Als je echt gek bent op een Impreza en geld geen rol speelt. Dan krijg je dit geval, waar onnoemelijk veel geld voor een Subaru Impreza is neergeteld op een veiling.
Voor het luttele bedrag van 260.000 euro kun je behoorlijk leuk auto’s shoppen. Exotische modellen van Italiaanse autofabrikanten bijvoorbeeld, of een Porsche. Niets van dit alles. Eén autoliefhebber besloot zijn geld stuk te slaan op een Subaru Impreza. Maar wel een heel bijzonder exemplaar.
Subaru Impreza veiling
Via Bring A Trailer werd een zeldzame Subaru Impreza 22B STi uit 1998 op een veiling aangeboden. Van dit type zijn slechts 400 exemplaren gemaakt. Deze auto leunt op de epische rally successen van Subaru in die tijd. Tel daarbij op dat dit specifieke exemplaar slechts 25.000 mijl op de klok heeft staan. Kortom, een echt pareltje dus. De auto werd door de laatste eigenaar vorig jaar juli vanuit Japan geïmporteerd naar de Verenigde Staten. Dit is nummer 156 van de 400 geproduceerde Impreza 22B STi’s.
Maar wat is zo’n auto waard? Het is maar net wat de gek ervoor geeft zou je kunnen zeggen. Nou, in het geval van dit kavel is dat behoorlijk uit de klauwen gelopen. Zelfs in de reacties op de website van Bring A Trailer kun je de verbazing lezen. De auto is verkocht aan een koper die maar liefst 312.555 dollar overhad voor de auto. Dat is omgerekend ruim 260.000 euro.
Jochempie zegt
Ik snap dat het een heel bijzondere en heel bijzonder gave auto is. Ik vind ‘m zeer cool. Maar als je er in gaat zitten kijk je toch naar een interieur en afwerking van een Marktplaats-vijfdehandsje aan. Uiteindelijk betaal je die 260.000 voor het chassisnummer, de fabrieksnieuwe droogijs-beurt en de roestvrije staat.
toniominestrone zegt
@Jochempie: gaat dat ook niet op voor een M3 e30 of een 190 Cosworth? Als erin zit je ook te kijken naar een dashboard wat ook in een eenvoudige uitvoering zit op een paar extra metertjes daar gelaten.
fordnut zegt
Als je een auto koopt, welke dan ook, om het dashboard waar je tegen aan kijkt dan heb je het niet helemaal begrepen, in mijn ogen. Ik let liever op wegligging en dergelijke.
invictus66 zegt
Tja, jouw punt gaat ook niet helemaal op in dit geval vrees ik. Dit is geen auto maar een investering
e36thuglife zegt
Haha de km teller gaat maar tot 180 km uur hahaha high low too slow!!
Jochempie zegt
Toch niet zo gek in een Japanse auto?
Noud zegt
Tsja in de jaren negentig was er een “gentlemans agreement” alle Japanse performance brands hadden maximaal 180 op de teller staan. Zoals: de MK4 Supra, GTR R34 en de Mazda RX7. (Ook lapte ze deze regels volledig aan hun laars)
Ze hadden ook afgesproken om maximaal 280 ok te hebben maar ze hadden allemaal meer.
flyerbunch zegt
Stukje nostalgie en leuk rally kanon
Robert zegt
Een bedrag bieden wat eindigt op 555. Dan heb je zo’n Subaru gewoon verdiend. Al was ik zelf waarschijnlijk gestopt bij $ 5555 o.i.d.
rolov zegt
@RRRobert: voor een 22b? Dat zijn ze op hun laagst nooit geweest
Tonnie zegt
@rolov: denk dat hij meer doelt op zijn maximaal mogelijke bieding ivm de bankrekening.
Robert zegt
@Thijsj: de bereidwilligheid laat ik ook zwaar meewegen.
Maar inderdaad, voor m’n daily wens ik normaliter nooit meer dan 7 mille af te tikken. En dan rijdt ik er 5, 6 jaar mee, gaat -ie nog weer weg voor 1200-1800 euro. Zo hou je de afschrijving laag en het autorijden leuk.
S zegt
De kilometerteller gaat tot 180km/h. Ik dacht dat zo’n Impreza harder liep dan 160 km/h.
Hubert zegt
@S,
Klopt, hij gaat harder dan 160, daarom staat er ook 180 op de teller.
Dutchdriftking zegt
In Japan begrenst op 180km/h meen ik. Als de auto door een Amerikaan gekocht wordt dan zou ik deze om laten zetten naar mijlen. 180mp/h is best rap.
Jochempie zegt
Kijken of je een eindoverbrenging kan vinden die 1.607 keer zo lang is :)
Pallas zegt
@Jochempie: 1.609
Stefje zegt
Bizar. Ik hoop echt dat zodra de grenzen voor reizen weer open gaan en men weer geld aan herinneringen ipv spullen uit gaat geven deze prijzen snel weer terug naar ‘normaal’ zakken.
petroldrinker zegt
@stefje: dit zijn toch net zo goed herinneringen? De herinnering dat je zo een auto gehad hebt wanneer dat niet kan, of herinneringen maken met de ritten etc…
rolov zegt
@stefje: dat gaat niet meer gebeuren. Voor de corona stegen die prijzen al heel lang he
ukbob zegt
Nummer 156… gekocht door een Alfa liefhebber zeker?!
mat1980 zegt
Het is natuurlijk wel een toekomstige klassieker een waar icoon! Naar mijn mening zelfs meer dan een lancer evo.
Het ding was zo bruut bij de introductie: voor 50000 gulden kon je Porsches bij blijven! In een familie auto!
260000 euro is misschien wat aan de hoge kant maar aan de andere kant dit was gewoon een poster auto en de jongens die deze auto boven hun bed hadden zijn nu werkende mannen/vrouwen die hun droom verwezenlijken!
supertjeduc zegt
Is best een meevaller dat hier nog geen snelheid begrenzer is in gevoerd
Blijkbaar heeft de Duitse auto industrie een goede lobby in Brussel
willeme zegt
M3 of 190 E Evo is ook 2-3 ton tegenwoordig. Dit is minimaal net zo bijzonder. Dus volkomen terecht dat deze parel op waarde wordt geschat. Sowieso gaan de speciale Japanse modellen doorstijgen in prijs.
Johanneke zegt
Ja en nee. Ja ik snap dat ze zeldzaam en speciaal zijn, maar ik begrijp het hele hebben om er naar te kijken niet. Een auto als deze kan je maar de 400pk opschroeven en een zieke trackday auto van maken. Maar dat doe je niet, want dan schrijf je 2 ton af. Dus wat is het praktisch nut van deze auto? Weinig. Dus waarom is een auto waar je zo weinig mee kan wel zoveel geld waard. Je kan meer plezier hebben aan een impreza 1.6, want daar kan je tenminste mee rijden.
Achja misschien zie ik het allemaal niet. Ik kijk net zo lief naar een 1 op 1 kopie van de mona lisa als naar het echte werk.
lennertg zegt
Een Mona Lisa is natuurlijk makkelijk af te printen, bij een auto is dat al een stukje moeilijker, wil je dan ook dezelfde rijeigenschappen ervaren als het origineel dan wordt het best ingewikkeld :D
200.000+ is misschien veel voor een Subaru, maar het rijdt beter dan een Bugatti Atalante van 30miljoen.
Nu ik het zo bedenk, doe mij maar een Bugatti type 35
willeme zegt
@johanneke: het is een friggin 22B STI. Een Special Edition met tweedeurs koetswerk, Bilstein onderstel, BBS velgen, unieke bodykit, unieke achteras, unieke achterschermen, unieke spoilers en een unieke motor. Deze auto’s zijn nooit goedkoop geweest. Ook in het VK waren ze altijd 50K in ponden.
Ik zou ‘m niet kopen om te tunen. Pak dan een reguliere STI. Dit is de ultieme STI uit de beste era van de Impreza’s. Ook een P1, RB5, Spec B of WRX STI Type R, zijn gaaf, maar dit is echt wel de meest bijzondere.
Johanneke zegt
Het punt wat ik wil maken slaat niet enkel op deze Impreza, maar alle auto’s die bijzonder zijn en nu gruwelijk duur worden. Je kan er alleen naar kijken en een paar keer per jaar voorzichtig rijden anders schrijven ze af. Wat heb je dan aan de auto. Waarom wordt zo’n functieloos object zoveel waard.
Maar zoals ik al zei, misschien begrijp ik die collectable markt niet.
willeme zegt
@grasvreter:
Mensen met grotere verzamelingen hebben compleet andere problemen dan jij en ik ;-). Die zijn tonnen per jaar enkel aan onderhoud kwijt, dat hebben wij weer niet (ik heb de Alfa inmiddels verkocht!)
Maar als je veel geld hebt, betekent dat niet dat je geen liefhebber bent of kan zijn. De kans dat deze auto in een garage terecht komt is groot, ja. Die mensen rijden er ook nog in. Natuurlijk zijn er zat collectables met 200 km die puur voor de verkoop bedoeld zijn, maar het overgrote deel heeft wel wat kilometers erop zitten. Er zijn genoeg Carrera GT’s met 25.000 km.
Dat is alsnog niet veel, maar de eigenaren rijden met al die auto’s misschien 2 tot 5.000 per jaar. Vakantie, trackday, weekendje Duitsland. Dat soort tripjes.
Vaak moeten de eigenaren ook kneiterhard werken om te zorgen voor een stroom aan centjes om die auto’s te kunnen aanschaffen en onderhouden.
Zie het zo: iemand die over 25 jaar een Lexus LF-A verkoopt met 34 km op de klok heeft wat gemist. Iemand die nu 3 ton uitgeeft aan een 22B, is een pure liefhebber ;-)
spidermann zegt
Kom er maar in desjonnies.
Volvo_440_turbo zegt
Eindelijk ziet men in dat Japanse betrouwbaarheid wel wat waard is! Hopelijk wordt mijn volgende tweedehandse Suzuki Alto nu niet te duur :s
cossiekiller zegt
Een sti Type R kopen voor 25k, laten ombouwen naar links stuur, een bodykit van de 22B erop zetten en er een 450pk uithalen. Weinige auto’s die zo leuk zijn! Dan kan je er naar kijken, en er mee rijden voor een fractie van de prijs ;-)
petroldrinker zegt
maar toch zal er dan constant een stemmetje in je hoofd zeggen: tis geen echte 22B…. althans ik wel, dan heb ik liever iets wat er niet op lijkt, is dat stemmetje ook lekker afwezig
deSjonnies zegt
Kijk dit was natuurlijk het ultieme jubilem model voor Subaru om het 40-jarig bestaan als fabrikant te vieren en het feit dat ze voor de derde keer deWRC titel hadden gewonnen.
De meeste bovenstaande opmerkingen , misschien soms wel cynisch bedoeld snijden echter wel hout :
Dit is in principe een zgn type R, daarmee wordt de tweedeurs of coupe versie bedoeld en het interieur is niet of nauwelijks aangepast, het stuurwiel is van Nardi, maar dat hadden alle type R’s van dit bouwjaar, dezelfde sportstoelen en hetzelfde dashboard.
Dat de teller tot 180 gaat komt -als eerder opgemerkt- door het Japanse gentleman’s agreement, Er zit namelijk een ontzettend korte 5- bak onder deze wagens die tevens een draaiknop heeft waarmee je de aandrijving van voor naar achter iets kunt aanpassen, de zgn DCCD bak.
Wat is er dan anders ? Wel ze hebben er dikkere schermen opgezet, wat geen sinecure is, er zit een 2.2 liter motor in ipv een 2 liter, er zitten speciale BBS velgen onder, andere remmen, en Prodrive Bilstein dempers en het zijn uiteraard genummerde exemplaren.
Er doen al jaren geruchten de ronde dat er in Australie en in Engeland nog 2 ongenummerde exemplaren zijn die als dummies waren bedoeld (als ik me niet vergis)
Echter het is geen WRC, de WRC is -net als de 22B- geboren als ‘gewone’ type R maar deze is bij Prodrive in Banbury volledig onder handen genomen.
Werkelijk niets, maar dan ook niets van een WRC past op een 22B of op een type R.
De WRC heeft een buizenframe waar de carrosserie omheen zit, een compleet anders opgebouwde motor, een bak met magnesium huis die onder 60 BAR stikstofdruk moet staan, een ander diff, brandstoftanktank, een digitaal dashboard, elektrische stekkers die uit de aerospace industrie komen, andere motorkap met enorme koelsleuven, noem maar op.
Ook zijn er altijd verschillende WRC’s voor verschillende rallies gebouwd, de gravelwagens zijn anders dan de tarmac wagens.
En geloof nou niet dat Colin Mc Rae het hele seizoen met slechts één auto reed, een WRC werd hoogstens 2 tot maximaal 3 keer gebruikt in een WRC rally, daarna ging ie of de sloop in of werdíe verkocht aan privateers.
En wat @cossiekiller suggereert is waar : er zijn polyester sets te koop voor je gewone type-R waarmee je een follie 22B kunt bouwen. Of dat verstandig is waag ik te betwijfelen, ik zal het nooit doen, een zes versnellingsbak uit een latere versie met bijbehorende aandrijfassen en diffs vind ik een veel betere investering want eerlijk gezegd is de ultra korte standaard 5 bak met DCCD gewoon sla.
alcantara zegt
LOL max 180km/u. De Ford Ka van mijn tante gaat zelfs harder.