Mercedes heeft ambitieuze groene plannen voor de komende 3 jaar. Vanaf 2012 willen de Duitsers van ieder model tenminste ook een hybride uitvoering kunnen leveren. Daarnaast moet er een 3-cilindermotor komen voor de C-klasse.
Ontwikkelbaas Thomas Weber heeft dit aan de Duitse media laten weten. Zelfs de bedrijfswagens van Mercedes zullen eraan moeten geloven. Met de hybride S400, heeft Mercedes laten zien dat het relatief eenvoudig is om een bestaand model te “verhybridiseren” (niet opzoeken in Van Dale). Plaats een kleine accu die en een kleine elektrische hulpmotor aandrijft en je bespaart als snel behoorlijk wat brandstof.
Verder is Mercedes van plan om de C-klasse te downsizen naar een 3-cilindermotor. Deze motor zal nieuw worden ontwikkeld en hiervoor zoekt Daimler nog naar een geschikte partner. Naast zuinig moet deze motor natuurlijk wel voldoende krachtig zijn om de C-klasse een beetje respectabel van z’n plaats te krijgen. (via: automobile-magazine.fr)
Iceman zegt
Dan moeten ze die C-klasse echt een stuk lichter gaan maken, want een 3-cilinder zal bij lange na niet voldoende koppel kunnen genereren om dat ding vooruit te krijgen…
Jasje zegt
Als de prijzen er maar niet te erg onder lijden kunnen we dit enkel maar toejuichen!
TYPHOON zegt
3 cilinder in een c-klasse?
hopelijk toch met een paar turbo’s erop?
Bert zegt
Al wie al eens met een Triumph motorfiets gereden heeft weet dat er in sé helemaal niets verkeerd is aan een driecilinder.
Jo zegt
Zonder turbo krijg je een alto’tje al haast niet vooruit, dus ik denk het wel è.
Bishop zegt
Ik zeg GOMECSYS! :)
Captain Tjork zegt
Natuurlijk komen er turbo’s op… :-/
En er is idd niks tegen 3-cilinders. Sterker nog, die dingen hebben altijd best een leuke sound. Beter dan de gemiddelde 4-cilinder.
Merry zegt
Wat ik niet snap is dat Mercedes dus een ander bedrijf nodig heeft om een motor te bouwen.
De tactiek is een bedrijf een motor laten bouwen dan in je autohangen als als het succes heeft kopen ze dat bedrijf op.
Kan Mercedes dan echt niet zelf een motor ontwikkelen?
bmw zegt
Tja, gelukkig hangt bij Merc het imago niet af van de motoren alleen. Toch betwijfel ik of de upper-class people blij zullen zijn met een motor die ook in de wagen van hun kuisvrouw of tuinman hangt. Waarmee gaan ze zich dan nog moeten onderscheiden? :-)
Bishop zegt
@ Merry
echt teveel fabrikanten besteden het ontwikkelen van een motorblok uit. Dit is dus danig complex dat je daar niet zo maar in kunt stappen.
Schrick is een van die bedrijven die motorblokken ontwikkeld.
Hetzelfde geld voor het ontwikkelen van versnellingsbakken, dit is ook niet even een klusje van 1 2 3. Kijk maar naar ZF Getriebe
GOD zegt
@ Merry
Ze zoeken naar een partner. Ik denk dat dat een stille hint is voor BMW
http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/01/volgende-generatie-bmw-1-serie-krijgt-een-driecilinder
fieldmarshall zegt
Natuurlijk heeft Mercedes een motorbouwer nodig, tenslotte maakt Boeing ook zelf geen motoren, maar worden er vaak bvb Rolls Royce motoren gemonteerd. Mercedes zou dus bvb een Motorbouwer uit Beieren kunnen contacteren en deze in hun C-Klasse lepelen. Ik vermoed dat de 3 cilinder bijgestaan zal worden door een Elektromotor en enkele turbo’s ;)
Merry zegt
@Bishop
Dat het iets anders is dan waterijsjes maken snap ik ook wel, maar van Mercedes mag je toch wel wat meer verwachten.
Zeker als het om een 3 cilinder motor gaat.
Ik heb een beetje het idee dat ze daar alleen maar flappen hebben om succes te kopen.
Honda en VAG(VAG weet ik niet zeker)ontwikkelen wel een hoop zelf en die maken geen lullig motoren.
Zelf Koeningsegg heeft zijn eigen motor ontwikkeld.
InViewAhumbleVaudevillianVeteran zegt
een 3 cilinder =O wel met turbo en even naar japan sturen aub…
arjens zegt
Smart motor in een C klasse? Nee, maar het is wel gewaagd, om een 3 cilinder in een dergelijke auto te plaatsen. maar ze zijn bij Mercedes ook niet achterlijk. De utikomst zal nog wel eens verassend zijn. Ik ben benieuwd!
KeesKoning zegt
@bischop,
Er word ook niet zo zeer bedoeld dat mercedes een partner nodig heeft met de technische know how. Het heeft meer te maken met het spreiden van de investeringen die nodig zijn voor het ontwikkelen van een nieuw blokkie. Niet te slim willen zijn he:p
Emile_Benz zegt
:shock: 3-pitter in de C-klasse? Over m’n lijk!
Keeskoning zegt
“Doet lijk neerleg voor Murc fabriek”
Duppie zegt
3-cilinder als seriehybride zou nog wel kunnen (dus puur als generator gebruiken, en elektromotoren voor de aandrijving). Als directe aandrijving lijkt me niet echt handig.
Laurens zegt
Vraag me al tijden af hoe dat werkt met die batterijen in de EU verbruikstest. Mag je vol geladen starten om de batterij vervolgens helemaal leeg te trekken? Dan kan ik ook goede cijfers halen.
In de praktijk is (vooral op de snelweg) een diesel onverslaanbaar. Zie ook deze link: http://www.autobloggreen.com/2009/06/17/is-the-mercedes-s400-hybrid-17k-better-than-the-s350-cdi/ En zeker in Euro6 uitvoering net zo schoon.
Afschaffen dus die hybride bevoordeling. Of minimaal gelijke monniken gelijke kappen. Maar als de (Amerikaanse) klant het wil, en het ook betaalt, laat maar komen.
AMG Powerrr zegt
@Merry,
de Koenigsegg heeft ook gewoon een opgefokte Mustang V8 onder zijn kap zitten hoor.
AMG Powerrr zegt
3 cilinder in de C Klasse? Nehh, doe maar niet Mercedes!
Emile_Benz zegt
@ AMG Powerrr: Kijk, met jou valt te praten…
Timmie zegt
Dat is een serieuze trade-off: groen (3 cilinders) versus imago en premiumgehalte (een hees 3-cilinderblokje???)
jip_pino zegt
Ik zou gewoon zeggen: Als het je geen goede auto lijkt, dan koop je ‘m toch niet? Aan de andere kant, als het zo simpel was, dan viel er op Autoblog niks meer te praten. Dus ik heb besloten het met mezelf oneens te zijn.
HDM zegt
Zet die 3 cilinder eerst eens in de A of zo.
Trango zegt
Niets mis mee. Zeker niet als dit betekent dat de wagen goedkoper wordt. Nuja ik hoop er niet op maar als je de huidige trend ziet: grotere motor, duurdere prijs (terwijl de productiekost voor een V8 nagenoeg gelijk is aan die van een 4 cilinder – je betaalt dus puur het premium gehalte van de motor), dan kan ik alleen maar hopen dat we straks een “goedkope” C hebben.
Benz.. zegt
Een 3 cilinder in een C-class?
Laten we hopen dat DAT niet doorgaat! Maar ze hebben gelukkig nog de C350 en de C63 AMG dus aan de andere kant zou ik het niet eens zo’n gek idee vinden.
Toch hebben ze het goed gedaan met de S-klasse. 299 pk V6, in 7,2 sec naar de honderd, raast gewoon door naar de 250 EN heeft een A-label…
Goed bezig Mercedes!
dennis zegt
Heeft Daihatsu niet de meeste 3 cilinder ervaring?
Maar het is wel wennen een driecilinder in een C klasse.
wilco zegt
@Trango je betaalt niet alleen voor premium. Een 8 cylinder ontwikkelen kost waarscheinlijk net zoveel als een 4 cylinder ontwikkelen. Als je van die 8 cylinder nou minder verkoopt, moet je deze duurder maken om nog marge over te houden.
Ook krijg je bij een 8 cylinder betere remmen, andere wielen, andere versnellingsbak, etc.
Bart_V zegt
Lol iedereen zit hier met schrik dat er een 3 cylinder in komt.
Ik denk dat die moter alleen als genetator dient voor de accu’s op te laden en er een huge electro moter in komt
Noewie zegt
Mercedes heeft toch nogal wat 3 cylindertjes in de schappen liggen, bij hun stadautomerk Smart.
Effe naar Brabus sturen en kijken hoeveel vermogen ze eruit kunnen peuren.
Of ze leggen bij Brabus weer 2 3 cylinders tegen elkaar.
http://www.youtube.com/watch?v=EGi258ob8es
Simpson zegt
3 cilinders prima, als ze er maar twee monteren….
maar ik ben stiekum wel benieuwd wat ze er uit kunnen halen met een turbo en elektromotortje. Al was het maar voor de A- en B-klasse
Citrofiel zegt
Koddig driecilinder Aygo-gepruttel uit een C-klasse… :lol:
@ autoblog; “accu die en een kleine” -> ‘en’ weg
Raf zegt
Waar zijn ze toch mee bezig
ik zie op vallende trends bij nieuwe motoren, meer turbo’s en minder cilinders
dadelijk hebben we per cilinder een turbo.
ik dacht zeker dat ze bij mercedes terug op goede weg waren dit beweert weer het tegendeel.
waar is het aloude gezegde ” there’s no substitute for cubic inches”