Een Nederlandse VW-dealer neemt alvast het voortouw met de ID3 R.
De Volkswagen ID.3 is de elektrische evenknie van de Volkswagen Golf. Natuurlijk, de ID.3 is een compleet andere auto, maar de klasse (C-segment) is wel degelijk gelijk. Dus als er een dikke Volkswagen Golf R is, moet er ook een ID3 R zijn, toch?
Uiteindelijk gaat dat waarschijnlijk wel gebeuren. De speciale R-divisie van Volkswagen heeft al aangegeven zich bezig te gaan houden met elektrificering. Omdat het nog wel even duurt voordat zo’n ID3 R goed en wel in de showroom zal staan, heeft een Nederlandse dealer en specialist die alvast een voorsprong genomen. Het is dezelfde dealer die al eens eerde een gemodificeerde ID3 liet zien. Voor dit project hebben ze wat meer tijd en geld vrijgemaakt.
ID3 R met 21 inch pattas
Allereerst springen de velgen in het oog, ze meten nu maar liefst 21″. Of het goed is voor de actieradius en het comfort weten we niet, maar het ziet er gaaf uit. Voor een betere stance is de ‘ID3 R’ voorzien van een verlagingsset. Dat niet alleen, ook de spoorverbreders voor en achter dragen eraan bij. Aan de voorzijde zien we een splitter. Deze ID3 heeft aanzienlijk meer ‘überholprestige’ dan het origineel.
ID3 R Remmen
Dan komen we bij een minder goed punt van de Nederlandse ID3 R. Dat zijn namelijk de remmen. Nu dient de remmerij een andere functie in een EV. Je remt namelijk veel meer op de motor af. De ho-ijzers zijn namelijk standaard, maar nu rood geverfd. Prima, alleen de achterremmen op de standaard ID3 zijn trommeltjes en ook die zijn OOK meegespoten. Dat is net zoiets als op je CV zetten dat je absoluut niet kunt hoofdrekenen. Het is niet direct relevant, maar het staat zo dom.
Spuiten en wrappen
We zijn nu sowieso aanbeland bij de categorie spuiten en wrappen, dan keiharde tuning. Denk aan hoogglans details, zoals de grille en de logo’s. Daarnaast zijn er nog een hoop R-logo’s geplakt en gestikt. De ruiten zijn ook getint op de ‘ID3 R’.
Dikker
Kortom, wat vinden wij hier nu eigenlijk van? Het is een auto die men dikker heeft gemaakt, dus dat is in principe goed. Ook ziet het er keurig afgewerkt uit. Dat de motor niet is aangeraakt, begrijpen we. Het is nog vrij nieuwe techniek en even chippen is er (nog) niet bij. Wel hadden we liever meer ‘hardware’ gezien om het rijplezier te vergroten.
Maar hey, dat is misschien zeuren om het zeuren. Het is goed om te zien dat er in Nederland al initiatieven zien om ook EV’s leuker en sportiever te maken. We wachten vol verwachting op de volgende aangepaste ID3 R!
jensoffbutton zegt
Neeje, ziet er niet uit. Oké hij is breder, maar veel te hoog voor sportief te zijn.
Dit heeft nogal een groot Japanse kei-car tuning gehalte.
sleuteltje13 zegt
Rode remtrommels? Ok…….
mrporter zegt
@sleuteltje13: scheelt wel 10pk
pindakoning zegt
@sleuteltje13: dat is altijd zo lachwekkend, en nu doet zelfs een dealer het?! Man man man
mpgc zegt
Ziet er best leuk uit. Maar lijkt me eerder R line dan R.
dalmore zegt
Holy shit die rode trommels zijn wel écht een mega afknapper!
bbfix zegt
@dalmore: het is idd even wennen. Mij eerste reactie was ook: meh.. maar ik vind het wel slim bedacht. Als er heel weinig geremd wordt zijn trommels achter de betere optie. Klauwen die gaan vast zitten, schijven die zo roesten dat ze apk afkeur zijn. Wss ook een iets lager leasebedrag ivm minder onderhoudskosten… maar ja, we zijn schijven gewend op de achterkant.. net als een verbrandingsmotor?
bbfix zegt
@bbfix: mij=mijn…
dalmore zegt
@bbfix: Ik snap de keuze van trommels op een normale ID3, maar ze rood maken is een doorn in het oog.
Bovendien wordt het een ‘R’ versie genoemd, sportieve uitvoeringen (lees: R versie en dus niet R-line) kunnen i.m.o. nooit trommels hebben. Linksom of rechtsom dus een No-go
mashell zegt
Wat heeft rem techniek nou met sportiviteit te maken? Als het maar goed genoeg remt. Het is een kleine elektro auto, daar zijn trommelremmen gewoon een slimme keuze. Aangezien het “recept” voor een sportief uiterlijk zegt, grote wielen, grote luchtinlaten, spoilerlipjes, veel uitlaateindstukken (die zijn ze vergeten), zwarte dakhemel, rode stiksels, aan de achterbumper geplakte diffusors en gekleurde rem onderdelen, is dit gewoon correct.
quincy zegt
Ik vind grote luchtinlaten op een elektrische dan net zo min thuis horen als de schijfremmen.
Maar zelfs met deze cosmetische aanpassingen, en na de auto een aantal maal in het echt te hebben gezien, vind ik het echt qua exterieur design één van de saaiste auto’s die er op dit moment is. Met die sticker op de achterkant (C-stijl) hebben ze het nog geprobeerd wat op te leuken, maar het blijft wat mij betreft saai.
mashell zegt
@quincy: tja, wat is saai? Ik vind het een strak ontwerp met een mooie balans in de hoeveelheid glas tov de hoeveelheid blik. Maar dat sobere interieur…
bsxc2 zegt
Lijkt nog steeds op een Golf Plus, dan op een normale Golf.
Dutchdriftking zegt
Grote griebels wat een blobvis!
Tom zegt
Trommeltjes even zwart wapperen en dan is het een prima blij ei om mee in de file te staan.
pjoes zegt
Vaggies bling petjes kralendoosje afgrijselijk. Enige mooie de Hyundai i10 C-stijl.
boss1 zegt
neon licht er nog onder dan is ie slow and furious haha
Ot92 zegt
Boh ram ouwhoer wa nen waguh!
goodvibrations zegt
Toch best een waardige opvolger van de Golf ?.
bernoulli zegt
100 km range minder, maar hé, wel dikke jetsers.
joki zegt
Nu nog speelkaarten in de wielen om nog wat cool geluid te krijgen!!!
mmn13 zegt
Interieur gaat er wel behoorlijk op vooruit, alleen maat die armsteuntjes…. Mijn werkgever was zo vriendelijk om een ID3 voor mij aan te schaffen. Ben best tevreden en het rijdt als een Volkswagen, echter dat interieur is echt niet oké. Als je alleen naar de voorstoelen en het middenconsole kijkt lijkt het wel een bestelbus van het goedkoopste soort. Dus dikke plus voor de interieur -upgrade. Voor de rest ben ik niet echt voorstander van die Need for Speed toevoegingen.
mp014 zegt
Ik vind hem eigenlijk nog best leuk zo maar het lijkt erop dat ik de enige ben? Liever deze dan een model 3! Nog liever….. een etron of ff doorsparen voor de etron GT ??
bbfix zegt
@mp014: nee, ik vind hem ook best wel om te pruimen.. alleen het interieur vind ik jammer. Dat kan VW vele malen beter
nissanfairladyz zegt
Heerlijk al die gefrustreerde mensen hier. :) Zo mooi dat over een X aantal jaar ze ook gewoon in een EV rijden. :D Maar dat nu keihard ontkennen dat ze dat zullen doen. Heerlijk dat ze straks tegen hun zin in gewoon in een EV moeten rijden. Het zal ze bezuren !! :) Kijk nu al uit naar al hun zure gezichten. Heerlijk om dat allemaal aan te zien.
pjoes zegt
Nissanfairladyz: waarom genieten? als anderen iets tegen hun zin moeten doen? is niet netjes?
Zie liever Golf 7 zonder achterlijke wielen spoilers en bling kermis disco getoeter. Dit vage ID hok hopsakee regelrecht shredder in zonde van grondstoffen?
cossiekiller zegt
De veranderingen zien er best ok uit.
De trommelremmen even in het zwart spuiten en dat valt niet meer op.
En als je dan toch een remmenupdate wil, ben je beter af met grotere schijven vooraan dan dat je achteraan de boel ombouwt naar schijfremmen.
tge2 zegt
Dikke blob.