De zomervakantie is nog niet afgelopen, wat wel opvalt is dat veel mensen op vakantie gaan met een caravan of camper.
Op vakantie gaan begint met de voorpret. Je reis uitstippelen, het daadwerkelijk boeken, je koffer inpakken, de reis er naar toe en ga zo maar door. Als je met een caravan of camper gaat duurt dat nog langer. Je moet namelijk het gevaarte van de stalling halen, schoonmaken, inpakken. Om maar wat te noemen. Maar we nemen het voor lief: in de afgelopen vijf jaar is het aantal caravans en campers met 21 procent toegenomen lezen we in de Telegraaf.
Op vakantie met de caravan of camper
Vroeger had het een slecht imago. Beetje armoedig om met zo’n ding op vakantie te gaan, tegenwoordig is dat wel anders. De sleurhutten zijn luxe en van alle gemakken voorzien. Iedereen zou er dus wel eentje willen hebben. Nou ja, bijna iedereen dan want sommige vakantiegangers zweren nog bij all inclusive vliegvakanties.
Nieuwe cijfers van de Europese koepel van caravan- en camperfabrikanten (ECF) laten zien dat er afgelopen vijf jaar 1,1 miljoen stuks bij zijn gekomen. In Europa hé. Onze mede-Europanen zijn dus ook steeds meer te porren om op een camping te staan.
Cijfers
In 2022 waren er op ons continent 6,3 miljoen caravans en campers. Vijf jaar eerder waren dit er nog maar 5,2 miljoen. Een behoorlijke stijging dus. De verhouding tussen caravans en campers is 56 tegen 44 procent. De camper is aan behoorlijke opmars bezig, je ziet ze daarom steeds meer op de camping.
Wij Nederlanders zijn toch meer fan van de caravan. Ja, de camper maakt ook bij ons een opmars mee maar de caravan blijft duidelijk favoriet. In ons land zijn er 424.000 caravans en 180.000 campers.
Populair
Ik begrijp het wel. Zeker met kinderen is kamperen ideaal. Je neemt je eigen zooi mee en zet je eigen hutje in een mooi land neer. Kids hebben zo vriendjes gemaakt en daarom kan jij eindelijk dat boek uitlezen. Dat zegt Leo Diepemaat van de Nederlandse brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) ook: mensen willen zelf bepalen en helemaal vrij zijn om hun vakantie te vieren. De groei kreeg ook een duwtje tijdens de coronapandemie. Toen wilde iedereen weg, ongeacht hoe.
En veel mensen bevalt het goed en blijven daarom kamperen. Caravans en campers verkopen nog steeds goed, maar de markt is wel wat afgekoeld. Tevens staan de campings ramvol en moet je op tijd zijn om je plekje te reserveren. Maar ach, dat hoort toch bij de voorpret. Tip: reserveer zo snel mogelijk je plek. Misschien zelfs direct na je vakantie, zo heb je nog wat kiezen.
Foto: dikke Mercedes GLS600 Maybach met sleurhut, gespot door @jeroen797
mashell zegt
Blijf het maar raar vinden, op vakantie gaan en je eigen witte plastic huisje op wielen duizenden kilometers mee slepen.
faalhaas zegt
Helemaal in een tijd dat uitstoot vies is, hang je een joekel van een broodtrommel achter je auto.
Tonnie zegt
Nog altijd schoner dan vliegen binnen de EU.
hondafiel zegt
Kijk ff op de website van milieucentraal. Die stellen dat de klimaatimpact van een auto met sleurhut hoger is. Benieuwd naar jouw onderbouwing.
NB#9 zegt
Die berekeningen over de impact op “het klimaat” zijn altijd zeer subjectief. Als zoiets al te berekenen zou zijn.
p993 zegt
Hoger dan wat? Een auto zonder caravan?
hondafiel zegt
Dan maar iedereen in het vliegtuig of op een cruise boot… of was daar ook wat mee?
berlinetta zegt
Eens. Ik vind het ook onzinnig. De voordelen van een caravan wegen in mijn ogen niet op tegen de vele nadelen ervan.
NB#9 zegt
Mijn vroegere leidinggevende zei ooit tegen mij toen ik twijfelde tussen een nieuwe tent of eeb vouwwagen: “koop direct een caravan, want uiteindelijk kom je daar toch op uit”. Ik kan het nu nog een stukje verder stellen: ik kampeer liever helemaal niet en ga liever relaxed in een huisje of appartement zitten.
Robert zegt
Wat ook wel een serieuze kostenpost kan zijn: het stallen van zo’n ding. Als je al een stalling kan vinden die nog plek heeft voor jouw vakantiehuisje op wielen.
Voor dat geld kan ik aardig wat hotelovernachtingen boeken.
Paul zegt
Tarief van een stalling ligt tussen de 150 en 400 euro per jaar. Daar kan je max ongeveer 2 tot 3 nachten van in een hotel.
miamibleugti zegt
Zo’n stalling voor €150,- zoek ik nog. Wij betalen ruim €600,- per jaar. (Dan staat hij wel netjes binnen.) Het hele jaar verzekeren + de afschrijving van het ding + het onderhoud. Dan nog +- 3000 km retour á 1 op 6/7 rijden. Een hotel is goedkoper inderdaad. Maar zoals hierboven geschreven, je hebt vakantie en wat maakt het uit. Als de kinderen plezier hebben heb je zelf ook vakantie.
rutgerg zegt
Ja en voor t geld dat jij aan benzine verstookt kan ik heel veel fietsen kopen. Wat een dooddoener. Mensen gaan niet meer kamperen omdat t goedkoop is maar omdat ze het leuk vinden.
p993 zegt
Mooi gezegd!
PunicaOase zegt
Je moet het inderdaad niet doen om lekker goedkoop weg te zijn. Heb het vaak genoeg met anderen nagerekend maar het kost niet veel minder dan vliegen, dan kan je beter gaan kamperen met een tent.
Tis dus gewoon wat je leuker vindt en eventueel fijn is voor je kind en/of huisdieren.
Het is gewoon wat je leuk vindt: beide hebben echt wel hun charme en nadelen.
petrolicious zegt
Als Belg heb ik een bias maar het valt inderdaad op. Vanaf de zomervakantie begint, schat ik dat 8 op de 10 auto’s die ik zie met een caravan, een Nederlandse kentekenplaat heeft.
mashell zegt
Dat is wat je zult zien in een land waar je nou eenmaal doorheen moet naar de zonnige landen zoals Frankrijk en Spanje. In Duitsland waar de mensen graag naar de Alpen en Italië op vakantie gaan zie je vooral veel caravans met Duits kenteken.
donjunior zegt
Vanaf Nederland heb je inderdaad weinig keus dan door Belgie te rijden, om in Frankrijk te komen.
Ook dit jaar weer met de EV door Belgie gereden om in Zuid-Frankrijk te komen..
De wegen in Belgie zijn echt dramatisch.. helemaal als het dan ook nog gaat regenen. Laadinfra is helemaal ruk. Zo blij om dan weer in een beschaafd land als FR of NL terug te komen waar je gewoon asfalt hebt en je overal kan laden.
petert zegt
Voor het geld van een caravan + stalling+ extra brandstof kosten kan je best een paar maanden hotels boeken of vakantiehuisjes die in ieder geval groter zijn dan je caravan. Ik snap de lol hier echt niet van. Daarnaast is het ook beter voor het milieu.
mashell zegt
Als iemand die er ook helemaal niks van begrijpt heb ik eens caravanners gevraagd waarom? waarom? waarom? En het antwoord is eigenlijk simpel: het gaat om de camping, als ouders zit je heel de dag in de voortent of onder de luifel met je mobiel te spelen en de kinderen spelen op de camping of worden vermaakt voor het animatieteam. Het is dus perfect voor ouders die een hekel hebben aan hun kinderen…
gilettelubbers zegt
Wat een onzin. Dit zegt duidelijk meer over de personen waaraan je deze vraag stelt. Net als de gedachte dat er bij elk hotel wordt gerend voor het bemachtigen van een strandbedje op een gewilde plek langs het zwembad. Ik vind kamperen best leuk, maar moet er niet aan denken om op een grote camping te zitten vol snackbars met Nederlandse snacks en animatie teams. Er bestaan genoeg camping waarbij dit niet het geval is en waar mensen naartoe komen voor de omgeving en wellicht de rust. Daarbij moet ik er niet aan denken om met een caravan op pad te gaan, maar snap
de charme er best van.
techniekmeneer zegt
Ja, want elk jaar duizenden km’s vliegen is beter voor het milieu dan met de caravan naar Frankrijk…
Man man man wat een gezeur over het “milieu” altijd. Iedereen doet het lekker op z’n eigen manier.
Tonnie zegt
Een caravan zeulen is beter voor t milieu dan al die vliegreisjes van 1,5u. Daarnaast heb ik er nooit lol aan om met vakantie in een hotel te zitten, dus smaken verschillen. Vakantiehuis is wel prima, maar vaak erg duur. Ik kampeer dan graag in de alpen met voorkeur voor een kleinere camping. Mij zie je niet snel op een familiecamping met animatieteam en zwemparadijs.
VerArie zegt
Caravannisten zijn de hel van de weg. Een groot deel kan niet fatsoenlijk rijden met zo’n sleurhut,omdat ze hooguit 2x per jaar met zo’n bak de weg op gaan en niet gewend zijn aan wat het allemaal met zich meebrengt (berg op/af,keren,steken,inparkeren…) afschaffen deze ellende.
rikus zegt
Nietes!! Nooit!!
randy zegt
Ik ga minimaal 4x per jaar met onze 30 jaar oude caravan op pad. 3x per jaar een lang weekend op max 2uur rijden. 1x 2weken naar een verdere bestemming.
Gelukkig hebben mijn ouders stal ruimte (gratis) en de caravan is al lang en breed afgeschreven, maar wel goed onderhouden.
Verbruik valt best mee. Enkele reis met sleurhut naar Denemarken was 1 op 10,4 achter mijn DS4 thp200 bij 90 tot 100km/u.
Ik denk dat ik goedkoper uit ben. En mijn kinderen vinden het helemaal geweldig. Ze maken op deze manier veel meer contact met andere kinderen dan in een huisje of hotel. Scheelt mij ook weer 😉
jarnobakker zegt
Vorig jaar ook met een camper naar zuid Frankrijk geweest.
Was gelijk de laatste keer met mijn ex…
Ze werkt bij een camperzaak en probeerde de kinderen en mij zo’n vakantie door de strot te drukken.
Als je eenmaal met zo’n ding staat kun je werkelijk nergens heen met zo’n kloteding.
Ga maar eens boodschappen doen.
Een ware ramp.
quincy zegt
Dan heb je gewoon de verkeerde camper gehad ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=NsolzTEWH0M
jarnobakker zegt
Een grote 6 persoons camper is niet handig boodschappen doen in de krappe straatjes die ze in die gehuchten daar hebben.
406_v6 zegt
Met een camper op vakantie gaan en 3 weken op dezelfde plek blijven staan, dan heb je toch verkeerd geïnvesteerd, koop dan een caravan. Camperaars zorgen er voor dat ze óf iets van een fiets of scooter meenemen voor de boodschappen of ze doen tijdig boodschappen tijdens het rondtrekken.
MarcoM zegt
Een paar jaar terug reed een Duitser de achterkant van de caravan eruit, hij draaide een smalle weg in op de camping met de caravan en de achterzijde zwaaide volop tegen een betonnen staander. Het plastic spatte alle kanten op, sneu voor de eigenaar.
schuimbekje3 zegt
Als ex-caravanner moet ik wel zeggen dat ik zie (op campings, parkeerplaatsen enz) dat 95% nog nooit gehoord heeft van maximaal gewicht, trekhaak kogeldruk, belading, losbreek-kabel enz…
De meeste rijden met zoveel gewicht in de disselbak dat de achterspatborden door de achterwielen heen gedrukt worden, en de voorwielen los van de grond komen met gas geven… want ja, moeten wel 2 gasflessen mee (is ruimte voor gemaakt door fabrikant, dus moet passen toch?) en aardappels en god weet nog meer wat allemaal in de disselbak moest…
De meeste auto’s mogen wel wat trekken, maar de kogeldruk is vaak beroerd laag, waardoor een goede verhouding massa aanhanger en kogeldruk niet bestaat… OF ze kijken er wel naar, en hangen dan 1800kg aan hun Citroen C2, komen erachter dat de kogeldruk van 65kg overschreden wordt, en hangen dan 3 e-bikes aan de achterkant van de caravan zodat de kogeldruk weer lager wordt… (en de caravan verandert in een pendulum ipv aanhanger)..
Dan nog niet gehad over de mensen die nog nooit hun gasslang vervangen hebben van hun 30 jaar oude caravan… waardoor er een serieuze kans is op vuurwerk bij het aansteken van de gaskachel als die niet in 1 keer aan slaat.
En als ze dan helemaal klaar zijn met fransen die hen voor de 3e keer op rij in de uiterwaarden gezet hebben in het regenseizoen in frankrijk en dan vol gas, nog fouter beladen get-there-itis krijgen en met 130km/h over viaducten die volledig in de fohn wind hangen, vlammen en het dan vreemd vinden dat ze al een tijdje niet meer ingehaald worden door auto’s…. omdat hun caravan als een boener alle rijstroken nodig heeft… (of al een kilometer of 10 in 100 stukjes op de franse autobahn ligt….
ja, het is goedkoper dan een huisje (per dag), maar een stalling in de buurt vinden is mij al 7 jaar niet gelukt, de gaskeuring voor duitsland, het onderhoud, het los- en aankoppelen (zeker met de EV) is niet prettig, de slechte bedden, de iritante mensen die een seizoensplek hebben op jouw camping en vinden dat zij burgemeester, politie en beul zijn… nee, die mis ik niet…
Hubert zegt
Ik heb persoonlijk een verschrikkelijke teringhekel aan vliegen en alles daar omheen.
En ik hoef ook niet perse naar de andere kant van de wereld.
Dus ik haak de hut achter mijn auto en rij lekker op mijn gemak naar een mooi plekje en ga daar heerlijk genieten.
Ideaal!
spidermann zegt
Heerlijk caravannen. Ja ik vind het leuk met 13 meter lengte veilig en met gepaste snelheid te rijden, circa 6-7K per jaar. Op de camping kun je heerlijk op jezelf zijn en als ik wil ontbijten in mijn zwembroek kan dat (itt hotel bijvoorbeeld).
Peerke zegt
Helaas wel, je merkt dat je steeds vroeger moet boeken om op de gewenste camping te kunnen staan.
Ondanks t mindere weer net weer terug van een fijne vakantie (met caravan).
Zoals hierboven al iemand heeft opgemerkt zou t voor sommigen niet verkeerd zijn om wat beter te kijken naar de belading van hun caravan.
Wij hebben de luxe dat we een fatsoenlijke trekauto hebben met 6 cilinder en turbo. Zou niet graag de bergen in gaan met klein turbo blokje.
sizedoesmatter zegt
Juist hen die graag autorijden (autoblog-reaguurders?) zou ik verwachten dat ze graag een caravan achter hun gezinsauto hangen: Altijd vól gas optrekken, maar nu met reden. Elke bocht, klim, afdaling, in-te-manouvreren plek, allemaal vragen ze véél meer van jouw stuurmanskunsten dan zonder die hut erachter.
Al die niet-autofielen met hobby o.i.d. zie ik idd ook liever niet rondrijden/stuntelen. Al zijn zij sooms ook weer een bron van vermaak….
eunosroadster zegt
Dat kramperen is toch helemaal niks! Er gaat toch niks boven 4-uur smorgens je nest uit mrt je koffers naar Schiphol karren, om je daar nog een paar uur stierlijk te zitten vervelen, omdat je optijd op je vlucht moet zijn, die vervolgens te laat vertrekt. Maar goed je zit uiteindelijk in de meurende vliegende OV-bus, maar je krijgt na 15 minuten al kramp in je poten, want de plekken zijn toch zou ruim… Aangekomen in het zonnige zuiden eerst de koffers (hopelijk nog heel of überhaupt aangekomen) zoeken tussen de horde aasgieren. Dan in die snikhete hitte voor zo’n troosteloze luchthaven een taxi zien te scoren, waar je natuurlijk uiteindelijk weer door word afgezet (letterlijk en figuurlijk). Gelukkig zijn we bij ’t hotel, maar we mogen helaas nog niet inchecken en of we op de dag van vertrek s.v.p. voor 10u willen opbokken? Gelukkig ligt het om klokslag 7u gereserveerdebedje lekker fijn, alleen die sportvlekken van Dikke Heinrich zitten er nog in. En vervolgens heb je nog maar dat die ene stad gezien.
Nee, lekker kramperen met m’n campertje. Mijn vakantie begint als ik de straat uit rij. Ik heb alle comfort wat een luxe hotelkamer ook heeft (minus het bad) en alles is lekker van mijzelf. Als de ene nacht sta ik godgans alleen bovenop de Gotthardpas, de volgende dag in het centrum van Firenze. Afzien is het :)