Een 4C als dagelijks vervoer, is dat te doen? Iemand durfde het aan om een aardig flinke kilometerstand te zetten op deze Alfa Romeo 4C occasion.
Alfa Romeo roept wederom dat ze binnenkort met een sportwagen op de markt komen. Eerst zien dan geloven natuurlijk, maar wat zo’n uitspraak erg leuk maakt is dat Alfa Romeo soms nogal willekeurig met een leuke sportauto op de proppen komt. Neem de 4C in 2013 (ja, deze auto wordt volgend jaar tien jaar oud!). Als opvolger van niks, behalve wellicht de 8C wat een volledig andere auto is. In de tijd dat Alfa Romeo enkel de MiTo en Giulietta verkocht, twee hatchbacks.
Alfa Romeo 4C
Wie onder een steen geleefd heeft: de Alfa Romeo 4C was bedoeld als een compacte sportauto. Denk Porsche Cayman, Lotus Elise en eigenlijk pas later Alpine A110. Waar de Porsche lekker riant is uitgevoerd, moest je de 4C meer richting de Elise plaatsen. De auto is bijna hilarisch slecht uitgevoerd ter behoeve van het besparen van gewicht. Een koolstofvezel monocoque maakte het ‘gezellig’ binnen, terwijl het ding enorm breed is. Airco en dat soort ongein hoef je niet te verwachten en zelfs voor stuurbekrachtiging was geen ruimte. De voorklep kan ook niet open dus riante bagageruimte moet je ook niet wensen. Het resultaat is een leeggewicht van 940 kg. Dus het heeft nut gehad. Het zorgt ervoor dat de auto ‘slechts’ een 1.750 cc grote viercilinder aan boord heeft met 240 pk. Sowieso dus een heerlijke auto om lekker mee te hoeken.
Dagelijks vervoer?
De Alfa Romeo 4C is zo’n auto die je dus vooral gebruikt om lol mee te hebben. Wel wil je er eigenlijk gewoon een praktische ‘saaie’ auto bij om af en toe ook nog wat comfort te hebben. De Alfa Romeo 4C occasion van vandaag ontkracht dat statement. Er is namelijk veel mee gereden!
Kilometerstand
Oké, oké: voor een auto an sich is de kilometerstand niet perse extreem, maar voor een Alfa Romeo 4C is een kilometerstand van 173.514 km aardig fors. We zullen je vandaag niet vervelen met claims als ‘dit is zeker weten de meest ervaren 4C ter wereld’, maar het feit dat iemand net geen 25.000 km per jaar heeft geklokt met deze onpraktische sportwagen is op zijn minst opmerkelijk.
Specificatie
Dapper, maar aan elk avontuur komt een eind. De eerste en vorige eigenaar van de Alfa Romeo 4C occasion wil er vanaf. Daarom kun je hem nu bemachtigen en vinden we hem op Marktplaats. Qua specificatie is ‘ie een beetje regulier. Zwart exterieur, zwart interieur en wellicht de minst fijne wielen die je kon krijgen, je wil eigenlijk gewoon die moderne telefoonschijfvelgen. Desalniettemin is het een auto met een verhaal en zal hij behoren tot de meer ervarener exemplaren van de 4C.
Kopen
De Alfa Romeo 4C occasion is dus ervaren, maar wel dealeronderhouden. Misschien is de kilometerstand dus enkel een symbool, niet iets om je zorgen over te maken. Hij komt uit 2015 en is hier origineel geleverd. Van afschrijving heb je wat dat betreft weinig last, want van de nieuwprijs van zo’n 65.000 euro is nu nog 57.950 euro over. Dat bedrag mag je overmaken naar de verkoper van de Alfa Romeo 4C occasion op Marktplaats.
Polo Fun zegt
Bijna de nieuwprijs vragen voor een auto die bijna 180.000 heeft gelopen. Wilde hij gratis rijden ofwa?
rollingstoned zegt
En dan is ie ook nog eens zwart op zwart met de verkeerde velgen…
lecomte zegt
Hartstikke leuk dat deze auto normaal is gebruikt: om mee te rijden.
Alleen de vraagprijs slaat nergens op. Voor € 2.000 meer heb je er eentje met een kleine 48.000km op de teller.
petroldrinker zegt
Waarom zou het niet kunnen? Elke auto met kenteken kan je daily-en…..
lekkerlinksrijden zegt
Ja, je kan het altijd proberen
Benny_Weisz zegt
Lijkt wel een VS import met die lelijke oranje reflectoren
smoked zegt
Dat heefte elke 4C volgens mij. Erger zijn die koplampen van de launch edition, brrr….
viezefreddyw zegt
Dat hebben alle 4C’s.
sizedoesmatter zegt
De (huidige/oude) eigenaar moet een gelukkig mens zijn; 175.000 km in een Alfa 4C…..
Nanning zegt
Airco was een gratis optie, je kón hem dus weglaten (wat niemand deed) wat het gewicht 5 kilo’s onder de 900 kg bracht.
Dutchdriftking zegt
Dappere vraagprijs, laten we het daar op houden. Maar misschien is deze wel beter dan eentje die altijd stilgestaan heeft.
kniesoor zegt
De prijzen van de 4C zijn sowieso een enigszins ondoorzichtig fenomeen, vinnik. Een goede bekende heeft een 4C Spider. Weliswaar met (heel) veel minder kilometers op de klok dan deze. Begreep, dat die recent voor de verzekering is getaxeerd op een bedrag in de buurt van de 6 cijfers. Nou is een verzekerde waarde niet bepaald automatisch hetzelfde als een marktwaarde, maar het leek me desondanks een nogal fors bedrag. Daarbij vergeleken is de vraagprijs voor dit ding een ‘schijntje’.
ericc zegt
Eigenaar deed vermoedelijk yoga. Heb je wel nodig om zoveel kilometers hierin te rijden.
smokin zegt
Ik heb ook 115.000 kilometer gereden in mijn eerste 4C, reed er dagelijks mee op en neer naar mijn werk. De kofferbak was net groot genoeg voor mijn laptoptas en een kleine sporttas, maar voor mij was dat voldoende. Erg veel lol, en weinig kosten. Verbruik gemiddeld 1 op 13, 27 euro per maand wegenbelasting, en weinig onderhoud. Er zit weinig op, dus er kan ook weinig stuk. Airco had ie trouwens wel, stuurbekrachtiging inderdaad niet, maar met 900 kilo heb je dat ook niet nodig.
Donstil zegt
Maar voor een Alfa Romeo is een kilometerstand van 173.514 km aardig fors. IFTFY
pa045 zegt
Bij Alfa is dat inderdaad redelijk fors. Bij de gemiddelde VAG betekende dit toch zeker al de 2e motor en 3e revisie van de bak.
sportabgasanlage zegt
Een 4C is een hele mooie auto, en het zal ongetwijfeld goed de bocht om gaan.. Maar als daily zijn er toch veel betere keuzes als je sportief wil rijden (Alpine A110, Porsche Cayman, Audi TTS)? Als je alle reportages en testen van dit ding optelt is het niet echt een auto waar je makkelijk mee kunt leven.
min2max zegt
Nog altijd mooie Alfa en houdt beter zijn waarde dan de Duitse concurrenten. Alfa Romeo staat in de USA op nummer 1 in de J.D. power 2022 Sales Satisfaction Index met 833 punten op een schaal van 1000. Porsche scoort met 831 punten een tweede plek en Lexus derde met 819. Laatste plaatsen voor Volvo (788) gevolgd door Audi (792).
fedal zegt
Ik vind het een leuk autootje wat het uitzien aangaat. Maar zonder stuurbekrachtiging lijkt het me lastig om daar echt van te genieten als je er in rijdt.
pa045 zegt
Toen gewone middenklassers nog geen 1000 kg wogen, zat er ook maar zelden stuurbekrachtiging op. Ging prima.