Of een caravan, dat kan ook. Recordcijfers over 2024.
Het nieuwe jaar is begonnen en dat betekent dat de cijfers over het net afgesloten jaar beginnen binnen te stromen. Wat de best verkochte occasions van 2024 waren, dat er in december een enorme hoeveelheid aan busjes op kenteken gegaan zijn en dat de Tesla Model Y de best verkochte auto van 2024 was.
Vanmorgen in de digitale brievenbus weer nieuwe cijfers. Deze keer de verkoopcijfers van nieuwe caravans en campers in 2024. Wat blijkt? Iedereen, maar dan ook echt iedereen, wil tegenwoordig een camper of een caravan!
Verkoopcijfers campers en caravans 2024
In het hele vorige jaar zijn er namelijk 10,6 procent meer nieuwe campers en 6 procent meer nieuwe caravans verkocht. In absolute aantallen gingen er 2.467 nieuwe campers op kenteken.
Qua nieuwe caravans werden er 7.192 stuks afgeleverd. Let op, het gaat hier om nieuwe campers en caravans. Uit de cijfers van de Bovag en de KCI (Kampeer en Caravan Industrie) blijkt ook dat de verkoop van occasions booming is.
Bij de campers vonden 17.329 campers namelijk een nieuwe eigenaar en ook de occasionhandel bij de caravans is goede business. Daar werden 15.829 gebruikte exemplaren overgedaan aan een nieuwe eigenaar.
Meer campers en caravans dan ooit
Op 1 januari 2025 stonden maar liefst 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is een all time record. We hebben het dan over 200.255 campers en 422.903 caravans.
Roel Reinemann is voorzitter van de KCI en ziet al jaren de populariteit van campers flink toenemen.
Eind november werd de 200.000e camper van Nederland geregistreerd, oftewel een verdubbeling in iets meer dan acht jaar tijd. Er is grote vraag – het hele jaar door – naar kampeerauto’s in alle soorten en maten. Van compact en spartaans tot superdeluxe, zowel nieuw als gebruikt.
Roel Renemann wrijft in zijn handen na zoveel succes
Langer in roulatie
Een andere trend die de Bovag signaleert is dat kamperen niet alleen populairder wordt, maar ook dat vooral caravans steeds langer op de weg blijven. Zeker sinds corona zit kamperen met de caravan in de lift aldus Rolf Reinders voorzitter van Bovag Caravan- en Camperbedrijven.
We zien klanten van jong tot oud. Oude caravans worden opgeknapt en krijgen een nieuw leven, daar waar ze vroeger werden gesloopt of geëxporteerd.
Gouden tijden voor de caravan aldus Rolf Reinders
De cijfertjes
Dan resten voor de liefhebber en raskampeerder natuurlijk nog de harde cijfers. Welke merken campers en welke merken caravans zijn nou in de nieuwverkoop het best vertegenwoordigd?
Allereerst de top 5 van meest verkochte merken wat betreft de campers.
- Adria (364 registraties, 14,75% marktaandeel)
- Hymer (229 registraties, 9,28% marktaandeel)
- Capron (222 registraties, 9,00% marktaandeel)
- Knaus (203 registraties, 8,23% marktaandeel)
- Carthago (155 registraties, 6,28% marktaandeel)
En om alles helemaal compleet te maken, ook de top 5 van meest verkochte merken op het gebied van nieuwe caravans.
- Hobby (1.420 registraties, 19,74% marktaandeel)
- Fendt (1.372 registraties, 19,08% marktaandeel)
- Knaus (911 registraties, 12,67% marktaandeel)
- Dethleffs (530 registraties, 7,37% marktaandeel)
- Eriba (518 registraties, 7,20% marktaandeel)
Nou was gedurende 2024 al duidelijk dat er nog nooit eerder zoveel campers en caravans in ons land waren en iedereen zo’n ding wil door TikTok, maar de babbelbox vraagt zich af, wie van de Autoblog lezers heeft er eigenlijk een caravan of een camper?
ghost zegt
Een echte caravan is en blijft een Tabbert, maar die zal ws te duur zijn voor een gemiddelde Hollander. Anyhow, de ontwikkeling steeds meer campers op de weg vind ik persoonlijk geen fijne.
mashell zegt
Ik ook niet. Kunnen we die gewoon niet gewoon oud Hollands kapot belasten?
Dymff zegt
Tabbert is voor kampers.. hobby, knaus of kip! Dat zijn de caravans die je moet hebben! 😄😜
Maar die camper boven het artikel is best een mooi ding. Scootertje achterop binden en gaan!
kniesoor zegt
The horror . . . !!1elf!!
Inderdaad, ik heb en wil er geen.
str8six zegt
Een camper is leuk voor in USA, in Europa is t gewoon afzien.
petroldrinker zegt
Voor de kosten van een camper etc, kan je ook vele nachtjes in hotels en B&B’s zitten…. hoef je ook niet je hele inboedel etc weer in te pakken om een pak melk vd supermarkt te halen om maar een makkelijk nadeel te noemen (om nog te zwijgen over de rijgeluiden rondom de auto, en het forse verbruik)
krikke240z zegt
Gemiddeld vertoeven we met onze camper 2 maanden per jaar in het buitenland. Plus nog weekendjes weg in het binnenland. Reken aan 100 euro per nacht voor een beetje een deftige hotelkamer en ik zit al aan 7 a 8000 euro overnachting alleen al. En ik wil op vakantie helemaal niet naast een berg andere toeristen zitten in veel te drukke resorts, boulevards,…
O plaat zegt
Om de vraag te beantwoorden, deze autoblogger heeft een voormalige T3 materiaalwagen van de landmacht staan die ik heb uitgebouwd naar Spartaanse camper. Jaarlijks maak ik een roadtrip door Europa op deze manier en het is voor mij wel de leukste manier van reizen. Het wildkamperen, alles bij de hand hebben en het feit dat je zeer veel kilometers kan afleggen op een dag doen het voor mij. Een camper met toilet en douche hoef ik niet omdat hij dan te groot zou zijn waardoor ik niet door Italiaanse dorpjes kan rijden. Ik heb op dat vlak veel geluk dat mevrouw O plaat geen make-up popje is.
madvillain zegt
Kan overal komen, ondanks 8.70 meter. Als er een vuilniswagen kan komen of een lijnbus kan ik er ook door.
Fernando zegt
Jaren een camper gehad maar vond het toch flink wat nadelen hebben. Uiteindelijk verkocht en en Fifth Wheeler in de plaats gekomen. Eenmaal aangekomen op de bestemming blijft ie staan tot we verder of terug huiswaarts rijden en kunnen we met de pick up vrij reizen zonder eerst alles weer in te pakken en te demonteren