De prijs van de Volkswagen ID Buzz is bekendgemaakt. Spannend! En nu zijn ook de zakelijke leaseprijzen bekend.
Het is altijd een moment om naar uit te zien: de prijs van een nieuwe auto. Zeker in Nederland is het elke keer weer een verrassing met onze fantastische belastingconstructies. Nu is dat met elektrische auto’s iets makkelijker te schatten, omdat er geen BPM in het spel is. Toch kan een prijs als een verrassing komen, ook van een elektrische auto.
Vanafprijs
De Volkswagen ID Buzz is toch wel een bijzonder ding waar veel mensen naar uit hebben gekeken. Niet alleen in Nederland. De succes van het busje is mede afhankelijk van een interessante prijs. De verwachting was altijd dat de Volkswagen zo’n 65.000 euro zou gaan kosten in Nederland. Maar dat valt alles mee! De prijs voor de Volkswagen ID Buzz begint bij 55.000 euro.
Pak niet meteen de telefoon om je dealer op te bellen. Want die prijs heeft was uitleg nodig. De uitvoering die 55 mille gaat kosten komt pas in een later stadium op de markt. In eerste instantie komt het busje verkrijgbaar als 1ST- en 1ST Max-uitvoering. De prijs begint dan bij 69.990 euro inclusief BTW.
1ST
Dat is een forse meerprijs ten opzichte van die later goedkopere uitvoering. De 1ST zit dan ook lekker in de spulletjes. Deze ID Buzz 1ST komt onder meer met 20-inch velgen, verwarming van voorstoelen en stuur, een mooier afgewerkt dashboard en een 10-inch groot touchscreen voor de infotainment. Ook zaken als Adaptive Cruise Control, achteruitrijcamera, parkeersensoren en elektrische bediening van de schuifdeuren en achterklep maken onderdeel uit van deze uitvoering.
1ST Max
De Max gaat nog een stapje verder met alles van bovenstaande. Echter scoor je dan 21 inch lichtmetalen velgen, elektrisch verstelbare Comfortstoelen voorin, een 12-inch groot touchscreen en nog een paar extra assistentiesystemen om het rijden makkelijker te maken. Voor zo’n ruim aangeklede Buzz mag je ook lappen, namelijk 74.590 euro.
Cargo
Naast de personenwagen uitvoering is er ook nog een bedrijfswagen. Dat is de ID Buzz als Cargo. De bedrijfsauto heeft een laadvermogen van 650 kg en de mogelijkheid om aanhangers met een gewicht tot 1.000 kg te trekken. De laadruimtelengte is 2,21 meter met een volume van 3,9 m3. Prijzen voor de Volkswagen ID Buzz Cargo beginnen bij 46.200 euro exclusief BTW.
Het busje zelf
De ID Buzz staat op het MEB-platform van Volkswagen. Het platform waar bijvoorbeeld ook de ID.3 en ID.4 gebruik van maken. Het busje is uitgerust met een 77 kWh groot accupakket. De actieradius komt neer op 413 kilometer WLTP, of 424 kilometer in het geval van de Cargo.
Het opladen van het accupakket kan met een snelheid van maximaal 170 kW. De accu van 5 tot 80 procent laden neemt ongeveer een halfuurtje in beslag.
Alle prijzen
Een kleine samenvatting van alle prijzen staan hieronder opgesomd. De ID Buzz is vanaf oktober dit jaar verkrijgbaar. Elke ID. Buzz wordt standaard geleverd met 8 jaar garantie (óf 160.000 km) op de hoogvoltaccu. Ook worden de in Nederland geleverde auto’s standaard voorzien van t/m 7 jaar onderhoud inclusief.
- ID Buzz 1ST – 69.990 euro (incl BTW)
- ID Buzz 1ST Max – 74.590 euro (incl BTW)
- ID Buzz Cargo – 46.200 euro (excl BTW)
- ID Buzz – 55.000 euro (komt pas later op de markt)
Zakelijke leaseprijzen bekend
We vroegen aan onze zakelijke leasepartner Mobility Service naar het tarief voor een ID Buzz 1ST, want dat is de eerste versie die leverbaar is.
Een forse aanschafprijs leidt tot een fors leasetarief. De rekenmeesters uit Eelde kwamen op de proppen met een tarief van € 911 per maand, op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar voor de personenuitvoering van de ID Buzz (1st).
Wil je gaan voor de ID Buzz 1ST Max, dan stijgt het tarief naar € 969 per maand.
De cargo uitvoering mag mee vanaf € 623 per maand op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar.
gekketurbo zegt
Een nieuwe Transporter Cargo met 2.0 TDI is er vanaf €22k ex btw. Dit is enkel interessant voor bedrijven die er expliciet zaak van maken om elektrisch te rijden of straks in binnensteden komen waar je niet in mag met een diesel of benzine…
bernoulli zegt
Dat is vast de reden waarom VW meerdere modelllen en aandrijflijnen aanbiedt.
rwdftw zegt
Niet alleen is het ding veel goedkoper, er kan ook veel meer in en hij mag het dubbele trekken. Wil je een elektrische bus dan is bijvoorbeeld een e-transit een beter alternatief. Deze komt ergens dit jaar op de markt.
Met plek voor 5 personen én meer dan 1m3 aan laadruimte is het wel de perfecte oplossing voor de hippe jonge pappa van nu.
wimof zegt
Met 30 kw per 100, leeg wel te verstaan en zonder iets erachter.
Zal een gigantisch succes worden.
bron CARMANIAC.
dare2think zegt
Even wat context. Is het echt té duur? Heb het even nagezocht, de eerste VW T1 bus kostte 5.125 gulden, waar een Kever begon bij 2.875 gulden. Een T1 bus was dus 1.8x duurder dan een basic manier van transport toen, de Kever.
Pak je nu een Polo, dan begint de meest basic variant bij €24.590. €55.000 is dan 2.2x zo duur. Dus ten opzichte van de jaren 50 is een ‘gehypte bus’ relatief duurder geworden.
In deze vergelijking neem ik niet mee dat het basic vergelijkmodel eigenlijk ook elektrisch moet zijn. Doe je dat wel, dan kom je gelijk met een ID3 van €43.990 op de koffie. Dan is een ‘gehypte bus’ nog maar 1,25x zo duur als de basic optie. Dat is behoorlijk interessant, want het betekent dat de meerprijs van het bus-gedeelte veel minder zwaar meetelt dan in 1950(de dure elektrische engineering kon, net als de Kever-motor-achterin, grotendeels overgenomen worden). Het moet dus een keuze van Volkswagen geweest zijn om minder winst te maken op het bus-gedeelte, waarschijnlijk om de markt binnen te dringen.
Volgens de factor-uit-1950 zou een Buzz eigenlijk €79.182 moeten kosten..
lekkerlinksrijden zegt
Allememaggies wat een geld, ik blijf nog ff op satansap rijden
lenferink zegt
Vanaf 55.000 euro lijkt mij stug.
De ID. Buzz Cargo kost dit al inclusief BTW. Ik kan mij niet voorstellen dat Pon dezelfde prijs gaat rekenen voor een ID. Buzz Cargo als een personenuitvoering.
Voor een Transporter Kombi (personenuitvoering), wordt altijd meer gevraagd dan een Transporter bestelwagen. Bij een T6 is op dit moment zelfs 10.000 euro.
RiKe zegt
70k voor een elektrisch busje, nou…dat gaat vast een verkoop succes worden! Zakelijk ook nog eens duur.
ericbmw2000 zegt
Ik denk dat de titel van het artikel zou moeten zijn: Prijs ID buzz is 4990 euro hoger dan verwacht.
koeberg zegt
Ik vind het lijstje spulletjes van de 1ST heel erg beperkt voor een prijsverschil van €15K. Zou het kunnen zijn dat de genoemde €55K exclusief BTW is? Dan kom je inclusief BTW op €66.550. Drieënhalf duizend euro verschil met de 1ST lijkt me veel waarschijnlijker.
@redactie: wellicht een idee om je bron te vermelden? Dan kan ik dit zelf even controleren.
donjunior zegt
Slechte zaak inderdaad dat er een artikel is geschreven zonder enige vorm van bronvermelding (maar wel lekker veel linkjes naar eigen artikelen)
flik2punt0 zegt
De IDBuzz zal toch net als de IDCargo ook een trekgewicht van 1000kg hebben. Zou raar zijn als dat niet zo is. Die lage trekgewichten zijn wel echt een gemiste kans. Er is echt vraag naar op de markt.
gezondverstand zegt
Enorme prijsverschil verklaard met naast toeters en bellen ook een kleiner accupakket?
Met deze aanschafprijzen moet je wel heel graag elektrisch Buzzen.
Steensma zegt
17k minder dan een Taycan, hoe kunnen ze het ervan maken
saxoke zegt
Dat was ook mijn eerste gedacht. Voor iets meer rij je een Taycan.
In de lease zal het verschil vermoedelijk niet heel groot zijn
jannemannl2000 zegt
alsnog koop ik hem niet
B00G1E zegt
Ben benieuwd wat dit in de VS gaat kosten voor 7.5k tax credit. Ik las ergens 45k, 7.5k eraf dan zou je voor 37.5 best een aardige bus hebben. Wellicht een alternatief voor een minivan.
kniesoor zegt
Vind de Cargo versie – zeker in de hier getoonde kleurencombo – erg leuk om te zien. Maar Moeder Maria vol van genade, wat een vracht (ha!) geld kost zo’n ding . . . Ben niet erg thuis in de busjes : hoe verhoudt 650 kg laadvermogen zich tot dat van een vergelijkbare T6 met dieselmotor ?
billymobiel zegt
Voor minder heb je een XBUS en die biedt meer mogelijkheden en dan heb je echt iets bijzonders.
Robert zegt
Die is tof ja. Veel vooruitstrevender ook, qua techniek en actieradius. En deze doet in veel opzichten denken aan VW’s T2 bus.
Dutchdriftking zegt
Net op tijd voor Timmermans…
wimof zegt
Met 30 kw per 100, leeg wel te verstaan en zonder iets erachter.
Zal een gigantisch succes worden.
bron CARMANIAC.
agdesigns zegt
Vind het kleine dashbord schermpje zo tegen vallen bij de ID familie. Maar als de versie van 55k niet al te karig is (warmtepomp + verwarmde stoelen voor + stuur) zou het niet eens een slechte deal zijn denk ik. En zeker als ze ook een extra zitrij als optie zouden aanbieden
monsieurleloure zegt
Voor nog geen 400 euro per maand rijd ik een Vito inclusief afschrijving verzekering en onderhoud 30.000km per jaar en kan 1900 kg trekken.
Én je hoeft geen rekening met kleine schades bij inlevering bij de leasemaatschappij, ik blijf de komende 4 jaar wel doorrijden, misschien dat het daarna wel interessant is om elektrisch te gaan rijden.
joki zegt
Tof om in het dorp zakjes chips rond te voeren! Dat Volkswagen weet dat mensen dit nodig hebben is eigenlijk nog een grotere prestatie dan dit busje zelf.!