Het ‘Chinese autootje plagen’ kan nog eens verregaande gevolgen hebben voor de EU.
Vertel, welke partij is eigenlijk blij met de beslissing van de Europese Commissie om importheffingen op te leggen voor auto’s die in China geproduceerd worden? Deze ‘vuist op tafel’ van Brussel kan nog eens als een boemerang keihard terugkaatsen. China kennende krijgen dit soort economische sancties een reactie.
Importheffingen EU
Die reactie kan slecht uitpakken voor Europese autofabrikanten. Bedankt EU, zeggen de BMW’s, Audi’s en Porsches van deze wereld. Als China op zijn plaats auto’s uit Europa flink duurder gaat maken heeft dit serieuze gevolgen voor met name de Duitse merken. China is bijvoorbeeld voor Porsche de best verkopende markt ter wereld. Als Porkers daar opeens kneiterduur worden gaan de Chinezen wel elders shoppen en Porsche ziet de omzet verdampen.
Kredietverzekeraar Atradius vreest voor dit scenario, waardoor de beslissing van de EU een averechts effect krijgt. Daarover bericht de Telegraaf. Bovendien gaat het totale plaatje wat verder dan auto’s alleen. Europese autofabrikanten zijn voor een deel afhankelijk van Chinese leveranciers voor onderdelen. Als de Chinese overheid ook hier gaat narren kan dit vervelende gevolgen hebben voor de merken hier. Kortom, hoe slim was die vuist op tafel van de EU nou echt?
De consument is uiteindelijk de grootste verliezer van dit hele verhaal. Aan beide kanten van de wereld. Hier in Europa kunnen auto’s duurder worden als productiekosten stijgen met zo’n mogelijke handelsoorlog. De Chinese consument moet daarentegen door importheffingen meer betalen voor dezelfde auto. Leuk man, geopolitiek geneuzel.
Nu zijn deze scenario’s geschetst, maar nog geen absolute werkelijkheid. Er bestaat altijd een mogelijkheid dat de EU en China een middenweg vinden waar beide partijen tevreden zullen zijn. Van een escalatie is in elk geval geen sprake. Bovendien is de EU niet de enige met importheffingen op in China geproduceerde auto’s, ook in de Verenigde Staten en sinds kort Canada houden ze van stevige heffingen.
gregorius zegt
Wat deze kreditverzekeraar heeft bedacht en aan ons vertelt lijkt een beetje op een middelbare school onderzoek.
Het gaat uit van een situatie die lang niet zo zal zijn.
Met China onderhandelen is lastig en ook zij roepen eerst voordat ze iets doen.
Zij hebben een stap genomen, Europa reageert (laat), en ze willen wederom een stap nemen.
Ondertussen wordt er goed onderhandeld en zal het allemaal ergens in het midden eindigen.
Waar de EU het eerder over moet hebben, is waarom er te weinig ondernemingen in de EU zijn die het voor elkaar hebben gekregen om genoeg subsidie los te peuteren (Wat er is, of wat er gecreerd kan worden), om ook op dit vlak concurrerend te kunnen zijn met China.
Joris24 zegt
“De consument is uiteindelijk de grootste verliezer van dit hele verhaal. Aan beide kanten van de wereld.”
Ahja, de gedwongen fabrieksarbeiders / werkkampbewoners in China zijn slachtoffer als de productie afneemt in China en de honderdduizenden fabrieksarbeiders / toeleveranciers die in Europa op termijn ontslagen worden omdat China met gestolen technologie en staatssteun goedkope zwaar privacyschendende auto’s op onze markt dumpt zijn ook slachtoffer? Of bekijk ik het verkeerd?
mashell zegt
Ligt er aan. Als je wilt toetsen of je correct bent gehersenspoeld door de Amerikaanse propaganda zie het goed. Maar als je realistisch bent dan zit je er naast. De auto’s worden niet in China werkkampen geproduceerd dus we slepen die werkkampen er maar even niet bij. De genoemde privacy schendingen zijn nog belachelijker, daar zijn helemaal geen bewijzen voor. Voor Amerikaanse privacy schendingen (echelon, prism) zijn duidelijke bewijzen en daar hadden we eigenlijk Netflix, Marvel, Disney, Google en Facebook voor in de boycot moeten doen maar daar durft geen politicus z’n vingers aan te branden.
Als we nuchter naar de feiten kijken: China produceert vrij aardige auto’s. Die willen ze ook graag in Europa afzetten. Door transport kosten en de al bestaande importheffingen zijn die wagens niet eens heel goedkoop. De Europese consument zit ook eigenlijk helemaal niet op een merk zonder dealernetwerk te wachten dus is de verkoop ronduit matig en is er helemaal geen concurrentie probleem. Maar door Amerikaanse propaganda is er toch een angst bij politici gekomen waardoor die in een paniek reactie importheffingen hebben verzonnen. Ik geloof in vrijhandel, tuurlijk is produceren in China goedkoper, vrijwel alle elektronica en ook steeds meer kleding wordt daar geproduceerd. Maar juist bij een complex product als een auto waarbij een dealer ondersteuning noodzakelijk is (vraag Tesla klanten eens naar hun ervaringen met een klein en overbelast dealernetwerk) is er op dit moment eigenlijk geen sprake van oneerlijke concurrentie.
drdre1 zegt
Je vergeet gemakshalve dat China copyright jarenlang aan zijn laars heeft gelapt. Nu juist China auto’s wil verkopen in de EU heeft Europa eindelijk een mogelijke leverage op China. Niks mis mee.
racerx zegt
Nee sorry, je onderschat echt de wijze waarop China haar inlichtingen vergaart en dissemineert. Iedere veiligheidskundige of inlichtingenanalist kan je dit uitleggen. De VS zijn ook geen heiligen maar China is echt wel een paar graden erger.
ty5500 zegt
De Chinezen hadden het ook wel ergens moeten zien aankomen. Het handelsoverschot van China stijgt maar, ze exporteren veel meer dan ze van Europa, Amerika enzovoort importeren wat in het verleden al tot spanningen leide. Ondertussen worden er in China massaal autofabrieken neergepoot die gigantische hoeveelheden elektrische wagens uitbraken waarvoor er nog onvoldoende vraag is. Het was een kwestie van tijd voor de buitenlandse markten op de rem gingen staan en protectionistischer gingen worden om te vermijden dat deze situatie nog enorm uitvergroot wordt, zeker gezien omgekeerd de Chinese vraag naar buitenlandse auto’s zoals Europese afneemt. Omgekeerd hebben de Chinezen zelf ook altijd hun markt afgeschermd om voldoende kennis in huis te houden zoals met de joint venture regels.
De tijd zal uitwijzen wie de grootste klappen incaseert maar als je zoveel exporteert dan China zit je ergens ook in een kwetsbare situatie en het zal moeilijk worden Europa en Amerika te straffen zonder zelf serieus in hun eigen voeten te schieten.
lekkerlinksrijden zegt
China zit er niet zo rooskleurig bij op het moment, de binnenlandse consumptie neemt af en de export stokt ook al een tijdje. Komt door meerdere factoren, maar de bevolking van China krimpt op het moment en dat zet alles aardig onder druk. Er staan ook half afgebouwde steden daar waar geen mens heen wil, maar de regering kan dat bedrijf(de staat) niet laten omvallen want dan valt het hele systeem in duigen, en niet alleen van China. Zo zijn er nog veel meer problemen en is die auto tax maar een druppel op de gloeiende plaat
DeWitteCondor zegt
Het is niet gelijke monniken gelijke kappen hier. De Chinese auto industrie gaat niet over de kop als Europa daar ‘premium’ modellen afzet. Dit gebeurt al decennia. Andersom geldt wel dat de Europese industrie kopje onder gaat als iedereen hier in een bouw je droom gaat rijden. Europese fabrikanten kunnen gewoon niet produceren tegen een Chinese kostprijs, of ze moeten precies hetzelde gaan maken op dezelfde plek. Dat lost het probleem niet op maar zorgt ervoor dat wij onze emotie niet meer kunnen beleven in onze 3 cilinder Polo. Voor dit protectionisme is best wat te zeggen. Misschien gaat China inderdaad een tegenmaatregel nemen, zien we dan wel weer. Voorlopig dus vooral speculatie van Atradius.
mattr zegt
China is toch dat land waarin buitenlandse partijen alleen mogen produceren als minimaal de helft van de fabriek Chinees (staats)eigendom is? Je bent sowieso een beetje hoerig als je daar als Europese autofabrikant mee akkoord gaat…
cdlop01 zegt
Duitsers hebben zich volledig op de Chinese markt gericht, nu niet gaan janken.
ty5500 zegt
Het is nog schrijnender. Ze zitten nog massaal bij te investeren om hun tanende marktaandeel recht te trekken terwijl China ondertussen steeds agressiever wordt in de Zuid Chinese zee. Enkel de laatste dagen:
-Filipijnse boot geramd in Filipijnse wateren (https://www.ntd.com/chinese-philippine-coast-guard-vessels-collide-in-disputed-waters_1012936.html)
-Schending van het Japanse luchtruim (https://www.businessinsider.com/japan-says-china-air-force-breached-airspace-the-first-time-2024-8)
cdlop01 zegt
Juist. Maar ja, generation-Z kijkt niet verder dan Google, X, WhatsApp en Instagram voor hun diepgang….. .
China hoort in rijtje Iran, Rusland, Noord Korea….lees maar eens, echt aanrader, D.B John’s “Ster van het Noorden”, volledig gebaseerd op feiten…
Huiveringwekkend boek.
maotje zegt
Goedkope producten met made in china is toch wat de wereld wilt als men kijkt naar ali expres, temu enz.
Als we geen gebruik van deze goedkope produvten zouden maken zouden elektrisvhe apparatuur, smartfoons, pc, medicijnen, kleding, schoenen enz ons veel meer kosten. Dat wilt de burger niet.
mc96 zegt
Soms moet je een statement maken ook als dat ten koste gaat van iets
schuimbekje3 zegt
statement zou dan moeten zijn zijn dat google, facebook, meta, wa, en cisco in de ban moeten wegens BEWEZEN schendigen van eu recht…
alles wat nu van china ‘bewezen’ wordt is FUD, leugens en misschien-wel’s…
3246cm252kw zegt
Ja dat was wel te voorspellen…
jouwnaam zegt
Maar, een half jaar terug lees ik toch berichten dat China niet teveel moet verkopen omdat anders de duitse merken weggeconcureerd worden, of heb ik het verkeerd opgeslagen? Als dat is tegengehouden, BMW stiert China al voorbij(, las ik laatst), dan is dit bericht toch een logisch gevolg van de actie om China te boycotten?