Steeds meer jong gebruikte stekkerhybrides vinden hun weg naar Nederland van over de grens, want de bijtellingsvoordelen gelden ook voor deze auto’s. En dat is erg gunstig.
De laatste maanden is de import van jong gebruikte stekkerhybrides sterk gestegen. Dat blijkt uit data van VWE, bewerkt door Autotelex. Niet verwonderlijk, want de bijtelling is gekoppeld aan het bouwjaar van een auto. Terwijl er in 2014 7 procent bijtelling betaald moet worden over een plug-in hybride, kan er in stekkerauto’s uit 2012 en 2013 nog steeds gratis privé worden gereden. Hetzelfde argument gaat op voor schone diesels die eerst binnen de 14 procent bijtellingscategorie vielen, maar waar nu 20 procent over moet worden betaald.
De vraag naar jonge stekkerhybrides en schone diesels is zo hoog, dat in een aantal gevallen dergelijke auto’s gebruikt duurder zijn dan nieuw. Daarom neemt de import ervan toe. Van de Volvo V60 Plug-in zijn dit jaar tot en met augustus bijvoorbeeld al 166 exemplaren geïmporteerd met 0 procent bijtelling, en zijn er 687 exemplaren van de Renault Mégane diesel uit de bouwjaren 2012 en 2013 ingevoerd (14% in plaats van 20% bijtelling).
Fotocredit: jimwillemse
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.