Met deze maatregel hopen de Chinezen de economie in Europa te raken.
De langverwachte reactie is dan eindelijk daar. Verleden week werd officieel bekend dat Europa groen licht heeft gegeven voor het doorvoeren van importheffingen op in China gebouwde elektrische auto’s. Ze hebben in China even gewacht, maar nu komt de regering daar met een reactie.
Importheffingen China
China gaat strengere importheffingen hanteren op -tromgeroffel- COGNAC! Jazeker, Chinezen die deze alcoholische versnapering uit Europa willen nuttigen zijn meer kwijt. Slecht nieuws voor bedrijven als Hennessy (nee, niet de tuner) en Rémy Martin. Deze ontwikkelingen gaan ze natuurlijk voelen.
Het gaat hier om een importheffing tussen de 34,8 en 39 procent. Nu denk je misschien: wat een magere reactie. Het is echter niet zo dat China alleen bedrijven gespecialiseerd in cognac gaat pesten. Er komen mogelijk nog meer maatregelen die de Europese bedrijven gaan voelen. Zo overweegt het Aziatische land een strengere importheffing op Europees varkensvlees.
Van een echte handelsoorlog is nog geen sprake. Maar je weet hoe het gaat met regeringen die over en weer dit soort beslissingen nemen. Het is net een kleuterklas. Als de juf niet ingrijpt gaat het van kwaad tot erger. Als China nog hardere beslissingen neemt met betrekking tot de importtarieven kan het zo zijn dat Europa weer met een tegenreactie komt. Dat gaat dan over en weer en voor je het weet is er wel sprake van een handelsoorlog. Hè gezellig jongens, moet dat nou.
China ligt niet alleen in de clinch met Europa. Ook in de Verenigde Staten hebben ze het niet zo op in China geproduceerde elektrische auto’s. Ook daar gelden importheffingen. Het zijn juist de twee belangrijkste exportmarken voor de Chinese merken om te groeien. De importheffingen kunnen wel omzeild worden, BYD gaat dat bijvoorbeeld doen door een fabriek op Europese bodem te bouwen.
Johanneke zegt
Tesla kan je auto gewoon uitzetten eh, als ze willen. Dat vind ik al een risico. De rest van mijn verhaal met betrekking tot Chinese software mag je zelf invullen.
audirs3 zegt
@Johanneke BMW kan ook op afstand allemaal functies toevoegen of afpakken. Nu nog op abonnement basis, maar in theorie kan een kwaadwillende natuurlijk hiermee ook een auto platleggen.
Het is een beetje afgekeken van iPhones enzo, op afstand blokkeren. Mensen vinden het misschien eng, maar ook handig, en er wordt geen iPhone minder om gekocht. En 3 keer raden waar die iPhones gemaakt zijn. Het is een illusie om te denken dat de Chinese overheid niet elke iPhone zou kunnen afluisteren.
Johanneke zegt
Ik heb zelf een telefoon die niet in China is gemaakt, maar iphones draaien in ieder geval geen chinese software. Mag aannemen dat een Apple dat wel even checked.
maotje zegt
Het gaat er niet alleen om welke software. Het gaat ook om hacken.
mashell zegt
Het is een illusie om te denken dat de Chinese overheid weet wie welke iPhone heeft…
Maar goed als de Amerikanen iedereen afluisteren met Echelon en Prism en Google gewoon een NSA frontend is en ook de Chinezen met je meeluisteren zit je dus altijd in een conference call.
Edge zegt
@mashell: Dat kan je toch prima even uittesten? Gewoon een paar keer iets negatiefs over Xi Jinping roepen en daarna een reis naar China boeken. Als je dan bij aankomst in Shanghai wordt opgepakt weet je dat ze hebben meegeluisterd.
rollingstoned zegt
“En 3 keer raden waar die iPhones gemaakt zijn. Het is een illusie om te denken dat de Chinese overheid niet elke iPhone zou kunnen afluisteren.”
Een groot deel wordt tegenwoordig in India geproduceerd. Mijn iPhone is ook ‘Made in India’, dit kun je zien bij de Instellingen. Daarbij ontwerpen de Chinezen geen iPhones, ze ontwerpen de chips en software niet (dat doe Apple zelf), ze worden er enkel geassembleerd…
maotje zegt
@johanneke dat kan bij iedere auto die in verbinding staat met internet. Dat is niet iets dat alleen voor tesla opgaat. Maar ook bmw audi enz. Ook met benzine motoren.
pyrat zegt
Zou de reden zijn waarom ze dit niet op auto’s doen, vanwege Duitsland’s ‘nein’ tegen importheffingen en Frankrijk’s initiatief voor importheffingen? Dat Frankrijk weinig auto’s in China slijt, maar wel andere producten zoals cognac. Dus Frankrijk pesten en Duitsland een beetje besparen?
marcomanta zegt
Je verwacht het niet…. Komt nog veel meer tegengas.
w0ut zegt
In USA gaan ze momenteel nog verder dan invoertaksen. Ze overwegen een verbod op auto’s met Chinese software.
Ze hebben schrik voor spionage vanop afstand m.b.v. de onboard camera’s, wifi, bluetooth en GSM technologien. Via de wagen zou men vanop afstand kunnen meekijken met de camera’s en meeluisteren op netwerken etc. Ze overwegen een verbod op auto’s met Chinese software.
https://edition.cnn.com/2024/09/23/tech/us-car-software-ban-china-russia/
Edge zegt
Als dat er komt ben ik wel benieuwd hoe de Chinezen daarop reageren. Zouden ze hun software openstellen voor de Amerikaanse overheid om te checken op afluistermogelijkheden? Zouden ze een aparte fork van hun software moeten laten maken door een Amerikaans bedrijf zodat je BYD of whatever op software uit silicon valley draait? Of gewoon helemaal niet meer verkopen?
bmwadept zegt
Misschien handig om te vermelden; Met heffingen op Cognac en varkensvlees raakt China vooral Frankrijk en Spanje, die voorstander zijn van importheffingen.
Dat landen ook varkensvlees exporterende landen zonder auto industrie, zoals Nederland,, geraakt worden. Is voor de Chinezen een mpoie bijkomstigheid. Hierdoor worden de EU landen met verschillende belangen uit elkaar gespeeld.
Zelfde zag je de Chinezen met gerichte heffingen op soja en vlees uit VS. Waarmee destijds Trump achterban werden geraakt. Hetzelfde gold voor de EU met heffingen op Bourbon en Harley davidson motoren.