Profiteren van knotsgekke bedrijfswagens kan nog heel even en iedereens favoriete import-bedrijfswagen met V8 wordt vernieuwd.
Als ondernemer heb je van de fiscus een mooie regeling gekregen. Als je een bedrijfswagen nodig hebt, mag je deze registreren zonder de BPM te hoeven aftikken. Dat zorgt ervoor dat je Opel Movano waar al je gereedschap en onderdelen in passen wat vriendelijker is in de aanschaf, maar het blijkt dat je daardoor ook de BPM kan ‘ontduiken’ op grote SUV’s en pickups. Aangezien die nogal wat kosten in de BPM, gaat dat vanaf 2025 een duur grapje worden.
RAM
Daarmee lijkt ook de tijd van de RAM in Nederland ten einde te komen. De trucks van Dodge die sinds 2013 onder het eigen merk RAM verkocht worden, zie je vaak genoeg in Nederland. Ze vallen onder de regels om een grijs kenteken te ontvangen, dus kun je ze rijden zonder BPM en een gereduceerd tarief op de meeste belastingen. En dan heb je gewoon een bedrijfswagen met geniaal dikke V8.
Nieuwe RAM
Dat gaat allemaal veranderen, maar dus tegen 2025. De RAM ‘Heavy Duty’ wordt namelijk nu vernieuwd en de eerste teaserplaatjes zijn binnen. Het wordt racen voor RAM om deze voor 2025 op de markt te krijgen, dan zou je hem nog snel kunnen importeren en op grijs kenteken kunnen zetten. Moet je wel snel zijn.
RAM is nog niet zo scheutig met details voor de nieuwe Heavy Duty of HD. Alleen het geüpdatete exterieur wordt gedeeld, met net als vele rivalen nu gespleten koplampen. De donkerblauwe truck is de ‘Rebel’-versie, maar ook een wat gestripte editie met plastic bumpers en de ‘standaardversie’ zijn te zien. Het lijkt niet om een gigantische update te gaan.
Dus, zou je deze snel nog kunnen importeren? Houd de perscentra van Stellantis goed in de gaten!
erwh zegt
Doe maar niet.
Los van dat deze apparaten veel te groot zijn voor de Europese wegen, zijn ze vooral ontzettend onveilig. Voor andere auto’s, maar vooral voor voetgangers en fietsers. “Trucks” hoeven in de VS niet te voldoen aan dezelfde veiligheids- en emissie-eisen als personenauto’s (dingetje om de verkopen een duwtje in de rug te geven).
Het slaat dus werkelijk nergens op dat deze dingen als alternatief voor de veel betere, veiligere en schonere Europese bedrijfswagens kunnen worden gebruikt.
R zegt
Uiteindelijk maakt het heel erg weinig uit door wat voor soort auto je geraakt wordt als voetganger/fietser, alles heeft een relatief verwoestend effect op een onbeschermd menselijk lichaam. Dat deze auto niet in NL/EU hoort deel ik idd met je, en dat de auto voor andere auto’s onveilig is, is ook niet echt waar. Het blijft een reactie (bij ongeluk) van gewicht VS gewicht / grootte – dus of je in je Nissan Micra nu geraakt wordt door deze tank / X5 / bestelwagen / vrachtwagen , maakt allemaal niet zoveel uit, het eindigt altijd slecht voor je.
okdoei zegt
Beetje kort door de bocht. Ja bij een frontale aanrijding met 100 km/h van ieder voertuig is het in zo goed als ieder geval fataal.
Maar ik geloof goed dat als je een pick-up vs auto op lagere snelheid dan Europees busje vs auto ernstige schade toebrengt aan de inzittenden.
Kan goed dat dit voor de pick-up al bij 30 km/h is terwijl dit bij het busje pas bij 60 km/h iets soortgelijks gebeurt. Ter info, deze snelheden zijn uit de lucht gegrepen en puur ter indicatie om een voorbeeld te geven – ga vooral geen dingen zeggen als: “30 km/h is sowieso niet fataal, wat lul jij nu?” Nee, het is voorbeeld. Kan ook 50 en 60 zijn of 70 en 90. Ik weet dat niet, vandaar een voorbeeld.
Het gaat niet om de precieze snelheid maar dat er bij de pick-up waarschijnlijk eerder ernstig letsel is dan bij een busje.
Daarnaast: vrij oneerlijk voor alle Europese (en Japanse) bedrijfwagenfabrikanten die wel flink geïnvesteerd hebben om aan de Europese normen te voldoen.
En extra punt: die dingen zijn gewoon vet onhandig om dingen te vervoeren. Buurman heeft er ook 1, moest wat rommel naar de stort brengen, hij wilde wel helpen – denk mooi, hoef ik geen aanhanger of busje te lenen.
3x op en neer geweest terwijl dit in een net zo’n grote bus 1 rit was geweest (iets met opstapelen enzo, werkt niet zo goed met die open bak).
wessel94 zegt
Ja gewoon lekker overal de seks uit slaan in het kader van veiligheid en emissie, dat verhaal sluit in ieder goed aan bij al die linkse azijnpissers die tegenwoordig Europa in een soort semi-communistische trut samenleving proberen te veranderen. Dit brult en een willekeurig busje niet, daarom koop je hem, emotie heet dat.
PunicaOase zegt
Ben het met je eens dat de EU doorslaat in autoregeltjes, bijv. piepjes als je iets te hard rijdt :-( Maar zo’n pickup truck in NL is echt niks in de meeste gebieden: veels te lomp en groot en eigenlijk is zo’n bak waar je amper in en bijkan ook best wel k**. Tenslotte is het V8 geluid ook niet echt mooi bij deze trucks en veel hebben al een 6-cilinder die nog minder klinkt :-(
erwh zegt
Seks? Als er iets weinig met seks te maken heeft zijn het wel pickup trucks.
En dat het brult betekent nog niet dat het lekker klinkt (hallo Harley Davidson).
Hawkeye72 zegt
Heb er net een gekocht. Slaat voor de fatsoensrakkers en groen deugers nergens op, maar is wel tof.
rotjeknor66 zegt
Mooi ophoepelen met die lompe bakken, en ik ben echt een petrolhead, en ik snap een RAM en soortgenoten zeker wel, al lijkt mij dat een normaal busje veel praktischer/handiger is, maar minder sexy, maar in Nederland horen ze niet thuis!
Hier in mijn krappe straatje heeft ook een ondernemer zo’n ding en kwakt hem neer zoals het hem uitkomt en neemt als hij een nette bui heeft minimaal 2 plekken in, maar 3 kan ook, ik weet ligt niet aan de RAM maar aan de bestuurder, maar merendeel van de bestuurders van dit soort bakken, hebben zoiets van “wat mot je dan…” maar gelukkig zulken deze bakken in ieder geval langzaam uit het beeld gaan verdwijnen want de BPM maakt deze dingen totaal onverkoopbaar…
leefvrij zegt
Tja, ik denk altijd dat deze mensen zo’n auto kopen om iets compenseren.
scrmeagle zegt
Naar de schroothoop met dit soort voertuigen. Dit kan echt niet. Kvk inschrijven geen bpm vrijwel geen wegenbelasting gas er in en met z’n zessen op vakantie. Hoop ook dat ze vol wegenbelasting moeten gaan betalen. Ze bezetten inderdaad vaak meerdere parkeerplaatsen. Soort Fatbike onder de auto’s!!