“Bwaap bwaap, BWAAAAAAAP!”, aldus het 2.0-literblok onder de kap van deze Fiesta.
Dit ombouw-project gaat verder waar de meeste tuners niet eens in de buurt durven te komen. Met zijn RS-groene kleur dendert deze Ford zelfs de meest heftige Focus RS’jes en RS500-exemplaren voorbij. Althans, we hebben een sterk vermoeden. Maar wat wil je, met 550 pk in het vooronder dat middels vier wielen naar het asfalt worden gedirigeerd. 550 pk, en dat voor omgerekend 64.000 euro.
Vierwielaandrijving in een Fiesta, hoe krijgt men zulks voor elkaar? Welnu, in Engeland heeft iemand de carrosserie van de Fiesta gecombineerd met de aandrijflijn van een Sierra Cosworth 4X4. Het motorblok komt alleen bij Field Motorsport vandaan en stoempt er, mede dankzij een Garrett GT30-turbo, genoeg pk uit om onder de drie seconden naar de 96 km/u te sprinten. Een topsnelheid wordt niet gegeven.
Achter de 18-inch velgen hangt remspul van AP, het schakelwerk verloopt via een zesbak en het interieur werd gestript van allerhande nutteloze bijdrage, zoals comfort. Het resultaat is behoorlijk episch te noemen. Meer info over de auto bij pistonheads. En dat voor 64k, geen geld indien je van plan bent Ken Block te imiteren.
Met dank aan Luuk voor de tip!
Gaaf ding hoor! (blijft wel een petjes auto)
@964rs: Zeker petjesauto, jammer dat het imago zo blijft plakken, met bepaalde auto’s..
@964rs: Bedankt voor het compliment :p
Ik rij namelijk zelf met een Ford Fiesta Titanium en ik draag nooit geen petjes… :p
@Dimglor: ‘nooit geen petjes’ zegt ook wel genoeg hoor…
Dit lijkt erg op de rallycross uitvoering. Alleen hebben die nog 100 pk extra. Maar dit voor op de weg is geweldig. Bmw’s audi’s en mercedissen op de autobahn wegdrukken en dan wegrijden alsof het niets is
@nickelb: en kever’s natuurlijk ;D
zet maar voor mijn deur neer … ik test hem wel een paar weken :-)
Deze Fiesta kan helaas niet op Nederlandskenteken…. de Cosworth YB valt niet binnen de huidige emissie-eisen.
Een iets minder opvallende kleurtje en je hebt de perfecte sleeper!
@Kyanite: Als deze auto nu op Brits kenteken staat is de rdw verplicht een Nederlands kenteken af te geven. EU-regels.
@SaabTURBO: Lijkt me zeer sterk… In Engeland hebben ze ook bankstellen en bedden met wielen en ja ook die hebben gewoon een kenteken gekregen. Denk maar niet dat dat ook maar kans maakt hier. Dus die zullen zeker herkeuren en als het niet volgens onze regels is heb je pech.
@sanki: Ook die bankstellen en bedden moeten volgens de EU regels gewoon een NL kenteken krijgen (mits ze zijn goed gekeurd volgens het begrip motorvoertuig). Ik woon in Zweden en hier kun je (onder begeleiding en goedkeuring van een keurmeester) bijna alles zelf bouwen en op kenteken krijgen.
Alleen die luchtfilter al…
@VWTouran75: *Dat
@euro95: ? Die toch :D
Eigenlijk wel een goede deal, vierwielaandrijving is toch gangster.
@xbox haha gangster ik ben het er wel mee eens
Ik wil een battle tussen een Fiesta Cosworth en een Jukebox-R! :twisted:
@AutomotiveDesigner: *Juke-R
*Damn you autocorrect!*
@AutomotiveDesigner: :lol: … 0-60mph = 0-96,56km/h…die britten zouden eigenlijk een autocorrect moeten hebben ;-)
Coolish! Hulde voor dit soort hobby projecten!
Oke, ik weet al wat ik voor kerst wil..
Doe mij die maar. :)
WTF :P nu we toch bezig zijn schroef het op tot 580 pk net zoveel als een RS6 Avant :P
Waar laat je 11 cm verschil in wielbasis?
@mout: oudijzerbak? :lol:
Nu nog een Hoonigan sticker erop.
Stuur zit aan de verkeerde kant..
Staat op een engelse ford ka site ook een figuur die precies hetzelfde doet met een oude ka. 300kg lichter als deze.
Engeland, nog steeds HET mekka voor de autogek.
Kleine bouwvallige schuurtjes waaar echte mannen de meest inventieve zaken in elkaar knutselen.
2 liter motor, 550 pk. Dat is nog eens straf :-D
@spotu2: + minder gewicht, idd! Wat een straf.
Zet maar gauw die motor weer terug in die Sierra , dat was wel een mannen auto.
volgens mij is er in deze versie nog veel meer vermogen uit te halen. kijk hoeveel ruimte er nog over is voorin
@maxx1: denk niet dat de motor dat nog aan kan
@Stopwearingpants:
De Cosworth YB kan nog veel meer vermogen aan zonder uit elkaar te klappen. Er zijn er diverse met meer dan 600 PK.. uit een 2-liter.
@Kyanite: En het loopt maar 500km erg hard en dan kan je het blok uit elkaar trekken en vernieuwen;)
@mbevo: het blok zelf: valt wel mee… maar als je met een beetje agressieve ALS rijd dan gaat de turbo idd 500km mee (toen ze nog groep-A goedgekeurd waren gingen de turbo’s maar 700km mee tussen de revisies)
@mbevo:
Klopt, maar het blok zelf, het niet bewegende deel, kan zonder probleem die hoge vermogens aan. Ook mild getunede (goed woord?) blokken hebben meer aandacht nodig dan zwaar getunede blokken.
De oude Fiesta RS Turbo (1990-1992) had een 1.6 CVH-blok (940kg, 130pk) die standaard bij ongeveer 130.00km gereviseerd moest worden. Hoe het met de levensverwachting van moderne benzine turbo-motoren zit durf ik niet te zeggen.
@Kyanite:
“Ook mild getunede (goed woord?) blokken hebben meer aandacht nodig dan zwaar getunede blokken.” Correctie: “mild getunede blokken hebben ook meer aandacht nodig dan standaard blokken, dus een zwaar getuned blok heeft sowieso meer aandacht nodig.”.
jammer dat ford geen sportmodel vd fiesta uitbrent. zou wat zijn.
in mijn ogen kan een fiesta niet speciaal zijn, iedereen heeft ze … in genk toch tenminste
OMG EPIC! Lol, wat een luchtfilter en turbo btw, ik gok zo op 80mm.
hahahahahaha, doet me denken aan forza 3
Sorry maar dit is toch een ultieme sleeper( jonhystyle) wie verwacht nu in een f*cking fieste 550 paarde Crazy shit!!
Blijft een schattig wagentje zo’n fiesta. Ik steek liever 64K in een hele dikke Sierra. Maar respect voor het ombouwen van dit gebakje tot schattig monstertje.
Zo iets. En ja er kan nog meer vermogen uit zo’n blok gehaald worden.
http://www.youtube.com/watch?v=fuezKg44Txg&feature=related
Hoewel deze iets duurder zal zijn dan 64K, tenminste dat denk ik ;)
filmpje!!!
Ik ben dan natuurlijk een oude lul (volgens mijn vriendinnetjes)
Maarrrr; dwars kunnen gaan én een geil geluid producerend is toch echt belangrijker dan absolute pk’s???
Vooral dat geluid.. Ook bij die vriendinnetjes.. Dat is mijn selectie.. Sorry.. Ok… En hoe ze bereden kunnen worden…
Pfff..