![Veiling Ford Sierra RS500 Cosworth](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-1-970x545.jpg)
Het is niet de eerste de beste Sierra, maar dan nog is het krankzinnig veel geld.
Een standaard Ford Sierra is een doodnormale auto, die je vandaag de dag voor een habbekrats op de kop tikt. Er zijn echter ook een aantal snelle varianten die behoorlijk prijzig zijn geworden. Zo kan het zijn dat je voor de ene Sierra €3.000 betaald en voor de andere meer dan zes ton…
Zoals je waarschijnlijk al doorhad gaat het over een Sierra RS Cosworth, om precies te zijn een RS500 Cosworth. Dit is zo’n beetje de heilige graal onder de Sierra’s. Zoals uit de naam is af te leiden zijn er van deze homologatiespecial maar 500 stuks gebouwd.
Van de normale RS Cosworth zijn er een factor tien meer gebouwd, wat het totaal op 5.545 stuks brengt. De RS500 onderscheidt zich in uiterlijk opzicht met de dubbele spoiler. Naast de bekende walvisstaart zit er ook nog een spoilertje direct op de kofferklep.
![Veiling Ford Sierra RS500 Cosworth](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-5-918x612.jpg)
![Veiling Ford Sierra RS500 Cosworth](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-4-918x612.jpg)
![Veiling Ford Sierra RS500 Cosworth](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-3-918x612.jpg)
![Veiling Ford Sierra RS500 Cosworth](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-2-918x612.jpg)
Dat was natuurlijk niet de belangrijkste aanpassing. Die was onderhuids te vinden. De geblazen viercilinder was nog eens extra opgefokt door Cosworth, met onder meer een grotere turbo, intercooler, brandstofpomp en meer. Dit resulteerde in 227 pk en 277 Nm koppel.
Alle 500 exemplaren zijn destijds verkocht in het Verenigd Koninkrijk en dat is ook de plek waar dit exemplaar uit 1987 zaterdag geveild werd. Volgens Silverstone Auctions is dit “misschien wel het mooiste exemplaar” met slechts 5.192 mile (8.355 km) op de teller.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-8.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/02/Ford-Sierra-RS500-Cosworth-Silverstone-Auctions-7.jpg)
Het veilinghuis had het goed in geschat dat dit een begeerlijk exemplaar was, maar de opbrengst overtrof alsnog alle verwachtingen. De inschatting was dat deze auto tussen de 150.000 en 180.000 pond op zou brengen, maar dat werd uiteindelijk 596.250 pond. Dat is omgerekend €670.000 (!) euro.
Deze bizar hoge opbrengst was te danken aan een biedoorlog die ontstaan was tussen een Britse bieder en een online bieder uit Dubai. Het resultaat is een absolute recordopbrengst. Het vorig record – daterend van vorig jaar – ging hiermee volledig aan gruzelementen. Dat ging namelijk ‘slechts’ om een bedrag van 132.750 pond.
Deze Sierra RS500 Cosworth was overigens niet de enige Sierra die veel opbracht op de autoveiling. Bij Silverstone Auctions werd ook een Sierra Sapphire RS Cosworth geveild voor 109.100 pond, terwijl de verwachting 50.000 pond was. Ook dat was een record. De Sierra’s gingen dus lekker, het afgelopen weekend.
Meer lezen? Check ook het lijstje van @willeme met alle 13 snelle varianten van de Sierra!
Foto’s: Silverstone Auctions
Dat gaat ook iets voor de XR4i’s beloven dan
…
Die vond ik altijd de mooiste, mooier dan die enorme ruit tussen B- en C-stijl. Schijnt, volgens Top Gear, dat de zijkant vd Sierra is geïnspireerd door de Porsche 928. 🤔
De XR4i staat in de pikorde duidelijk onder de RS modellen. Een beetje zoals de Golf GTI voorbij werd gestreefd door de R32.
Op Marktplaats staat op dit moment een alleszins schappelijk geprijsde Escort RS2000 4×4 te koop; maar goed 400 van gebouwd, waarvan ook nog eens maar 52 links gestuurd, en dit is er een van die 52. Ik had deze al getipt aan de redactie, want ook dit is best een bijzondere auto, maar deze is (nog) niet opgepikt.
Dan heb je zo’n oto en rij je er niet mee . . . Zal het nooit kunnen begrijpen. Al is deze GBP 596.250 wel een mooie pleister op de wonde van het gemiste rijgenot, dat dan weer wel.
Dan ben je totaal van de knikker.
Tja, only in Dubai…
Ik vind dit persoonlijk gaver dan bijvoorbeeld een McLaren voor het zelfde geld, dus ik snap het wel. Al had ik zelf voor dit geld een Sierra van de sloop getrokken en was ik voor een restomod gegaan.
Die Sierra was toch wel een erg lelijke auto, hoewel de Scorpio minstens zo lelijk was (heeft Beatrix nog gehad als hofauto). Daarvoor had Ford best leuke modellen in dat segment (b.v. Granada).
Dit is niet het fraaiste exemplaar, de kleur zorgt dat lijnen wegvallen. Maar de vijfdeurs en de XR zijn juist heel sterke ontwerpen. De sedan en station weer minder.
Mooie auto, maar er zitten wel kleine wieltjes onder. Tja, tegenwoordig zit onder de eerste beste truttenschudder al 18 inch….
Dit is al flink groter dan het origineel (wat vermoedelijk niet groter dan 15″ zal zijn geweest), alhoewel deze BBS velgen op zich wel gewoon period correct zijn.
Als er iets spuuglelijk is, dan is het wel een youngtimer met van die idioot grote velgen. En negen van de tien keer rijdt en stuurt dit ook nog eens voor geen meter omdat de hele wielgeometrie daar niet op ontworpen is.
De Sierra stond standaard inderdaad op 15-inchers. In luciferhoutjes- of (optioneel) honingraat-design..
Gaaf!!
Maar ligt het aan mij of valt het vermogen als nog tegen voor dit bouw jaar?
De laatste versies van de Sierra Cosworth – de zgh. ‘groene (cilinder)kop’ uit 1990-1992 – hadden af fabriek 220 peekaa. Z’n voorganger – de ‘rode cilinderkop’ – had er standaard 204. De Escort Cosworth – feitelijk een Sierra met een Escort carrosserie erop geplakt – had er standaard 227. Allemaal uit min of meer dezelfde 2-liter met een Garrett turbo.
Twee vermogenden met een enorme drang tot piemelmeting, de droom van elke verkopende partij op een veiling.
Die moet zich de ballen uit zijn broek lachen met dit compleet van de zotte bedrag.