En nee, we zijn niet aan het overdrijven met deze titel.
Een Peugeot 205 GTI is een van de leukste kleine scheurijzertjes die er te vinden zijn. Een lichtgewicht hot hatch waarmee je enorm veel lol per euro kreeg. Al moeten we zeggen dat die ratio door de jaren heen behoorlijk verslechterd is. Niet omdat een 205 GTI minder leuk is geworden, maar omdat de prijzen de pan uit rijzen.
Vorige week was het toppunt, want toen werd een 205 GTI geveild voor een ronduit bizar bedrag. De verwachtingen waren al hooggespannen, want de veilingmeesters van Aguttes rekenden vooraf op €45.000 tot €65.000. Dat is heul veel geld voor een 205’je.
Wat bleek? De auto bracht uiteindelijk €82.960 op. Dat lees je goed: ruim €80.000 voor een Peugeot 205 GTI. Gekkenwerk. Hiermee is het de duurste Peugeot 205 GTI ooit geveild.
Je vraag je natuurlijk af: wat maakt maakt dit specifieke exemplaar zo ontzettend duur? Nou, om te beginnen in deze auto van een oud vrouwtje geweest. Zij reed er nauwelijks in en haar verre neef die de auto erfde al helemaal niet. Zodoende staat er nog maar 6.928 km op de teller.
Leuk, een Peugeot 205 GTI met 6.928 km, maar 80 mille lijkt nog steeds een beetje overdreven. Het gaat echter ook om een gewild vroeg exemplaar uit ’87. Deze heeft een iets ander interieur dan de latere versies, met een tweespaaks stuur. Verder schijnt de auto ook in fabrieksnieuwe staat te zijn, met uiteraard de documentatie en alles erbij.
Kortom: dit is dus dé Peugeot 205 GTI die je wilt hebben. Wat natuurlijk niet wegneemt dat €82.960 een krankzinnig bedrag is voor een Peugeot 205 GTI. Of hadden we dat al gezegd?
Er zijn wel een paar auto’s te bedenken die leuker/mooier/sneller/beter zijn dan een 205 GTI als je ruim 80k mag uitgeven. Maar dat zal de koper van deze auto waarschijnlijk een worst zijn. Hij of zij is duidelijk groot fan van de Peugeot 205 GTI. Of er ook daadwerkelijk rijplezier mee beleefd gaat worden is nog maar de vraag. We vrezen van niet.
Foto’s: Aguttes
frank2b zegt
Het is zéker een uniek bakkie.
Maar ‘complete’ onderhoudshistorie? We bedoelen hier zeker de afleveringsnota …. :)
sportabgasanlage zegt
Een auto die veel stilstaat heeft juist goed onderhoud nodig. Anders droogt alles uit en worden vloeistoffen oud.
Variomatic zegt
@sportabgasanlage: regelmatig er mee rijden helpt dan meer dan ‘onderhoud’..
Jan zegt
Hahahaha😂
kniesoor zegt
De mijne was van begin 1988, dus ook nog 130 peekaa, maar al met driespaaksstuur. En draaiknoppen voor de bediening van de verwarming. Plus iets andere hendels voor richtingaanwijzer en ruitenwisserbediening. Staat allemaal toch net effe wat beter. Verder wel hetzelfde interieur. Het tweespaaks stuur zat bij dat bouwjaar alleen nog in de 1,6.
griffendahl zegt
Ik had een Griffe, kan zijn dat dit oude interieur meer opbrengt maar ik vond dat in de Griffe stukken mooier in ieder geval.
geelbarrel zegt
@griffendahl: met ABS dus
rulefollower zegt
Had en 1.9 cabrio, mer dit interieur.
petroldrinker zegt
Onderhouds historie met die km stand… je bedoeld denk ik de aflever stempel in het service boekje?
maar 80K voor een oud frans gebakje… voor hetzelfde geld koop je een Gallardo, F430, 612 scaglietti, 997 turbo’s of zelfs een GT3…. ik had het wel geweten, absoluut niet een Frans merk dus :)
rikv99 zegt
@petroldrinker: Hier kom je er wel minder van tegen in Monaco. Ahhahaha
Robert zegt
Wat zien die gele koplampen en mistlampen er tof uit hè, zo op een zwarte auto. Jammer dat zoiets kenmerkend ook vrijwel is uitgestorven.
Variomatic zegt
Z.e.e.p.b.e.l.
maferick74 zegt
@variomatic: niet voor de verkopende partij zo te lezen.
raceface zegt
Iedereen vergeet blijkbaar dat olie en vloeistoffen ook vervangen moeten worden naar tijdsinterval en zijn dus zeker niet alleen naarmate er kilometers op de auto worden gezet. Of dachten de meeste dat de olie uit 1984 er nog in zit? Dus ja er zal wel degelijk een onderhoudshistorie (bekend) zijn.
raceface zegt
@raceface: excuus 1987*
Jetlag zegt
Ik wilde hetzelfde reageren…
Kennelijk zijn het geen autobezitters, want dan hadden ze wel geweten dat het onderhoudsinterval niet alleen kilometer-gebonden is, maar ook tijdsafhankelijk is (= jaarlijks).
En dan hebben we het nog niet eens over eventuele tussentijdse reparaties…
Variomatic zegt
@raceface: nah, als dat ding bij een constante temperatuur binnen gestald stond hoef je echt niet ieder jaar de olie te verversen. Je hebt dan amper condensopbouw in je blok. Om de vier jaar of zo zou ik het dan doen..
hanse1one zegt
@machielvvd bedank voor de tip 😉
rikv99 zegt
Ik snap nooit waarom dit soort absurde bedragen voor dit soort auto’s betalen. Voor 30k kan je toch een qua staat even goeie 205GTI laten/zelf bouwen?
Variomatic zegt
@rikv99: puur en alleen in de hoop dat ie meer rendement oplevert dan je geld op een spaarrekening zetten. De enige reden waarom auto’s, whiskey, wijnen, postzegels en weet ik al niet wat na jaren extreem lage rentes zo absurd in waarde zijn ‘gestegen’.. maar die zeepbel gaat zeker een keer knappen. Wel is het zo dat alleen het segment dat haast fabrieksnieuw is en zulke lage km standen heeft het goed doet op dit vlak, die worden eindeloos rondgepompt voor het rendement zonder dat er in wordt gereden.
mashell zegt
Zonder zo’n 205 GTI is je verzameling gewoon niet compleet.
raoufff zegt
Hij kan nog €60.000 meer waard worden als je em fabrieksnieuw laat maken door onze Rikkert!!
Van Epschoten zegt
@raoufff: zolang hij er maar niet mee gaat rijden.
Rick-dos zegt
Oké, prijs is absurd, maar laat ik een andere vraag stellen: Wat zou je er wel voor willen betalen?
Ik persoonlijk denk dat ik max rond de €15.000 voor zou willen betalen, maar dan betaal ik meer voor het jeugdsentiment en het iconische dan dat ik de auto het echt waard vind.
mynameisjeroen zegt
Ik heb mijn 205 1.9 CTI ooit weggedaan voor €1000,- …
mats106rallye zegt
Bizar. Laten we hopen dat de Rallye ook die kant op gaat, iemand die 80k bied voor de mijne met 284k gelopen😏?!
Van Epschoten zegt
@mats106rallye: maak er roebels van en we komen in de buurt
degrotemuis zegt
Wow, wat een geld zeg! Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe eigenaar hier ook echt mee gaat rijden, klinkt als puur een investeringsobject. Zonde! De 205 GTI blijft gewoon een leuke en spannende hot hatch, waarin je hoort te rijden.
wimof zegt
Het lijkt wel een tulpenbol.
dree16v zegt
80k voor een Peugeot, dan heb je ze niet alle 24 in het kratje…