Je zou bijna denken dat niemand meer nieuwe auto’s koopt.
Nederland is een echt handelsland. We ex- en importeren van alles, zo ook auto’s. Gesubsidieerde (PH)EV’s gaan na lease naar het buitenland, oudere auto’s die fiscaal aantrekkelijk zijn halen we juist naar binnen. Kennelijk doen we dat importeren steeds vaker, zo blijkt volgens de BNR Nationale Autoshow.
In 2019 importeerden we 11.041 youngtimers naar Nederland. Dat is zo’n vijfhonderd meer dan in 2018. Een stijging dus, al is die stijgende lijn wel wat aan het afvlakken. Sinds 2014 steeg het ieder jaar namelijk met minstens duizend oude-maar-niet-té-oude auto’s per jaar. Toch is er wel een opvallende ontwikkeling te zien; sinds 2014 is het aantal geïmporteerde youngtimers namelijk meer dan verdubbeld. Van 4.677 naar 11.041, ofwel een stijging van 136 procent.
In totaal rijden er nu 1.837.000 youngtimers (15-30 jaar oud) rond in Nederland. Dat komt neer op een aandeel van 21 procent in het totale Nederlandse wagenpark. Of, in andere woorden; een op de vijf auto’s in Nederland is een youngtimer. De Volkswagen Golf, Peugeot 206 en Opel Corsa zijn de populairste youngtimers in Nederland.
De Golf is daarnaast ook een van de meest geïmporteerde auto’s van Nederland. De BMW 3- en 5-serie zijn eveneens populair bij importeurs, net als de Volvo XC90. Waar de meeste youngtimers vandaan komen, vermelden de cijfers van VWE niet. Volgens eerdere cijfers komen de meeste geïmporteerde auto’s (dus ook niet-youngtimers) uit Duitsland, gevolgd door België en Spanje.
Verder in deze aflevering van De BNR Autoshow: regiodirecteur Kees Rutten van ProRail spreekt over de voorbereidingen van de Dutch Grand Prix. De gevolgen van Brexit voor Nederlandse autotoelveranciers worden ook in deze uitzending besproken.
Foto: BMW M3 E46 & Audi S4 Avant van GranLusso, via Autojunk.nl.
tmenges zegt
Zijn de golf, 206, en Corsa dan ook werkelijk de populairste geïmporteerde youngtimers? Lijkt me eerder gewoon het restant van wat hier al 15 jaar of langer rondrijdt.
rotasaxal zegt
@tmenges: klopt. wie gaat er nu een 206 importeren om als yountimer belastingvoordeel te halen.
rikv99 zegt
@rotasaxal:inderdaad, dan rij je helemaal voor een appel en een ei rond.
JanJansen zegt
@rotasaxal: als je daar een gastank in legt kost het echt helemaal niets meer per km. Dus ik snap het wel.
Dutchdriftking zegt
Gaan we alleen maar meer zien. Iedere auto die als tweedehands interessant is, is nieuw niet te betalen.
appeltaartislekker zegt
En zo wordt onze autopark ouder en ouder. Met dank aan de co² tax/BPM
ghost zegt
@appeltaartislekker: soort van nieuw Cuba hier ..
moveyourmind zegt
Vieze oude auto’s er in en jonge schone auto’s eruit…
En zo komen we ondanks, of juist dankzij alle maatregelen van overheidswege nog nergens.
rickthestig zegt
@moveyourmind: Inderdaad. Iemand zal die linkse hobby’s zoals electrisch rijden, moeten betalen. Dat zijn dan de “gewone” mensen. Die worden al jaren gebruikt als melkkoe.
katoenboer zegt
Kan iemand mij misschien uitleggen wat de financiële voordelen zijn van het kopen van een youngtimer als particulier?
eddythedriver zegt
ja, geen.
In Nederland is er voor de particulier geen financieel voordeel te behalen als het om autorijden gaat.
2wheeler zegt
@katoenboer: voor een particulier is de relatief lage aanschafwaarde voor een gebruikte auto pt.o.v. nieuw dankzij de hoge Co2 tax de enige “stimulans”.
flutterby zegt
@2wheeler: helaas gaan alle pareltjes naar de zakelijke rijder die maar weinig interesseert wat de prijs is als die er maar als nieuw uit ziet en luxe is.
Met een beetje pech houden we zo geen oldtimers meer over omdat ze na 15 jaar opeens 30-50d km p/j gaan rijden.
slickrick zegt
@katoenboer: vele malen goedkoper dan een een nieuwe auto……
hans75 zegt
nee.. die zijn er niet..
maar er zijn veel mensen met een eigen bedrijf, zzp-er en zo.. daar voor is het wel interessant,
Robert zegt
@katoenboer: particulier youngtimer bezit heeft feitelijk maar weinig voordelen, hooguit dat je een wat luxere auto kunt rijden en dat je afschrijving zal over het algemeen wat lager zijn, maar dat financiële voordeel zul je in de praktijk meestal wel moeten wegstrepen tegen de toch wel hogere onderhoudskosten.
Hét grote voordeel is vaak dat je een auto rijdt met meer ‘karakter’, meer uitstraling, en minder eenheidsworst. Allemaal heel subjectieve zaken, dat dan weer wel.
@redactie: waarom doet die ‘beantwoorden’ knop het nu in eens niet meer? Oh, en via de browser schuift de pagina alle kanten op over het scherm…
arierobbemont zegt
@RRRobert: nou dat is wel degelijk een voordeel. Stel je neemt een mooi aangeklede nieuwe 3 serie met een knappe motor, cataloguswaarde van zeg 60.000 piek. Op basis van 22% bijtelling en even een gemiddelde belastingdruk van 35% genomen kost deze auto je fiscaal gezien afgerond €4.600,-. Neem nu een vergelijkbare uitvoering 3 serie, maar dan een E46, met een dagwaarde van 5.500 euro. Nu reken je met 35% van de dagwaarde en een tarief van 35%, nu kom je uit op pak em beet 675 euro per jaar. Naar verwachting ga je geen 4.000 euro per jaar kwijt zijn aan een beetje knappe E46 bijvoorbeeld.
arierobbemont zegt
@arierobbemont: maar uiteraard ja particulier niet nee, moet ik natuurlijk wel goed lezen?
degrotemuis zegt
Geen voordelen voor youngtimers privé. Net als bij EVs voordelige bijtelling voor wat je rijdt want 35% van werkelijke waarde ipv 22% van cataloguswaarde. Alleen fiscale nadelen dus, want door bijtelling voordeel zijn de prijzen aardig gestegen. Blijft wel dat er intussen een hele berg leuke auto’s als youngtimer te kopen zijn voor de prijs van een nieuwe Toyota Aygo of minder.
Na 3 keer lezen nog wat hoop gevonden dat er toch nog liefhebbers bij zitten. Meer youngtimer import doet me denken aan liefhebber auto’s. Van de BMW 635csi of e38 7 serie, misschien een e85 Z4 tot die Citroen XM met nieuw kenteken die ik gisteren voor me had op de A12, of een leuke lancia thema 8.32, Alfa 156 of Maserati Quattroporte. En toen stond er Golf, 206, Corsa. Prima autos van rond de eeuwwisseling, maar liefhebbersautos? Tot ik zag dat het om youngtimers als geheel ging. Dat kan wel kloppen, zit vast nog veel origineel Nederlands spul bij. Alleen heetten die vroeger oude auto in plaats van youngtimers. ?
@RRRobert: Inderdaad nog niet opgelost. Ook al eerder gemaild. Geen idee waarom reageren niet lukt, het tweede komt vooral door die oversized footer.
arhanso zegt
DIe lekkere BMW M3 E46 is dan ook de perfecte foto voor deze post. Die staat altijd op mijn lijstje van hebben-hebbe-hebbe…
raceface zegt
Ik snap het wel.. mr de staat nakt zichzelf de hele tijd met de regels die ze jaarlijks aanpassen om alsnog geld binnen te harken, wij nederlanders zijn gewoon veel te zuinig op onze centjes. Dus verzinnen we steeds weer iets om alsnog die belastingen te omzeilen.
ronaldotour zegt
Ik vraag me af hoe lang de youngtimerregeling nog blijft bestaan? De staat loopt op deze manier veel geld mis en het milieu schiet er ook niks mee op.
Het enige voordeel is dat er mooiere auto’s rondrijden.
VeniVidiVici zegt
@ronaldotour: Laat de graai staat maar lekker geld mislopen. En het milieu… ach, met EV’s belast je het milieu ook.
ozzytrk zegt
Binnekort is Nederland een E63 W211 rijker. Youngtimers zijn beste auto’s die er bestaan
rotasaxal zegt
ruim 11.000 youngtimers… hė net niet de Tesla ingehaald met de verkopen.
cossiekiller zegt
Ik denk dat jullie als particulier toch één groot voordeel hebben in vergelijking met de Belgen. Een E39 M5 rijden bijvoorbeeld. Een dikke motor waar je in Belgie elk jaar meer dan 3000 euro rijbelasting mag voor aftikken. Om over de inschrijving nog te zwijgen.
crashingduke zegt
Een beetje nuance. Nog geen 2% van het wagenpark is ouder dan 30 jaar. Dat houdt in, dat 77% van het wagenpark jonger dan vijftien jaar is. Er zullen vast landen zijn, waar het percentage jonge auto’s kleiner is, dan bij ons, maar ik denk dat het geen slechte score is. Om de vervuiling te beoordelen, speelt ook het aantal kilometers dat met een auto gereden wordt een rol. Ik denk dat we kunnen aannemen, dat een groot deel van die geïmporteerde youngtimers in garages staan en er alleen hobbymatig mee gereden wordt, mede omdat de meeste youngtimer verzekeringen een kilometer beperking hebben.
piebepost zegt
Wordt vanzelf opgelost, gewoon de 2 hands import markt ook kapot taxen.