Hoe anders verklaar je de aardig bizarre kilometerstand van deze Mercedes Sprinter occasion?
In deze Autoblog Bedrijfsautoweek hebben we voldoende geprobeerd te doen om de tofste en dikste bedrijfsauto’s te delen, naast natuurlijk zo veel mogelijk info over bedrijfsauto’s. Vandaag noemen we het beestje gewoon even bij zijn naam.
Wij vinden namelijk een Mercedes Sprinter als occasion die misschien wel de absolute essentie is van een bedrijfsauto. Ten eerste is ‘ie wit met plastic bumpers en stalen velgen, zonder bedrijfslogo’s en dat soort ongein. Gewoon de meest gestripte Sprinter die je kunt krijgen. Ten tweede is het een zeer ruime Sprinter, de L3H2-configuratie (de op één na langste lengte en de op één na hoogste hoogte). Het is een 314 CDI, wat betekent dat je een 2.2 liter grote dieselmotor met 143 pk krijgt. Utilitair is het woord dat te binnenschiet.
Kilometerstand
Maar de derde reden dat dit misschien wel hét voorbeeld van een bedrijfsauto is: hij is enorm veel gebruikt. In het eerdere artikel over bedrijfsauto’s als occasion werd al verteld dat kilometerstanden niet veel uitmaken: bedrijfsauto’s rijden nou eenmaal veel. Maar zo veel, in zo’n korte tijd?
We gooien het magische getal er maar gewoon in: deze Mercedes Sprinter occasion heeft 762.304 kilometer op de klok staan. Er zijn meer Sprinters met zo’n getal erop, maar niet veel die uit 2017 komen. In iets meer dan vijf jaar tijd heeft deze bedrijfsauto dus 152.500 kilometer per jaar afgelegd. Om @michaelras te citeren: Zou de vorige eigenaar ooit op de bank zitten of alleen maar achter het stuur?
Smetjes
Kilometerstanden zijn altijd leuk om leuke verhalen bij te vertellen of verzinnen, maar onder de streep zal het niks uitmaken zo lang deze bus netjes is bijgehouden. Zoals het een echte bedrijfsauto siert, moet je zeker geen concoursstaat verwachten voor deze Mercedes Sprinter occasion. De optionele rubberen vloermatten zijn precies versleten waar je voeten op de koppeling en tussen het gas- en rempedaal schuiven. De bestuurdersstoel is compleet opengereten aan de linkerwang.
Ook blijft zo’n lange bus een uitdaging om te manoeuvreren, dus zit er een deukje in beide dode hoeken. Het zijn allemaal smetjes die gewoon aantonen dat deze bus goed is gebruikt.
Kopen
Verwacht dus een laadruimte die nog zo functioneel is als dat ‘ie ooit was en een 2.2 CDI die spint als een tevreden poes. Aan deze Mercedes Sprinter occasion heb je nog steeds een goede bus. Mag ook wel, want ondanks de kilometers mag je nog 10.300 euro aftikken voor de Sprinter. Interesse? Kijk dan even op de advertentie van de Sprinter op Marktplaats.
kniesoor zegt
Typische pakjesbezorgersbus. Met de daarbij behorende cosmetische onvolkomenheden. Daar wordt vaak zo ongeveer 24/7 mee gereden, hetgeen met deze SprinterT wellicht ook het geval is geweest 🚚
Flutterbear zegt
150dkm in stadverkeer? No way dat het blok dat overleefd. Ik vermoed dat het een (internationale) koeriersdienst mee heeft gereden. Dat verklaart ook het gebrek aan een inrichting achterin.
Grifo65 zegt
Gebrek inrichting achterin? Is de gemiddelde inrichting van een koeriersdienst: vloer + zijwanden betimmert. Mocht je twijfelen aan mijn opmerking: doe dit werk met collega’s al bijna 25 jaar. In die tijd zijn er z’on 7500 bussen de revue gepasseerd.
mashell zegt
Maar dat zegt hij (m/v/d) toch ook? Een koeriersdienst kan van alles moeten vervoeren, grote dozen, kleine dozen, dingen zonder doos. Een pakketdienst zal een inrichting hebben om pakketjes er gemakkelijk in en uit te kunnen halen. Dus meer internationale koeriersdienst dan pakketdienst, dus meer snelweg dan stad.
stekkerkoning zegt
Voor de post geprivatiseerd was, reden er op maat gemaakte bussen met een zorgvuldig ingerichte laadruimte. Een VW T4 met polyster opbouw, doorloop naar de laadruimte en voorzien van stellingen. Tegenwoordig wordt alles gewoon op volgorde van afleveren achterin gemikt en ligt de cabine ook vol als veel bezorgd moet worden.
Grifo65 zegt
Hij heeft het over gebrek.
LoutervanPlezier zegt
Dit is geen typische pakjesbezorgbus, zoals die bij jouw in de straat rijdt, die heeft veel meer schades aan de buitenzijde. Dit is een pakjesbestelbus, die waarschijnlijk gebruikt is om binnen Europa pakketten te vervoeren van distributiecentrum naar distributiecentrum en dat verklaart ook gelijk de hoge kilometerstand in iets meer dan 5 jaar. Namelijk 435 kilometer per dag 351 dagen per jaar, 365 dagen min 14 dagen vakantie.
Jochen zegt
Je mag hopen dat een pakketbezorger niet aan dit soort afstanden komt, want dan gaat er in de planning van de routes iets goed mis.
Koerier, sneltransport, internationaal of als pendeldienst van een firma met meerdere locaties. Wat zou het zijn geweest ?
Grifo65 zegt
Kijk je op tegen pakketbezorgers. Of neer.
Bielen zegt
Ik heb een sprinter 316
24 maanden 810 000 km wie doet beter
christian85 zegt
10k voor deze bus vragen? Succes ermee
tortuga zegt
Dit valt reuze mee!
Heb al Poolse firma geweten die met een Trafic op 13 maanden tijd een 300000 km had afgelegd.
Dus op 5 jaar had ie wel dubbel zo veel kunnen hebben.
mustang750supersnake zegt
ehhh nee dankje…t is niet alleen de motor….ook assen, lagers…ophanging enz… hebben dit gedraaid……ook al is dr nú niks aan de hand…geloof me met deze km. stand ben je nooit ver van n deftige reparatie af…..
87sandyd zegt
Het postbedrijf waar ik werkte was gewoon een leasebak met onderhoudscontract. Dus altijd onderhouden. Tuurlijk kan je je afvragen of het onderhoud perfect wordt gedaan want je betaalt voor een onderhoudscontract en het autobedrijf kan verdienen door onderhoud achterwege te laten. Maar uit mijn ervaring werden ze altijd goed onderhouden, zodat ze lang nleven rijden en er nog restwaarde was én vooral dat het volgende contract weer bij dat merk was.
madmarky zegt
Vind maar eens een leasecontract waar je tot 760.000km kunt verlengen. Zo’n bus zou echt al 3x vervangen zijn geweest puur op kilometerstand. En daarmee voor een leaseconstructie ook helemaal niet interessant.
HelldogBE zegt
Een onderhoudscontract op maat van dit soort slijtages bestaat niet. Je ziet dat dit soort contracten ook het extreme minimum aan onderhoud doen (remmen, motorolie en filters) in de eerste relatief onderhoudsvrije periode. Het is maar vanaf een hoog luxesegment (AMG-spul) dat men ook de tranmissie en misschien zelfs differentieelolie preventief gaat vervangen. Tenzij er iets afgekeurd wordt, gaat men niet preventief schokdempers en rubbers vervangen omdat het beste er af is…
Grifo65 zegt
Was jij van plan één te kopen? Je kunt ook pech met een bus met 80.000 km op de klok.
Grifo65 zegt
Kan ook met een bus met 80.000 km.
jpvlcarspotter zegt
zoo das echt bizar veel
e36thuglife zegt
Yo man ik denk dat deze van Omar de paketjesman was.
Kiwi zegt
Ben van zo’n soortgelijke sprinter overgestapt op een Peugeot Boxer. Alcoholisme is het logische eindresultaat…
Grifo65 zegt
Als je een Boxer met gelijke afmetingen neemt, heb je een draaicirkel van hier tot ginder. Sprinter met achterwielaandrijving is veel wendbaarder.
berrychello zegt
Twee weken terug kwam ik op LinkedIn een MAN TGE tegen die tegen het miljoen stond, ook eentje van 2017 of jonger.
gamma81 zegt
Das bijzonder, want ze staan er (de VW variant dan) niet om bekend dat ze een hekel hebben aan garage bezoek. 1 bij ons op de zaak al 4 x in een jaar (geen gepland onderhoud) en neefje die bij leasemij werkt was ook niet enthousiast zeg maar.
Albert zegt
Hangt van het werk af wat hij deed. Kan ook nog buiten Europa zijn geweest, met luchtvracht bv.
Ik ben vrachtwagenchauffeur en in de int. periode reed ik meest zo’n 600 km p/d. Minus 3 weken vakantie kom je dan ook een heel eind. Een oud collega reed indertijd veel op het Midden-Oosten met als verste bestemming de VEA.
Anderen reden veel verder, tot in Pakistan. En een bedrijf als V/d Wal transport uit Utrecht heeft een filiaal in Kazachstan. Alblas b.v rijd op China! Of dat nog zo is weet ik niet, want hun routes liepen door Rusland, dat kan nu niet meer.
Goed, busjes die zo ver rijden zullen zij niet hebben, maar ken iemand die kwam met z’n besteller af en toe in Turkije.
Dan krijg je ook heel wat km’s. Maar zoals anderen hier ook al schreven: binnen NL, als pakjesboer, lijkt me onwaarschijnlijk.
beamernl zegt
Uhm ik rijd dik 1100 km per dag minimaal 5 dagen…
Bus is bijna jaar oud en ga over de 300Dkm voor eind van jaar …..
Bielen zegt
Ik heb er een met 810 000 km op 24 maanden zelfde motor zelfde koppeling zelfde versnellingsbak zelfde achterbrug
Wie doet beter rijd elke werkdag Bordeaux heen en weer staat gewoon nooit stil
Freewarefreak zegt
Mooie basis voor een zelfbouw camper. Ik kijk vaak van die ombouwfilmpjes op YT. Stiekem zou ik hem wel willen.