Alle boomers en caravanlovers opgelet! Jullie favoriete trekauto is een flinke klap duurder geworden!
Als je wel eens op een camping komt dan is het statistisch onmogelijk om geen Mazda CX-5 te spotten. Maar liefst 9,1 procent van alle caravantrekkers in Nederland is namelijk volgens de ACSI (Auto Camper Service Internationaal) een Mazda CX-5.
Ter referentie, nummer twee is de Volkswagen Tiguan met 5 procent en nummer drie is de Ford Kuga met 4,5 procent. Het Japanse trekpaard steekt er dus met kop en schouders bovenuit. Maar er is slecht nieuws.
Mazda CX-5 flink duurder
Het Japanse merk schrapt namelijk één van de twee motoriseringen. De auto was er namelijk als 165 pk sterke e-SkyActiv G (vanaf 39.690 euro) en de 194 pk sterke e-SkyActiv-G (vanaf 48.500 euro). Die laatste gaat verdwijnen.
Who cares zou je zeggen, dat is de krachtigste en dus duurste versie. Op zich klopt dat, alleen heeft Mazda tegelijkertijd besloten om van de 165 pk versie de instapper te schrappen.
Handbak en automaat
Die instapversie heette bij de Mazda CX-5 Centre-Line en was er dus voor minder dan 40 mille. Nu is het eerste instapniveau de Advantage en die kost minimaal 45.140 euro. Een flinke klap duurder dus. Wil je een automaat, en dat wil je, dan ben je minimaal 48.140 euro kwijt.
In ieder geval ben je dus een stuk meer centjes kwijt dan voorheen als je in de markt bent voor een CX-5. Mag je wel altijd een caravan trekken van maximaal 1.800 kilogram met de handbak en 2.000 kilogram met de automaat.
Concurrenten duurdere Mazda CX-5
Hoe zit het dan met de vanafprijs van de andere populaire trekauto’s uit het lijstje van de ACSI? Nou dat hebben we speciaal voor jullie hieronder even op een rijtje gezet:
Auto | Vanafprijs | Trekgewicht instapper |
Mazda CX-5 (9,1 %) | 45.140 euro | 1.800 kilogram |
Volkswagen Tiguan (5,0 %) | 46.990 euro | 1.600 kilogram |
Ford Kuga (4,5 %) | 39.350 euro | 2.100 kilogram |
Volvo XC60 (3,5 %) | 59.995 euro | 2.250 kilogram |
Toyota RAV4 (3,3 %) | 47.295 euro | 800 kilogram |
Nissan Qashqai (2,9 %) | 39.440 euro | 1.400 kilogram |
Hyundai Tucson (2,7 %) | 43.995 euro | 1.360 kilogram |
Positie
Waar de Mazda CX-5 dus eerst dus in de top 3 stond qua vanafprijs van dit ACSI lijstje, moet hij wat prijs betreft nu wel wat inleveren. Eerst was hij ongeveer even duur als de Ford Kuga en de Nissan Qasqai, nu moet hij ook de Hyundai Tucson voor zich dulden en komt hij dicht in de buurt van de prijs van de Volkswagen Tiguan.
Wat betreft de Toyota RAV4, die lijkt in dezelfde prijscategorie te zitten. Maar wil je echt een caravan trekken, dan heb je natuurlijk niets aan 800 kilogram trekgewicht. Was er vroeger nog een niet-hybride 2.0 liter met een hoog trekgewicht, nu zit je vast aan de AWD versie van de RAV4 die maximaal 1.650 kilogram mag trekken. Die is dan wel meteen 55.495 euro.
Nadeel van zo’n populaire auto is dat de auto ook populair is onder het dievengilde.
Johanneke zegt
Waarom kan zo’n rav4 maar 800kg trekken? Ding heeft wat, 220pk en 280nm koppel of iets in die richting.
Michel zegt
Dat komt door de hybride configuratie. De instapper heeft alleen een elektromotor op de vooras. De AWD versie heeft er ook één op de achteras. Beiden samen zorgen er kennelijk voor dat het trekgewicht enorm omhoog gaat.
Het hybride systeem zorgt er bijvoorbeeld voor dat als je achteruit rijdt, de auto altijd volledig elektrisch wordt aangedreven. Met een aanhanger is één elektromotor kennelijk maar goed voor 800 kilogram. Voor zover ik weet komt het mede hierdoor.
anthwan zegt
280nm? Daarmee trek je nog geen kikker van de kant.
Het zal wel 400+ moeten wezen mijn oude A6 2.5 tdi van ’98 had al 380nm.
En dat had je al nodig met 2 motoren op een aanhanger
okdoei zegt
Overdrijven is ook een vak. ANWB vuistregel voor caravans “even gegoogled”: 150 pk / 230 nm. Doeiiii
volt zegt
De Hyundai Ioniq 5 84kWh is ook een prima caravantrekker! Deze heeft een trekgewicht van 1600 kg en is verkrijgbaar vanaf € 46.995 rijklaar.
mashell zegt
Die is elektrisch. Dan kom je bij een snellader en dan kun je niet laden omdat er geen plek is voor de caravan.
Er zal vast wel een app zijn of komen met caravan vriendelijke snelladers maar het is niet gegarandeerd dat je daarmee dan ook op je gewenste bestemming kunt aankomen. Elektrisch rijden is in de praktijk gewoon afscheid nemen van de caravan.
Svda zegt
Tja maar dan rij je wel electrisch en lage instap. Daarbij kan je aansluiten bij de rest als je onderweg wilt laden ( wat ik ondervind als ik met de vouwwagen op stap ben ) en beetje 200 KM rijden kan je weer aan de lader. Dat is een reden waarom velen ( met caravan/vouwwagen ) niet over willen stappen.
denniyo zegt
Wat een geld voor zo’n hopeloos verouderde auto met een 6-traps automaat die zo traag is als dikke stroop in de winter, kun je net zo goed ff doorsparen voor een CX60, als het dan toch en Mazda moet worden.
Variomatic zegt
Vreselijke drollenbakken voor mannen met snor, Gaastra jas en ruitjesoverhemd met korte mouwen..
schuimbekje3 zegt
de anwb vind ook dat een ioniq5 een trekauto is… nou, ik kan je vertellen dat als je naar oslo of rome rijdt je ioniq 5 niet handig is.. 7 keer laden en afkoppelen omdat alleen in scandinavie er rekening gehouden wordt met aanhangers..