The fight goes on.
De omstreden 45ste POTUS Donald Trump maakt beslissingen die bewijzen waarom veel mensen een hekel aan hem hebben. De 72-jarige ex-zakenman heeft namelijk een idee voor de importheffing op Europese auto’s. Toen er van beide kanten van de oceaan gedreigd werd met het zwaar belasten van elkaars spullen kwam er een gesprek tussen Trump en Europese baas Jean-Claude Juncker (juist, dezelfde man die het halfjaarlijkse verzetten van de klok wil afschaffen). Op zich leek dat een winnende zet te zijn, want er kwam een ‘wapenstilstand’ in de ‘belastingoorlog’.
Trump laat het er echter niet bij zitten. Hij vindt sowieso dat de WTO (World Trade Organisation) de VS momenteel enkel dwarsboomt en hij wil de handelsorganisatie het liefst verlaten. Maar om mee te beginnen is het gelijk houden van de importheffingen op auto’s ‘niet goed genoeg’ voor de Donald. Als het aan hem ligt wordt een plan om 25% extra te heffen op Europese auto’s, direct in werking gezet. Tot ziens, wapenstilstand!
Gelukkig laat opperhoofd Juncker het niet daarbij zitten. Tegen ZDF zei de EU-voorzitter dat als Trump het beleid voortzet, wij de Amerikaanse auto’s ook zwaarder zullen belasten. Zo is er ook een vorm van gelijkheid, maar niet zoals Juncker had gehoopt als de wapenstilstand was verdergegaan. Maar goed, het is fijn dat Juncker durft op te staan tegen de veel besproken POTUS.
Wat dit hele verhaal betekent voor ons? Hopelijk weinig. Het is op sommige manieren zelfs wel goed voor de Amerikaanse economie, wat (hopelijk) weer zorgt voor een tevreden Trump. Voor Europa betekent het wellicht dat het nog onaantrekkelijker is om een Amerikaanse auto te kopen. Maar goed, dat doet toch niemand. Behalve Tesla’s, maar daarvoor is het belastingverhaal weer compleet anders.
moveyourmind zegt
Nu maar hopen dat die gladnek van een Rutte het niet in zijn kop haalt om een neutraal standpunt ten opzichte van Europa en de Verenigd Staten in te nemen en daarom alle auto’s extra gaat belasten, ongeacht uit welk land ze vandaan komen.
loserboi932 zegt
@moveyourmind: hahaha. Ja precies. Als excuus om bij ons alle auto’s duurder te maken. Zoals ook de benzine duurder wordt als er problemen zijn in een of ander afrikaans olie land wat niet levert aan de bedrijven die hier de pompen bevoorraden.
flashevan zegt
@moveyourmind: dat doen we toch al?
laptom zegt
@moveyourmind: Huh, hoe had je gedacht dat Rutte dat kan doen? Volgens mij zitten wij íjn de EU en met de BPM hebben wij al een rare maatregel die EU technisch niet kan/mag.
phevtreb zegt
@moveyourmind: Rutte misschien een neutraal standpunt. Juncker zal wel een wankel standpunt innemen, gezien z’n rugpijn/alcohol liefhebberij..
drsjeroen zegt
Juncker is helemaal niet dapper. De hoeveelheid US auto’s is nagenoeg niets. Waar POTUS wel een punt heeft is dat we de EU meer importheffing heeft op US cars (10%), dan andersom. Gewoon killen die heffingen en de consument laten bepalen.
Kan ik eindelijk ook voor een beter bedrag die Charger op de oprit parkeren ;-6
phevtreb zegt
@drsjeroen: en dan kom je bij de volgende belasting, even BPM aftikken graag..
drsjeroen zegt
@phevtreb: klopt, was in Canada en daar kost een V6 Charger met mooie opties nog geen 23keuro. Zal me dus moeten toeleggen op de Duitse afdankertjes …. of eigenwijs zijn, de auto in NL op kenteken zetten en in 4 jaar 30k afschrijven….
phevtreb zegt
@drsjeroen: inderdaad, die 10% invoerheffing is niet zo’n probleem. Die BPM nekt ons
jelmer zegt
@drsjeroen: De Europese invoerheffing voor auto’s is 10%, de Amerikaanse 2,5%. Erg oneerlijk, volgens Trump. Wat niet veel vermeld wordt: de Europese heffing is 10% voor pick-ups, de Amerikaanse 25%!
RobUSA zegt
@jelmer: Welke Europeese Pick-up zouden ze dan graag rijden in de VS ? :)))
peug206 zegt
@RobUSA: aziatische landen worden hetzelfde belast als EU? Pajero, Navara, Hi-lux etc. Small pick up’s dus. Voor alles daarboven kopen ze wel een ford of chevrolet.
alfalfa zegt
@drsjeroen: is dat zo? Europese merken produceren veel van de in US verkochte auto’s ook daadwerkelijk in de US! Het ging toch om werkgelegenheid?
drsjeroen zegt
@alfalfa: Trump heeft een nogal conflicterende agenda. Op de bühne bij (bijna) gesloten fabrieken is Europa de grootste vijand, daarna reist hij door naar China en is het handelsoverschot van onze Aziatische vrinden het probleem. Veel blaffen, weinig bijten maar krijgt wel vaak wat hij wil
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt vooral een probleem voor de verkoop van US-built Duitse SUV’s…
BrutaalAapje zegt
@esprit_de_flandre: Dat begrijp ik niet. Alles wat in de VS wordt gemaakt zal geen importheffing krijgen. Ze zijn immers al in de VS..?
alfalfa zegt
@BrutaalAapje: importheffing op staal en (vooral) aluminium.
Esprit_de_Flandre zegt
@brutaalaapje: Ze worden vooral geëxporteerd UIT de VS.
“The plant in Spartanburg (they at least picked a city with a German name) opened in 1994 and exports 70% of the cars built in South Carolina to countries around the world.
Models assembled at the Spartanburg plant include: X3, X4, X5, X6, and the upcoming X7.”
Dat zijn dus alle X’en, behalve X1 en X2, die komen uit Leipzig. Dat wordt dus een groot probleem.
Mercedes probeert zelfs al z’n Amerikaanse klanten te paaien, met dit bericht:
“These days, many drivers find themselves wondering about the origin of their vehicles — are they made in the US, or are they made abroad, perhaps in Japan, Germany, or China? Well, we at Mercedes-Benz of Palm Springs want to give you the background on our cars, explaining to you which models are made or assembled right here in the United States of America.”
En dan de lijst:
The Mercedes-Benz GLE SUV
The Mercedes-Benz GLS SUV
The Mercedes-Benz GLE Coupe
And the Mercedes-Benz C-Class
De C-klasse is geen probleem, dat is de US-versie, de EU-versie komt uit Duitsland en de rest uit Suid-Afrika. Maar de GLE en GLS worden de wereld rond gestuurd. Ook een groot probleem dus…
giulio zegt
Trump heeft gewoon gelijk. Elk land moet zelf beslissen hoeveel import het wilt heffen.
Zo krijg je als land weer grip op de thuismarkt en blijven die irritante (Duitse) automerken die je plaatselijke markt overspoelen en overproduceren weg.
Oneerlijke concurrentie van grote conglomeraten die de machtsstrijd spelen met overproductie. Daarmee help je de economen aat de kloten.
KEV9 zegt
Trump vergeet alleen dat de 3 grote Duitse merken en Ford al hebben laten doorschemeren Amerika te zullen gaan verlaten…
karaya zegt
@soulmaster: Ja tuurlijk.
KEV9 zegt
@karaya: Misschien je eerst eens inlezen?
https://www.businessinsider.com/r-bmw-says-us-tariffs-on-eu-cars-may-hit-investment-there-2018-6?international=true&r=US&IR=T
drsjeroen zegt
@Soulmaster: zullen de markt niet laten liggen, maar wel nalaten om te investeren in fabrieken. Gevolg is dat de Mercs van DE naar de US moeten komen. Tariffs maken de Mercs nog duurder en marktaandeel zal afnemen. Caddy wordt (blijft?) het grootste luxemerk in de US en Trump heeft zijn zin
karaya zegt
@soulmaster: Ja und.
De autofabrikanten preken voor eigen parochie.
Jij bent zo vooringenomen als het op Trump aankomt dat je elk tegengeluid voor waar aanneemt. De VS kan de EU harder raken dan andersom, de negatieve handelsbalans staat daar garant voor. Een kind kan het uitrekenen.
Jij blijkbaar niet.
RobUSA zegt
” Europa laat zich niet dollen door Trump” Hahaha altijd anders zegt de POTUS gewoon als Putin/Erdogan binnenvalt veel plezier met het verdedigen van Europa met die 3 overgebleven tanks en 4 F16’s nou jij weer Druncker.
karaya zegt
@robusa: Dan heeft de EU een groter leger dan ik dacht.