We schrijven het al jaren: de belastingregels voor zogenaamd schone auto’s raken kant noch wal. Het lijkt erop dat er nu eindelijk een gezonde fittie komt tussen de auto-importeurs in Nederland over de belastingmaatregelen. Een groot aantal importeurs wil daar nu vanaf omdat ze er nadeel van ondervinden ten opzichte van de concurrentie.
Het blijft krom: een dieselauto die 95 gram CO2 per kilometer uitbraakt is BPM en belastingvrij, een diesel die 96 gram uitbraakt kost je elk jaar een flinke aanvulling van de schatkist en bij aanschaf mag je ook nog even flink extra lappen in de vorm van BPM. De Brancheorganisatie RAI Vereniging heeft plannen liggen om vroegtijdige afschaffing van dit soort regelingen te realiseren. Indien mogelijk moet dat zelfs al voor 2013 het geval zijn, zo blijkt uit documenten die Autoweek in handen heeft gekregen.
RAI wil niet reageren. Ze melden alleen dat er gewerkt wordt aan een integrale visie over de toekomst van autobelastingen. Dat het lastig is om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen lijkt logisch: een aantal grote merken heeft enorm veel voordeel van alle belastingmaatregelen, die zitten er echt niet op te wachten dat die maatregelen verdwijnen. Ook schijnt er nogal wat onenigheid te zijn over auto’s die deels afhankelijk zijn van elektriciteit. De CO2 die wordt gegenereerd bij het opwekken van stroom wordt immers niet opgeteld bij hetgeen de auto’s zelf uitstoten. Je kan je afvragen of er dan niet met twee maten gemeten wordt. Of nee, eigenlijk wordt er al met twee maten gemeten. To be continued!
Met dank aan Joris voor de tip!
V-Power zegt
Ben benieuwd wat hier uit komt… erger me zelf al een behoorlijke tijd blauw aan die wegenbelastingvrije gebakjes en priussen…
911GT2 zegt
@V-Power: Zeker omdat ze vaak met hoogtoerige blokjes met een kleine cylinderinhoud op de linkerbaan hangen. De meeste leaserijders komen nauwelijk naast de snelweg. En laat op de snelweg een diesel nou toevallig schoner zijn dan zo’n hybride blokje… Tis krom!
rvssax zegt
@911GT2:
het gaat echter niet enkel om die hybide blokjes.
Belastingvrije autos kunnen ook kleine benzine of dieseltjes zijn.
Vanquish zegt
@V-Power: Als ze nou echt veel zuiniger waren geweest had ik het niet erg gevonden. Maar ik vind het wel goed dat ze initiatieven prijzen.
laurensje zegt
Die af fabriek weinig extra kostende diesels besparen tenminste nog CO2 ten opzichte van alternatieven.
Het echte onrecht zit bij hybrides, belachelijk hoeveel subsidies daar heen gaan terwijl er ongesubsidieerde alternatieven bestaan die minstens zo goed zijn qua uitstoot.
Innovatie wordt altijd al beloond via een lager verbruik, zowel voor de fabrikant als voor de gebruiker.
Zelfs kleine EV’s rijden overigens maar krap 4 kilometer op een 500 grams kWh, dus reken maar uit.
timmy zegt
Daarbij komt nog dat het verbruik en uitstoot tijdens wereldvreemde tests worden vastgesteld.
Citrofiel zegt
De oplossing lijkt simpel: In plaats van de harde grens die ze nu hebben moet er een verloop komen. Zowel in de BPM als in de bijtelling en in de MRB.
dotternetta zegt
Ook leuk: de Honda Civic hybrid heeft laatst een update gehad omdat de accu’s te snel kapot gingen, binnen 2 jaar. Na de update worden de accu’s minder belast, minder snel opgeladen en minder gebruikt. Hierdoor is de auto een stuk trager geworden en moet de benzine motor meer werken: CO2 uitstoot is omhoog gegaan. Toch is hij nog belastingvrij terwijl er geen 1 civic meer rond rijdt die aan de CO2 eisen voldoet! Wordt dat nu ook aangepakt?
jelmer zegt
@dotternetta: Als AutoBlog dat zou kunnen bewijzen (of jij zelf, natuurlijk) dan heb je een leuke primeur te pakken.
dotternetta zegt
@jelmer: Heb ik gelezen op internet, op een user blog… Mede daarom heb ik maar niet meer verder gekeken naar zo’n Civic en kijk ik nu naar een IS200 6 cilinder :-)
benro zegt
De CO2 die wordt gegenereerd bij het opwekken van stroom wordt immers niet opgeteld bij hetgeen de auto’s zelf uitstoten Dit is natuurlijk grote onzin, alsof de CO2 die wordt uitgestoten bij het gehele productieproces van benzine, diesel etc. wordt opgeteld bij de normale huidige auto’s.
jelmer zegt
@benro: Aanvullend daarop: als je de stroom thuis ‘koopt’ zit er ook al belasting op.
jack_abarth zegt
Ik lach me toch echt kapot wanneer de mensen die nu gratis rijden alsnog moeten gaan betalen.
Heb je een traaghok gekocht vanwege het “milieu” (lees: centenneukerij), en moet je daarna alsnog gaan dokken.
Heerlijk, meteen doen…
renee zegt
Wat een geklets. Ga rijden wat je wilt, betalen doe je toch. De ene keer iets meer de andere keer iets minder.
Het verbruik en de uitstoot zijn tenslotte afhankelijk van je voeten. Ik kan nog een hoop besparen als het nodig is ;-)
renee zegt
Waarom deze reactie onder die van Jack staat is me een raadsel…
Nanning zegt
@timmy: gelden die wereldvreemde tests voor het bepalen van het brandstofverbruik niet voor alle auto’s? En heeft dat dan ook niet fiscale gevolgen? (energielabel). De prius heeft er alleen buitengewoon veel voordeel van. En wat te denken van een slim systeem als Alfa’s DNA knop? Brandstoftests worden gedaan in de ‘default’ modus (Normal), terwijl elke Alfist natuurlijk standaard in de ‘Dynamic’ stand tuft (moet alleen wel elke keer weer ingeschakeld worden, want ‘N’is dus de belastingvriendelijker standaardinstelling. Juist deze slimmigheden maken de verbruikswetgeving in mijn ogen totaal zinloos.
jelmer zegt
@Nanning: Met de Prius is het ook echt mogelijk om de verbruiksfabrieksopgaaf te halen, alleen doen veel bestuurders dat niet. Net als dat de fabrieksopgaaf qua acceleratie van veel auto’s in de dagelijkse praktijk nooit behaald wordt. Met bijvoorbeeld een VW Polo Bluemotion is het gewoon hoe dan ook onmogelijk om net zo zuinig te rijden als tijdens die vreemde EU-test, wat je ook doet. Waarom er dan zo gefit wordt op de Prius en de Polo Bluemotion (die ook nog eens een oncomfortabele, trillende driecilinderflutmotor heeft), ook door alle reagerenden op deze site, wel als ok beschouwt wordt is me een raadsel.
eaudi zegt
Bekijk het eens anders: de 14% bijtellingsauto’s kunnen een pracht bijdrage leveren aan het fileprobleem in NL. Je betaalt minder dus je mag (net als vroeger in italie, de ene dag de even nummers, de andere dag de oneven nummers op de weg) minder de weg op. Voorstel: gewoon 14%/20% is 70% van de week mag je rijden. Dat is gemiddeld een werkdag thuiswerken of zo. Relateer je het aan de 25% bijtellingsgroep, dan is het fileprobleem gelijk opgelost.
Faire verdeling lijkt me!
Oh ja, op de andere dagen een begrenzer (80??)?? Als je goed voor het milieu wilt zijn zou dat toch geen beletsel zijn. Lagere snelheid = beter voor de co2. Dan hebben dit soort differentiatie regelingen tenminste zin, ook voor de mensen die gewoon de volle mep betalen!
mout zegt
Tsja… oneerlijk?
Op isolerende ramen krijg je subsidie. Iets minder isolerende ramen niet. Is dat oneerlijk voor minder isolerende ramen?
Op heel specifieke zonnepanelen krijg je subsidie. – als woningeigenaar, tenminste. – als je het op het goede moment aanvraagt, tenminste. – als je het door een deelnemende aannemer laat installeren, tenminste. – als je laat voorrekenen dat het tenminste een energielabeltje of 2 scheelt.
Is dat oneerlijk? Het blijkt allemaal behoorlijk effectief. Talloze huiseigenaren zijn er door over de streep getrokken. Die regelingen zijn niet voor niets iedere keer in een paar weken volgeboekt.
Maken die dingen altijd hun claims waar?
Dubbelglas HR dat de hele dag openstaat, bespaart je weinig.
Een zonnecollector plaatsen, maar voor het mooi aan het oog onttrekken door er een schuttinkje omheen te zetten / er plantengroei voor te zetten: haalt alweer weinig rendement.
Een aygo met een looien voet maakt zijn claims niet waar. Maar diezelfde looien voet in een Spark (zelfde klasse, maar dan met wegenbelasting) gebruikt toch heus meer brandstof. Laat staan als je diezelfde looien voet in een gas-guzzler zet.
Oneerlijk zou het zijn, als auto’s die in het echt zuiniger zijn, niet voor de korting in aanmerking komen. Of als bepaalde fabrikanten uitgesloten zouden worden. Dat is allemaal niet zo.
bobb zegt
Neuzen dezelfde kant op is zo 1990, niemand ziet ook meer wat er naast je gebeurt.
Northwestern zegt
Oneerlijke concurrentie.
B3nk0 zegt
Volgens mij zijn de partijen die klagen de verkopers van merken die ook zuinige autos hebben maar niet de verkoopcijfers behalen als de toyota en de honda dealers want die verkopen de hybride autos bij de vloot en waarom vraag je je dan af; omdat je in de prius en de civic een veel luxere “schone” auto rijd dan een BMW 1 of polo diesel.
Ik zou ook voor een prius kiezen itt een kleine diesel want de prius is een volwaardige comfortabele auto (je hoort me niks zeggen over uiterlijk trouwens), dus JA @bobb met als comment “Oneelijke concurrentie”, je hebt gedeeltelijk gelijk maar oneerlijk is het niet, ik zou toen tijdens de marketing campagne en introductie van de nieuwe prius of civic ook champagne flessen opentrekken als ik een toyota of honda dealer was en tegelijk een CL65 AMG pre-orderen want de centen komen eraan!!!
midasracer zegt
Ik erg me met name over de provinciale opcenten. Wanneer wordt er met die struikroverij gestopt? Mijn MRB bestaat uit 30% provinciale opcenten en ze doen er geen zak mee. Ja op een rekening in IJsland zetten en dan is et foetsie. Ik meende dat de VVD zich sterk maakte voor de afschaffing van dit stukje gelegaliseerde diefstal.
Freewarefreak zegt
Het hele artikel wat hier boven staat IS één van de speerpunten van het programma van de VVD. Met dit artikel werd ook in de campagne geschermd. En ze hebben gelijk.. het is toch van de zotte. Een Prius heeft 14% bijtelling, een Passat Bluemotion 20% vanwege allerlei kromme regels en die stoot minder CO2 uit! Gelijk trekken die hap!
vanKampen zegt
Ongelooflijk!!
Brommers tegen het hek jongens en typ het eelt op jullie vingers.
Gebrek aan inzicht en kennis wordt weer volop in de etalage gezet.
Blijkt dat slechts een enkeling begrijpt waar het werkelijk om gaat!
Jipp zegt
gelijk hebben ze, een fiat 500 0.9 krijgt meer belastingvoordeel dan een polo bleumotion, maar hij verbruikt wel meer per KM. Daarbij is een prius uiteindelijk schadelijker dan een gewone golf of focus.
jack_abarth zegt
@Jipp:
Het gaat niet om het verbruik per km maar om de uitstoot.
Al zou de Fiat 500 100 liter benzine verbruiken, en jouw polo 1 liter diesel per kilomer, maar de uitstoot is lager dan is het rechtvaardig in dit geval dat de polo zwaarder wordt belast.
Jipp zegt
@jack_abarth: uitstoot loopt meestal gelijk aan het verbruik, inmiddels zijn zo’n beetje alle motoren even effiecient als het gaat om de verbranding van de benzine, en dus ook de uitstoot.
w0o0dy zegt
@Jipp: dumbass de ene auto rijdt op benzine en de andere op diesel… je gooit weer een hele fruitmand door de tent.
Jipp zegt
@w0o0dy: dan nog is het principe het zelfde. Het is trouwens al onzin dat een diesel auto meer belasting moet betalen dan een benzine wagen. Daarbij noem je vag in een andere reactie als fictief. maar ook dat heeft te maken met hoe je rijdt. Mijn vriendin heeft nu een bleumotion als voorloopauto, de zuinige verbruiken zijn best te halen, zolang de motor maar goed warm is, en je het nieuwe rijden hanteerd. Hij is iig net zo zuinig als de lexus die is getest door AB vandaag, wanneer je het echt wil.
QuattroBoy zegt
Mooi moment voor Den Haag om iedereen gelijk te trekken door de hele regeling af te schaffen. Ze maken daarmee en een einde aan de hele discussie , en ze halen ook meer belastinggeld binnen. Als die linkse lamzakken in Den Haag dat doorzetten dan rijdt er binnen 1 jaar niemand meer in zo’n lelijk milieudelict.
welkombart zegt
Weg met de Priussubsidie. Ruim 30.000 verkocht, zo’n 10.000 euro subsidie per auto, maakt dat er alleen al voor de Prius 300 miljoen naar Toyota is gegooid. Terwijl die dat echt niet nodig hebben en een Prius echt niet doet wat ie belooft.
w0o0dy zegt
@welkombart: dude, haalt je kop eens uit de grond…. er zijn tientallen auto’s die vanwege de fictieve betere uitstoot belastingvoordeel krijgen… niet alleen de Prius, niet alleen hybrides… ook stapels kleine benzine auto’s en koffiemolen aangedreven diesel van VAG en nog wat echte diesels.
speedie zegt
Laatste heeft blijkbaar nog niet met een VW diesel gereden. Stil, zuinig en proper. Akkoord dat de opgegeven waarden niet stroken met de reële waarden maar dat geld nog meer voor de hybrides dan dieselmotoren. En moet je trouwens niet het equivalent aan CO2 bijrekenen van de hybrides die ze aan elektriciteit verbruiken opgewekt door meestal nod klassieke centrales? Die subsidies mogen ze gerust afschaffen want is totaal onterecht en steunt op niets. Oneerlijk t.o.v. grotere gezinnen of mensen die beroepshalve met kleine of onpraktische wagens niet gediend zijn.
tarquesh zegt
Ik heb het ook altijd jammer gevonden dat mijn Honda’s zo traag waren. Het benzine verbruik was ook gewoon 1 0p 10. Wat ik vermoed is dat om de betrouwbaarheid van de techniek te waarborgen.