In het jaar dat de 997 op de markt kwam (2004) bracht RUF vrijwel direct de RT12 uit. Nu deze generatie 911 op haar laatste benen loopt en de productmanagers bij Porsche de ene na de andere ‘special edition’ uitbrengen, doet RUF ook nog even gauw een duit in het zakkie. Dit is de RT12, maar dan als nog snellere R-versie.
Opnieuw haalt deze Duitser zijn pk’s uit de welbekende 3.8L zescilinder boxermotor, en dankzij alle ingrepen worden er nu 940 Newtonmeters op alle wielen afgestuurd (Een RWD-uitvoering is ook leverbaar, waarvoor hulde). Hij is met 1.495 kg lichter dan een RT12S en buitenom is het koolstofvezel wat de klok slaat. Bumpers, spoiler en zelfs het dak is (optioneel, dat wel) van CF vervaardigd.
De portieren zijn uit aluminium opgetrokken en de 19 velgen zijn omwikkeld in Michelin Pilot Sport Cup-rubber met de maten 245/35 ZR (voor) en 325/30 ZR (achter). De zijruiten en achterraam worden vervangen door plastic en het zitwerk gebeurd in koolstofvezel kuipjes omringd door een rolkooi. Verder is het ouderwets roeren in een zesbak, want van al dit vermogen worden nieuwerwetsche PDK-bakken niet zo blij.
De Vmax ligt volgens RUF op 370 km/u en voor al dit pk-geweld mag u 279.000 euro’s aftikken, ex BPM natuurlijk.
ascari15 zegt
280000 euro valt nog wel mee als je naar de specs kijkt.
Maar ik zou toch voor iets anders gaan.
C220AMG zegt
@ascari15: ’t is maar wat je meevallen noemt natuurlijk maar, er komt nog een kleine ton bij ga ik vanuit!
ccvr zegt
Vieze Duitse vlag op de spoiler!
The360box zegt
Mwa, je kan het zien als een straatversie van de 911 GT3 RSR. Alleen nog extremer voor minder geld!
FredT zegt
Hiervan krijg ik het warm op mijn ijskoude kamer… Wat een machine!
d15b2 zegt
Return of the Yellow Bird!
hollow zegt
@ ccvr: wat een idiote opmerking man. Duitsland heeft het eenmaal beter voor elkaar dan ons. Of je het nu wil of niet. OT: ik vraag me wel af hoe lang dat blok meegaat met al dat extra vermogen?
fejjie zegt
19 velgen, dat is best wel uniek :-)
C220AMG zegt
@fejjie: LoL :lol:
Svensson zegt
Wat een brutale auto weer! Op de een of andere manier klopt ie qua uiterlijk veel beter dan de oude RT12. RUF laat de rest even zien hoe het moet. Niet te overdreven met spoilers, skirts en vleugels.. gewoon precies goed. Prachtige kleurencombinatie ook dat goudgeel met die zwarte velgen. Sowieso staat de RT12 bekend als één van de best rijdende getunede 911’s, dus dat zal bij deze ongetwijfeld ook goed zitten.
mikey zegt
Zet maar op de oprit! Betaal ik zelf wel een nieuw kleurtje;)
Kvgorp zegt
Kvgorp zegt
Oops. @ccvr. Ik denk dat ze voor 280.000 wel een NL vlaggetje erop plakken als jij dat wil hoor.
sebasjuhh zegt
Erg mooi, zal wel zon 2.8 sec naar de 100 doen als je het presteert om zo goed te schakelen.
rufctr01 zegt
Dit is pas een auto! Alleen zou ik hem knalgeel willen als eerbetoon aan de RUF CTR 01 Yellow Bird.
Dimglor zegt
Best wel nog een mooie wagen met deftige specs… maar om hem nu te kopen…
betonstaal zegt
Hier ga ik vanavond van dromen.