Met een EV over de Autobahn. Hoe gaat dat eigenlijk?
Het is toch iets magisch, de Autobahn. 14.000 km aan betonnen snelwegen door Die Heimat. Op een groot gedeelte daarvan geldt enkel een adviessnelheid. Dat betekent dat je na het bord met de drie diagonale strepen zelf kunt bepalen hoe snel je wel rijden.
Dus toen hoofdredacteur @michaelras de sleutels van de Cupra Born naar mij toe gooide, dacht ik maar aan één ding: naar de Autobahn met dat ding!
Autobahn met een EV: kan dat?
Ok, dat is een klein beetje overdreven. Toevallig stond er een uitje gepland om wat boodschappen te doen in Duitsland. Het is voor ondergetekende een soort medicijn tegen 100 km/u. Om dat vol te houden, ga ik elke maand of om de maand eventjes naar Deutschland om daar wat inkopen te doen. Toevallig heb je dan meteen eventjes een stukje van de A3 die je mee kan pakken.
Mocht je de introductie gemist hebben, we hebben sinds kort een nieuwe duurtester in de vorm van de Cupra Born. Daar is iets bijzonders mee. Normaal gesproken ontvangen we de luxe aangekleed exemplaar. Vaak ook met een krachtigere motor en luxe uitrusting. Maar nu eventjes niet. De Cupra Born die je op de afbeeldingen ziet, is de Cupra Born Impulse. Volgens de website Cupra is de auto 2/10e luxe en 5/10e sportief. Het staat op hun site. Dat is een beetje alsof je trots bent op de 2 voor Aardrijkskunde en 5 voor Economie.
Instapper
Het mooie is dat het niet alleen de instapuitvoering is, maar ook écht de instapper. Er zijn namelijk géén opties die de auto duurder maken, Cupra adverteert met het feit dat de Born er is vanaf 36.940 euro is. Jongens: dat is dus precies deze auto! Dus in dit artikel wilde ik even twee dingen weten: hoe sportief rijdt het en hoe zit het met waar voor je geld?
Naar de auto toegelopen valt op dat je een geinige grijze kleur krijgt en 19 inch wielen. In het echt zijn ze wat donkerder dan in de configurator. Voordeel: ze zijn niet bicolor. Nadeel: heel spannend zijn ze niet. Het is niet een auto waar je direct verliefd op wordt, maar het ziet er prima uit, zeker met de bronzen accenten is het duidelijk een Cupra. Je ziet de hardpoints van de Volkswagen ID.3 waarop deze gebaseerd is, maar de Born heeft ietsje meer smoel, met name aan de voorzijde.
In het interieur eveneens geen grote verrassingen. Het interieur is erg opgeruimd. Handig zijn de enorme bakken waar je al je spullen kwijt kunt. De bakken zijn dermate groot dat je er daadwerkelijk dingen in kwijt kan raken. Zie het een beetje als die grote tas van je vriendin. Of die van Mary Poppins. Of van beide in het geval dat je Dick van Dyke bent. De zitpositie doet mij denken aan die van de eerste generatie Mercedes-Benz A-Klasse. Niet heel erg sportief, want je zit ietsje te hoog en je benen eveneens. Het is niet zo erg als bij de Baby Benz en natuurlijk inherent aan het concept. De A-Klasse had een dubbele bodem (voor een mogelijke EV) en Cupra Born heeft het accupakket daar liggen.
Met de Cupra Born EV op de Autobahn!
Mijn eerste rit gaat over de A12 en geeft al meteen een issue aan: geen cruise control! @Machielvdd had het al aangekaart en mij al verteld wat de oplossing is: je kan wel een snelheidsbegrenzer instellen. Dan zet je die bijvoorbeeld op 100 km/u en kun je gasgeven wat je wil, dan gaat ‘ie niet harder. Meestal is zo’n limiter een onderdeel van de cruise control, dus Cupra: zorg dat het er op zit. Anno 2024 kan dit écht niet. Zeker niet omdat er heel veel dingen WEL op zitten die je niet verwacht bij een instapper. Daar komen we zo op terug.
Na 100 km Nederlandse snelweg was ik het een beetje zat en ben ik even wat leuke wegen op gaan zoeken. In vergelijking met de Volkswagen ID.3 is de Cupra beduidend vinniger en directer. De besturing is behoorlijk precies, redelijk vlot en biedt een vorm van digitale feedback. Er zijn auto’s met verbrandingsmotor die dat minder goed voor elkaar hebben. De auto is voorzien van achteraandrijving, maar dit rijdt niet als een E30 of MX-5.
Sportiever. Iets.
De Born is sportiever dan de ID3, maar voornamelijk door calibratie. Althans, zo voelt het. De dempers, veren, stuurinstallatie: het lijkt hetzelfde te zijn, maar de afstelling is anders. Dat maakt al een groot verschil, dat wel. Tot 70% van zijn kunnen is het een prima sturende en bijzonder vlotte hatchback. Als je dan nog iets verder gaat pushen, merk je dat de electronica het wel welletjes vindt. Bij een rotonde ben je geneigd meer af te remmen in de bocht, terwijl ik in mijn Mini juist meer gas wel geven.
En ja, dankzij het accupakket ligt het zwaartepunt heel laag, maar het is alsnog 1.718 kg. Voor een EV van dit formaat is dat trouwens heel erg keurig. Overigens denk ik dat een setje andere banden een groot verschil kunnen maken. De Bridgestone Turanza is een allround-band die vooral lang mee moet gaan, stil moet zijn en weinig rolweerstand moet bieden. Een setje Bridgestone Potenza’s zullen ongetwijfeld bijdragen aan de dynamiek en feestvreugde achter het stuurwiel.
Hoe hard gaat de EV op de Autobahn?
Dan de Autobahn. Hoe bevalt dat? Nou, niet verkeerd. Met elektrische auto’s vergeten we weleens hoe snel auto’s kunnen zijn. Of beter gezegd, we vergeten hoe traag auto’s eigenlijk waren. De Cupra Born is een milde, sportief getinte C-segment hatchback en dan is dit de basisversie. Het was gelukkig lekker druk op de Autobahn, dus de Cupra kon er goed uit de voeten.
We rijden het laatste stukje voor Elten-Beek (de grensovergang). Links gaan er al enkele auto’s vandoor. Officieel heb je namelijk eerst het bord Deutschland en een kilometer later mag je pas gas gaan geven. Enkele modale gezinsauto’s beginnen in te lopen wanneer we bij het witte bord met de grijze verticale strepen komen. Ik zet de stand in Dynamic en geef vol gas. Heeeey: dit gaat best vooruit!
De Cupra Born snelt weg en de auto’s achter mij worden kleiner in de binnenspiegel. De eerste paar lange bochten zijn geen enkel probleem, mede vanwege de snelheid. De topsnelheid is namelijk begrensd op 160 km/u. Dit is waarschijnlijk gedaan om de range een beetje een kans te geven.
Hard zat
Toch is 160 hard zat. Op een paar stukken viel op dat het concept van de auto (groot zij-oppervlak) wel gevoelig is voor zijwind. Ook zit er een beetje flex in de banden. Het is allemaal niet dramatisch, hoor. Je kunt uren 160 rijden (zolang de batterij daarmee akkoord gaat). Maar een maatje grotere wielen en misschien iets sportiever rubber zal zorgen voor een groot verschil.
Een ander ding waarom 160 km/u hard zat is, is de acceleratiekracht. Je zit namelijk zo op de 160. Wanneer die Volvo V40, Toyota Avensis of Ford C-Max 160 rijden, ben jij al een stuk verder weg. Het leidt wel een beetje tot irritatie bij mensen met langzame auto’s die hard willen rijden. Een dame in een A4 kon van 100-160 niet volgen, maar kwam naar een paar kilometer toch met 180 voorbij zetten.
Dus proef geslaagd: je kan met een instap Cupra Born over de Autobahn jagen. Nu we toch in Duitsland zijn, doen we meteen eventjes wat boodschappen. Het laden in Die Heimat is ietsje minder ingeburgerd dan bij ons, bij de Kaufland vinden we geen laadplek, helaas. Dat maakt op zich niet heel erg veel uit, daar er nog meer dan voldoende in de accu zit.
Extra gewicht
Op de terugweg valt er iets op! We halen zeker voor 100 kg aan boodschappen (ik drink veel spa rood). Wat opvalt is dat je nauwelijks merkt dat er zoveel extra gewicht aan boord is. Relatief gezien is de Cupra vrij zwaar voor zijn formaat. Qua rijeigenschappen, comfort en prestaties is er gevoelsmatig nauwelijks verschil. Dat is op zich wel erg prettig. In een reguliere C-segmenter met verbrandingsmotor (zeker bij een instapversie) merk je het surplus aan gewicht veel meer. Zowel qua sprintkracht als wegligging.
Op de Landstrasse is de Cupra het meest in zijn element. Je zit in vlotjes op de 100 km/h en dankzij het hoge koppel kun je makkelijk snel een langzamere vrachtwagen of caravan inhalen. Vlak voordat we weer de Autobahn pakken naar Nederland, zetten we de Cupra Born voor de zekerheid aan de lader. Was het nodig? Waarschijnlijk niet als we normaal gingen rijden. Maar ja, bij de McDonald’s bestel je geen sla en op de Autobahn ga je geen 100 km/u rijden.
Conclusie
Kortom, wat hebben we geleerd? Nou, dat het leven met een Cupra Born prima te doen is. De actieradius van zo’n 300 km was zeker toereikend in de meeste gevallen. Het is een instapper zonder ook maar één optie. De cruise-control is een opmerkelijke omissie, maar er zijn zat extraatjes die WEL aanwezig zijn die ik graag zou omruilen daarvoor.
Daar zouden we nog eventjes op terug komen en goed dat jullie ons eraan herinneren. Zo zit er stuurwielverwarming op! Normaal gesproken ook bij de lxuere BMW’s een optie, hier standaard op de instapper. Of wat te denken van elektrisch inklapbare buitenspiegels. Die infotainment-unit is ook dikke prima voor een instap C-segment auto. Groot zat en Apple CarPlay is aanwezig. De zijruiten achter zijn getint, niet ieders smaak maar wel handig als je in de stad woont. Die kuipstoelen zijn ook prima genoeg voor een instapmodel. Tuurlijk, een van bovenstaande items ruil je graag in voor cruise control. Maar verder is het gewoon een prima uitrusting en leuk totaalpakket. Het lijkt er bijna op dat cruise control er bewust niet op zit. Anders bestelt niemand een duurdere versie.
Kijk, dat EV’s van 100.000 euro en meer tegenwoordig heel erg goed zijn, dat weten we. Ook in de premium crossover-klasse is het tegenwoordig leuk shoppen. Maar tevens in het normale segment is het prima tegenwoordig. Met de Cupra Born heb je gewoon een prima auto voor gebruik in Nederland. En als je af en toe naar Duitsland moet, dan kan dat ook.
Johanneke zegt
Dikke prima auto voor wat het is, alleen zou ik deze dus altijd skippen, want geen cruise control. Je gaat niet 35k oid neerleggen en dan zo’n optie missen.
Ik heb van mijn werk wel eens een ID.3 mee, en rijdt inderdaad best leuk. 1000x beter dan een doorsnee c segment turbo tor in ieder geval. Qua liefhebbersauto’s is er zat op EV’s aan te merken, maar als doorsnee auto om op werk enzo te komen is een EV absoluut superieur. Reden ook waarom ik onze 2e auto voor een EV in ga ruilen.
kniesoor zegt
En wat zijn dan de snuisterijen, die er wel af mogen in ruil voor cruise control ?
subarusvx zegt
Ik heb het artikel nog een keer gelezen om te zien waar ik het had gemist, maar ook bij de 2e keer werd het niet duidelijk.
tla13 zegt
Er ontbreekt wel meer in het artikel.
– Hoeveel is het verbruik nu bij 160 (stel je wil op skivakantie, na hoeveel km tegen 160 is de batterij leeg)
– Wordt de batterij warm op topsnelheid (zoals een Tesla), ik verwacht het niet want 160 is wel erg traag
– Hoe snel gaat het aan snellader wanneer je net de batterij hebt leeg gereden tegen 160
willeme zegt
@tla13: Verbruik bij 160 is hoger! Jawel! Je gaat dan over de 25 kWh volgens mij. Moet zeggen dat die dingen mij gelukkig wat minder interesseerden :-D. Een broodje worst eten daarentegen vind ik wel lekker.
RutgerK zegt
Je rijdt graag continu 160 km/u rixhting Oostenrijk? :-)
willeme zegt
@subarusvx: staat er nu bij, dank ;-)
kniesoor zegt
👍
willeme zegt
@amghans: scherp, staat er nu bij ;-)
sportevo zegt
‘Zeker niet omdat er heel veel dingen WEL op zitten die je niet verwacht bij een instapper. Daar komen we zo op terug.’
Welke zaken zitten er dan wel op, want dat mis ik in het stukje.
willeme zegt
@sportevo: staat er nu wel bij, dank u ;-)
mashell zegt
Als je veel spa rood drinkt is een soda stream mogelijk wat voor je (verjaardag).
De meeste Kaufland vestigingen hebben wel een laadpaal maar zo’n 11kW paal is voor een half uur boodschappen niet zo zinvol.
Overigens briljant om van boodschappen doen in Duitsland een artikel te maken.
willeme zegt
@mashell: ik heb een soda stream!!! Maar ja, tegen die lage prijzen in Duitsland kun je niet opboksen. Die capsules kosten iets van 12,50 per stuk tegenwoordig. (met inlevering van de oude).
Daarbij moet je nu niet met goede redenen aankomen om niet naar Duitsland te gaan ;-).
Onehp zegt
Vorige zomer op vakantie door D met de EV6 rwd 230pk:
– had gedacht dit word sloom bij hogere snelheid, maar bleef tot verbazing altijd vlot aanvoelen en voldeed prima om te reizen.
– met echt verkeer en eegenwerken, geen probleem om 2u door te rijden ondanks regelmatig 160+ waar het kon
– op ca 1000km, geen enkele keer ingehaald door een andere EV, enkel een Plaid die hield ongeveer hetzelfde tempo erop. En misschien 10x duidelijk ingehaald door een ICE, waarvan de meeste Audi (toevallig?)
– laden lekker snel bij Ionity ca 15min 20-80%, het ’tanken van de familie duurde altijd langer
– reed lekkerst in sport en geen regeneratie, bij afremmen linker paddel inhouden.
– tot 194km/h op de teller wat ook vreemd genoeg de GPS snelheid was (bij 100 is er wel een verschil…)
Ging dus prima
vhs83 zegt
Heb deze winter dezelfde oefening gedaan, van België naar Oostenrijk en terug met een ioniq 5 rwd (20″). Ik vond het eigenlijk tegenvallen. Acceleratie en stabiliteit op hige snelheid zijn prima, maar het verbruik… Koude, hoge sneheid en 4 man met bagage helpt natuurlijk niet maar met 160+ kon ik amper 200km rijden. En in de winter gaat het snelladen toch een stuk trager, zelfs met voorverwarmen van de batterij kwam ik nergens boven de 150kw per uur uit. Terwijl ik in de zomer meestal wel 220kw per uur haal. Dus voor 2000km toch 9x moeten laden. Het ergste (buiten het tijdsverlies) vond ik nog de prijzen, enkel snelladers gedaan en ik was 350€ kwijt voor een retourtje Oostenrijk. Dat is toch echt wel een pak meer dan mijn vorige diesel (of zelfs benzine).
gdjnl zegt
Leuke herkenbare review, gewicht van passagiers of belading merk je inderdaad vrij weinig van. Hier heb ik de One Performance. Eerste EV, bevalt – als autoliefhebber- erg goed. Hij stuurt leuk, er kan best wat elektronica uit, achterwielaandrijving. Wel meer opties, grotere wielen vgm 20 inch en betere banden (die van mij is geleverd op Conti zomer en Pirelli winter banden). Dat rijdt een stuk strakker.
Verbruik met 160 is wel hoog. Elk uur laden, echter kun je niet sneller rijden dan laden 20-80%. :) Voordeel: de batterij warmt wel op, bij lange ritten, waardoor je sneller de – relatieve lage – laad snelheid van 120-130kW haalt. (geen batterij verwarming/warmtepomp – heeft enkel zin bij grotere batterijpakketten of hele koude landen).
De laadsnelheid mag van mij wel omhoog. Range van 280-360 (zomer) is prima.
Ik rij zo’n 30-35k per jaar voor werk. Dagelijks met straat/werk/klant laden werkt het wel. Op vakantie ritten naar het buitenland moet je je erop instellen, het is wel relaxed maar ik vindt elke 2-2,5 uur/320km (120-130km/h) 25-35 min laden nog net te lang. Zodra je daar rond de 10-15 min zit is dat prima voor een korte stop.
Zijn er zelfs meer naar Corisica en Sardinië geweest. Top ding op die bergwegen, er zijn er maar weinig die je bijhouden.
bunnylebowski zegt
Leuk artikeltje. Misschien moet ik dat medicijn ook maar eens nemen, al is het een stukje voor mij (randstad).
De autobahn is voor mij niet zozeer zo snel mogelijk op de 160 zitten en daar op blijven moet ik zeggen :).
Meer in al het comfort naar 180-200 km/u, de cruise daar op vast zetten en uren denderen. Af en toe even aanhaken als er wat leuks voorbij komt en naar de 250+.
BMWbankier zegt
Heb zelf een i4 edrive40, 340pk loopt vlotjes echter is begrensd op 190km/h. Voor mij echt een domper op de autobahn, want die begrenzer komt er echt hard in. Is echt zo lullig als je door de eerste beste 3 cilinder met 190+ voorbij gekacheld wordt.
willeme zegt
@bmwbankier: Er zijn altijd wel snellere auto’s op de Autobahn, mar met 340 pk en een topsnelheid van 190 km/u wordt je niet zomaar ingehaald hoor. Zo’n i4 is echt heel erg snel. Dus waar jij in 12 seconden van 120 naar 190 km/u rijdt, doet een Golf TDI 1 minuut om van 120 naar 210 km/u te rijden (give or take). Dus je moet dan echt hele lange rechte stukken hebben met heel weinig verkeer. Want bij de eerste de beste inhalende vrachtwagen moeten jullie beide 82 km/u rijden en sprint jij weer in no-time naar de 190.
BMWbankier zegt
Sprinttijden zeker niks te klagen, heerlijk gaat dat. Het gaat mij alleen om de begrensde topsnelheid van maar 190km/h, dat hoort niet bij een auto met 340pk. Denk met weemoed terug aan mijn 320 diesel die makkelijk 235km/h liep op de autobahn, heerlijk.
degrotemuis zegt
De limiter in de Born komt er wat mij betreft wel te vroeg in als je een kort eindje vrije autobahn doet. Ja, de auto trekt lekker vlot naar de 160, maar waar je normaal iets onder topsnelheid wel merkt dat het wat afvlakt, merk je dat bij deze als je nog even snel die Skoda Citygo die 150-155 rijdt voorbij wil. Voor de Autobahn zou 180-200 wel fijn zijn, zelfs al de fut er dan aardig plots uit gaat zoals bij de i4 40 en m50 (oké, bij de m50 staat er dan ook ruim 230 op de teller…) De zijwind gevoeligheid vond ik trouwens wel meevallen, maar ik had een wat luxere uitvoering met die koperkleurige velgen en sportievere banden mee. In Nederland inderdaad een prima daily, met maar 1 echt groot probleem: Als je een paar opties neemt kom je al snel op Tesla Model 3/Y of jong tweedehands i4 40 prijzen.
slickrick zegt
Ja en de caddy’s en transporters halen je ook in
DeWitteCondor zegt
Ook op de Autobahn geldt in toenemende mate dat acceleratietijden relevanter zijn dan topsnelheid (die je zelden lang vast kan houden).
Wat een afzichtelijke auto is dit toch. Smaken verschillen natuurlijk maar dit is een ordinair gedrocht.
potenza zegt
In 2 jaar 85K mee gereden. Zie uit naar de VZ. Niet naar de extreme afschrijving die nog wacht. (60% in 2 jaar bij inruil op een nieuwe).
Wolflow zegt
Een elektrisch hok en blaffen, prima combinatie. Is echt een ding om je hond in te doen
MarcoM zegt
Geen cruise control? Dat zit bijna op iedere auto tegenwoordig met als een airco. Verder 1 van de weinige “mooie” EV’s.
richh zegt
1500kg? Volgens mij weegt een Born over de 1800kg en is zo’n 140kg zwaarder dan de eerste Tesla Model 3 SR+ (2019). Die wel gewoon 220 kan rijden en cruise control heeft :)
Ook vergeleken met een nieuwe auto is de Born zeker geen gekke deal. Het enige probleem is dat een nieuwe Tesla Model 3 Highland amper duurder is. Al helemaal als je de optie “cruise control” aanklikt :)
stefanvts16v zegt
@richh: dat viel mij ook al gelijk op! Ik heb een Opel Corsa-e mee van m’n werk en die weegt al rond de 1500 kg.
@willeme: volgens Finnik is het rijklaargewicht van de Cupra (opgezocht op kenteken) 1818 kilo. Misschien even corrigeren in het artikel. :)
mashell zegt
Is die cruise control nog via “function on demand” achteraf via de app te bestellen? Want dan doe je dat gewoon, de knoppen zitten er immers gewoon al in.
steephh zegt
@willeme heerlijk, wordt altijd blij van jouw daily-use long-reads!