Vorig jaar beloofde minister Schultz van Haegen (VVD) nog dat alleen vrachtwagens moesten dokken om door de Blankenburgtunnel te mogen rijden. Nu wil ze ook de automobilist eraan doen geloven.
Het is allemaal de schuld van de bezuinigingen, aldus Schultz. De 150 miljoen euro die de extra tol zal opleveren moet ervoor zorgen dat op andere projecten minder bezuinigt hoeft te worden. Welke projecten zij hier voor ogen heeft is onduidelijk. Wel zal zij gaan kijken of een deel van het tolgeld besteed kan worden aan natuur en recreatie in het gebied tussen Vlaardingen en Maassluis, waar de tunnel komt te liggen.
Mocht het ten goede van infrastructuur en milieu komen, vind ik het niet erg om wat extra te betalen. Ik heb dan wel makkelijk praten als (voornamelijk) thuiswerker, maar een goede weg onder je wielen is ook wat voor te zeggen. Echter… Recreatie? Boten en (vracht)verkeer kijken? Niets is zeker, en daar gaan we maar vanuit. De bouw van de tunnel moet in 2015 beginnen, dus tot die tijd kan er nog van alles veranderen.
barchetta zegt
Tsja het woord bezuiniging is een vies woord dus noemen ze het tol. Groot verschil natuurlijk.
mezos zegt
@barchetta: De Nederlandse overheid is veel te groot, geeft teveel geld uit waardoor de staatsschuld nog steeds toeneemt.
http://www.destaatsschuldmeter.nl/
jrk68 zegt
@barchetta:
Even ter verduidelijking, nu vaart er een pontje tussen Maassluis en Rozenburg.
En je raad het al, die is niet gratis.
Dus voor de mensen die daar wonen maakt dat niet zoveel uit, het gaat straks alleen wel een stukkie sneller.
barchetta zegt
@jrk68: Bedankt voor die info. Dat wist ik dus niet, kom er eigenlijk nooit. Wat dat betreft: Als de prijs van het pontje niet wordt overstegen dan is het prima.
norge zegt
Ik betaal niet.
maru zegt
@norge: Omrijden mot je! :P
norge zegt
@maru: Maakt niet uit, ik heb een fijne auto waar ik graag een stukje mee omrij :)
the-budel-guy zegt
@norge: dus je hebt je I30 verkocht :P
norge zegt
@the-budel-guy: Ik heb geen I30, ik heb een I30 CW.
jrk68 zegt
@maru:
Ach, dat heb ik 14 jaar gemoeten, dat pontje duurde mij te lang….
smoked zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
norge zegt
@smoked: Raar, toch al een keertje gedaan, en als je hier met mijn auto kan rijden kan je er overal mee rijden. Vandaag weer een BMW vast zien staan trouwens …
smoked zegt
@norge: mens en techniek zijn verschillende dingen, ik heb het over de techniek… dat jij daar zo goed kan rijden in een hyundai, lada vw of een alfa romeo… nou, joepie. Dat die bmw rijder niet kan rijden door de sneeuw is zijn probleem.
straatpiraat zegt
@smoked: Precies, mijn Dyson zat laatst ook verstopt, dat hebben mijn buren nog nooit gehad met hun 13 jaar oude Miele!
Arnoud zegt
@smoked:
Kunnen we niet gewoon eens ophouden over de Hyundai van norge? Hij mag toch zeker zelf wel uitmaken wat hij rijdt? Als hij een sensible auto wil rijden (lees: auto die hetzelfde kan als een Golf variant of BMW 3-serie touring) voor een hoop minder geld, mag hij dat toch lekker doen? Ik vind dat hij alles behalve voor aap rijdt. Hyundai maakt tegenwoordig goed smoelende auto’s die nog steeds minder kosten dan de gemiddelde Duitse tegenhangers. En qua betrouwbaarheid zijn ze die Duitsers momenteel een straatlengte voor.Dus wie is er dan gek? Als je weinig tot geen moer om merkreputatie geeft koop je net als norge zo’n Hyundai of anders een Kia. Volledig te begrijpen wat mij betreft. En nou gewoon weer on-topic reageren zonder elkaar voor rotte vis uit te maken, aub. Anders ga je maar fijn naar GeenStijl ofzo.
jrk68 zegt
@Original_Arnoud:
Gewoon laten lullen joh, het kind rijdt een tig jaar oud Golfje.
Als hij zijn tank volgooit is zijn auto ineens 2x zoveel waard.
hollow zegt
@Original_Arnoud: mensen met een Hyundai moeten altijd van de daken schreeuwen dat hun karretje écht ook wel een beetje goed is. Ik rijd een BMW, ik hoef dat niet te doen.
ar156sw zegt
@hollow: Nee, mensen met een BMW moeten dat alleen te pas en te onpas “toevallig” even vermelden… ;)
Arnoud zegt
@hollow:
Als jouw maat met een veel te dure snol rondloopt zeg je hem toch ook dat jouw buurmeisje net zo lekker kan pijpen maar tevreden is met een leuk setje van de Hunkemöller ipv een met diamantjes bezet design setje uit de P.C. Hooft?
autoblogger zegt
@Original_Arnoud: klopt, we gaan ophouden over Norge/Hyundai en we gaan hier strenger op editten en bannen!
laminaatplaat zegt
Vorig jaar was er natuurlijk nog geen crisis, dus dit had niemand ooit kunnen voorspellen bij de VVD…
Emile_Benz zegt
Pff, doe dan gewoon een trajectcontrole…
betonstaal zegt
@Emile_Benz: Trajectcontrole levert meer op dan tolheffen, tis waar.
audicoupe84 zegt
De opbrengst van de tol kan mooi gebruikt worden voor de bodemloze put projecten als noord-zuid lijn en de 2e coentunnel in 020.
alassad zegt
Ik zou juist automobilisten laten betalen, vrachtwagens niet. Transport is een voorwaarde voor economische groei.
kaasboerin zegt
@alassad: wat denk je wat al die mensen in de spits doen?
Naar/van hun werk rijden, ook economie dus.
alassad zegt
@kaasboerin: ja, maar die hebben ook andere opties om te rijden. Vrachtwagens hebben we juist nodig voor ongeveer alles in dit land. Daarom zijn wij als land meer gebaat bij goede voorzieningen voor vrachtwagens dan voor personenauto’s. Als ik in mijn auto een half uur langer moet zitten voor woon/werkverkeer, zou dat de overheid niks moeten schelen (en terecht, het is eigen verantwoordelijkheid)
mashell zegt
@alassad: nee joh, die Polen die hier op de vrachtwagens rijden voor een appel, ei en een halfvol Zlotties dragen amper bij aan de economie. Ook de transportsector concurrert zichzelf helemaal kapot (teveel transportbedrijven, teveel Oost Europeanen ingezet om de prijs nog verder te drukken) die brengen ook niet veel economische waarde. Nederland wil naar een een kenniseconomie, het zijn dan de mensen in de leaseauto’s die bijdragen aan de economie.
pinokotsbeer zegt
Pfffff 2015, ROEKOE! koekoek, met een bouwtijd van 5 jaar is de huidige generatie al bijna met pensioen.
mits zegt
Nee het zal is gratis zijn in dit land. Wordt je toch gek van
betonstaal zegt
De VVD is een echte partij van ondernemers. Niet voor ondernemers, maar dat hebben de stemmers niet in de gaten.
schellekens006 zegt
Die patriots naar Turkije sturen van de week kost 50 miljoen dus ja zo’n lullig akkefietje moet ergens mee terug verdiend worden. Maar goed we betalen wel weer tol. Volgende..
kaasboerin zegt
@schellekens006: inderdaad terwijl er geeneens dreiging is volgens de navo……
Maar ja, we moeten weer is het braafste kindje van de klas zijn…..
camber24 zegt
@kaasboerin: Er zijn maar een paar landen met Patriots (uit mijn hoofd maar 3). Heeft dus niets met braafste jongetje te maken…
kaasboerin zegt
@camber24: Waarom niet dan? Leg maar uit..
Arnoud zegt
@kaasboerin:
Iets met verplichting die we zijn aangegaan toen wij als Nederland lid werden van de NAVO. Wij hebben ons zelf toen verplicht mede lidstaten te beschermen als die worden aangevallen of bedreigd. Dat er officieel geen sprake is van dreiging is een diplomatieke beslissing. Gewoon om verdere escalatie te voorkomen. Dat je het verder wel als een bedreiging behandelt is alleen maar logisch.
kaasboerin zegt
@Original_Arnoud: Komt er dus op neer dat we idd wederom het braafste jongetje zijn…….
Supra1981 zegt
We betalen natuurlijk al jaren wegenbelasting en geen tunnelbelasting. Dat heb ik dan even over het hoofd gezien.
desjonnies zegt
Weet je,
ik geloof het pas als de aansluiting van de A4 van Schiedam naar Delft klaar is.
Daar hebben ze zo’n kleine 40 jaar over gedaan.
En dat is zo vaak tegengehouden, dat ik het niet zomaar geloof dat die nieuwe tunnel er snel zal komen.
Nederland, vooruitschuif land.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Idd, ik kom daar dagelijks langs en na 45 jaar lijkt er nu echt schot in te zitten.
barrrry zegt
De bouw begint in 2015? Dus in 2135 is die echt af…. Dan vlieg ik er wel gratis overheen met m’n shuttle.