Een heerlijke bak om onder de kont te hebben, deze Mercedes E-Klasse S213. De vorige eigenaar vond hem aan de kilometerstand te zien zelfs overheerlijk.
Een Mercedes E-Klasse met bizarre kilometerstand, what else is new? Nou, dat een hoge kilometerstand vaak een proces van jaren is. Een Mercedes E-Klasse W211 uit 2005 met een miljoen is knap, maar die miljoen verdeeld over zijn 18-jarige leven is 55.000 kilometer per jaar. Dat getal willen we niet bagatelliseren, maar daar gaat de occasion van vandaag ruim overheen.
Mercedes E-Klasse
Het gaat namelijk om een piepjonge Mercedes E-Klasse. Een S213 van na de facelift, stationwagon en de op één na nieuwste generatie dus. Dit exemplaar is gekocht in augustus 2021. Net ietsje ouder dan twee jaar dus. Het is een E 300 de, dus diesel plug-in hybride. 300 pk onder de rechtervoet in een auto met diesel- én elektropower, met een flinke actieradius. @willeme wil er één.
Duits
Helemaal omdat deze Mercedes E 300 de Estate (of zoals Mercedes dan zegt, T-Modell) lekker ‘Duits’ is samengesteld. De zakelijke Business Solution-uitvoering, best een sloot opties voor comfort, maar een zeer behoudend uiterlijk. Geen AMG-pakketten, middelgrote velgen en dat gecombineerd met de prima dikke 300 de-aandrijflijn.
Kilometers
Dat even om te schetsen waarom iemand wellicht enorme afstanden zou kunnen en willen afleggen in deze Mercedes E 300 de occasion. De kilometerstand in kwestie is namelijk 397.740 km. Net geen 400.000 kilometer in twee jaar, wat omgerekend een jaarkilometrage van 198.000 kilometer is. Nou zijn wij zo eerlijk om het gemiddelde te berekenen over 27 maanden (zo oud is ‘ie) en dan kom je uit op 14.731 kilometer per maand of 176.773 kilometer per jaar. Om de bizarre cijfertjes af te ronden: deze E 300 de heeft bijna 485 kilometer per dag gereden. Dat is bijna van Amsterdam naar Stuttgart en dan elke dag, twee jaar lang.
Taxi
Eerlijk is eerlijk, we zien geen display met de kilometerstand, maar de E 300 de occasion staat bij een bedrijf met een NAP-vinkje, dus laten we een beetje goedgelovig zijn. Het kentekenrapport wijst bijvoorbeeld ook uit dat de vorige eigenaar een taxibedrijf was. Taxi, Mercedes E-Klasse, kilometers vreten: het plaatje klopt. Deze E-Klasse zit na twee jaar tijd al op een kilometerstand waar menig persoon al met een grote boog omheen zou lopen.
Kopen
Voor een eventuele volgende eigenaar van deze Mercedes E 300 de Estate occasion drukt dat de prijs wel. Twee jaar geleden is er 71.300 euro betaald voor deze E, daar blijft nu nog 29.945 euro van over. Andere E Estates met die prijs zijn mild aangeklede E 200’s van voor de facelift. Ook moet een taxibedrijf altijd kunnen rekenen op hun voertuigen dus je mag hopen dat deze E 300 de een prima onderhoudsverleden heeft. Hij ziet er ook prima uit: alleen de stoelwang vertoont wat sporen, de rest ziet er tiptop uit. Koop dan? Dat kan op Marktplaats.
Met dank aan Teun voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Zelfs voor een taxi een enorme kilometerstand, Ik gok dan ook dat deze niet is ingezet op ritjes Amsterdam-Schiphol maar dat er wat langere stukken mee gereden zijn.
subarusvx zegt
En waarom moest hij weg bij het taxibedrijf? Weinig klanten zullen weigeren hier in te stappen, en hier nog 2 jaar in doorrijden zou behoorlijk wat afschrijving schelen in vergelijking met een nieuwe kopen.
mashell zegt
Gewoon een regel in het bedrijf dat de auto er na twee jaar uitgaat? Mogelijk vanwege het vermijden van pechgevallen? Ik kan me zo voorstellen dat deze gebruikt is om mensen naar de academische ziekenhuizen te brengen en zulke mensen zijn vaak niet zo goed in achter de vangrail op de ANWB wegenwacht wachten.
roberto zegt
Als je die kilometers per jaar gaat rijden, had ik toch op z’n minst Burmester verwacht om het wat comfortabeler te maken..
rutgerg zegt
Ja want in een taxi staat de radio vaak op standje concerthal…
Fruitcake zegt
Doet de toeter het nog?
joosstra zegt
“…deze E 300 de heeft bijna 485 kilometer per dag gereden. Dat is bijna van Amsterdam naar Stuttgart…”
Volgens Google Maps is de afstand van Amsterdam Airport Schiphol naar Stuttgart 625 km. Dat is toch wel wat meer dan “bijna” 485 km.
potver7 zegt
Precies. Je zou ’t verschil moeten kruipen…
maussieknip zegt
Een eigen rijder taxichauffeur die 12 uur per dag werkt, en 10 uur daarvan rijdt met een gemiddelde van ongeveer 60 km per uur aan afstand is dat toch al gauw 600 km per dag (zo was het in mijn geval), dus vind ik dit helemaal niet zo’n gekke km stand. Taxi’s gereden met een hogere stand in kortere tijd.
bmw1cabrio zegt
Er zal in ieder geval niet gelogen worden over de kilometerstand, want nog hoger kan bijna niet.
Dit zal zo’n gedeelde taxi zijn die zowel overdag als ‘s nachts rijdt
Willy500E zegt
Vorige week nog een E220d All Terrain, vol in de opties met 30.000 km gekocht in Duitsland gekocht voor een vergelijkbaar bedrag. (Ex btw/bpm). Ik vind deze auto derhalve erg aan de prijs!
neymar zegt
Amsterdam Stuttgart = 615 KM. Doe je huiswerk zou ik zeggen.
maussieknip zegt
Verschillende taxibedrijven als opdrachtgever gehad, waar sommige taxi’s 1000km of nog meer per 24 uur reden. Dat zijn inderdaad de deeltaxi’s. Sommige opdrachtgevers/klanten stelden de eis dat de auto niet ouder mag zijn dan 2 jaar, dus vandaar dat deze E waarschijnlijk alweer ingeruild is. Of uit een faillissement komt. Als ook voormalig directiechauffeur heb ik 5 dagen in de week klanten gehad die van Maastricht naar Delfzijl moesten en in de middag weer terug. Dan maak je je kms wel. Soms in de avond of weekend of tussen de ochtend en middag rit daar in de omgeving nog luxe/vip ritten doen en dan zat ik aan een gemiddelde van zo’n 650 km per dag.
throwingstars zegt
Twee jaar, is dat niet de garantietermijn bij Mercedes? Dat zou kunnen verklaren waarom de auto nu weg mag/moet: als er nu iets misgaat, zou het op kosten van de eigenaar zijn.
Misschien heeft de eigenaar zelfs al wat akkefietjes gehad waardoor het vervallen van de garantie een beangstigend vooruitzicht is?
AC zegt
Zit vaak wel max kmstand aan toch? Geen idee eigenlijk bij MB.