We maken ons er allemaal een keer schuldig aan. Rijden met een telefoon in je hand.
Campagnes van de overheid en strengere controles van de politie met touringcars tevergeefs. Er is nog een lange weg te gaan om te voorkomen dat automobilisten de telefoon gebruiken tijdens het rijden. Ook al is het maar voor een ogenblik.
Telefoon in hand
Even snel het appje lezen. Of even snel kijken hoe de route loopt. Er zijn zelfs figuren die rustig hun sociale media bekijken tijdens het rijden. Je kunt allerlei toepassingen verzinnen, het blijft fout. Of je nu 10 seconden of 10 minuten je telefoon in de hand hebt tijdens het rijden. Uit een nieuw rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat inmiddels 75 procent van de verkeersdeelnemers geregeld de telefoon pakt tijdens het rijden. 100 procent ga je nooit halen, maar het is veilig om te stellen dat bijna iedereen wel een keertje de telefoon heeft gepakt tijdens het autorijden.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van verzekeraar Interpolis. Om de twee jaar is er weer een nieuw rapport. Zo kan men kijken wat de trend is. In vergelijking met zes jaar geleden is het telefoongebruik in de auto met bijna 10 procent toegenomen. In de afgelopen zes jaren heeft de overheid meerdere pogingen gedaan het telefoongebruik aan te pakken, bijvoorbeeld met de MONO-campagne. Voorlopig lijkt het niets uit te halen.
Zelfs de peperdure boete van 420 euro voor het gebruik van een smartphone in de auto schrikt automobilisten niet af. Vorig jaar werden bijna 200.000 automobilisten op de bon geslingerd voor deze overtreding. Op de fiets een telefoon in de hand hebben tijdens de rit is eveneens niet toegestaan, de boete is met 160 euro wel een stuk lager.
Vergaderen
Ongeveer één op de vijf automobilisten gebruikt de smartphone in de auto om te vergaderen. Nu is het voeren van een gesprek niet illegaal, mits dit handsfree en zonder beeld is. Echter zijn bij vergaderingen vaak de camera’s ingeschakeld waardoor automobilisten toch kijken wie er bijvoorbeeld aan het woord is. Volgens Interpolis is vergaderen een stuk gevaarlijker dan handsfree bellen, bijvoorbeeld omdat er bij een vergadering soms mensen door elkaar heen praten. De focus ligt op de meeting en niet op het autorijden.
Op de fiets is gamen populair. Ook foto’s maken onderweg is een populaire bezigheid onder automobilisten en fietsers.
In Nederland zijn er geen cijfers bekend over het aantal verkeersongelukken met een smartphone in de hoofdrol. Bijvoorbeeld een kop-staartbotsing als gevolg van een automobilist die niet voor zich uit, maar op zijn of haar telefoon zit te kijken. Het komt ongetwijfeld dagelijks voor.
Autofabrikanten helpen mee om het telefoongebruik in de auto te voorkomen. De komst van Apple CarPlay en Android Auto is wat dat betreft een absolute uitkomst. Bij de luxere auto’s zoals een Mercedes-Benz E-klasse heb je een ingebouwde camera in het interieur om zo op een veilige manier een vergadering bij te wonen zonder tussenkomst van een smartphone.
Uiteindelijk is de veiligste manier natuurlijk helemaal niet bezig zijn met die dingen. Geen schermen in het interieur en al dat geneuzel. Eigenlijk was een Peugeot 205 zo gek nog niet hè. (via AD)
Johanneke zegt
Altijd in een houder, social media doe ik niet aan. Maar vaak zat even de route checken tijdens het rijden ja. Is ook veiliger om niet te doen, I know.
Svenska II zegt
Autoblog is ook wel social media hoor ;)
rollingstoned zegt
Ach ja, toch zit er best wel wat verschil tussen een blog of website waar mensen anoniem kunnen reageren en ‘social’ media als Facebook, Instagram, WhatsApp, etc, waar mensen met naam en toenaam hun hele hebben en houden plaatsen en contact onderhouden met hun familie, vrienden en collega’s en dergelijke ;-)
William zegt
De boetes zijn hoog genoeg. Oorzaak is het vrijwel totale gebrek aan handhaving door het bijna wegbezuinigen van de politie.
Onze krankzinnige bureaucratie voert al tig jaar eindeloos veel “campagnes”. Heeft nul effect, overal lelijke borden, kost klauwen met geld en het houdt alleen nog meer overbodige ambtenaren bezig :-)
Investeer in politie en gooi die bureaucraten er uit. Zo blijft het ook kostenneutraal, win – win.
tmon zegt
De oorzaak is volgens mij nog altijd t gebrek aan verstand. Of discipline en verantwoordelijkheidsgevoel.
Een compleet gebrek vermogen het risico in te schatten van een paar seconde de complete aandacht afwezig van t rijden te hebben.
Het gebrek aan politie is de rede dat boetes geen effect hebben.
kniesoor zegt
‘We maken ons er allemaal een keer schuldig aan‘. Ehm, nee. Zelf bellen terwijl ik achter het stuur zit doe ik niet. En een binnenkomend gesprek gaat handsfree en duurt in 95+ procent van de gevallen niet langer dan het kost om te melden dat ik ‘aan het rijden ben en zo even terugbel’. Al rijdende social media gebruiken is helemaal zwakbegaafdengedrag.
Robert zegt
De telefoon wordt door mij onderweg enkel gebruikt voor het streamen van Spotify naar de radio, of als aanvulling op de af-fabriek ingebouwde TomTom navigatie, omdat die zonder forse bijbetaling geen verkeersdrukte weergeeft. Maar veel vaker zit mijn telefoon gewoon weggestopt onder m’n kleding.
Je pikt ze er op basis van het rijgedrag ook zo tussen uit, die smartphonejunkies met hun social media verslaving. Onbegrijpelijk dat de pakkans nog zo laag is.
tortuga zegt
In België is het intussen een 0 tolerantie en rijbewijs 15 dagen kwijt…
lekkerlinksrijden zegt
direct invoeren in Nederland, het enige is dat er dan handhaving nodig is anders heeft het nog geen nut. Hoe is het met de pakkans in België?
rwdftw zegt
Heeft dat het gewenste effect of stapt men nu gewoon weer in zonder rijbewijs?
rs133 zegt
Inmiddels is deze regel natuurlijk wel een beetje achterhaald. Leuk, die boete, maar tegenwoordig hebben we nou eenmaal smartphones die we veel gebruiken. Gelukkig zijn ADAS systemen steeds geavanceerder en lukt het jonge/gezonde mensen prima een beetje te multi-tasken. Of je nou op je telefoon zit of met wat knoppen in je auto-interieur speelt…
Tijd voor een aanpassing/versoepeling van de regels
kniesoor zegt
Laten we hopen, dat dit geleuter een (overigens niet erg geslaagde) poging tot humor is. Anders voor jou beter geen rijbewijs. Kan je de hele dag met je mobieltje spelen. Win-win.
SanderB zegt
Hij heeft wel een punt. Tegenwoordig wordt er steeds meer bediend middels touchscreen, wat minstens net zoveel afleid als iets bedienen via een telefoon. Dus waar leg je de grens?
In de basis zou je dus beide moeten bedienen, maar dat gaat niet, dus waarom krijg ik €420 boete als ik via mijn telefoon een ander nummer zoek op spotify maar niet als ik dit doe via het scherm in mijn auto?
kniesoor zegt
Als je die telefoon in een houder hebt gefixeerd en dus niet in je hand houdt, zal er geen boete komen. Echt, het is allemaal niet zo moeilijk.
rwdftw zegt
Bedenk dat ons Nederlandse wagenpark *gemiddeld* 11-12 jaar oud is. Slechts een klein deel van het wagenpark beschikt over zo’n touchscreen voor de bediening van de auto. Een deel ervan heeft ook een modern ADAS systeem om op je te letten. Een groot deel van het wagenpark zal bluetooth hebben. Hetzij standaard, hetzij via een achteraf ingebouwde radio. Dan hebben we nog de modellen met ingebouwde navigatie waarbij de kaarten zover achterlopen dat je ook liever Google Maps gebruikt.
Met andere woorden, het grootste deel van de automobilisten heeft of gebruikt geen groot scherm maar de telefoon.
Dutchdriftking zegt
Is android auto echt veiliger? Nu ga je op een scherm hetzelfde doen, en als je de juiste playlist niet snel kan vinden ben je toch geneigd je telefoon te pakken. Met ouderwets radio heb je daar geen last van.
mashell zegt
Het scherm in de auto is groter dan de telefoon en zit telkens op dezelfde plek, bediening zou handiger moeten zijn dan bij de telefoon.
W115 zegt
Als motorrijder moet dit een nachtmerrie zijn. Aangereden worden door een tinderende man/vrouw/x.
mashell zegt
Is zo’n aanrijding door een tinderend iemand dan aanranding?
Overigens lijkt me een smartphone verslaving voor een motorrijder (onder die helm en dat agressieve weggedrag zit ook gewoon een mens) nog veel vervelender, met die handschoenen en die helm op je kop tijdens het rijden je telefoon bedienen… Je krijgt Tinder dates met mensen die je niet herkend en niet echt vrijwillig hebt uitgekozen.
rs133 zegt
Tsja, dat hoort er als motorrijder natuurlijk een beetje bij. Motorrijden is zo ongeveer vragen om een ongeval…
mashell zegt
Doe wel eens teams calls in de auto. Wij gebruiken geen camera en ik gebruik de mute van de auto want die is gemakkelijk te bedienen. De telefoon blijft uit het zicht. Het zou handig zijn als je met Siri teams zou kunnen bedienen “He Siri, open mijn 9:00u teams call” en je niet standaard gemute zou zijn.
rollingstoned zegt
Degelijke taken kun je heel eenvoudig automatiseren met Shortcuts.
ponnie zegt
Ik telefoneer of app nooit in de auto, maar als je ergens een foto van moet maken moet je wel de telefoon er bij pakken.
Dat risico op de boete neem ik dan ook bewust, ook al zou ik natuurlijk ook gewoon een camera mee kunnen nemen om wel legaal bezig te zijn.
Mafkeesmax zegt
Dan wordt het artikel 5…
nameel zegt
ze zouden rijden met telefoon in je hand eigenlijk verplicht moeten maken, dan is het zo over.
gregorius zegt
Vroeger was het de krant lezen. Of make up doen. Of een CD-verwisselen terwijl de hoes in het handschoenenkastje ligt. Of een address instellen op de navi; ook niet zo makkelijk in de meeste autos.
Er is altijd iets waar we mee bezig zijn.
En let wel, 50% van de Nederlanders hoort gewoon bij het dommere gedeelte van het volk. Genoeg mensen met een rijbewijs realiseren zich gevaar niet (maakt ze niks uit, of ze snappen t niet).
Dus ja, boete schikt dat soort volk ook niet af, zolang de kans op een boete zo laag is.