![Afbeelding Iemand stapte levend uit deze auto, maar wat is het?](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/0_Divers/Renault_Kadjar_crash_A12/Renault-Kadjar-crash-A12-01.jpg)
![Afbeelding Iemand stapte levend uit deze auto, maar wat is het?](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/0_Divers/Renault_Kadjar_crash_A12/Renault-Kadjar-crash-A12-02.jpg)
![Afbeelding Iemand stapte levend uit deze auto, maar wat is het?](https://static.autoblog.nl/gallery/Renault/0_Divers/Renault_Kadjar_crash_A12/Renault-Kadjar-crash-A12-03.jpg)
Op de A12 bij Gouda ging het vanochtend mis. Behoorlijk mis. Een personenauto raakte betrokken bij een crash tussen twee vrachtauto’s.
Da’s meestal het recept voor ernstige ongevallen en behoorlijke verkeersopstoppingen, wat ook nu het geval was. Op de A12 bij Gouda richting Den Haag (waar wel vaker dingen gebeuren) werd een personenauto gemangeld tussen twee vrachtauto’s. Het gevolg: een afgesloten stuk snelweg en een file die een lengte bereikte van rond de 12 kilometer met een bijbehorende vertraging van ongeveer een uur.
Het verkeer richting Den Haag werd omgeleid via de N11 en de A4 en al vrij vlot na de aanrijding kon één rijstrook weer worden vrijgegeven, waarna de boel weer enigszins op gang kwam. Goed om te lezen dus, maar het wordt nog beter!
De bestuurder van de compleet opgefrommelde auto op de foto’s is namelijk zelf het ziekenhuis uit gelopen, zo meldt Politie Gouda. Je verwacht dat het voorheen wellicht een compacte driezitter was, maar niets is minder waar. Het gaat om een Renault Kadjar. Kudos voor de veiligheid van de Fransoos!
Zeker kudo’s voor de veiligheid van de chauffeur, maar als iemand daar achterin had gezeten hadden we natuurlijk wel een dode gehad…
@87sandyd:
Als mijn tante kleauten had gehad, was het mijn oom geweest !
@desjonnies: Dat snap ik onze grappenmaker. Maar als er iemand achterin had gezeten was die morsdood geweest en had niemand gesproken over de veiligheid van de Renault…
@desjonnies: jij leert snel ;-)
Veiligheid van de Fransoos? Die Renault is zo stuk als een zak chips waar je schoonmoeder op is gaan zitten. Puur geluk dit, of snelle reactie van degene achter het stuur.
@lambo4all: des de kapotter de auto des te meer dat ding geabsorbeerd heeft ipv de inzittende
@lekkaah: ja en een halve meter naar rechts en onze vriend was een smoothie.
@lekkaah: Daar zit wel een limiet aan. Als de Renooit nog meer energie geabsorbeerd had, was de bestuurder gewoon net zo plat geweest.
@lambo4all: Dat is net de reden waarom de auto zo veilig is. Doordat de constructie zo bijeen plooit wordt de energie van de impact afgeleid.
Dat gezegd zijnde, dit was inderdaad wel zwaar op het randje en een stevige dosis geluk heeft de bestuurder wel gehad.
@lambo4all: Oké, kom maar op met jouw auto. Regel ik twee vrachtwagens.
Domme opmerking aangezien je geen informatie hebt over hoeveel Newton deze Kadjar deed opfrommelen. Feit is dat de hele auto keurig is opgevouwen maar dat de bestuurder goed beschermd bleef. En ja dat is heel veel geluk maar ook een heel goed ontwerp qua crasheigenschappen.
@w0o0dy: domme opmerking omdat je gewoon niet leest, de “veiligheid” van de kadjar heeft nul bijgedragen aan het leven van deze gelukkige knaap. En ik zeg ook nergens te weten dat ik een veiligere auto weet.
@lambo4all: Man, waar haal je die onzin vandaan? Hou toch op.
Als het een 30 jaar oude Lada was geweest was hij gewoon dood geweest. Deze Renault is gewoon hartstikke goed opgebouwd.
En wat dat betreft heeft Renault wel vaker zeer veilige auto’s gemaakt, zo is de Megane wel eens de veiligste auto geweest die je kon kopen (op dat moment)
@fanboy: vriend lees nou is en wees niet zo’n Renault fanboy. L.E.Z.E.N. De veiligheid van de Renault heeft precies nul impact gehad op het blijven leven van deze meneer. Dat zeg ik, niet meer en niet minder. Al die natte kranten die vervolgens dus komen zeuren dat een Renault echt wel veilig is/kreukelzones/noem dan een auto!/blablabla raken dus kant noch wal.
@lambo4all: jij in je lada, ik in de renault spelen we daarna chicken?
@lambo4all: ja precies, die Fransoos is helemaal plat. Enige reden dat bestuurder het heeft overleefd is omdat die net ‘naast’ de hoek heeft proberen uit te wijken, waardoor dat stukje NET NIET is gepannekoekt. Als er 5 inzittenden met een hond in zouden zitten, zou er maar eentje niet permanent zijn benen in zijn nek hebben. Niets met de veiligheid te maken (overigens overleeft bijna geen enkele normale auto 23 ton in je nek tegen 23 ton in je bek).
@audir8v10:
Gelul van een dronken aardbei. Ja, de bestuurder heeft veel geluk gehad, ja als er meer inzittenden in hadden gezeten, waren die waarschijnlijk morsdood geweest.
Nee, dit heeft alles met veiligheid te maken. Bij veel auto’s die zo verfrommeld worden, zitten het stuurwiel, de pedalen, de halve motor en wat dies meer zij ook op (deels) op de bestuurdersstoel. Hier heeft de afscherming duidelijk wél bijgedragen aan de veiligheid, evenals uiteraard airbags etc.
@macready: ga jij lekker de crashdombo spelen door in een Kudtjar zitten met voor een stilstaande en achter een vrachtwagen die op je inrijdt. Great success met je veiligheidssystemen haha… never nooit niet dat je dat overleeft.
@lambo4all: en toch stapt er iemand levend uit! Chapeau voor de fransoos
@mrxsara: en laten we vooral niet vergeten dat ELKE auto finaal geplet wordt tussen twee vrachtwagens met een beetje gang. Dit heeft niet zoveel te maken met de bouwkwaliteit van de Kadjar, maar met de scherpe manoeuvre van de chauffeur. De hele discussie hierboven is dan ook vrij zinloos.
En dit is het resultaat waarom ik niet graag tussen vrachtwagens zit.
@faalhaas: ik ook niet. SOMS ga ik daarvoor over een doorgetrokken streep (mits ik niemand hinder uiteraard). Zoveel ellende gezien op de afsluitdijk..
Moest meteen hieraan denken toen ik zag dat het om een Kadjar ging:
@jack_abarth: dat moet je ff toelichten want ik zie écht het verband niet?
@davelepeef:
Een auto die ingekort is, beetje caricatuur-achtig.
Renault Clio
Sodeknetters…! Wel mazzel dat de rechtervoorkant een groot deel van de impact opgevangen heeft, maar de beste man heeft wel een hele wolk engeltjes op z’n schouder gehad.
@potver7: En dat er geen andere inzittenden waren, anders kon je ze gaan identificeren a.d.h.v. het gebit.
Kudos? Geluk bedoel je.
Hij zat precies in het stuk wat niet tussen de vrachtwagens zat maar er net naast. Als er passagiers in de auto hadden gezeten waren deze niet meer uitgestapt.
Wauw.. Die heeft echt geluk gehad. Dacht eerst dat het Swift of Adam of iets dergelijks was.
@ruudbmw: ik gokte op een toyota iq..
woow engeltjes bestaan kan niet anders !
Wauw. Kadjar?! Ik zat aan een IQ te denken?
@snolvos70: was ook mijn eerste gedacht. Vanmorgen vroeg langs gereden richting Utrecht, toen stond de trauma heli er al.
@snolvos70: haha ik zei ook gelijk IQ!
Die heeft echt al zijn geluk verbruikt deze morgen!!
@baan: jep, geen miljoenen bij de Staatsloterij voor hem. Ik heb geen geluk, misschien wel geluk in de loterij?
Gelukkig maar dat het goed is afgelopen voor de bestuurder.
Maar ik denk als het een klein stadsautotje was geweest dan had het toch veel erger kunnen eindigen.
Nou.. die auto kun je wel afschrijven lijkt mij.
@martinus: er schijnt in Rotterdam een bedrijf te zitten…… Moet je wel bijbetalen voor de velgen.
@roppp: JETCARS.. niks mis mee!
Even snel sandwiche tussen twee vrachtwagens is een risico.. Chapeau voor Renault.
Vreselijk eng vind ik dit altijd he. Achter een vrachtwagen aansluiten bij een file of stoplicht.. Dat doe ik eigenlijk al niet eens, maar als ik het doe zit ik met een bezweet voorhoofd in mijn binnenspiegel te kijken.
@viezefreddyw: same here. En heel naïef stuur ik altijd de wielen een bepaalde kant op als ik achter een vrachtauto stil sta. In de hoop dat ik wegdraai zodra je wordt aangereden.
@pexers: Ik vrees dat dat valse hoop is. Als er een vrachtwagen van zo’n 50 ton met een forse snelheid bij jou achterop knalt, dan neemt hij je mee totdat de vrachtwagen zelf stil staat.
@viezefreddyw: ben er ook bang voor, echter de wens is de vader van de gedachte :)
@pexers: ik probeer ook altijd voldoende afstand te houden ten opzichte van m’n voorganger om nog weg te kunnen rijden. Eigenlijk zou vrachtverkeer veel meer gescheiden moeten worden van personenverkeer en niet alleen vanwege de veiligheid.
Dan ben je wel een slangenmens geweest.
Gelukkig dat de persoon nog leeft
Maar zodra hier een gezin (4 personen) in had gezeten, waren er waarschijnlijk wel doden gevallen
Die heeft een goede beschermengel bij zich gehad
Renault megane 2016 en anders de nieuwe talisman
Denk dat een ieder die ergens anders in de auto zat het niet overleeft zou hebben…
Opel Adam
Die heeft precies goed gezeten. Auto een centimetertje meer naar rechts of achteropkomende vrachtwagen een centimetertje meer naar links en hij had het kunnen schudden.
Holyshitballs die man heeft engeltjes op ze schouder staan
Raakte ff in de war van het Volvo-logo op foto 2 (achter het bestuurdersportier door het raam) maar kon er al geen Volvo in zien. Zat eerder richting Lexus CT200h te denken (foto 1) of een Mazda 6 (foto 3) tot ik het logo in de achterklep zag. Een Kadjar had ik er niet van gemaakt, maar nu ik met die kennis terugkijk zie ik op foto 1 een stuk plastic naast de wielkast hangen -> suv :P
Overigens allemachtig wat een klap is dit geweest, ik hoop dat de bestuurder nog in een auto durft te stappen!
Ooit getuige geweest van een vergelijkbaar ongeluk waarbij een Lexus CT200h werd opgefrommeld tot formaatje koektrommel. Mevrouw heeft het ook overleefd maar kwam er toch iets minder prettig vanaf de meneer in dit geval. De eerste vrachtwagen stond op een doorgaande weg te wachten om linksaf te slaan, de auto stond er achter, de derde vrachtwagen klapte er op volle snelheid achter in. Had in eerste instantie niet eens door dat er nog een auto tussen zat, was helemaal niets van over…
@motoragent: Ik ben serieus benieuwd naar alle anekdotes die jij ongetwijfeld kunt neerpennen. Als motoragent maak je denk ik de meest bijzondere dingen mee, ik zou in elk geval een vaste lezer van je bijdrage zijn mocht het er hier ooit van komen. @MauritsH tijd voor een gast-column? (mocht onze bevriende motormuis daar zin in hebben). Ik denk dat menig autoblogger daar een hoop leerzaams uit zal kunnen halen!
@Gulli: dan wel de verhalen met een goede afloop svp
@pexers: Ik hoef niet meteen de bloederige details, maar soms is het wel goed om eraan herinnerd te worden dat je als automobilist niet zo onsterfelijk bent als sommigen wel eens denken.
@Gulli: en ik maar denken dat ‘motoragent’ een jonge gozer was van 19/20.
@e550: Ssst, niet verklappen ;)
@Gulli: zo zijn de verhalen van mijn zwager als ambulance broerder ook erg interessant om naar te luisteren. Bijvoorbeeld het verhaal van een dame in een merc cabrio die over de kop sloeg waarbij zij geen gordel droeg
@daandebree: nu ben ik wel heel benieuwd naar die vrouw
@gulli: Als ik daadwerkelijk een motoragent was had ik het met liefde gedaan, maar hier op het kantoor maak ik helaas weinig spectaculairs mee (constructeur in de automotive). Mijn alias is een ode aan de helden op hun stalen ros.
Bovenstaand verhaal heb ik meegemaakt op weg naar het werk. Dan zit je de rest van de dag toch met je gedachten bij iets anders dan je werk.
De columns van Piets Kats zijn trouwens zijn trouwens zeer de moeite waard, inderdaad misschien wel een goed idee om af en toe een (auto/verkeergerelateerde) column op autoblog te plaatsen: http://politieverhalen.blogspot.nl/
@motoragent: Jammer :( Maar ook thx! :)
Gelukkig kan de bestuurder het navertellen.
Het verbaast me wel hoe weinig die Volvo truck die er achterop is gereden vervormd is. En dan is Volvo ook nog eens één van de fabrikanten die heel erg veel aandacht aan de veiligheid van trucks besteed, en ook veel crashtests uitvoert tussen personenauto’s en trucks. Wat mij betreft mogen de regels m.b.t. de maximale lengte van trucks iets versoepelt worden als dat kleine beetje extra lengte ten gunste komt van crashveiligheid.
Het is een Opel Adam.
goed.
Velen kunnen het blijkbaar niet verkroppen dat een Franse auto veilig is.
Waarom begrijp ik niet.
Maar goed, ik heb ooit ‘live’ een Mercedes S klasse onder het tandemstel van een oplegger gezien; op de A1 ten Noorden van Parijs.
Die was met hoge snelheid in de mist onder die oplegger gedoken.
Dit is wel dertig jaar geleden, dus ben ik pretig verrast dat zo een dood ordinaire niet premium Renault zo goed een zware crash kan doorstaan en hoe de veiligheid van auto’s erop is vooruit gegaan.
Mijn grote angst, geplet tussen twee vrachtwagens of ondersteboven in een sloot, zoals die zoon van een vriend van me en gewoon verdrinken.
@desjonnies: grootste plus in zo’n geval is toch de maat van de auto, en met een Kadjar zit je dan nog redelijk ok. Renault zal indd echt niet veel afwijken van andere merken in deze klasse. Botsproeven zeggen ook niet alles.
Toch een reden voor mij met hoofdzakelijk snelwegverkeer geen autootjes als een Aygo oid te kiezen :/
@desjonnies: herinner me nog dat AMS in D begon met crashtests in de jaren 80. De R25 brak bijkans door midden net als een serie andere auto’s. Er is veel ten goede veranderd.
Waarom zijn vrachwagens nog niet uitgerust met een automatisch remsysteem om dit soort shit te voorkomen??
@jochempie:
Omdat er teveel mensen zijn die opeens van links de afslag moet pakken en gauw nog eventjes tussen 2 vrachtwagens door willen schieten met alle risico’s van dien in plaats van de afslag voorbij te gaan en bij de volgende er alsnog afgaan en een stukje omrijden.
(wat er in deze situatie is gebeurd weet ik overigens niet)
@jack_abarth: Daarom bekijkt zo’n systeem ook het snelheidsverschil, niet alleen de afstand!
@jack_abarth: ik lees dit verhaal in het AD en daar vertelt deze bestuurder , die dit traject elke dag naar zijn werkt rijdt, dat hij altijd bij het invoegen , baan wisselen de kleinste gaatjes opzoekt, vaak op het laatste moment…..
Dan ben je toch niet goed bij je hoofd sorry hoor….
Hij zegt echter in deze situatie niks fout gedaan te hebben….tja ben benieuwd naar de dashcam
@Jochempie: Zijn ze wel, bij DAF al meer dan een jaar standaard. Maarja alleen op nieuwe trucks natuurlijk, dus voordat al die oostblokkers er ook mee rondrijden….
@Jochempie: is al verplicht op alle nieuwe trucks
Zijn illustere voorganger (van die Kadjar dan) kon een heel pak minder aan.
Auto’s zijn echt fantastisch tegenwoordig !
http://staticf5b.lavozdelinterior.com.ar/sites/default/files/styles/landscape_1008_566/public/archivo/nota_periodistica/Accidente2-E55.jpg
@desjonnies: Dat is helemaal geen E55! :(
Dat noemen ze kreukelzones… wat een geluk heeft die beste man gehad.
Komt hij er even goed vanaf..
Ziet er toch wel bijzonder uit dat er van de auto niets meer over is maar de deur nog ‘gewoon’ open ging.
Die heeft zijn beschermengels / geluk voor de rest van 2016 opgebruikt.
Was die vervelende Dela uitvaarverzekering reclame nog bijna toepasbaar geweest…
Ik dacht bij het zien van de eerste foto dat een toyota IQ was. Gelukkig is het goed afgelopen!
Ik neem aan dat de bestuurder alleen in de auto zat. Met passagiers was het niet goed afgelopen.
Ik ging na het ziekenhuis ook nog even langs de sigarenboer om een staatslot.
Die bestuurder heeft gewoon mazzel dat hij nog naar links heeft gestuurd waardoor het van voren een half ongeluk was. Had hij er volledig tussen gezeten, dan wat het een heel ander verhaal geweest.
Uitgestapt voordat hij geraakt werd?
Ik snap niet waarom dat iedereen lyrisch doet over de veiligheid van deze Renault. De bestuurder heeft gewoon het geluk gehad dat de auto naar links geduwd is door de klap of dat hij gedeeltelijk langs de vrachtwagen stond.
Verder denk ik niet dat er niet veel (geen?) hedendaagse auto’s zijn die een klap tussen twee vrachtwagens overleven of waar je levend uit stapt na zo’n klap.
Zag vrijwel gelijk aan de velgen en lampvorm dat het om een Kadjar ging. Weet niet of ik nu trots moet zijn of me zorgen moet maken…
OT – wonder dat de chauffeur het na kan vertellen na zon klap
De overhang vóór het achterwiel is nu in ieder geval gelijk aan die achter het achterwiel. Maar heilige schijt, deze man heeft geluk gehad.
Ik zou ook niet dood gevonden willen worden in een Renault.
Even poetsen zie je er niks meer van!
OT: gelukkig kan die het nog na vertellen.
Als dit een aygo was geweest was die door de klap wel dood geweest( denk ik) Renault is ook gewoon hartstikke veilig.
Ik las op het AD een stukje interview met de bestuurder. Hij gaf aan graag en bijna altijd de kleine gaatjes te gebruiken met invoegen op de rijbaan. Goed gedaan joh.
AD
De politie Gouda onderzoekt hoe de crash heeft kunnen plaatsvinden en noemt het ‘ongelooflijk’ dat Willem dit overleefde. De automobilist benadrukt niks fout te hebben gedaan. ,,Ik zoek op die locatie bij Gouda tijdens het van baan veranderen altijd de kleinste gaatjes. Zo ben ik nu eenmaal. Soms op het allerlaatste moment nog invoegen. Maar in dit geval waren er zeeën aan ruimte. Dus zal een van de truckchauffeurs wel hebben zitten dommelen.”
@alfablog: Die reactie van meneer vind ik een beetje jammer. Het enige wat je hieruit kan concluderen is dat meneer het verkeer niet bepaald serieus neemt.
@alfablog: verklaard wel waarom de Auto al links van de vrachtauto zit. Hij was alweer op zoek naar het volgende kleine gaatje om in te voegen….. Dus in dit geval heeft hij misschien het ongeluk aan zijn rijstijl te danken, maar ook zijn redding…
Ik rijd dagelijks de Gouwe aquaduct. Dit ongeluk zag ik vanochtend richting Utrecht. Op de terug wat ik mee: weer een ongeluk bij Gouwe aquaduct. Vijf auto’s betrokken. Het is elke week raak en heb Rijkswaterstaat ook gemaild wat ze eraan willen doen met verkeersveiligheid. Antwoord kun je zelf ook invullen. Mocht ik zelf ooit in zo’n dergelijke situatie komen en niet overleven, dan mag Rijkswaterstaat zelf aan mijn vrouw en kinderen uitleggen. Dit is gewoon nalatigheid in mijn optiek.
@alper: sorry voor de taalfoutjes. Te snel getypt.
@alper: zit wat in. Zag ook vaak aanrijdingen daar. Het is een klotepunt, maar de boel gaat/is toch op de schop?
“Het verkeer richting Den Haag werd omgeleid via de N11 en de A4 en al vrij vlot na de aanrijding kon één rijstrook weer worden vrijgegeven, waarna de boel weer enigszins op gang kwam”
Nou ja, op gang… Heb toch drie kwartier in die file gestaan (ik moest aan de kop van de A12 zijn). En N11/A4 was ook arme troef want toen ik die afslag nietsvermoedend voorbij reed stond daar ook een immense file.
Heb de bewuste wagen op een bergingsvoertuig gezien. Er konden wel twee Kadjars in die staat op…