Ja ja, gestopt met hard rijden. Hoe voelt dat eigenlijk?
Onlangs kaartte waarde collega @RubenPriest al aan dat er meer flexflitsers en focusflitspalen bijkomen. De reden is dat het verkeer nog veel te onveilig is en de uitstoot te hoog. Waarschijnlijk. Zoals Ruben al aan gaf is het ook heel erg makkelijk geld binnenharken. Waarom het nuttige met het aangename niet combineren? Als je straks nog te hard wil gaan rijden, moet je echt goed op je flitsmeesters en verklikkers letten om te weten waar je VOL in de ankers moet omdat je 10 km/u te hard rijdt. De vraag is dus een beetje: moet je dat wel willen?
Ondergetekende – dit is een artikel op persoonlijke noot – heeft namelijk besloten niet meer te hard te rijden. Ik rijd in Nederland niet heel veel kilometers, maar als ik het deed (op weg naar en van het Autoblog-kantoor) reed ik vaak iets te hard. Niet asosciaal hard, maar gewoon rond de 120-130, de oude snelheid.
De snelheid die is toegestaan tussen 19:00 en 06:00. In de afgelopen jaren ben twee keer bekeurd. De ene boete was 399 euro, de tweede 270 euro. Nu moet je daar niet moeilijk over doen: dat is het risico dat bij te hard rijden komt kijken.
Aan de snelheid houden
Ik heb besloten de laatste boete in delen te gaan betalen. Dit om mijzelf er constant aan te herinneren hoe duur hard rijden is. Vroeger hield je je alleen in Zwitserland aan de snelheid vanwege de hoge boetes, maar dat is nu ook in Nederland het geval. Kortom, gestopt met te hard rijden. Dan rijst natuurlijk de vraag: hoe gaat dat?
Nou, de toegestane snelheid rijden is nog flink lastig. Het is in Nederland namelijk heel erg druk en sorry dat ik het moet zeggen: jullie kunnen voor geen meter rijden. En ik ook niet. Ik ben geregeld in Duitsland en daar zijn automobilisten actieve en alerte verkeersdeelnemers die zich bewust zijn van hun omgeving. In Nederland gooit iedereen zijn auto overal voor, zitten ze vlak achter je bumper en houden ze nul rekening met de rest van het verkeer. Het is echt schrikbarend.
Muziek
Ik heb via iTunes een aantal playlists gemaakt en een lading CD’s geript op de harde schijf van de BMW 330d duurtester waarop ik wat platen van RZA, James Brown, The Meters en Creedence Clearwater Revival hebt gezet. Muziek vind ik stiekem nog toffer dan auto’s. Daarnaast heeft mijn auto een serieuze audio-ugrade gehad (van de vorige eigenaar), dus dat is genieten. Ook heb ik nu cruise control, dus cruisen maar!
En hoe bevalt het? Nou: het is heel erg lastig! En nee, dat komt niet omdat ik moeite heb om mijzelf te beheersen. Want ondanks dat ik zelf heb besloten om geen streep harder dan 100 km/u te rijden, denkt het verkeer om mij heen daar toch écht anders over. Die rijden namelijk allerlei snelheden, maar geen eentje is er 100 km/u.
Inhalen = doodeng
Wil je een vrachtwagen inhalen, dan moet je serieus je best doen. Niet omdat vrachtwagens hard gaan, maar niemand laat je ‘erbij’ op de linkerbaan. Mensen gaan serieus flink gas geven om jouw er maar níet tussen te laten. Gelukkig heb ik twee – relatief gezien – vlotte auto’s, maar met een gewone 107 of standaard Clio moet je flink je best doen om in te kunnen voegen.
Eenmaal ingevoegd moet je een snelheid gaan rijden van boven de 100, want de linkerbaan gaat ongeveer 110-115 km/u. Helemaal erg is het als je een Mitsubishi ASX of VW T-Cross inhaalt die 97 km/u rijdt. Halverwege het inhalen besluit de bestuurder van zo’n rijdende Kukidentmobiel iets gas te geven waardoor jouw inhaalpoging mislukt en je weer naar rechts kunt. Vervolgens gaat de crossover in kwestie weer 93 rijden. AARRRGGHHHH!!!!
Tetris
Deelnemen aan het Nederlandse verkeer is eigenlijk een soort driedimensionale vorm van Tetris. Niemand durft écht te hard te rijden, maar niemand wil langzamer dan 100 gaan. De onderlinge snelheidsverschillen zijn dus heel erg klein. In Italië rijdt men behoorlijk assertief en is het ‘ieder voor zich’. Maar omdat het ieder voor zich is, werkt het wél. In Duitsland houdt iedereen rekening met grote snelheidsverschillen. Dat werkt ook. Ik heb in Nederland nog nooit een auto zien remmen in plaats van naar links invoegen. In Duitsland gebeurt het alleen op de A3 (bestuurders met gele platen).
Dus in plaats van precies 100 km/u te rijden, pas ik mij aan aan het verkeer op de rechterbaan. Dat is nóg langzamer, maar dan hoef je niet de hele tijd te wachten voordat je kunt invoegen.
Wat valt er nog meer op? Tijd! Het scheelt enorm veel tijd, ongeveer 20 minuten. Heen en terug is dat 40 minuten die je kwijt bent. Of kunt besteden aan je zojuist aangeschafte Stevie Ray Vaughan-albumcollectie. Maar als je 5 dagen in de week op kantoor bent, snap ik wel dat je iets harder wil rijden.
Hypermilen
Maar het heeft zijn keerzijde, want als je zo rustig gaat rijden ben je feitelijk aan het hypermilen. Dus ik zet de stand van de rijmodus in Eco en doe ook buiten de snelwegen rustig aan. In plaats van 1 op 14 rijd je dan 1 op 19 met een 3.0 zescilinder diesel. Dat is niet verkeerd. Ook niet verkeerd is de telefoon. Ik hoef de Flitsmeister niet aan te zetten. Die zuigt een hoop data uit je bundel en stroom uit de accu. Sneller dan mijn tergend trage 5W-kabel aan de BMW stekker kan leveren. Dus daar heb ik ook geen last van.
Het volgende wat ik ga zeggen klinkt misschien heel erg vreemd, maar het is telkens lastiger om te zeggen dat het het waard is om enorm op te letten of je geflitst gaat worden. In dat opzicht werken de aangekondigde controles en boeteverhogingen dus wel.
Anderzijds is het een gemaakte vorm van ontspannenheid, natuurlijk. Je beweegt je nauwelijks zodat je niemand omstoot. Die pscychologische barrière is enorm en met 560 Nm onder de rechtervoet kun je het stressniveau ook ietsje ontladen. Maar ja, dat doe ik dus niet meer.
Boodschappen doen in Duitsland
Om te zorgen dat ik in psychologisch opzicht overleef, ben ik op zoek gegaan naar een oplossing en die heb ik gevonden. Voortaan doe ik alle grote boodschappen in Duitsland. Niet alleen omdat de kwaliteit van de grootgrutter beter is en de prijzen veelal interessanter, maar vooral omdat je dan even ‘normaal’ kunt rijden zonder dat het je achterlijk veel geld kost. Af en toe moet je gewoon eventjes de teugels kunnen vieren. En nu kan het nog.
Gewoon eventjes de hond droppen bij mijn schoonouders, niet geheel ontoevallig omdat die dicht bij de grens wonen. Dan op de cruise control kruipen naar Elten-Beek. En dan ineens kun je gewoon autorijden. Het gaat echt niet alleen om het ‘zo hard je kan’ rijden. Het gaat erom dat normaal autorijden niet gepaard gaat met een financieel zwaard van Damocles dat boven je hangt.
Kietelen van de begrenzer
Het grappige is dat je niet altijd de begrenzer hoeft te kietelen. Het gaat om gewoon lekker doorrijden. Zelfs met een eenvoudige hatchback haal je met gemak 200 km/u. Het autorijden in Duitsland is op de Autobahn en de Landstrasse zó veel fijner. Er is meer ruimte, de verkeersdeelnemers zijn veel hoffelijker en de snelheden liggen niet kunstmatig laag.
Ja, natuurlijk: boodschappen doen in Duitsland kost brandstof maar onder aan de streep ben ik even duur uit en heb ik een leuk tripje gehad. Dichtbij de grens wonen is echt een enorme luxe.
Makkelijk cashen
Ergo concluso: die extra flitspalen zijn logisch. We geven met zijn allen de gelegenheid. De snelheden in Nederland liggen namelijk veel lager dan de verkeerssituatie toelaat. Op een vijfbaans snelweg is 100 km/u gevoelsmatig te traag omdat het ook te traag is. Dus gaat men automatisch ietsje harder rijden. Dan is het makkelijk cashen natuurlijk, want als je met het verkeer mee gaat rijd je al te hard.
We zijn benieuwd wat er gebeurt als iedereen is gestopt met te hard rijden. Wat moet de overheid dan doen? Veel meer onderdrukking kan een mens toch niet op hebben. Gelukkig hebben we geen overheid die een zwarte box in de auto wil gooien en betalen per kilometer betalen niet als optie beschouwt. Oh.
doublechevron65 zegt
OMG en dan ook nog Becks drinken 🙃
Johanneke zegt
Inconsequente snelheden van medeweggebruikers, zie je zo vaak. Hebben ze haast, moeten ze je inhalen, en even later rijden ze te langzaam. Of andersom. Gebruik je cruise control denk ik dan. Ik rij dan 100 op navi, cruise control, en dan haal ik dezelfde auto 4 keer in in een half uur. Hoe dan.
Ik rij op de snelwegen nergens te hard. Verbruik is mij veel te hoog. 1 op 10 of 1 op 16 ofzo, is bij mijn auto 100 of 130 rijden. Wel rij ik waar fietspaden gescheiden zijn vaak 60 op de teller, kan ik een versnelling hoger pakken, en 90ish op 80km wegen.
Eigenlijk is de benzine prijs, dus geld, de enige reden dat ik mij op de snelweg keurig aan de snelheid hou.
mjpamsterdam zegt
Ben ook gestopt met te hard rijden overdag. Levert toch geen tijdwinst op. Ik herken overigens wel de beschreven inhaalmomenten. Dus soms beetje gas bij om de “ racers “ op de linkerbaan niet te lang op te houden. Maar in deze gevallen nooit harder dan 110.
Stefje zegt
Grappig dat je dat zo ervaart. Ik rij minstens 1.000km per week, en juist dan merk ik dat ik overal heel veel tijdwinst pak door een combinatie van slim en hard rijden. En dat merk je heel snel met deze afstanden.
Verder vind ik het geldaspect niet heel boeiend. Ik trek elk jaar 1.000€ uit voor verkeersboetes. Ik ben nog nooit boven de 500 gekomen blijf meestal wel onder de 300€. Ik zie het uitsluitend als verkapte hardrijbelasting.
Niet boven de 30 te hard, dan kan je zo vaak te hard rijden als je wilt volgens het Nederlandse rechtssysteem.
BMW330Ci zegt
Het verkeer in Nederland is pure frustratie. We hebben zulk mooi asfalt en veilige wegen. De auto’s zijn steeds veiliger, het rubber en de topografie van de band worden verbetert en het contactoppervlak met de weg neemt door grotere en bredere banden toe. Veiligheidsassistenten, betere verlichting, tractiecontrole, zeeën van koppel en een overdaad aan versnellingen dan wel een volledig elektrische aandrijflijn.. Alles gaat omhoog en gaat beter. Behalve de maximumsnelheid. Het enige dat in negatieve zin is toegenomen is de drukte op de weg.
Het is een continue strijdt tussen gevoel en verstand. Ikzelf rijd altijd te snel. Af en toe probeer ik het weer eens om op de rechterbaan te rijden. Maar dat is zo’n groot verschil! Je bent inderdaad 85 á 90 aan het rijden, zeker geen 100. Inhalen is iets waar naar mijn mening je overige verkeersdeelnemers niet mee moet hinderen. Op een drukke weg betekent dit dat je je moment moet kiezen (in plaats van hem gewoon ervoor te gooien) en dat het vlot moet gebeuren. Inhalen met een snelheidsverschil van minder dan 10 km/u vind ik dat bij wet verboden mag worden.
Op een vijfbaans weg is links inhalen geen verstandige opzet gebleken. Zeker met een maximumsnelheid van 100 km/u en trajectcontrole. Als je dit netjes aanhoudt moet je maar zo vier baanwisselingen heen en weer vier terug doen voor een correcte inhaalactie in de praktijk. Logischer zou zijn dat op vier- of meerbaanswegen een ‘keep your lane’ regel geldt. Dit kan prima met borden worden aangegeven en staat rechtsinhalen op dat moment toe. Dit zorgt voor een rustiger en veiliger verkeersbeeld naar mijn mening.
Ik denk dat een maximumsnelheid die dicht bij de gevoelssnelheid voor desbetreffende weg veiliger is. Ook denk ik dat het mensen alerter maakt. Ik ben zelf naar mijn mening nooit een gevaar op de weg wanneer ik aan het doorrijden ben. Ik ben echter wél een gevaar als ik moe ben of mijn focus verzwakt. En dit heb ik al heel gauw met 90 op de rechterbaan.
Volgens mij is al onderzocht dat deze snelheidsverlaging de uitstoot maar weinig heeft verminderd. En dit snap ik wel. Dat continue bijremmen en accelereren in frustratie is niet zuiniger dan een rustig maar hoger tempo aanhouden.
pa045 zegt
Heel mooi verhaal vertel je. Maar de kern is dat je gewoon een echte Nederlander bent. Het ligt nooit aan jou. Als je te hard rijdt, ben je alert en op je top. Als je te zacht moet rijden, volgens jouw eigen interpretatie, neemt jouw focus af. Goed bezig..
Homer55 zegt
Hij heeft gewoon gelijk. Rijden ze zichzelf bijna achter in de vrachtwagen en op het moment dat ze ingehaald gaan worden komen ze er pas achter om in te halen en knallen ze hem naar links als gevolg iedereen op de rem. Lekker alert ben je dan……
Gebrek aan inzicht is duidelijk te merken bij vele weggebruikers. Ik kan je met zekerheid vertellen dat ik een betere chauffeur ben dan de kudde die zich als schaap aan de 100 km regel houdt en verder alle inzicht en anticipatie de prullenbak ingooit.
JelmerS zegt
Ik rij altijd toegestane snelheid op de autopilot in de Tesla M3 performance, je hebt dan nooit het gevoel dat je harder moeten omdat de motor dat ‘lekker’ vindt.
Door gebruik te maken van een beetje vermogen (rij nooit vol gas weg) ben je wel altijd veel sneller weg bij stoplichten, rotondes en andere (rijdende) obstakels op de weg waardoor de gemiddelde snelheid op een rit prima te doen is. Veel van die hardrijders hebben nog flink wat afstand nodig voordat ze je weer te hard rijdend voorbij vliegen.
dawwg zegt
Hard optrekken bij het stoplicht en dan 3 km onder de toegestane snelheid links blijven plakken is nou juist het anti-patroon, vervuilt het meest, slijt je banden onnodig; is relatief gevaarlijk en super irritant; iets te compenseren ofzo ? Ik rijd zelf graag vlotjes door, maar rijd nou juist nooit als een malle weg bij het stoplicht; de tijdswinst zit ‘m op de cruise-control op de snelweg; niet op elke 300 meter tussen stoplichten door !
marcomanta zegt
Al geruime tijd zit ik op de A1 richting het westen en aan het einde van de dag naar het oosten en “hang” ik achter de vrachtwagens op de cruise control. In het begin voelde ik mij haast een bejaarde, maar de tijd daarvoor waar ik altijd op de linkerbaan verbleef, kwam ik vaak gestresst aan en de tijdwinst was in het meest gunstige geval amper 10 minuten. Nu blijkt ook dat het brandstofverbruik veel gunstiger is. Het is soms wel overleven op de snelweg, vooral was die bellende figuren of constant van rijbaan verwisselende zenuwlijers. Prettig weekend!
ericc zegt
Doe nu het traject naar het AB-kantoor met het openbaar vervoer. Hoelang doe je daar over? Met oortjes in kan je ook naar je muziek luisteren en ook relaxen.😎Benieuwd naar je ervaring.
willeme zegt
@ericc: dat heb ik een paar keer gedaan. Sinds we in Berkel (of was het nu Rodenrijs?) zitten heb ik het geprobeerd. Dan ben ik 2:30 onderweg. En weer 2:30 terug. (van deur tot deur)
kniesoor zegt
Historisch gezien is het Rodenrijs 🙂
ericc zegt
😳2,5 uur enkel, volgende keer brand ik een kaarsje voor je!
mashell zegt
Welkom bij de club, doe dit al jaren zo. En natuurlijk stoor ik me ook wel eens aan die Verstappentjes die gas bij geven terwijl je ze op cruise control aan het inhalen bent, maar ach als ze dat nodig hebben om hun ego te strelen, dan heb ik toch weer een mens blij gemaakt.
Crosscabouter zegt
Herken mij er wel in, behalve dat ik op de GPS dan net 104 ga rijden. Hoef ik nergens op te letten qua flitspalen en over het algemeen rijd ik dan sneller dan het gros van de auto’s.
Ik rem rustig als er iemand zonodig snel wil inhalen en schuif er dan weer tussen. Op de regelmatige ritjes naar Brabant scheelt het veel benzine en ik kom relaxter aan al scheelt het 15min vanuit het noorden (overdag dan. In de avond vast meer).
petert zegt
Ik vind het geestdodend om in een treintje te rijden. Daarnaast heb ik een hekel aan achter een hogere auto te rijden of een busje waarbij ik niet door de achterruit naar voren kan rijden. Dan zie ik namelijk niet als iemand remt zodat ik eventueel tijdig kan reageren.
Daarnaast kan je geen fatsoenlijk gat laten vallen. Zodra je ergens een gat van 3 auto’s laat, dan vind iemand het nodig om dat op te vullen, niet begrijpend dat je maximaal dan nog maar één derde van de remweg over houdt.
Ik probeer daarom altijd naar een gat te zoeken waar ik mijn eigen snelheid een beetje kan aanhouden met voldoende ruimte.
Er moet bij het leren rijden geleerd worden om meer om andere te denken en te begrijpen wat er om je heen gebeurt als je een bepaald stukje weg op eist.
geelbarrel zegt
Ik herken mij hier helemaal in! Tweemaal in mn 35 jarige rijbewijsperiode een kettingbotsing gehad die echt alles met afstand en zicht te maken had. Laatste keer was eerste werkdag na jaarwisseling in 1999. Iedereen lijkt na een vakantie weer te moeten wennen. Sindsdien ben ik er echt niet slomer op gaan rijden, daarvoor teveel een petrolhead, maar ik kies wel altijd de Lane met meeste ruimte en haal altijd links in met aangepaste snelheid. Ja, flitsmeister aan en die laatste kilometer per uur winst op de gps neem ik incl correctie op de bekeuring ook mee in de setting van de cruise control.
alfafever zegt
Helemaal erg is als de mensen in zo’n gat duiken, jij dus van je gas af gaat om veilige ruimte te creëren, maar zij dat zelf ook doen waardoor je nog steeds te weinig ruimte voor je hebt. Als je een probleem hebt om zo kort achter iemand te zitten, duik dan ook niet in zo’n gat!
legion1349 zegt
Ik plak hem al jaren achter een vrachtwagen. Heerlijk met adaptieve cruisecontrol en dan de burmester aan. Nederland zit vol met opgewonden standjes die van geen kanten kunnen autorijden. Hier zit er een groot percentage van.
kniesoor zegt
Dat laatste via empirisch onderzoek onder de reaguurderspopulatie vastgesteld, neem ik aan ? Of borrelt de onderbuik ?
dawwg zegt
Vrij narcistische opmerking inderdaad … vooral met de Burmester opmerking erbij; mijn onderzoek zegt dat vrachtwagen-plakkers juist over het algemeen slechte bestuurders zijn. Ben benieuwd wat de vrachtwagen chauffeurs onder ons daarvan vinden …
mlo zegt
Ook wel beter bekend als snelheidsbelasting. Je weet dat het gaat komen, alleen nog niet precies wat het gaat kosten.
pier zegt
Doordeweeks ben je bij druk verkeer vaak sneller op de rechterstrook dan op de linker. Niet verder vertellen hè. Als het rustiger is op de weg rijd ik meestal 120 op de cruisecontrol (116 gps). Hangt wel af of ik kan laden op locatie want heb nu een Nissan Leaf met een actieradius tot de buurtsuper zullen we maar zeggen. Overige frustraties (ervoor gooien terwijl er geen ruimte is, gas geven bij inhalen terwijl je op de cruise control rijdt, bumperkleven) zijn zeer herkenbaar.
djv80 zegt
Niet zo veel lullen. Gewoon gasgeven met dat hok
JW zegt
Is bijna niet te doen, moet een lange weg van 80 rijden, maar met m’n a4 2.0tdi 8traps 180pk. Is het al telkens weer richting de 100. Laat staan met zo.n dikke bmw..en uit verveling pak ik snel de telefoon.gelukkig kan ik om 05.00 nog gewoon normaal rijden en naar huis blijft het oppassen..
jaapiyo zegt
Ik blijf gewoon normale snelheden rijden totdat de overheid me de injectie om mij een vegatastische genderfluïde insecten etende pennenlikker te maken op een onbewaakt moment in mijn rug steekt en mij daarna 25 keer met opengesperde ogen de laatste James Bond laat kijken tot ik murw geslagen ben en lid kan worden van D66. Daarna zal ik door alle gedwongen testosteron-remmers heen alsnog soms stiekem 101 proberen te rijden bergaf om ze te fucken.
mashell zegt
Psst. Daarom drinkt willeme ook Becks, die weet dat Nederlands bier helemaal vol zit met testostoron remmers…
jaapiyo zegt
Als je veel bier drinkt krijg je wel gynaecomastie 🧐
doublechevron65 zegt
Of dat Becks te drinken is, dezelfde kleur als… Zijn zoveel betere smaken in Duitsland te verkrijgen.
e1000bmw zegt
Ik rijd ‘s morgens en ‘s avonds vaak toch op de eerste strook…met 120/130 op de teller waar mogelijk. Dit omdat je op rechts (3, 4, of 5) mensen hebt die erop (voornamelijk ‘s morgens) of eraf (voornamelijk ‘s avonds) moeten. En laat juist bij de afritten de rijen vaak gigantisch zijn.
Wel zie ik vaak juist op uiterst links dat er eerder opstoppingen ontstaan. Ik denk dat dit voornamelijk te wijten is aan auto’s met adaptieve cruise die te dicht op hun voorganger hangen. Zelf probeer ik de afstand toch ruim 2,5 seconden te houden (dat is de een na kortste instelling)…wat er vaak in resulteert dat iemand denkt hem er tussen te kunnen gooien (waardoor de adaptive onnodig ingrijpt…).
En zodra er dus op links een opstopping ontstaat, z.s.m. naar rechts en in het treintje vrachtverkeer rechts alles voorbij. En dan bij de opritten weer naar links. Maar wel vlot. 🙃
Bij trajectcontroles zie je dat men veel dichter op elkaar rijdt wat een zijdelingse beweging op een veilige manier wat lastiger maakt, dus zit ik meestal rechts). Daar kies ik voor rechts passeren (dat is iets anders dan inhalen). Maar ook dit zo vlot mogelijk (cc staat op 105) om de gevaarzetting zo beperkt mogelijk te houden.
eaudi zegt
Wat ook helpt om langzaam te rijden: neem een bijna 500pk sterkte e-mobiel. Als je harder rijdt dan 100 ben je onevenredig meer aan het laden dan je snelheidsverschil doet vermoeden, je accu haalt toch al de opgegeven range niet maar als je harder rijdt dan 100 is het echt dramatisch. Dus e-autos’s zijn niet zozeer voor het milieu bedacht, maar zijn stiekem een manier om het verkeer veilig (lees: langzaam) te krijgen….
kniesoor zegt
Rij vrijwel alle kilometers met de daily keurig volgens de regels. Recente ervaring met woon-werkverkeer leert, dat je dan zo goed als net zo snel op je plek van bestemming bent als dat je als een malle door het verkeer slalomt. Daarbij dient aangetekend te worden, dat die daily zich vanwege het beperkte motorvermogen en de ouwerwetse automaat ook bepaald niet leent voor scheurneuzerij. Met de vliegtuigen zonder vleugels wil het wel eens wat vlotter gaan. Maar dat is puur voor de lol, niet omdat er op die manier noemenswaardige tijdwinst te boeken valt.
Rokende Wielen zegt
Herkenbaar verhaal, vooral dat alle anderen maar prutsers zijn op de weg en er eigenlijk gewoon niet thuis horen.
jaapiyo zegt
Precies ja. Ik niet maar jullie allemaal wel.
pomoek zegt
Het probleem heeft denk ik weinig te maken met mentaliteit of kwaliteit van de bestuurders. Het probleem is dat het gewoon superdruk is op Nederlandse (snel)-wegen. Teveel mensen die op hetzelfde moment op de weg rijden. 9 miljoen auto’s op 18 miljoen inwoners is gewoon héél veel.
Vroegah, reden mijn ouders met mij een paar keer per jaar naar familie ver weg in Nederland. Er reed, ik heb het over meer dan 30 jaar geleden, geen hond op de weg op zondagochtend.
Ik rij nu regelmatig hetzelfde traject. Ik kijk er niet meer van op als ik op zondagochtend in de file sta.
rrk147 zegt
Heeft toch echt niet zoveel met drukte te maken. Ik rij ook niet hard, 110 waar je 100 mag bijv. Maar wel veel op cruise control, en hoevaak je mensen dan 2x inhaald ( of vaker). Mensen zijn te weinig met autorijden bezig (denk ik) en rijden niet constant. Het zorgt iig voor een onrustige verkeersstroom.
Yannick zegt
Dagelijks zie ik mensen die lekker links of in het midden blijven plakken. Als mensen zich gewoon is wat beter aan het rechts rijden zouden houden en niet zo angstig waren om even achter een vrachtwagen te rijden zou 80% van de opstoppingen verdwijnen. Ja, het is erg druk maar het rijgedrag bevordert het totaal niet
sjonniedeluxe zegt
Spot on. Ik vind het ook gruwelijk irritant als mensen naar links gaan om plaats te maken voor een invoegende auto, waardoor ik op de linkerbaan moet remmen.
e1000bmw zegt
Dan rijdt jij veel te hard, want ik heb hier met 120/130 op de teller al links rijdend nauwelijks last van. Zeker als je weet waar de opritten zitten en je er dus op kunt anticiperen…
En ik zit dagelijks op de A15 en A2 (soms afgewisseld met de A12).
mashell zegt
Maar gelukkig ben jij een uitstekend bestuurder heb je de invoegstrook, invoeger en rechtsrijder al lang gezien, heb je zoveel verkeersinzicht dat je weet dat de rechtsrijder naar links gaat komen en heb je proactief je gas losgelaten zodat deze er soepeltjes tussen kan.
petroldrinker zegt
Nou, nee, ik zou dat niet trekken,rijdt standaard 30+ te hard op A en N wegen, geen zin in dat getrut, savonds mag die snelgeid immers gewoon op de A wegen
Jacco zegt
Laatst zelf van in de buurt van Berlijn naar den helder (veerboot naar Texel). Vertrok daar Rond een uur of 2 snachts en 4,5 uur later was ik op bestemming, vriend van mij zat daar ook in de buurt die hoefde als we de zelfde tijd vertrokken waren 40 minuten minder te rijden, hij is om 7 uur sochtends vertrokken en heeft er bijna 8 uur over gedaan ivm veel baustelles op onze route, files en drukte.
Ikzelf had het ook in 4 uur kunnen redden maar dan had ik een half uur moeten wachten op de eerste veerboot dus heb de laatste 150km in Nederland rustig aan gedaan. In Duitsland gemiddeld zo’n 160 gereden volgens de auto.
Ik rijd vaker stukken van 500km en probeer dan altijd savonds of snachts te rijden. Overdag autorijden is niet leuk als je een lange afstand moet afleggen
mashell zegt
Ik rijd juist bij voorkeur overdag. Dan is het inderdaad drukker maar is het zicht beter, zijn de faciliteiten open en heb ik minder risico om in slaap te vallen. Ieder zijn ding.
schuimbekje3 zegt
herkenbaar, maar met die k4t tesla en bagger software die de ruitenwissers op standje typhoon zetten als je de hendel op adaptive cruise control zet (al is er geen druppel regen), is de lol er snel af van autorijden…, sterker nog, als het WEL regent, gaan de ruitenwissers langzamer..
Loek zegt
Herkenbare materie. Fun fact: als je naast WillemE in een auto zit in Duitsland, komt vaker dan niet ter sprake dat Duitsers gewoon veel beter sociaal kunnen rijden dan wij. Omdat het gewoon wel zo is. Duitsers zien inderdaad vaak iemand op de linkerbaan en rollen uit achter wat ze willen inhalen op de rechterbaan en prikken ‘m pas op de linkerbaan als er meer dan genoeg ruimte is. In Nederland duw je ‘m er gewoon tussen.
Nou heeft dat er ook wel mee te maken dat je er vanuit mag gaan dat ‘hard rijden’ in Nederland (overdag) zo’n 130 km/u is, alles erboven is uitzonderlijk. En ik vind wel dat als jij besluit om 30 km/u te hard te rijden, dan moet je ook bereid zijn om te remmen als anderen jouw snelheid verkeerd inschatten. Sociaal rijden is vooral inspelen op rijden volgens de verwachting als je het mij vraagt.
Ik rijd ook zelden meer te hard. In de werkbus wordt mijn snelheid bijgehouden (en er zit een beperking op 110 km/u en harder dan 100 wordt niet aangeraden) en in de Golf rijd ik relaxter, stiller en zuiniger (vooral dat merk je echt) op 100-105 km/u dan als je harder gaat. Dan kan je dus gewoon 1 op 15 rijden in een Golf GTI, mind you! En de snelwegkilometers die ik afleg in de Golf zijn meestal niet aan tijd gebonden dus die 5-10 minuten die je verliest op een traject van 100 km neem ik dan voor lief. Boetes zijn voor mij geen motivatie, toen ik nog hard(er dan toegestaan) reed had ik altijd Flitsmeister aan en die heeft in 18.000 kilometer tijd misschien drie keer gepiept dat er een mobiele flitser staat.
De realiteit is simpel: hardrijden loont niet, alleen dat ene stemmetje in je hoofd dat de goede oude tijd dat we nog 130 mochten herinnert wil dat je hard rijdt. Gezond verstand zou moeten aangeven dat je gewoon ergens rond de 100 moet rijden en dat is veel relaxter. Als je echt zo nodig hard wil rijden moet je een keer een roadtrip naar Duitsland maken of pas na 19:00 de weg op.
harrie zegt
Daarom, 100pk is meer dan zat voor een daily fileschuiver.
Spaar je geld uit voor bv een trackdaytoy. Veel leuker dan gefrustreerd over de snelweg Audi-en.
kniesoor zegt
Ghe ghe ghe 😁 Overigens heeft Audi tegenwoordig stevig concurrentie van Peugeot, er zit tussen 3008-rijders een opvallend hoog percentage jakkeraars. Een beetje zoals de vroegere Volvo V40 leaserijders (m/v/x).
schuimbekje3 zegt
mijn v40 non turbo diesel duurde 15 minuten voordat ie op 130kmh kwam…
e1000bmw zegt
Vlak Tesla’s ook niet uit…
xjs678qr zegt
Ik rijd ook nooit hard, maar om nu zo traag te gaan rijden als aangegeven staat op die witte borden met een rode cirkel rond langs de weg, dat is mij een brug te ver.
Maar zelfs in een trein erger ik mij omdat die te traag rijdt, zal wel aan mij liggen zeker?
Flutterbear zegt
Als je 100 rijdt komt je iedereen tegen die 120 rijdt maar niemand die 100 rijdt. Als je 120 rijdt kom je iedereen tegen die 100 rijdt en niemand die 120 rijdt. Laat je niet misleiden, wat je tegenkomt zijn met name de verschillen.
mashell zegt
Klopt, daarom rijdt de verkeerspolitie ook zo’n 20 boven de limiet anders controleren ze telkens dezelfde auto’s.
Flutterbear zegt
Tegenwoordig ga ik met 130-140 door de spits zonder handen aan het stuur maar op mijn laptop. Enkel vragen ze af en toe om mijn kaartje.
racerx zegt
Doe ik ook, maar moet zeggen dat ook dat me steeds meer tegen begint te staan… Dus maar van 5 dagen in de week kantoor naar 2-3 terug gegaan. Productiviteit ligt op hetzelfde level, zo niet hoger.
e1000bmw zegt
Mits je kunt zitten…🙃
Flutterbear zegt
Eerste klas verdient zich vanzelf terug.
Robert zegt
Die 100 km/u beperking bestaat nu drie jaar en ik heb destijds besloten me er netjes aan te houden. En het bevalt me nog steeds uitstekend. Bij mij valt het tijdsverlies te verwaarlozen ( 2 minuten op 25 minuten reistijd} en de auto wordt rustiger warmgereden, verbruikt stukken minder en, mede door veelvuldig gebruik van de cruise control, kom ik relaxter op het werk aan. En ik heb al jaren geen post uit Leeuwarden meer hoeven te ontvangen.
Nog even over de ‘voorbeeldige’ Duitse automobilisten; het zal misschien liggen aan de totaal andere verkeerssituatie, maar bij ons op de A12 laten ze zich veelvuldig van hun slechtste kant zien. Het zijn notoire spitsstrook- en rechterbaan mijders, rijden óf te hard óf te langzaam (zeker irritant als ze met 95 over de middenbaan of linkerbaan rijden en geduld met hun medeweggebruikers hebben ze veelal ook niet, bijvoorbeeld als ik met 107 op de cruise control een vrachtwagen inhaal.
Roskampies zegt
Herkenbaar en mee eens. Nl rijden overdag is een rare gewaarwording. 93 -115 alles ertussen. Belgie iets beter. Peage is ok. Dld A3 dld in en uit gevaarlijk. Veel NL-ers die moeten wennen aan snelheid verschil. Valt op ook s avonds rijd men vaak nog 100 ook als je 130 kan. Heb de bmw standaard op eco gezet (tweak). Alleen in Belgie/Fr/DLD soms op sport/sport+. Al heull lang geen boete meer gehad (thanks flitsmeister pro en kastje FM).
rob5nismo zegt
Ik denk dat het ook komt door de kilometertellers die staan bij alle auto’s met een marge ingesteld
Robert zegt
Klopt, da’s volgens mij zelfs door regelgeving (type goedkeuring) zo bepaald. Alhoewel dat bij moderne auto’s eigenlijk niks meer uitmaakt, want de af-fabriek navigatie of de navigatie app op de telefoon geeft de snelheid weer op basis van het gps signaal, en dat is wel accuraat.
remmenisangst zegt
Hier in het noorden en oosten van Nederland is het nog lastiger om je aan de maximale snelheden te houden. De afstand die ik door de weeks rijd zijn toch al snel 100 – 150 km per dag. En ik bespaar mijzelf toch al snel 1,5 – 2 uur per week door mijn eigen snelheid te rijden. Zodra ik de grens Alkmaar/Almere over ga dan gaat de cruise op 104 km/u of langzamer door de drukte op de weg.
Leeuwarden -> Groningen is wanneer je je aan de snelheid houdt 1 uur rijden. En rijd je wat meer door scheelt het een kwartier. Kost dan wel een litertje extra natuurlijk.
€1,80 voor een kwartier is €7,20 voor een uur. Dus zolang Flitsmeister een beetje up to date is dan kan doorrijden hier zeker uit
aadzor zegt
Dit is wel echt een goed artikel. Ik loop (rijd) tegen dezelfde gedachten en gevolgen aan.
Zelf vind ik meer lol in de juiste tunnelbuis of baan vinden in de file. Dat bespaart soms meer tijd dan je oor met hard rijden kunt besparen. Ik ben dan ook we een echte filerijder. (Rotterdam – Den Haag) Dus hard rijden zit er voor mij nooit echt in.
shibby zegt
Ik ben in ieder geval allang gestopt met me opfokken en gestresst raken achter het stuur, ongeacht de snelheid die ik rij. Wat gebeurt, dat gebeurt.
sabrerator zegt
Eigenlijk vind ik dat spelletje Tetris, zoals Willeme het noemt, best leuk.
Ik rij altijd 103 op de gps, en standaard rechts. Dan is het soms even mikken en meteen gas op de 2.7d om je snelheid aan te passen. Na het inhalen weer naar rechts.
Wat mij in de zeldzame keren dat ik in Duitsland rij altijd meteen opvalt is dat het rustiger is op de snelweg. Dat rijdt makkelijker. Komt denk ik ook omdat Duitsland een beter secundair wegennet heeft en minder op- en afritten.
In Nederland zijn destijds voornamelijk bestaande wegen omgebouwd naar snelwegen en wil elk gehucht zijn eigen oprit. Dus veel meer invoegend verkeer.
Daarbij, in Duitsland meer 3 rijstroken en meer inhaalverboden voor vrachtwagens.
Dat je hier in de spits, als het voor de verandering eens een keer doorrijdt, meteen een vrachtwagen hebt die met 0,5km/h verschil zijn collega in moet halen en daar een kilometer over doet, scheelt ook. En die gasten worden gewoon per uur betaald, zoals een collega, tevens voormalig transportondernemer, altijd zegt.
Yannick zegt
Gaven mensen maar is gas als ze hem op het laatste moment naar links gooien
Rick-dos zegt
Je moet niet 100 rijden op de klok maar op GPS. En meestal gooi ik daar dan nog een kmtje of 5 bovenop. Als ik dat doe dan staat er op mijn klok ongeveer 110/115. Dit geeft me het idee dat ik toch me niet aan de maximaal toegestane snelheid hou en het is meer dan genoeg om de meest langzame auto’s op de linkerbaan in te halen.
Ik moet zeggen voor iemand die altijd 130/140 reed het een prima compromis is. Zo veel tijd scheelt het me allemaal niet en het is minder stress. Ik hoef bij 130 niet ineens vol in de ankers als Marieke ineens bedenkt zich op de linkerbaan te werpen met 101 km/u op de klok. Ook heb ik minder last van die eikels die links blijven rijden met 110 op de klok en denken: ‘je mag toch niet harder dan 100’.
Homer55 zegt
Verkeer in Nederland is gewoon traaaaaaaaggggg!!!!!!! Op snelheid komen gaat moeizaam eenmaal op “snelheid” zit er totaal geen gang in. Als je zo gierig bent en elke tiende achter de komma gaat letten qua verbruik, koop een aygo en ga 90 achter een vrachtwagen rijden. Stap uit en ga duwen ofzo… Geldt ook voor de tijdswinst, gaat het niet om, het rijdt gewoon niet door/prettig. Luilakken die het allemaal ok vinden blijf aub op rechts achter de vrachtwagen.
Al die flitsers is gewoon kas vullen.. 120 was gewoon normaal. Nu is 120 te hard. Belachelijk.
jippie zegt
Helemaal mee eens! Voor mij geldt hetzelfde alleen ik heb desondanks altijd m’n Flitsmeister aanstaan. Op trajectcontroles kan je op die manier net dat kilometertje harder rijden dan mensen als Willem. Dat voelt dan toch weer een klein beetje goed.😃
slowland zegt
In 2018 ben ik naar Canada verhuisd. Voor die tijd zat ik in Nederland, Belgie en Duitsland op de weg. Gemiddeld 150.000 per jaar. Heerlijk vond ik het! Ik woonde in het Noorden en reed het hele land door, en ook daarbuiten.
In Canada zijn de afstanden groot…. Serieus groot! Ik rijd hier net zo makkelijk 700km naar mijn zoon, als dat je in Nederland van Groningen naar Assen rijd.
Door Covid was het niet mogelijk terug te gaan, en dus was mijn eerste bezoek aan Europa/Nederland onlangs….
Ik ben me kapot geschrokken! Wat is het verkeer in bij jullie enorm veranderd. En dat met name; Enorm associaal geworden.
Ik ben als beroepschauffeur echt wel iets gewend, maar het is gewoon echt niet leuk om in Nederland te rijden!
Ik zie het in de reacties ook; je komt er niet tussen, afsnijden, remtesten…..
Nee, geef mij de uitgestrekte Highways van Canada maar….
Richmond zegt
Ik ervaar het rijden in Duitsland helemaal niet als beter dan in Nederland. Nog los van de eeuwig durende wegwerkzaamheden. Toegestane snelheid verandert continue. Duitsers houden ook geen rekening met elkaar, geven net zo goed geen richting gaan flitsen met hun grootlicht en aan je bumper hangen. Ofwel net als Nederland. Italië is helemaal een ramp, dat ieder voor zich heb je niks aan. Liever in Frankrijk of Spanje op de snelweg.
mashell zegt
Je beschrijft het verkeer in Duitsland en benoemd dan niet het middenrijstrookslapen?
Michel-GR zegt
Woon-werk, de saaie noodzakelijke rit, gaat met de vw up 100-120 aanvankelijk hoe druk het is.
De leuke plezier ritjes met de GR gaan zo hard het verkeer, de locatie, toe laat…
AC zegt
Altijd tikje (ca 10) boven de max; in 130 tijdperk ook al. Rijdt vaak rustiger, je rijdt het rijtje rechts dan gewoon voorbij ipv dat je op de rechterbaan belandt en iemand net 101 rijdt, jij 103, vervolgens word je ingehaald links en ben je rechts aan het jojoën met je snelheid, zeker als je er dan niet meer ‘sociaal’ tussenkomt links.
Op onbekendere plekken en/of wegwerkzaamheden nagenoeg wel altijd de geldende max.
Oopelkadet zegt
Ik ben al maanden aan het nadenken aan een 330d. Ik ga zeker voor de pre hybrid maar een g20 of g21? Tot voor kort een G20 maar een G21 is gewoon veel praktischer. Echter heb je in NL inderdaad meer dan genoeg aan een 320d. Wel zit ik te twijfelen of ik zo voor de inruil/verkoop niet toch ga tjoenen naar 240pk oid. Dat gaat echter niet met een simpele chip maar mogelijk ook een andere koeler/turbo. Dat is weer 2 mille dat ik beter in mijn G21 budget kan doen. De afschrijving van zon 19/20 G21 330d gaat volgend jaar pas mooi zijn – ik hoop er 1tje onder de 30 te gaan kopen. Maar ook probeer ik veel meer thuis te werken en dan weet ik niet of zon investering uberhaupt nog de moeite waard is. Kan ook de 320d nog 3-4 jaar verder rijden tot gen 3 EV mogelijk optie is. In NL is het idd overdag gewoon 100kmh max. Zeker de A1, bespaar je de moeite met remmen, gasgeven, remmen, gasgeven, keer 40 over 25 km. Maar ook ik ben gezegend en woon bij de Duitse grens. En ik wil vaker door Eu gaan touren. Dan is een 330d fantastisch.
Dutchdriftking zegt
Overdag in de spits doe ik mijn best mij niet te laten opnaaien. In de avond over een lege snelweg naar huis rij ik wat vlotter.
Koen willem zegt
Willem reed jij straks niet op de a3 thv Emmerich met volgens mij 100 op de cruise? Mijn snelheid was “iets” hoger met de Xf 😁
seatleon zegt
Ik herken dit wel. Ik rij vaak alleen op maandag in de spits en zet regelmatig de cc op 100/105km/h. Veel relaxter dan dat gejaag met 120+ en de tijdswinst is minimaal. Overigens wil ik ook weleens het gas indrukken als er ruimte is. Dus ik ben niet helemaal heilig.
Oopelkadet zegt
Wat je echt mist Willem, is Adaptive Cruise Control. Als je gaat cruisen, en je leert beetje hoe je moet anticiperen op het afremmen voor invoegende autos is het een prima systeem. Ik wil echt in NL niet meer zonder.
upp3rd0g zegt
Suf in een treintje meerijden is ook niet aan mij besteed, zelfs niet in de traject controle. Ik probeer altijd net een fractie harder te rijden dat de gemiddelde auto op mijn route. Inhalen houdt je bezig en scherp, achter een ander hangen en verder niks doen doet je verslappen en afleiden.
“Sneller dan mijn tergend trage 5W-kabel aan de BMW stekker kan leveren”
Jan-Willem… gewoon een usb-adapter in je 12v stekker en je kan snelladen met je telefoon… die usb poort met 5V en 0.5A op je F30 schiet inderdaad niet op.
ty5500 zegt
Ik kan momenteel het gevoel van ‘vrijheid’ nog niet missen door met 5 a 10 km te snel voorbij het reguliere plebs te ‘vlammen’ en haat het om Tetris te spelen zonder snelheidsverschil op de verschillende vakken. Ergens is het ook principieel denk ik, na elke snelheidscontrole wordt er dikwijls even gecompenseerd. Maar ik maak wel stappen, ooit gaat het mij wel lukken..
In de dorpen hou ik wel keurig de snelheid. Iets teveel niet te voorziene gevaren daar en dan is iets te snel een groot verschil.
hangbuikzwijn zegt
Ik bobber overdag ook braaf met 100 op de GPS voort – tussen 06.00 en 19.00 dan. Daarna vloer ik m, en is het 130 op de GPS of er nou wel of niet iemand voor mijn neus zit. Overdag een rijdende wegafzetting, afgaande op het voorbij gereden worden door al dat halve gare volk dat iets van 115 rijdt omdat de motor dan op zn efficienst draait ofzo. na 19.00 doen ze dat nog steeds en dan zijn de rollen omgedraait hup hup aan de kant ;p. Ik rijd relatief veel, en altijd op cruise control.
De hoofdreden waarom ik hardlined 100 rijd? Stil protest, als reactie op een flinke boete van enkele jaren terug waar ik 130 reed ipv braaf 100. En dat ga ik nog lang volhouden, hoe hard er van achteren ook gedrukt wordt als ik zelf weer eens een bonk staal met minstens 6 wielen ga inhalen..