Vast wel, en dan heb je het ge-wel-dig mooie exterieur nog niet eens mogen aanschouwen.
Het is alweer bijna tien jaar geleden (we worden oud) dat Volkswagen de autowereld deed sidderen en beven met hun monsterlijke Golf W12 Concept. Helaas zou deze auto nooit in productie gaan, maar gezien de crash-dichtheid van de laatste weken was dat wel een verstandige move, dunkt ons.
Wie toch wil weten hoe het voelt om met veel te veel power al ondersturend z’n schepper te ontmoeten, hoeft niet verder te zoeken. Deze occasion betreft een Golf II voorzien van de W12 uit een Volkswagen Phaeton. Het blok zou goed moeten zijn voor 420 pk en 550 Nm, de body is uiterst smaakvol gecustomized om genoeg ruimte te bieden aan de bredere assen.
De site waarop met deze occasion wordt geadverteerd laat verder niet heel veel info los, buiten het feit dat het om een circuitauto gaat. Bieden kan vanaf een handvol euro’s dus doe niet moeilijk en neem mee dat ding. Wellicht een mooi ideetje voor de Junkyardrace?
Dank aan @smoked voor het tippen!
viezefreddyw zegt
He bah!
kliko zegt
@viezefreddyw: Vieze freddy valt niet op vies lelijke auto’s?
viezefreddyw zegt
@kliko: Nee, deze mag zo jouw kliko in.
martijn11 zegt
Die moter maakt alles weer mooi
norge zegt
@martijn11: Die wat?
Freewarefreak zegt
@norge: Hij is pas 11 (aanname username) .. give the kid a break.. :P
mikkeloentje zegt
@martijn11: motor
Edge zegt
Ik zou de assen laten versmallen of de originele assen gebruiken indien mogelijk. Lekker stock exterieur, maar een monsterlijke W12 in het vooronder zoals het een echte sleeper betaamt.
G-Ammo zegt
@Edge: Dan ruk je de assen eronder uit bij het nog maar denken om hem in z’n 1 te zetten.
sjeppie156 zegt
Met dat 10tje blijf je wel onder de 500 euro aanschaf
370z_stillen zegt
Een w12 met maar 420pk?
berlinetta zegt
@emilio89: Het is ook al een oud blok. Een Phantom heeft ook een V12 met maar 460 pk. Het zijn luie, maar o zo soepele motoren. Precies wat je nodig hebt in een limo.
Dutchdriftking zegt
@emilio89: het is een atmosferisch blok, dus inderdaad geen extreem vermogen. Dit doe je omdat je de techniek gaaf vind, voor 420pk kan je beter een 5 pitter Turbo er in hangen.
thisguy zegt
@dutchdriftking: Het punt van een dergelijke motor is dan ook niet puur de PKs maar het belachelijk hoge koppel. 550 Nm haal je niet zomaar uit een 5-pitter turbo. Zelfs de laatste generatie Volvo 5-pitter turbo moet het met een “magere” 440 Nm doen bijvoorbeeld.
Dutchdriftking zegt
@thisguy: de 5 pitter uit de huidige RS3 na enkel chippen 420pk en 600nm….. Is prima haalbaar dus.
undifined1 zegt
@dutchdriftking: maar zon w12 heeft al 400nm vanaf ongeveer stationair. En als we het over tunen hebben….. met een turbo of 2 doet zon 12 cilinder ook wel 1000 pk
Dutchdriftking zegt
@undifined1: Klopt, maar zo`n 5 pitter past een stuk beter, en heeft ook een veel minder invloed op het weggedrag.
gtwillem zegt
@emilio89: toen de A8 W12 uitkwam was 420pk bizar veel vermogen.
BMW 750i: 326pk
Mercedes S600: 367pk
Aston Martin DB7 Vantage: 420pk
Audi A8 W12: 420pk
Ferrari 456M GT: 442pk
Mercedes CL63 AMG: 444pk
Dus zo slecht deed de W12 het niet ;-).
phaeton zegt
@gtwillem: Thanks voor het lijstje. Alle pubers denken dat <700pk van de hedendaagse Italianen niets voorstelt.
gtwillem zegt
@phaeton: Sinds 2016 lijken er heel veel pubers (qua gedrag en kwaliteit van posts, niet leeftijd) bij gekomen te zijn, da’s op zich wel jammer, want het gezellig over auto’s kletsen is nogal ver te zoeken.
Enfin, een V12 me minder dan 700pk is loeisterk. Nog niet eens zo lang geleden was de CLK-GTR en McLaren F1 het summum: 600 en 627pk uit een atmosferische V12…
87sandyd zegt
@gtwillem: dat komt vaak door de nogal subjectieve houding van veel mensen en het ik ben Anti VAG/BMW/Mercedes gehalte. En de flauwe mensen die nog steeds zielige grappen moeten maken over olie en sjoemel om maar zoveel mogelijk likes te krijgen….het gaat allemaal om de likes hier tegenwoordig, triest
phaeton zegt
@87sandyd: Een beetje de trend van het internet, het reaguren icm de likes. Een grap over een olieboot is soms leuk, maar het nadenken over de bedrijfseconomische gevolgen voor bedrijven in allerlei scenario’s draagt meer bij aan kwaliteit. Dat gebeurt soms ook vanuit de reactie, maar het flauwe reaguren je helaas niet tegen.
phaeton zegt
@gtwillem: Was het ook. 120pk in je Passat was heel wat en 400 in een 360 Modena was de nieuwe norm. Nu moet een Chiron(?) in 2,3 seconden naar de 100, want 2,8 was niet snel genoeg. De geschiedenis vervaagt helaas bijkans onder de hedendaagse absurdistische cijfers.
Foramen zegt
@gtwillem: daarbij is het natuurlijk ook niet alsof je meer dan 420pk nodig hebt in welke auto dan ook.
Koppel en gewicht hebben veel meer invloed.
gtwillem zegt
@foramen: is een heel andere discussie. Dit was om aan te geven dat de W12 bij introductie een flink potente motor was die tot op heden nog redelijk mee komt. (6.3, 503pk).
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Om het nog maar even anders te stellen he. Mijn vader heeft een paar jaar geleden een Cadillac Eldorado Convertible gekocht uit ’76 gekocht. Het 8.2 liter V8 motorblok is tot zover het grootste motorblok ooit door Cadillac geproduceerd. Produceerde maar 170PK. Helaas heeft mijn vader hem na een tijdje weer weggedaan wegens tijd- en ruimte gebrek. Zonde, was een tof ding!
jbkleyn zegt
@viezefreddyw: gemiddeld verbruik 1op 1?
Kuifje zegt
Ik zag de eerste foto en dacht: wat een held!. Toen zag ik de 2e foto en dacht: BAH!
pinut187 zegt
Wat jammer van het exterieur, maar de rest is wel sleeper waardig!
Dutchdriftking zegt
Het idee is echt leuk, maar het is gewoon zeer slecht uitgevoerd. De W12 had op de achterbank gemoeten. Dan was je veel beter uitgekomen met de gewichtsverdeling.
potver7 zegt
Met een witte blijf je zitte, toch?
reistje zegt
Nooit een groot fan geweest van de W12 motor, dus nee liever 5 cilinders. Al is de W12 blijkbaar vrij degelijk.
vinox zegt
De titel moet eigenlijk zijn: “Iemand trek in meer onderstuur dan je brein aankan?”
beefcake zegt
Zo ontstaan bodybuilders ook. Elke keer ietsje breder totdat je er als een wandelende wolk bij loopt.
volvoturbo zegt
Lelijk en wegligging zal ook niet top zijn. Verder kun je die 420 pk bv ook wel uit n 6-cilinder met turbo halen. Ik voel er niet veel liefde voor…
lekbak zegt
@volvoturbo: gezien de spoorbreedte is er alle ruimte voor hoogwaardige componenten. Dat het waarschijnlijk is dat de auto niet goed op de weg ligt ben ik met je eens, echter hoeft dat niet persee.
volvoturbo zegt
@lekbak: stabiel zal ie best liggen maar in snelle bochten ga je t gewicht voorin waarschijnlijk wel merken. Gewichtsverdeling zal vast niet zo goed/gelijk zijn als in m’n 330i.
pomoek zegt
Google translate foutje: Er staat niet circuit auto maar circus auto. Deze is van Pipo de clown geweest.
Foramen zegt
Eigenlijk past het dus gewoon niet.
Net als die 500 met countach v12.
thomsonautomatic zegt
Neh..doe dan maar een 4cil 16v met 1 turbo van bobamotoring met 1233pk. In een normale golf 2.
Arno's zegt
Krijg je daar een loopbrug bij om in te stappen? Verder ziet vooral de aansluiting van het bodywork bij de voorbumper eruit alsof het er zo af zal waaien. Geen aansluiting, ik vind het eerder een aanfluiting
norge zegt
Mooi ding zeg..Iemand mijn bril gezien?
daffaa zegt
Nah maar wel een met 4motion en een 2jz?
87sandyd zegt
Ik vind het project leuk. Zo te zien heeft hij een gebrek aan financiele middelen om het écht goed uit te voeren maar alsnog, chapeau.
Ja je kan er ook een 5/6 cil turbo in stoppen of weet ik wat allemaal. Maar het gaat om de uitdaging om het w12 blok erin te krijgen, daar geef ik hem wel props voor. Wel ben ik het eens met iemand hierboven dat het beter op de achteras had gekund.
mrB zegt
Omdat al het geld in de W12 zit hebben ze de doos waar die inkwam gebruikt als wielkast? Jammer, want het idee van dikke motor in kleine golf is gewoon zeer vet.
thomasthomas zegt
Als oud Golf V6 4 motion en R32 eigenaar dacht ik dat dit alleen bij Opel Manta rijders populair was zo’n body kit. Maar de w12 is wel lekker alleen een R 2.0 4 cilinder haalt dat tegenwoordig ook en sneller, lichter.
mrrallycross zegt
Ja lekker, kom maar brengen
miataman zegt
Ben blij dat ik al gegeten heb, wat ’n wangedrocht! Ok, de gewone Golf vind ik al ueberlelijk, maar dit slaat echt alles! Het lijkt wel ’n amfibie-voertuig :-)
Junior540 zegt
Toch niet gek, 10 euro voor een w12, breng je de rest naar de sloop heb je er uiteindelijk nog geld bij uit gekregen om zelf iets moois te maken
blaze3027 zegt
Is deze niet gebouwd door de vr6specialist.
Paar jaar geleden was ik daar voor een chip op maat (wat trouwens heel me auto verziekt heeft) toen waren ze ook bezig met een witte golf w12
blaze3027 zegt
Hoe stap je in zonder heel die (skirt) te slopen
toyotafortuner zegt
Gatverdamme nog eens aan toe.
toeter11 zegt
Een standaard 1.4 golf 2 wel, maar dit gedrocht nee