Want als je er niet zo eentje, of van het zelfde merk hebt gehad, ben je geen autoliefhebber…
Elke dag liggen er stapels met digitale brieven op onze digitale deurmat. Heel af en toe zit daar een klacht tussen, maar meestal zijn dat bruikbare tips. En veel van die tips gaan over pareltjes op Marktplaats.
Zo ook deze tip, die @RRRobert ons deed toekomen. Hij schreef “De Alfa 33 zie je zelden meer. De wagon versie nog veel minder vaak. En als er dan eentje wordt aangeboden voor minder dan 5 mille én minder dan een halve ton op de teller, dan wordt je vanzelf een beetje hebberig.”
En daar heeft RRRobert helemaal gelijk in.
Elke autoliefhebber moet een Alfa hebben gehad
De Alfa 33 is namelijk de auto die de meeste autoliefhebbers van mijn bouwjaar (1977) en omstreken ooit eens in het bezit hebben gehad. Ikzelf ook natuurlijk. Ze kostten namelijk niks en als ze kapot gingen, haalde je gewoon een andere.
Ik had een heel donkerblauwe Alfa 33 1.5 i.e. Hoeveel kilometers er op de teller stonden, weet ik niet, want die teller deed het vaker niet dan wel. Hij had ook een trekhaak, wat heel goed van pas kwam bij het parkeren in het centrum van Amsterdam, waar ik toen woonde.
Verder was het een prima auto, elektrische ramen deden het, het radiootje snorde, evenals het lekkere boxermotortje dat in het vooronder lag. En starten met de sleutel links hè, om me alvast voor te bereiden op de komende Porsches.
Totdat ineens, zonder waarschuwing de remmen ermee ophielden. Dat gebeurde in de donderdagochtendspits, middenin de Schipholtunnel. Uiteindelijk is het me nog gelukt om ermee naar Hilversum te komen, waar ik toen werkte. Remmen deed ik door de versnelling in z’n 1 of 2 te rammen en dan de koppeling op te laten komen. Na dat ritje heb ik er geen meter meer mee gereden.
Jij kan er nu ook zo eentje in het bezit krijgen
Ondanks het toch wel sneue einde, staat de kleine Alfa in mijn geheugen gegrift. Want het was een heerlijk gooi en smijt-machientje dat me slechts 475 euro heeft gekost destijds. Alleen krijg je ze niet meer voor die prijzen.
Degene waar RRRobert ons op attendeerde is 10 keer zo duur, namelijk 4750 euro. Maar daarvoor krijg je wel een Sportswagon met slechts 49.000 kilometer op de teller. Als alles naar behoren heeft gewerkt tenminste, het kunnen er dus ook 249.000 zijn.
Er is veel aan gebeurd de afgelopen tijd, zo heeft de Alfa 33
Ook heeft de auto:
- Nieuwe Distribututie Riem
- Nieuwe apk
- Nieuwe accu
- Net een beurt gehad
- Nieuwe banden
- Nieuwe stuurstangen en fusee
Verder meldt de huidige eigenaar: De auto komt rechtstreeks uit Italië. Alle papieren zijn aanwezig. Het interieur van de auto is zeer goed. Wel heeft de auto aan de buitenkant wat liefde nodig. Dit laat ik over aan de nieuwe eigenaar. Een goede linker voorportier zit er bij.
Koop deze alfa 33 Sportswagon op Marktplaats
Met andere woorden, als jij een echte autoliefhebber bent, maar nog nooit een Alfa Romeo hebt gehad, dan is dit je kans om er alsnog eentje in je bezit te krijgen. En een behoorlijk zeldzame bovendien!
De prijs is zoals gezegd 4750 euro en da’s niet duur voor een echte Italiaanse schone met boxermotor. De hele advertentie kijk je HIER en als je hem hebt gekocht moet je je even opgeven voor Mijn Auto.
We rijden graag met je mee namelijk!
slikks zegt
Ik snap oprecht niet waarom Alfa rijders deze status claimen? Vooral niet vanuit het verleden.
Robert zegt
Tja, waarom houden sommigen van zelfkastijding? Van masochistische seks? Van het eten van vreemde dingen? Het is dat ik er de ruimte noch de tijd voor heb, maar ik heb deze auto gelinktipt, omdat gewoon heel erg leuk is. Net als oude Audi’s met overstuur, roestende Talbot’s, Austin Mini’s die rijden als een skelter met een dak boven het hoofd of een Escort zónder stuur-of rembekrachtiging.
It separates the men from the boys.
slikks zegt
Mind you, ik rijd zelf een RS4 uit 2022, waarvan ik oprecht kan zeggen dat het goed in elkaar is geschroefd. En dan heb ik het vooral over hoe een sper differentieel werkt met een goeie bak en een “hot V”. Best aardig sturen. Had ik maar meer overstuur joh ;-)
Maargoed, wil Alfa mensen niet voor het hoofd stoten. Hier wel kamp Germania, dat wel.
tvklarenbosch zegt
Mijn Alfa spider uit ‘96 is (veel) betrouwbaarder dan mijn laatste 3 leasehokken.
Robert zegt
Feit is, dat als een ‘slechte auto’ na twintig jaar nóg actief deelneemt aan het verkeer, dan zijn óf alle (kinder)ziektes er inmiddels wel uitgehaald óf je hebt een van die zeldzame exemplaren te pakken die niet op maandagmorgen of vrijdagmiddag in elkaar is geschroefd.
En mind you: de Italiaanse werkweek kent liefst vier maandagmorgens en drie vrijdagmiddagen en de Franse werkweek schijnt er van beiden nog eentje extra te hebben, dus je móet af en toe wel een beetje geluk hebben…
Een goede kennis van me rijdt trouwens in een Lancia Kappa coupé, met 25 jaar en dik 4 ton op de teller aan levenservaring, en die trapt hem over de grens in Duitsland nog steeds tot over de 200 km/u over de Autobahn.
Richmond zegt
Hoezo
Dutchdriftking zegt
@slikks: Het ultieme Alfa gevoel. Een hele fijne wagen rijden welke echt lekker stuurt, en welke er altijd zin in heeft. Zelfs de diesels klinken lekker. Ieder ritje is genieten, al zijn de tripjes naar het Vaderland door de Alphen natuurlijk de mooiste.
Na het parkeren altijd even omkijken. Een auto waar liefhebbers een duimpje voor opsteken, niet een auto welke in het weekend met veel te luid uitlaatgeluid door de binnenstad dendert. Ook een stuk minder diefstalgevoelig dan de auto’s waar men dit wel mee doet. En zo’n beetje het enige merk wat vrouwen daadwerkelijk aantrekkelijk vinden, en niet als een verlenging van je jonge heer zien.
Daar heb ik best en stukje (theoretische) onbetrouwbaarheid voor over. En dan is de mijne eigenlijk een omgekatte Saab, kun je nagaan wat voor gevoel deze 33 je geeft.
kniesoor zegt
@slikks: Toen BMW nog zat te klungelen met remtrommels achter en een 4-bak waren Alfa’s al voorzien van schijven rondom en een 5-bak. Bovendien klonken de Alfa dubbelnokkers lekkerder dan de BMW 02-blokken. Dat waren de redenen waarom ik indertijd een Giulia boven een 2002 verkoos.
erce zegt
Precies dit. Wat een hokken.
racerx zegt
Ik heb een Alfa gehad, een 159 TBi, na 1,5 jaar weggedaan en nu gelukkig weer een BMW. Zou er niet snel weer een aanschaffen.
jpo26 zegt
Telt een speelgoedautootje ook? Ik heb verder namelijk helemaal niets met Alfa en of Romeo.
406_v6 zegt
Autoliefhebbers die auto’s uit het begin tijdperk niets vinden zijn geen echte autoliefhebbers… 🙄
Niks zo kut als een Alfa, onbetrouwbare Italiaanse incompetentie.
Het zit niet, het rijdt niet lekker en je loopt leeg op onverwacht onderhoud.
Melvinkorrels zegt
Bijzondere mening ben je toebedeeld. Weinig Alfa’s gereden lijkt het. Alfa Romeo heeft deze status verworven vanwege de talloze race overwinningen. Het merk maakt juist echte rijders auto’s met een ziel. (Ja dat betekend dat ze wel eens kapot kunnen gaan). Een automerk met grootse historie. Een merk waar mensen naar omkijken. Duimpjes opsteken of even voor willen stoppen om het te horen.
Autoliefhebbers houden van autorijden, kiezen iets wat speels, leuk en spannend rijdt. Niet iets wat simpel van a naar b doet, ergens waar een Lexus bijvoorbeeld enorm goed in is. Geniet van je lelijke 406 of saaie Lexus, met alle mechanische snufjes waarbij je eigenlijk nauwelijks zelf wat hoeft te doen. Nauwelijks autorijden te noemen.
Een Alfa Romeo 8c 2900 is toch buitengewoon schitterend. Weinig merken kunnen dit evenaren.
redbeams zegt
Jeetje hier is een alfist toch echt wel op z’n lange tenen getrapt.
Heb zelf ook niks met alfa al kan ik een paar modellen wel waarderen.
406_v6 zegt
De enige alfa’s die ik kan waarderen zijn de pre-war versies. Heb er diverse uit jongere jaren gereden, het is gewoon niks, Alfasud, 33, 156, 164, nee dank u.
monsieurleloure zegt
@Melvinkorrels
Ooit in een Lexus IS200 gereden?
De wegligging van die auto evenaart die van een Alfa moeiteloos.
Wat kon die hard de hoek om zonder onderstuur.
Auto met het meeste onderstuur die ik gehad heb is een Passat B5,5 tdi 130 pk, dat was echt een zielloos apparaat.
406_v6 zegt
Lange tenen?? Anyway, die 406 v6 coupé is een van de fraaiere Italiaanse producten van de laatste decennia en de Lexus L10 G450h saai? Mwoah kan zijn, veel beter kun je niet kopen.
Melvinkorrels zegt
@Redbeams, dank voor je toevoeging.
@406_v6,
Eens de coupe variant van de 406 is een schitterende verschijning. De sedan vind ik dan weer foei lelijk.
Daarbij moet ik ook zeggen dat Alfa genoeg verschrikkelijke auto’s heeft geproduceerd. Degene die je noemt zijn hier mooie voorbeelden van. Ook kom ik terug op de Lexus LFA, LC 500. Beide eigentijds, LFA baanbrekend en mooie verschijningen.
@monsieurleloure,
Nee nooit een IS200 gereden. Als ik aan een IS200 denk ik aan de generatie 1999 – 2005. Wel heb ik het altijd als sportieve auto gezien en toen ik van Fast & Furious en Need for Speed hield was dit een van mij go to cars om te pimpen. De auto is een leuke verschijning en mag zeker als status symbool gezien worden binnen de Japanse markt. Maar als ik een Jappanner mag kiezen is het een Datsun 240z, Nissan Skyline Gt-r 1971-1973, Toyota 2000GT of een Honda NSX uit de jaren 90. Ik zou ook niemand corrigeren als deze auto’s vergeleken worden met Alfa’s, aangezien het allemaal liefhebbers auto’s zijn.
De nieuwe IS200 kan je prima vergelijken met een nieuwe Giulia en ik denk zeker dat daar weinig verschil in zal zijn. Dat denk ik sowieso over nieuwere auto’s. Er zijn weinig auto’s uitgebracht na 2010 waar ik echt van denk dat die heel bijzonder zijn.
Als ik aan Alfa Romeo denk, denk ik aan mijn GTJ uit 1973, aan alle petrolicious docu’s, aan alle achievements die Alfa allemaal bereikt heeft, uitvindingen voor de autobranche. De kunstobjecten als een 8c Le Mans Speciale, 1900ss of Disco Volante, Giulia SS, Tipo33 Stradale, TZ (TZ2), Giulia Sprint GTA uit ’63, een Duetto Spider of Alfa Romeo 155 V6 TI. Voor het gemak laat ik nog een hele reeks aan vooroorlogse auto’s achterwege. En hier trek ik de vergelijking met een 406 of Lexus.
De kunst die Alfa Romeo is kan maar door weinig andere merken worden evenaart.
nicolasr zegt
@Melvinkorrels Mooi gesproken!
Benny_Weisz zegt
Telt een Lancia Lybra ook mee?
nicolasr zegt
Voor jou wel Benny!
307-2.0-chipped zegt
Hier een 156 2.5 V6 gehad.
Heerlijke motor.
Maar de rest…..man man man.
Roest, 2x gebroken veerschotels, koppeling kaduuk, en noem maar op.
Oh ja, en even een distri etc vervangen kost een bak geld!
Maar jah, die motor he……
Die motor……
redbeams zegt
Maat van me had een 166 v6 nieuw gekocht.Ik zei nog tja mooi ding maar wel alfa ellende die je op de hals kan halen.
Ding heeft net de 60.000km niet gehaald…op vakantie naar spanje is het blok in de soep gelopen.
Erik zegt
Iemand die hem op 30 juni op kenteken zet en na 25 dagen verkoopt? Waar kruipt de adder onder het gortdroge gras?
ghengiskhan zegt
Ik hoef ‘m niet. En niet omdat ik niet van Alfa’s houd -er staan er momenteel 3 rijdende op mijn naam en dat doet het totaal op 9 tot nu toe uitkomen- maar de 33 heb ik altijd een vreselijk hok gevonden. De goedkoopte straalt er vanaf. Lekker blok, dat wel.
Elise zegt
John Legend zong al over Alfa: ‘Love your curves and all your edges, all your perfect imperfections’. Beter kan ik het niet verwoorden.
sabrerator zegt
Wel autoliefhebber, maar ik heb niks met Alfa Romeo.
Doe mij maar Britse meuk. Ook onbetrouwbaar, ook stijlvol, maar dan op een andere manier.
Als het dan toch Italiaans zou moeten zijn: Een Lancia Kappa SW.
monsieurleloure zegt
@sabrerator,
Ze noemde de Kappa niet voor niets een italiaanse Mercedes.
Dat ding was echt betrouwbaar.
Heb een Kappa SW gehad en daarna 2 Lybra’s
Jammer dat Lancia bijna niet meer bestaat.
mashell zegt
Ben opgegroeid in de jaren 80 en bij mij was Lancia het meest sportieve normale automerk, vanwege de rally wagens in de tijd dat rally nog cool was.
En toen kwamen ze met die rijdende handtasjes die jij noemt en elke keer dat ik er één zag vroeg ik me af, Lancia waarom, waarom?
e38ossie zegt
Ik sla over
mashell zegt
Tja, ik ben meer een liefhebber van autorijden en dan heb je bij voorkeur geen oude Alfa…
Overigens beschouw ik mezelf wel als autoliefhebber maar meer van design en techniek en minder van nostalgie.
haroldv zegt
Helemaal eens: Alfa Guilietta Lusso 2.0 (1983). Met ruitenwissers voor de koplampen. Heerlijke auto, vol met karakter. Werd te duur, spijt.
Peter zegt
Vroeger een 33 1700 Q4 gehad. Menig golf gti / kader gsi mee zoek gereden. Heerlijke auto.
sizedoesmatter zegt
Zeker! Ooit een dagje mee mogen rijden; staat in mijn geheugen gebrand!!
Die motor die je steeds opnieuw vraagt, sméékt om gas te geven. Besturing die uit lijkt te kijken naar bochten. Alles voelen wat je doet, zelfs genieten als je kalm aan doet.
Echt geweldig autorijden.
Johan zegt
Kocht destijds een 33 1.7 IE Sportwagon nieuw. Toch wel één van de fijnste auto’s die ik gereden heb. Jaren plezier van gehad. Misschien qua electronica wat storingsgevoelig, maar geen wezenlijke problemen mee gehad. Kosten vielen ook alleszins mee. Zag er prachtig uit, verlaagd, sportuitlaat, een plaatje. Altijd even omkijken als ik er vandaan liep. Sindsdien vele verschillende auto’s verder. Ook veel japanners, bekend om hun betrouwbaarheid. Daar hoor je mij niet negatief over, maar om nu te zeggen dat ze veel minder storingen kenden dan destijds mijn Alfa, nee dus. Veel is dus ook beeldvorming en imago. Bovenal gewoon rijden in wat je hart raakt en genieten van elke kilometer.