Althans, 99 van jullie.
In de circuswereld van de Formule 1, die zo vol zit met karikatuurlijk figuren en rotsvaste meningen, is het bijzonder dat in menig lijstje van mooiste bolides ooit gemaakt de Jordan 191 fier bovenaan prijkt. De door Gary Anderson ontworpen machine was misschien niet de snelste van zijn tijd, het apparaat veroverde wel degelijk de harten van een grote schare fans. Vandaag de dag verdient de auto bij veel liefhebbers nog altijd een speciaal plekje, mogelijk op de rand van de schoorsteen.
Hoewel de auto zeker herinnerd kan worden om zijn uitzonderlijk fraaie vorm en kleurstelling, is de Jordan 191 tevens de auto waarmee Michael Schumacher tijdens de Grand Prix van België zijn debuut mocht maken. De rijzende ster kreeg dat jaar slechts één kans om uit te komen in de Formule 1 en deze greep hij met beide handen aan. Hoewel Eddie Jordan op dat moment niet per se overtuigd was van de kwaliteiten van de Duitser, gaf Mercedes (waar Schumacher destijds onder contract stond) het altijd in geldnood zijnde Ierse team ruim anderhalve ton voor zijn debuut. Het team had uitgerekend op Spa-Francorchamps een opening, omdat de ervaren Belg Bertrand Gachot ineens de gevangenis in moest.
In aanloop naar de Grand Prix wist Schumacher Jordan van zijn talent te overtuigen door tijdens zijn test op Silverstone bloedsnel over het circuit te razen. Hetzelfde deed hij later in België. In de kwalificatie was Schumacher liefst zeven tienden sneller dan zijn teamgenoot Andrea de Cesaris en daarmee parkeerde hij zijn auto op P7. Met zijn puike kwalificatie evenaarde Schumacher het beste resultaat dat het team dat seizoen had neergezet. In de race ging het echter minder. Ondanks een haarfijne start waarbij posities werden gewonnen, moest hij in de eerste ronde al opgeven door een kapotte koppeling.
Precies de auto waarmee Michael Schumacher zijn voet binnen de deuren van de Formule 1 wist te krijgen, is nu op een schaal van 1:8 gemaakt door ACME. De fabrikant heeft de auto tot in het kleinste detail nagemaakt. Hierdoor is de prijs niet misselijk: het schaalmodel kost 4.495 dollar. In de lente komt het verzamelobject, waarvan slechts 99 stuks gemaakt zullen worden, op de markt.
suxez zegt
Wellicht leuk voor Roel van Velzen.
v60polestar zegt
@suxez: Richard Hammond past er ook vast wel in Haha
cpp1 zegt
@suxez: ?
menaz zegt
Wat een briljant gaaf model.
gitaarknul zegt
Deze auto (1;1) onlangs in het echt gezien in Keulen, echt een gaaf apperaat
aquila2003 zegt
En dat lieve kijkbuiskindertjes, was onmiskenbaar talent.
ghost zegt
Altijd wel supermooi die modellen in 1:8 of 1:6, maar de prijzen zijn voor mij net even te gortig. Ik denk als het onder de €1000,- zou blijven en het is een model wat ik serieus mooi zou vinden (dit model doet mij persoonlijk minder) dan zou ik dat ervoor over hebben..€4495,- is gewoon net even too much!
neleev zegt
@ghost: stijgt wel weer in waarde. Is een soort van investering.
ghost zegt
@neleev: ik vraag mij het af..ik denk wanneer je (de duurdere) dozen Lego van bepaalde series zou kopen en je laat deze een aantal jaar dicht, dat je dan tegen betere winstmarges aankijkt.
christophec zegt
@ghost: genoeg 1:8 modellen onder de 1000 euro ?
Brigadier Broekhoest zegt
Bertrand Gachot in het cachot dus?
KUYL zegt
Leuk detail hieraan is dat je hier ook weer kan zien hoe goed en ook lang terug dus al de band is tussen Tic Tac en Schumacher.
futse zegt
@kuyl: ja, leuk
raceface zegt
Maak dan een echte…
Dutchdriftking zegt
Super gaaf voor in de mancave!
toniominestrone zegt
Laat gelijk zien wat de hedendaagse F1 bolides een gedrochten zijn.
piquet1986 zegt
Pwoaah, wat een diffuser!
racerx zegt
Zeer fraai. Acme, da’s toch die toko die Wile E. Coyote en consorten van materiaal voorzag?
Dizono zegt
Het kan aan mij liggen, maar als je me had gezegd dat dit een 1:18-model was zou ik het ook geloven. Ik vind de afwerking behoorlijk grof voor een dergelijk groot model in deze prijsklasse. Vergelijk de details maar eens met deze foto en je ziet hoe grof en ongedetailleerd dat stuurtje bijvoorbeeld is.
https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/vp/74b17bac8a146d545f7644012bb6736e/5CBE85A4/t51.2885-15/sh0.08/e35/c135.0.810.810/s640x640/37558725_2248348908726312_8582870968525914112_n.jpg?_nc_ht=scontent-ams3-1.cdninstagram.com
Dizono zegt
@dizono: hoe het trouwens ook kan, dit is een bouwpakket in schaal 1/20….
http://www.modelersite.com/en/2004/superdetailing-the-tamiya-j0rdan-191–1-20-scale
koeckenbacker zegt
@Dizono: maar, dit bouwpakket is niet gebouwd uit de tamiya-doos alleen. Geloof me, om deze afwerking te krijgen, is er serieus tijd nodig, en betere detaillering als alleen de tamiya doos. In dit model zit heel erg veel tijd en geduld.
Dizono zegt
@koeckenbacker: ja, dat weet ik. het is zelfs een handleiding om zelf je model zo aan te passen. Maar voor 4500 euro mag je toch verwachten dat in een kant en klaar model ook veel liefde en tijd zit. Alleen ik zie het niet…
koeckenbacker zegt
@Dizono: misschien niet voor 4500 knaken nee, maar het ziet er netjes uit in tegenstelling tot de wat duurdere 1:18 modellen. Deze laag van blanke lak zit trouwens wel erg veel tijd in. Schuren, polijsten en oppoetsen. Er is niemand die dit zo glad kan spuiten, hier moet tijd in zitten. En ik zie ook wel dat hier mooie materialen voor gebruikt zijn.
Het kan trouwens nog gekker, in ferrari-world in abu-dhabi stond een 1:8 ferrari sf70h voor omgerekend 25.000 eurootjes… naast een 641/2 voor 10.000
bmwpowerm5 zegt
Dacht altijd dat acme alleen maar aambeelden maakte