De Europese Unie brengt ons tal van moois en zou er ook voor moeten zorgen dat auto’s voordeliger worden. Meer concurrentie zou de prijs omlaag moeten brengen. Voorlopig merken we daar niets van, sterker nog auto’s werden in Nederland juist duurder.
Waar Nederland eerst een land was waar bijvoorbeeld Engelsen auto’s in kwamen slaan vanwege de lage prijzen voor belasting, is het nu gunstiger voor ons om in het buitenland te shoppen. Ondanks de Europese integratie blijven de prijsverschillen tussen nieuwe auto’s zo groot dat het nog altijd de moeite loont om over de grens te winkelen. Van de tien best verkochte auto’s heeft de Fiat Punto de grootste prijsafwijkingen, onze Duitse vrienden betalen 30% meer dan in Finland. Scheelt voor de relatief goedkope Punto al gauw meer dan 2500 euro, zeker de moeite waard dus.
In Nederland is beeld gevarieerd, de Daihatsu Cuore is in Nederland het goedkoopst, terwijl een Suzuki Ignis tot de duurste behoort. Even voor duidelijkheid, het gaat hier om de prijzen voor belasting. Op een nieuwe auto zit een BPM-percentage van maar liefst 45,2% van de netto catalogusprijs. Mocht je een auto willen importeren, dan kan dat, maar moet je BPM en BTW afdragen om de auto op een Nederlands kenteken te krijgen. Voor tweedehandse auto’s loont het vaak wel, omdat je dan niet de volle mep aan BPM hoeft af te dragen. Wil je daar meer over weten, klik dan hier naar toe.
Bron: Ad.nl (waar je overigens voor moet inloggen)
De Vries zegt
Alleen in specifieke gevallen is het lonend om een auto in het buitenland te kopen. Alleen wanneer de auto in het buitenland belastingvrij goedkoper is dan in Nedeland. Anders nooit. De Punto is interessant. Zie het staatje op http://www.autotelegraaf.nl.
jourie zegt
of 2ehands importeren via een importbedrijf.
http://www.carimportservice.nl