De ID. Buzz Cargo 4MOTION begint op een werkpaard te lijken.
Als je praktisch ingesteld bent als ondernemer kom je misschien niet zo snel uit bij de ID. Buzz. Volkswagen breidt nu echter het gamma van de ID. Buzz Cargo uit en daarmee wordt de hippe bus toch weer een stukje praktischer.
De ID. Buzz Cargo was er aanvankelijk maar in één uitvoering, en die had een trekgewicht van slechts 1.000 kg. Dat is vrij matig voor een bedrijfswagen. Het gamma wordt nu echter aan alle kanten uitgebreid. Vorige week kwamen al de 7-zits ID.Buzz en de GTX, nu zijn er ook nieuwe versies van de ID. Buzz Cargo.
Volkswagen introduceert nu de ID. Buzz Cargo 4MOTION, met – inderdaad – vierwielaandrijving. Deze heeft niet alleen meer vermogen (340 pk), maar ook meer trekgewicht. De 4MOTION mag 1.800 kg trekken. Dat begint ergens op te lijken. De instapversie mag nog steeds 1.000 kg trekken en de versie met 286 pk 1.200 kg.
Over de instapversie gesproken: die is ook nieuw. Deze heeft 170 pk en 334 km range uit een 59 kWh accu. Dat betekent ook dat de ID. Buzz Cargo goedkoper is geworden. Voor €39.990 ex. btw heb je de Economy Business. Die is wel tijdelijk leverbaar, dus na verloop van tijd wordt ‘ie weer duurder.
Voor de volledigheid hieronder de complete prijslijst van de ID. Buzz Cargo:
- Volkswagen ID. Buzz Economy Business (170 pk): €39.990
- Volkswagen ID. Buzz Economy Business (286 pk): €43.500
- Volkswagen ID. Buzz Cargo (170 pk): €46.390
- Volkswagen ID. Buzz Cargo (286 pk): €50.300
- Volkswagen ID. Buzz Cargo 4MOTION (340 pk): €51.990
Zelf samenstellen kan natuurlijk ook, in de Volkswagen configurator
Robert zegt
“Over de instapversie gesproken: (…) 334 km range uit een 59 kWh accu.”
Da’s dus effectief hooguit 250 km? En hoeveel blijft daar van over als je de maximale belading benut, en/of er een aanhanger achter hangt? En hoe ga je zoiets opladen; eerst de aanhanger afkoppelen voordat je bij het laadstation bent? Of mag je dubbel parkeren bij een laadpaal?
Nou klink ik een beetje zeikerig, maar dit zijn wel de vragen die menig installateur, zzp’er, marktkooplui en noem maar op mee worstelt. En waar onze overheid met alle mooie initiatieven van zero-emission zones gewoon nog steeds geen antwoorden op heeft.
audirs3 zegt
Klinkt idd een beetje zeikerig :p
Maar je moet de trailer meestal toch wel afkoppelen als je wil parkeren, ik ken bij mij in de straat geen enkele mogelijkheid waar je kan parkeren met een trailer erachter. En dat geldt voor zoveel plekken, bijvoorbeeld binnenstad Amsterdam of Den Haag.
Daarnaast heb ik vrij recent een woning volledig gerenoveerd, en zowel de aannemer als alle andere bedrijven die bij ons over de vloer kwamen hadden nooit een aanhanger bij zich. Ook kwamen ze allemaal uit de buurt, 20km range is dan al voldoende.
Tot slot, voor de trailer busjes: bij de meeste Fastneds parkeer je gewoon in lengterichting, net als bij de benzine pomp, hoef je niks af te koppelen.
Robert zegt
Waar ik op doel is, dat een werknemer zijn bus (plus aanhanger) meestal naar een werk- of projectlocatie neemt. En daar lang niet altijd de mogelijkheid heeft om e.e.a. af te koppelen, bijvoorbeeld omdat én de aanwezigheid van de bus én van de aanhanger ter plekke nodig is. Maar die jongens (m/v/x) willen wel graag tussendoor (overdag) een keer kunnen bijladen, omdat die beperkte actieradius anders onvoldoende is om ook weer mee thuis te komen.
audirs3 zegt
Voor de mensen die geregeld met een trailer naar projecten gaan die op meer dan 150 km afstand liggen is dat dan inderdaad wel lastig ja, mits je niet langs de Fastned wil rijden. Ik zie daar wel ruimte voor diesel, biobrandstoffen of waterstof. Maar ik denk wel dat dit de uitzondering is.
Robert zegt
Wat je straks krijgt is, dat een handige aannemer straks een plekje inruimt voor een compact dieselaggregaat, wat geluiddempend plaatmateriaal en een tank voor 100 liter diesel.
#problemsolved
jaso013 zegt
Wanneer komt de diesel versie vsn de ID Buzz uit? Dat wordt geheid een verkoopknaller!
gilettelubbers zegt
Meteen maar die fijne 5 cilinder 2.5 TDI er inhangen:)
krisp zegt
Met 640kg laadgewicht (inclusief personen) heb je nu wel het trekgewicht, maar kun je maar weinig in de laadruimte kwijt. Ik snap dat er ergens een limiet gesteld moet worden aan het totaalgewicht, maar dit moet echt een stuk hoger worden.
Peerke zegt
Wij plaatsen kozijnen op de particuliere markt. Rijden 9 vd 10 keer met een aanhanger van 6m lang. Deze weegt, helemaal met Hr+++ glas, rond de 3 ton.
Eletrisch rijden in ons vakgebied is nog een utopie.
audirs3 zegt
Dank, dit is nou nuttige info. Inderdaad in Nederland nog weinig op de markt wat dan zou werken. Al kunnen in Amerika auto’s als de Cybertruck (3400 tot 5000 kg trekgewicht) deze niche wel invullen
Allison Burgers zegt
Voor nu zijn dit soort elektrische bedrijfsbusjes inderdaad vooral relevant voor makelaars, reclamebureaus, telecombedrijven en voor hipsters met mobiele cappuccinobarretjes.
anthwan zegt
Joehoe! 4wd daar hadden we er paar van nodig. En 800kg meer trekgewicht werdt ook wel tijd