En ja, dit is gewoon een standaard M3.
Stel: je wilt een BMW M3 aanschaffen, maar je bent geen fan van de huidige en op een nieuwe M3 met een nieraandoening zit je al helemaal niet te wachten. Wat doe je dan? Dan tik je voor een fractie van de prijs een E30 op de kop. Jammer maar helaas: dat is niet meer hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.
Bij een recente veiling van een E30 uit 1988 via Bring a Trailer liepen de biedingen namelijk hoog op. Het winnende bod was uiteindelijk niet minder dan $250.000. In euro’s is dat dik €215.000. Daarmee kunnen we spreken van een stevige prijs voor een standaard E30 M3, om even een understatement te gebruiken.
De hamvraag is natuurlijk: vanwaar dit hoge bedrag? Met een oplage van 8.661 stuks in Europa en 4.996 in de States kunnen we niet spreken van een extreem zeldzame auto. Het is geen Sport Evolution of Europameister. De uitvoering is ook niet heel speciaal, hoewel Zinnoberrot natuurlijk een leuk kleurtje is. Is de auto dan misschien van Paul Walker geweest? Nee, ook niet.
Wat is er dan wel bijzonder aan dit exemplaar? Eigenlijk alleen de kilometerstand en de bijbehorende nette staat. De teller staat om precies te zijn op 13.034 km. Extreem laag is dat ook weer niet, maar dit was dus genoeg om de prijs van deze E30 M3 op te laten lopen tot een niet eerder geziene hoogte.
100% standaard is deze M3 ook weer niet. Dit exemplaar is namelijk voorzien van een Sport Evolution-spoiler en -voorbumper. De 15-inch honingraatvelgen zaten er oorspronkelijk ook niet onder. De originele onderdelen zaten er gelukkig ook nog bij, dus de koper kan kiezen.
Virtueel de auto aan een inspectie onderwerpen kun je doen via de onderstaande video:
Foto’s: Bring a Trailer
karaya zegt
Vroeger was alles beter. Althans, bij BMW.
KEV9 zegt
Anno 2020 is het zeggen dat je een BMW rijd gelijk aan vloeken in de kerk/moskee .
willeme zegt
@karaya: over 30 jaar zeggen we hetzelfde met een M2 CS ?
sollie1984 zegt
@karaya: ik vind ze nog steeds de beste.
petroldrinker zegt
met de huidige design taal van de nieuwe 4 serie (die tievus lelijke grille voornamelijk) begin ik mij haast te schamen dat ik nog in een bmw rijd..
mcshine zegt
Iedere euro waard.
Hubert zegt
Wat maakt die camera een herrie.
Lijkt wel een diesel.
kennone zegt
Wat staat rood toch goed op zo’n oer M3 ??
Rick-dos zegt
Potverdorrie wat blijft het toch een heerlijke auto. Telkens als ik deze auto zie dan gaat het autohart weer wat sneller kloppen. Zelfde geldt voor een F40.
mc96 zegt
Goede herinneringen aan deze, maar ik vind € 215.000 belachelijk veel geld.
thomasthomas zegt
@mc96: vind ik voor een Van Gogh ook van enkele miljoenen, maar ja wordt nooit meer gemaakt he.
grasvreter zegt
Recente uitgebreide video over 1tje:
https://youtu.be/krjzeWCmB4o
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik ben benieuwd of een M2 ook z’on collectors item zou kunnen worden.
Arvado zegt
natuurlijk niet.
C220AMG zegt
@littledevil9: Ik verwacht het ook niet voor de “reguliere” M2, maar uiteindelijk is het natuurlijk afwachten of en zo ja, welke, hedendaagse auto’s in prijs gaan stijgen. Hoogstwaarschijnlijk had je dit destijds ook niet van een E30 M3 verwacht.
VeniVidiVici zegt
@c220amg: Zal er maar aan liggen of de overheid in de toekomst brandstofauto’s gaat verbieden en weren of niet. Zo ja, dan stijgt geen enkele brandstofauto meer in waarde.
maotje zegt
@venividivici: weren ? Onmogelijk! Missvhien in
Binnensteden als een milieuzone. Maar volledig weren landelijk is natuurlijk onmogelijk.
kle500 zegt
@maotje: Deze auto is meer dan 25 jaar oud. We kunnen geen van allen 25 jaar in de toekomst kijken. De kans dat ICE auto’s tegen die tijd verboden zijn op de openbare weg is dus reëel aanwezig.
wijsneus zegt
@kle500: Precies. Ik verwacht zeker dat de verkoop van nieuwe ICE’s verboden zal tegen die tijd. Wellicht dat het voor grijze kentekens iets langer duurt maar dat ICE’s voor het overgrote deel uit het straatbeeld zijn verdwenen in 20 jaar staat wel vast.
maotje zegt
@kle500: nee dat is onmogelijk.
Wat denk je dat er gebeurd als daar een verbod op komt? De auto heeft een waarde. Stel de waarde is 30.000 euro. Wat denk je dat de waarde van de auto doet bij een verbod? Die duikt omlaag. De overheid is dan dus verantwoordelijk voor waardevermindering van jouw spullen. Daar gaan claims uitkomen. Een verbod is prima, maar dan zullen mensen schadeloos gesteld moeten worden. Dat is een onmogelijke opgave want kost veel te veel geld. Gevolg is dus gewoon uitfaseren. Door het wegvallen in de toekomst van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren vallen ze gewoon langzaamaan weg in het straatbeeld. Je ziet nu al dat het atraatbeeld veranderd met meer en meer ev’s en ook hybrides. Dat word alleen maar meer tot straks enkel nog evs en heel misschien waterstof in de toekomst een toevlucht neemt, maar daar heb ik mn twijfels over. Maar verbieden om met een verbrandingsmotor de weg op te gaan zal er nooit van komen.
b00st zegt
Zijn er in 1 jaar (2018) al meer van verkocht dan alle E30 M3’s tesamen, dus zeldzaam zijn ze zeker niet. Ik zie ze ook dagelijks rijden, vaak zelfs meerdere. Mss de speciale versies, ooit?
VeniVidiVici zegt
@bmw2coupeeigenaar: Nee, maar de e46 M3 wel
pcooperworks zegt
Ach, als je geld genoeg of teveel hebt, waarom ook niet.
O plaat zegt
En een paar jaar geleden beweerde AB nog dat klassiekers hun prijzen een bubbel waren… Integendeel ze stijgen als nooit te voren en hoe meer elektro karretjes er bij komen hoe meer we dit zullen zien. Ik was laatst nog opzoek naar nog een jaren 60 Amerikaan voor er bij en mijn mond viel bijna open. Modellen en motorisaties die je 10 jaar geleden voor 15k kon meenemen vind je niet meer onder de 35-40k.
karhengst zegt
Honingraatvelgen? Oogt meer als een Y-spaaks ontwerp. Wel met meer spaken dan gebruikelijk voor dat ontwerp.
In ieder geval een bijzonder fraai exemplaar. Ook qua interieur!
undifined1 zegt
U bent van na 2000?
deSjonnies zegt
Vervelende is dat deze Amerikaanse M3 exemplaren een anders ge-gearde versnellingsbak en achteras hebben, daardoor rijden ze lang zo prettig niet als de Europese uitvoeringen.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, rood in combinatie met dit leder, het is echt een heel goed gelukte uitvoering. Gouden BBS Le mans er onder en klaar.
undifined1 zegt
Blijft leuk zo’n M3, maar dit soort prijzen zijn wel lichtelijk overdreven. Ook zou ik zelf toch voor een e28 M5 gaan, beetje bescheidener, beetje sneller, beetje meer cilinders.
mwti zegt
Agosie. Wat een kleine schattige wieltjes.
polak zegt
Ik ben ook niet perse een BNW fan maar wat een gave auto is dit en uit wat een mooi tijdperk. Onbetaalbaar (voor mij dan).
20vtsport zegt
Ah. Had al niet verwacht dat je een groot fan zou zijn inderdaad, als je het zo schrijft.