
Uiteraard is dit niet de eerste de beste 911.
De kenners weten bij het zien van de headerfoto al genoeg: we gaan het hebben over de legendarische Ruf CTR, beter bekend als de Yellowbird. In 1987 pakte deze auto het record voor de snelste productieauto ter wereld, met een top van 342 km/u. Nu heeft de Ruf CTR een nieuw record gebroken.
Het betreft deze keer geen snelheidsrecord, maar een record op de veiling. Een Ruf CTR bracht dit weekend 6.055.000 dollar op, omgerekend 5.580.750 euro. Daarmee is het de duurste Ruf ooit geveild, en misschien wel de duurste 911. Maar daar komen we zo op terug.




Ondanks de typische Turbo-spoiler en de turbo’s was de Ruf CTR niet gebaseerd op de 911 Turbo. In plaats daarvan had Ruf een Carrera 3.2 genomen en die voorzien van twee turbo’s. Het resultaat was 469 pk, waar de toenmalige 911 Turbo maximaal 330 pk leverde.
Het Duitse Auto, Motor und Sport schreef geschiedenis door een topsnelheid van 342 km/u te noteren op de Nardoring. Daarmee werd de Ferrari F40 afgetroefd, maar ook Porsches eigen 959 werd in zijn hemd gezet. Die haalde ‘slechts’ 339 km/u bij dezelfde test.


Van de originele Yellowbird zijn er maar 29 gebouwd, en daarvan waren er maar negen daadwerkelijk geel. Een daarvan is nu dus geveild. Deze auto heeft een bijzondere optie: een zesbak in plaats van de standaard vijfbak. We vermoeden dat deze auto de 300 km/u nooit overschreden heeft, want er staat slechts 1.700 km op de teller.
Een fabrieksnieuwe Ruf Yellowbird is voor verzamelaars natuurlijk de Heilige Graal, vandaar dat deze auto 6 miljoen opbracht. Is het daarmee de duurste 911 ooit? Dat ligt er een beetje aan wat je meetelt. Er is een 911 GT1 raceauto geveild voor 7 miljoen dollar, maar die auto heeft eigenlijk weinig met een 911 te maken. Een Ruf CTR heeft alles met een 911 te maken, dus wat ons betreft is dit de duurste 911. Ook al heet ‘ie anders.
Foto’s: Gooding & Co
Wat een gave auto… toch even deze posten:
https://youtu.be/OSMCfPASImQ?si=0G3rWO9qzRMyyPQ4
Vet! wel hard werken zo te zien..
Weet ik niet.
de enige reden dat deze auto populair is, is omdat Porsche zijn exclusieve licentie bij EA heeft neergelegd voor x aantal jaar. Anders had niemand deze auto gekend.
Geen flauw idee wat EA is, maar wat RUF is weet ik al een paar jaar.
Waarschijnlijk doelt hij op Electronic Arts, voor het spel Need for Speed.
Maar deze auto is toch geen Porsche? Dit is gewoon het best gelukte en daarom meest legendarische jaren 80 Duitse “tuningproject” dat er is.
Precies, omdat Porsche exclusief voor EA was, mochten andere games zoals Gran Turismo geen Porsche in de game hebben. Zij en anderen kozen dan vaak voor RUF.
@heckblende: het exclusief houden van Porsche voor Need for Speed (en daarmee inderdaad dat andere merken voor RUF kozen) zal een boost zijn geweest voor de populariteit, maar RUF is toch wel wat bekender dan dat. Ken genoeg mensen die nog nooit een game hebben aangeraakt die wel weten wat het is.
Grappig genoeg is dit geen Porsche maar een RUF. Valt dus niet onder de licentie van Electronic Arts. Daarom verscheen de Yellow Bird en diverse andere RUF’s in allerlei Gran Turismo games (begon bij GT2).
Maarrrrrr Ruf is (ongeveer net zo als dat Alpina dat is) een eigen fabrikant, en dit ding heet een CTR. Is het dus überhaupt een 911?
Strikt genomen niet, maar het is natuurlijk wel gewoon een 911 (in tegenstelling tot de nieuwe Ruf’s die op een eigen platform staan)
De epische der epischen…

Is het correct om te zeggen dat wat Brabus voor Mercedes-Benz is en Alpina voor BMW, datzelfde RuF is voor Porsche?
Voor wat betreft de nieuwste creaties van Ruf geldt dat niet echt. Daar is alleen de voorruit van Porsche afkomstig, de rest is eigenbouw met een monocoque, en eigen motoren. De CTR3 heeft nog de Mezger uit de 911 997.
Die achterspoiler…
De mooiste picknicktafel ooit!
Dan koop je dus zo’n legendarische auto en rij je er maar 1700 km mee?? Eeuwig zonde!!