee, niet de tuner) en Rémy Martin. Deze ontwikkelingen gaan ze natuurlijk voelen.
Het gaat hier om een importheffing tussen de 34,8 en 39 procent. Nu denk je misschien: wat een magere reactie. Het is echter niet zo dat China alleen bedrijven gespecialiseerd in cognac gaat pesten. Er komen mogelijk nog meer maatregelen die de Europese bedrijven gaan voelen. Zo overweegt het Aziatische land een strengere importheffing op Europees varkensvlees.
Van een echte handelsoorlog is nog geen sprake. Maar je weet hoe het gaat met regeringen die over en weer dit soort beslissingen nemen. Het is net een kleuterklas. Als de juf niet ingrijpt gaat het van kwaad tot erger. Als China nog hardere beslissingen neemt met betrekking tot de importtarieven kan het zo zijn dat Europa weer met een tegenreactie komt. Dat gaat dan over en weer en voor je het weet is er wel sprake van een handelsoorlog. Hè gezellig jongens, moet dat nou.
China ligt niet alleen in de clinch met Europa. Ook in de Verenigde Staten hebben ze het niet zo op in China geproduceerde elektrische auto’s. Ook daar gelden importheffingen. Het zijn juist de twee belangrijkste exportmarken voor de Chinese merken om te groeien. De importheffingen kunnen wel omzeild worden, BYD gaat dat bijvoorbeeld doen door een fabriek op Europese bodem te bouwen.
Johanneke zegt
Tesla kan je auto gewoon uitzetten eh, als ze willen. Dat vind ik al een risico. De rest van mijn verhaal met betrekking tot Chinese software mag je zelf invullen.
audirs3 zegt
@Johanneke BMW kan ook op afstand allemaal functies toevoegen of afpakken. Nu nog op abonnement basis, maar in theorie kan een kwaadwillende natuurlijk hiermee ook een auto platleggen.
Het is een beetje afgekeken van iPhones enzo, op afstand blokkeren. Mensen vinden het misschien eng, maar ook handig, en er wordt geen iPhone minder om gekocht. En 3 keer raden waar die iPhones gemaakt zijn. Het is een illusie om te denken dat de Chinese overheid niet elke iPhone zou kunnen afluisteren.
Johanneke zegt
Ik heb zelf een telefoon die niet in China is gemaakt, maar iphones draaien in ieder geval geen chinese software. Mag aannemen dat een Apple dat wel even checked.
maotje zegt
Het gaat er niet alleen om welke software. Het gaat ook om hacken.
mashell zegt
Het is een illusie om te denken dat de Chinese overheid weet wie welke iPhone heeft…
Maar goed als de Amerikanen iedereen afluisteren met Echelon en Prism en Google gewoon een NSA frontend is en ook de Chinezen met je meeluisteren zit je dus altijd in een conference call.
Edge zegt
@mashell: Dat kan je toch prima even uittesten? Gewoon een paar keer iets negatiefs over Xi Jinping roepen en daarna een reis naar China boeken. Als je dan bij aankomst in Shanghai wordt opgepakt weet je dat ze hebben meegeluisterd.
mashell zegt
Je zingt gewoon: Winnie de Poeh, Winnie de Poeh, Winnie Winnie de Poeh!
rollingstoned zegt
“En 3 keer raden waar die iPhones gemaakt zijn. Het is een illusie om te denken dat de Chinese overheid niet elke iPhone zou kunnen afluisteren.”
Een groot deel wordt tegenwoordig in India geproduceerd. Mijn iPhone is ook ‘Made in India’, dit kun je zien bij de Instellingen. Daarbij ontwerpen de Chinezen geen iPhones, ze ontwerpen de chips en software niet (dat doe Apple zelf), ze worden er enkel geassembleerd…
maotje zegt
@johanneke dat kan bij iedere auto die in verbinding staat met internet. Dat is niet iets dat alleen voor tesla opgaat. Maar ook bmw audi enz. Ook met benzine motoren.
coupedriver zegt
De meeste Tesla’s zijn ook chinees…
Wolflow zegt
Dat in de fik vliegen gaat ook middels controle op afstand?
pyrat zegt
Zou de reden zijn waarom ze dit niet op auto’s doen, vanwege Duitsland’s ‘nein’ tegen importheffingen en Frankrijk’s initiatief voor importheffingen? Dat Frankrijk weinig auto’s in China slijt, maar wel andere producten zoals cognac. Dus Frankrijk pesten en Duitsland een beetje besparen?
MarcoM zegt
Je verwacht het niet…. Komt nog veel meer tegengas.
w0ut zegt
In USA gaan ze momenteel nog verder dan invoertaksen. Ze overwegen een verbod op auto’s met Chinese software.
Ze hebben schrik voor spionage vanop afstand m.b.v. de onboard camera’s, wifi, bluetooth en GSM technologien. Via de wagen zou men vanop afstand kunnen meekijken met de camera’s en meeluisteren op netwerken etc. Ze overwegen een verbod op auto’s met Chinese software.
https://edition.cnn.com/2024/09/23/tech/us-car-software-ban-china-russia/
Edge zegt
Als dat er komt ben ik wel benieuwd hoe de Chinezen daarop reageren. Zouden ze hun software openstellen voor de Amerikaanse overheid om te checken op afluistermogelijkheden? Zouden ze een aparte fork van hun software moeten laten maken door een Amerikaans bedrijf zodat je BYD of whatever op software uit silicon valley draait? Of gewoon helemaal niet meer verkopen?
w0ut zegt
Alle code en firmware auditen lijkt zelfs onmogelijk en zeker veel te duur. Laat staan dan nog de remote updates. In praktijk gaat het gewoon neerkomen op een verbod.
V8Vantage zegt
Kan gewoon. Met AI….. :-p
mashell zegt
Psst. De Amerikanen zijn helemaal niet bang voor Chinese spionage. Dat zijn net zulke onzin claims als ze in het verleden tegen over Huawei gedaan hebben, Europees onderzoek kon geen enkel bewijs voor die claims vinden. De Amerikanen zijn doodsbang voor de toenemende economische macht van China want dat gaat direct ten koste van hun eigen economische macht. En dus proberen ze de Chinezen te remmen door spionage claims want die wil het volk graag geloven en zo gezocht zijn ze niet want dat spioneren doen ze immers zelf ook…
ty5500 zegt
Ik weet dat Amerika je vriend niet is maar er zijn genoeg bewijzen van Chinese spionage. Operation cloud hopper is zo’n befaamde. Operation Cloud Hopper was een grootschalige cyberaanvalscampagne gericht op IT-outsourcingbedrijven wereldwijd, waardoor hackers toegang kregen tot de netwerken van hun klanten. Het werd in 2017 ontdekt door PwC en BAE Systems maar nog bedrijven zoals Ericsonn in Zweden waren het slachtoffer. De aanval werd gelinkt aan de Chinese hackersgroep APT10, die gelintk wordt aan de Chinese overheid. Door gestolen IP-adressen en malwarepatronen konden onderzoekers de oorsprong van de aanval naar China herleiden. Het doel was het stelen van bedrijfsgeheimen en intellectueel eigendom.
https://www.reuters.com/investigates/special-report/china-cyber-cloudhopper/
https://www.pwc.co.uk/cyber-security/pdf/pwc-uk-operation-cloud-hopper-report-april-2017.pdf
Bij mij komt zo’n chinees bakkie er niet in. Ik wil niet afhankelijk zijn van een hoogtechnologisch product van een land dat samenwerkt met de Ruslanden van de wereld en half Azie opeist, de kans op conflict in de toekomst is veeeel te groot.
Richmond zegt
Elk land luisterd af, ook Nederland maakt zich eraan schuldig. Tenzij je totaal afgesloten van de wereld gaat leven, kun je er niet omheen.
ty5500 zegt
Spionage focust zich normaal op overheden en militaire ontwikkelingen (wat veel landen inclusief het Westen en China inderdaad toepassen. De bedrijfsspionage zoals China die toepast zoals met o.a. operation cloud hopper is van een ongekende schaal en heeft een gigantische impact op onze welvaart. Ze waren geinfiltreerd in 5 van de 10 grootste IT dienstenbeheerders (MSP’s) van de wereld en hadden hierdoor toegang verkregen tot heel veel bedrijven. informatie die ze hebben gebruikt om hun industrie verder uit e te bouwen en te concurreren tegen een veel lagere prijs. Van o.a. het Zweedse Ericsonn, een heel grote naam in netwerkinfrastructuur , is gestaafd dat heel veel geïnfiltreerd werden tussen 2014 en 2017. Als je dan ziet dat in 2016-2017 Huawei pionierde in 5g netwerkinfrastructuur, dan moet daar hopelijk geen tekening bij gemaakt worden. En dit is dan nog maar 1 voorbeeld, er is gewoon geen concrete lijst van geimpacteerde bedrijven omdat het lek zo wijdverspreid was en tot zo veel informatie toegang had.
bmwadept zegt
Misschien handig om te vermelden; Met heffingen op Cognac en varkensvlees raakt China vooral Frankrijk en Spanje, die voorstander zijn van importheffingen.
Dat landen ook varkensvlees exporterende landen zonder auto industrie, zoals Nederland,, geraakt worden. Is voor de Chinezen een mpoie bijkomstigheid. Hierdoor worden de EU landen met verschillende belangen uit elkaar gespeeld.
Zelfde zag je de Chinezen met gerichte heffingen op soja en vlees uit VS. Waarmee destijds Trump achterban werden geraakt. Hetzelfde gold voor de EU met heffingen op Bourbon en Harley davidson motoren.
schuimbekje3 zegt
straks effe een oldtimer scoren.. een kever ofzo.. ohnee, in de 2024 cancel cultuur ben je dan een nazi… dan maar een fiat 500, ohnee, musulini fan, dan ook niet.. een lada, ohnee putin… een oude amerikaan, ohnee, iets met indianen, iets met cuba, iets met mensenrechten in het algemeen.
in ieder geval.iets zonder ecall aftap unit en zwarte doos, bpm en wegenbelasting..
Tony EV zegt
Een Dafje ?
Usdriver zegt
Er is een goede reden om geen Chinese auto te willen. Met of zonder importheffing. Het is cyber security.
Op een lezing werd door AIVD en politie cyber security gewaarschuwd.
Wil je echt een auto die vanuit Beijing stilgezet kan worden of juist de remmen uitgezet?
Ik niet.
mashell zegt
Wil je echt geloven in de bangmakerij van politie en AIVD? Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest…
Het gaat China om welvaart te creëren, zij hebben daarbij baat bij stabiele handelsrelaties en vrede. Als wij welvaart en vrede willen moeten we juist streven naar een goede handelsrelatie met China. Vrede is het allerbelangrijkste daaruit volgt als vanzelf welvaart.