
Is er een trend te bekennen?
De import is jarenlang netjes blijven stijgen, maar 2019 lijkt het jaar te markeren dat deze positieve groei teniet wordt gedaan. Vooralsnog zijn er ruim 15.000 auto’s minder geïmporteerd dan vorig jaar. De daling is vooral te danken aan de desinteresse in dieseloccasions. Nederlanders hebben dit jaar namelijk ruim 40 procent minder auto’s met een zelfontbrander geïmporteerd.
Waar in 2018 nog 22 procent van alle geïmporteerde auto’s een dieselmotor had, is dat dit jaar nog maar 15 procent. In 2019 zijn er nog maar 21.029 dieselauto’s naar Nederland gebracht, wat 40,1 procent minder is dan een jaar eerder. Ter vergelijking: het aantal geïmporteerde benzineauto’s daalde met slechts 1,9 procent. Het zijn vooral de kleinere dieselauto’s die mensen bij de import links hebben laten liggen.
Kijken we naar de grotere dieselauto’s, dan zien we dat deze minder hard zijn gedaald. Hoewel Volvo, van o.a. de XC60 en XC90, behoorlijk minder in trek was bij de import, zijn grote Duitse dieselauto’s nog bijna even populair als in het verleden. Uit cijfers van VWE blijkt bijvoorbeeld dat nagenoeg alle grote geïmporteerde SUV’s van Audi een zelfontbrander hebben.
Terwijl de Nederlandse auto-import het een beetje lastig heeft, bloeit de export juist op. Zo is ook dit jaar de export weer verder gegroeid, ditmaal met liefst 7,2 procent. Het aandeel van de dieselauto’s ligt overigens nog hoger: het aantal geëxporteerde exemplaren steeg met 8,5 procent, om een totaal van liefst 21.968 occasions met een dieselmotor te vormen. Hiermee is de dieselauto goed voor ruim de helft van het totale aantal geëxporteerde occasions.
Beeld: BMW 330Cd van @wimbraber
Tja, niks verrassends toch? Overigens heb ik zelf een diesel import in de planning staan. Wie weet dit jaar nog.
@dutchdriftking: Fiat Panda 1.3JTD toch??
@kennone: zeker!
@dutchdriftking: chippen en een 100pk “kennon” van maken!
Een top 20 van geïmporteerde en geëxporteerde auto’s was leuk geweest.
@e550: Amen. Of opvallende. Dus geen Polo of 320
Ze hebben diesel helemaal kapot gemaakt, jammer. Je wordt tegenwoordiger als een seriemoordenaar gezien als je een diesel rijdt.
@571ay: Door wie dan? Of vul je dat zelf in en draag je daarmee bij aan het taboe op diesel?
@reactief: Door wie? Voornamelijk door electric fanboys die denken goed voor het milieu te zijn door hun oude diesel in te ruilen voor een electric, terwijl doorrijden met je oude auto nog steeds milieubewuster is dan een nieuwe laten produceren.
@571ay: weet jij wel hoe de auto wereldwerkt? Het is een doorschuifsysteem. Bijna niemand koopt nieuw en rijdt die wagen helemaal op. Er wordt gewoon ingeruild op een nieuw. Op deze manier wordt autorijden ook voor het minder vermogende volk bereikbaar, zijn kunnen een 2e, 3e, of 9e hands kopen. Ook zijn het niet de diesels die door elektrische wagens vervangen worden maar juist de benzine wagens.
@mashell: maar dan heeft @571ay een prima punt toch? Zoals jij het schetst worden het alleen maar meer auto’s die gelijktijdig gebruikt worden, terwijl bij het oprijden van de oude auto dit minder hard stijgt (in theorie helemaal niet stijgt, maar dat is natuurlijk niet reëel)
@dreke: behalve dat stukje van seriemoordenaar natuurlijk… ?
@571ay: Heeft iemand dat wel eens tegen je gezegd?
@571ay: Ik word altijd vies aangekeken wanneer ik langs een groepje mensen rijd met mijn Vw diesel
@ot92: Tijd om het verlagingssetje er onder uit te halen zou ik zo zeggen, vergeet ook die spoiler niet én die TDI badge :D
@volvo_440_turbo: En dan moet ik vast en zeker ook nog mijn petje afzetten…
@ot92: en niet te vergeten jou goudkleurige plastieken kettingen ook ;)
@ot92: Misschien is het allemaal niet zo erg. Misschien is het gewoon dat ze jouw niet morgen als persoon. Gewoon op ze afstappen en vragen… ;-)
Afgelopen zomer nog een heerlijke diesel aangeschaft in Duitsland.
Blijft toch een mooie auto zo’n e46 coupé!
@s62b50: Thanks! Is die van mij, nog steeds super blij mee
@s62b50: Thanks! T is de mijne op de foto, nog steeds erg blij mee
Woon in Duitsland en heb hier begin dit jaar een nette Golf Plus 2.0 TDI met slechts 95.000 km op de klok gekocht. Eerste eigenaar met alle boekjes voor werkelijk een schijntje. In de stad Keulen was ie onverkoopbaar maar ik hoef de stad niet in dus heb er mijn voordeel mee gedaan.
Is alleen maar positief voor de gezondheid. Top!
@maotje: maar de CO2 dan. Benzinemotoren produceren veel meer CO2, daarvan stijgt de zeespiegel steeds sneller en die natte voeten, hatsjoe alweer verkouden, zijn ook niet goed voor de gezondheid.
@mashell: co2 is niet killing op je gezondheid. Nox en fijnstof zijn dat wel.
Ik blijf diesel rijden, heb zself een Renault kadjar 1.5 dci. Ik zie elektrisch rijden verlopig niet. Ga pas elektrisch rijden als de ratio groot is minimaal op een volle accu 800km en als het betaalbaar is. Vooralsnog te duur, en let maar op na een tijdje ga je wegenbelasting kopen. Deze regering naakt je een oor.
@chakib82: want jij rijdt dagelijks 600-800km?
@bischero: zelfs dan stop je minstens 1x en eigenlijk zou je zelfs vaker moeten stoppen. Dan is 800 km goed te doen met een elektrische auto. Prijskaartje is dan wel een issue, maar heb wel goede verwachting van de id3
@chakib82: Ik heb oprecht medelijden met u !
Dus ongeveer evenveel import als export van diesel auto’s. Kunnen we ze dan niet beter hier laten? Of is er duidelijk verschil in de samenstelling; klein versus groot bijvoorbeeld? Autoblog, geef ook die informatie alstublieft.