We gingen wederom met drie elektrische auto’s een rondje Nederland totdat ze leeg waren. Echt HELEMAAL leeg.
Dat beviel goed, gewoon eens ECHT kijken hoever je komt met een elektrische auto. In de eerste editie van onze actieradiustest namen we de Volkswagen ID.3, de Kia e-Niro, de Hyundai Kona en de Tesla Model 3 mee. Deze keer wilden we een ID.4, XC40 en Polestar 2 leegrijden.
De 3 auto’s die we leeg hebben gereden
Ditmaal lag de focus op drie populaire relatieve nieuwkomers eind 2020. Onder hen de Autoblog auto van het jaar, de Polestar 2. Wij namen hem mee in de 2021 versie dus inclusief software update. Daarnaast de Volvo XC40 P8 Recharge en de Volkswagen ID.4
ID.4, XC40 Polestar 2 leegrijden, hoe deden we dat?
Hoe we dat deden, een ID.4, XC40 en Polestar 2 leegrijden? De praktijktest in de video is een combinatie van 100 km/u op de snelweg en provinciale wegen en door enkele dorpen. Ons startpunt was Eelde bij Mobility Service en vandaar zijn we over de Afsluitdijk gereden en via Enkhuizen weer richting Eelde. Alle auto’s hebben we in de ‘standaardstand’ laten staan. De radio mocht gewoon aan evenals de verwarming. Het was immers 5 graden Celsius. We reden tegelijkertijd met alle auto’s en er werd tussentijds van bestuurder gewisseld.
Hoe kwamen jullie dan weer ‘thuis’?
Hiervoor hebben we de professionals van Collewijn Nuis berging ingeschakeld. Die hebben ervoor gezorgd dat alle auto’s voor donker (of toch bijna…) uiteindelijk via een laadpaalsessie weer op het terrein van Mobility Service in Eelde stonden. Hoe het ‘bergen’ van een lege EV in zijn werk gaat zie je natuurlijk in de video.
Deze keer werden de EV’s naar een lokale laadpaal gebracht om te kijken hoe lang het duurde voordat er überhaupt weer iets op het dashboard verscheen anders dan 0km range. Over dat laatste kunnen we kort zijn. Laat je alsjeblieft naar een snellader brengen want wachtend bij een 11kw lader duurde het ruim 35 minuten voordat in de Polestar 2 de gehate 0% op het dashboard veranderde in een 1. We kunnen ons niet herinneren dat we ooit zo blij zijn geweest met een stijging van 1%.
Hoe het ons verging tijdens het ID.4, xc40 en Polestar 2 leegrijden zie je in de bovenstaande video! En natuurlijk. Al deze auto’s zijn te leasen via Autoblog partner Mobility Service. Alle auto’s staan op hun website.
Welke ev’s mogen we van jou de volgende keer tegen elkaar zetten?
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
Speciale dank natuurlijk aan de heren van Bergingsbedrijf Collewijn-Nuis voor de zeer noodzakelijke ondersteuning tijdens deze lange dag!
towi1989 zegt
Wie kan het antwoord op de vraag ff posten? Heb geen zin na t artikel te doorzoeken ook nog het filmpje, inclusief reclame, af te moeten kijken.
okdoei zegt
@towi1989: ik ben ook wel benieuwd en geen zin om een video te kijken.
Artikel had met 5 regels klaar kunnen zijn.
vaakbenjetebang zegt
@towi1989: Dat is de laatste maanden wel vaker het geval, met name bij de rijtesten, dat er enkel video is. Mij kunnen die videootjes gestolen worden. Onkijkbaar en tenenkrommend zijn de eerste termen die bij me opkomen. Nu besef ik ook wel dat ik een dinosaurus van een uitstervend soort ben en dat autoblog me niets verschuldigd is, maar ik geef de voorkeur aan geschreven tekst. Die kan ik bijvoorbeeld lezen terwijl ik muziek luister zonder dat er iemand doorheen leutert die me onmeunig irriteert. Maar goed, ik zit in het verliezende kamp, want de wereld wil video. Prima. Dan is het enige wat ik vraag: beperk het artikel dan alsjeblieft tot het hoogst minimale (“Kijk de video”) of vermeld er de relevante informatie/conclusie in. Nu is het van alles net niks. Gemiste kans.
cossiekiller zegt
In vergelijking met de wltp opgae wint de ID4 toch niet hoor.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
De Polestar wint dan nipt
rulefollower zegt
Dat is geen stijging van 1%. Oneindig.
Rick-dos zegt
Vraag me toch af hoe dat zich verhoudt met een benzineauto. En dan bedoel ik de WLPT met daadwerkelijk gebruik.
bramos zegt
Ik zie het ook graag een keer met de Ipace400 misschien opnemen tegen de Ipace320?
PortRo zegt
Als ze op de markt komen de Mach E, Model Y en Audi Q4 en de MB EQA? Wel de long(est) range dan
mashell zegt
Gaaf dat er leeg tot aan “een sleepwagen nodig” gereden wordt.
caprio zegt
Nu weet ik nog niets dan een hoop reclame voor een bergingsbedrijf
Vogels zegt
Altijd de focus op het bereik van elektrische auto’s. Het zou aardig zijn met een benzine of diesel auto eenzelfde test te doen en dan zien hoever je komt in vergelijking met het theoretische verbruik. Ik heb wel eens gemerkt dat de echte verbruikscijfers nogal kunnen afwijken van de fabrieksopgaves…..
joki zegt
Dat is niet relevant want in tegenstelling tot een benzine of dieselwagen tank je de elektrische wagen (nog) niet in vijf minuutjes vol. Wat voor veel mensen een reden is om niet elektrisch te gaan rijden…
Ik denk dat de dag dat je en elektrische wagen in een kwartiertje volledig kan opladen er niemand nog over die range praat, maar die dag moet nog komen en dus is “range anxiety” voor velen, naast de kostprijs, echt wel de reden om een wagen aan te kopen dan niet te laten staan.
Ik vind bvb de Honda of Mini elektrische wagens erg leuk, compact, gewicht enigszins onder controle, leuk getekend, knap interieur, leuk rijdend,… Als je de testen leest zijn dit, voor mij dan toch, echt wagentjes die ik niet kan laten staan. Maar het rijbereik van deze twee is echt dramatisch, dus tja… behoud ik mijn huidige wagen nog en koop ik nu zeker nog geen elektrische wagen…
lightisride zegt
inderdaad jammer dat je het artikel niet de samenvatting geeft. Met wat scrollen kwam ik toch een staatje tegen. bij 21:12 ongeveer. Ik hoop dat dat het was.
Maar wel schrikken, dat verbruik. allemaal op 66% van WLTP zegt me niet zoveel. Maar een verbruik tussen de 25 kWh en 28 kWh per 100 km is wel veel. Want dat rekent zomaar naar 130 gCO2/km met de Nederlandse elektriciteit opwekking.
Dat is dezelfde uitstoot (reeel, niet opgegeven) van 5,5 liter benzine of 4,9 liter Diesel per 100km. Een praktijk verbruik van 1 op 20 met een diesel is toch ook wel te doen, toch?
piedlourd zegt
Sßsssttt.. Feind hort mit.
Geef de overheid geen reden om toch bpm op ev’s te heffen!
993carrera4s zegt
@lightisride: zo had ik het nog nooit berekend, best wel veel eigenlijk. Ons belastingsysteem mag wel wat eerlijker en minder anti diesel worden.
stunts zegt
@lightisride: zonder een groene/grijze stroom discussie te willen voeren ga je hier wel aan voorbij. Evenals lokale uitstoot/fijnstof. Tot in de eeuwigheid diesel en benzine blijven rijden lijkt geen oplossing.
stunts zegt
@stunts: ben trouwens met je eens dat het een fors verbruik is hoor.
lightisride zegt
Mooi :-)
natuurlijk is het fraaier als je groene stroom gebruikt, maar die is al opgekocht door rekencentra in de polder en amazon.
Fijnstof discussie is ook oppassen, want een belangrijk deel van de fijnstof komt van slijtage op de weg (banden). En die is weer veel hoger van EVs.
jack_abarth zegt
@lightisride:
Het is sowieso bizar hoeveel vermogen het kost om jezelf en je auto te verplaatsen.
Voorbeeldje, wij wonen met 3 kleine kinderen in een tweekapper en verbruiken ca. 3500kwh per jaar. Ik rijd ongeveer 55.000km per jaar en als ik dit elektrisch zou doen dan verschiet je van het energieverbruik.
400km is ongeveer 80kwh
55.000 / 400 = 137,5x laden x 80 = 11.000kwh.
Samengevat verrijd ik in één jaar het stroomverbruik van ruim 3 gezinnen.
cloverleaf zegt
@jack_abarth: moet je eens je huis 55.000 km gaan verplaatsen. Zul je helemaal verschrikt staan🤣.
Toch valt dat best mee. Als je het omzet naar diesel heb je bij 1:20 2750 liter verstookt. Ook daarvan kun je je huis lang van stroom voorzien via een aggregaat.
Arnoud zegt
En dan houd je in je berekening er rekening mee dat een kolencentrale veel efficiënter is dan een verbrandingsmotor?
pramm zegt
Want die diesel komt gewoon uit de lucht vallen, zo jou tank in? Je telt bij een ev, de hele keten omvang productie van stroom tot aan de afgelegde km. Bij de diesel tel je enkel vanaf de tank naar de afgelegde km.
Batsgeit zegt
Ik heb even opgezocht hoeveel gram CO2 een kWh aan stroom kost in Nederland. Grijze stroom varieert (volgens onderstaande bron) tussen de 480 en 630 gram per kWh. Laten we even uitgaan van 25kWh per 100km, dat is 0.25Wh per 100km. In het ergste geval (volledig grijze stroom) zit je op 158g per km aan CO2.
Bron: https://www.ce.nl/publicaties/152/milieuprofiel-van-stroomaanbod-in-nederland
Dan ga je voorbij aan het feit dat er ook groene energie wordt opgewekt en 630 gram per kWh is het worst case scenario (waarschijnlijk een kolencentrale).
Over de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het produceren van een liter benzine kan ik helaas geen harde cijfers vinden. Ik lees hier en daar dat je daar 25 tot 30% bij op mag tellen. (Bron: https://innovationorigins.com/nl/productie-benzine-en-diesel-kost-meer-co2-uitstoot-dan-gedacht/). Per saldo is een elektrische auto dan alsnog een stuk schoner dan een ICE, zelfs als gebruikt wordt gemaakt van fossiele brandstoffen.
Bovendien hebben de auto’s in het filmpje 204 en 408pk. Welke diesel met 408pk haalt 1:20?
marcomanta zegt
De Kona 39KW bijvoorbeeld, Nissan Leaf. Mooie film overigens Wouter!
monsieurleloure zegt
Hier voor kom je bij Autoblog, informatief filmpje, dankjewel!
johanw zegt
met alle respect en ook wel benieuwd naar…ik zou best op den duur willen overstappen als prive rijder naar een elektrische auto, maar deze polestar is toch een topper in dit segment en bereik is toch echt slecht of zie ik dat nu verkeerd?
wij kopen onze auto mede gericht op het gebruik voor de vakanties, zoals met onze caravan….hoe gaat een elektrische auto ooit een benzine of diesel auto vervangen, op deze wijze kom ik net aan NL uit en dan zit ik al aan de lader…
buiten dat, richting wintersport betekent dan ook 4x laden minimaal lijkt mij zo onderweg en de tijd die je daarmee verliest lijkt mij echt vervelend. Ja je hoort wel veel als argument, je rit is al je vakantie etc, maar dat vind ik een zwak argument om het minpunt van het moeten laden goed te praten. Dat snelladen heb ik ook nog niet gezien. Laat staan dat deze autos enigzins betaalbaar zijn voor een particulier (gros is gewoon zakelijke lease) ,terwijl een relatief simpele benzine auto een flink bereik heeft, tanken is zo gedaan….en een caravan trekken is ook geen probleem.
maar goed, heb beetje idee dat we niet anders kunnen en het onze strot in wordt geduwd of nu willen of niet….en ja milieu…net als zonnepanelen zeker de redding van onze wereld…
mashell zegt
Zo vind ik het een zwak argument om niet elektrisch te rijden vanwege de caravan. Alsof er een geen andere manieren zijn om op vakantie te gaan? Elektrisch rijden brengt andere voordelen, het rijdt veel lekkerder het is stiller, krachtiger en soepeler.
Om nog te pogen het milieu te redden zullen we offers moeten brengen, zonnepanelen, van het gas of, elektrisch rijden, minder vlees eten, de caravan weg doen. Lijkt me niet onoverkomelijk.
johanw zegt
dus jij vindt dat ik mijn caravan van 25000 euro maar moet verkopen omdat ik maar op een andere manier vakantie moet gaan vieren….nee sterk argument!!
en dat milieu aspect…ooit wel eens bedacht dat die zonnepanelen nog verre van in onze behoefte kunnen voorzien….dat hele zonnepanelen velden in USA, (staan er tienduizende van die panelen) al weer zijn verlaten omdat deze al hun gebruiksleven erop hebben zitten en nu als oud vuil zijn achtergelaten.
moet de eerste inhoudelijke argument nog tegenkomen van linkse hippies….het is nu waarschijnljik ook te koud en teveel sneeuw omdat het opwarmt….
Batsgeit zegt
Heb je een bron voor die verlaten zonnepanelenvelden? Volgens mij kan je die dingen redelijk goed recyclen, is dood geld als je dat laat verpieteren.
En ach, als je met een caravan onderweg bent duurt je reis toch een stuk langer. Zou juist verwachten dat caravanrijders minder moeite hebben met de switch naar een EV, die zijn al gewend om 90km/h te rijden ;)
Maar ieder zijn ding, je wordt niet verplicht om je caravan te kopen en je auto in te ruilen. Het is in jouw specifieke geval geen oplossing, prima. Voor de overige 80-90% van de Nederlanders misschien wel, mooi toch?
avdb55 zegt
@mashell: is een heel reëel argument. Ik heb ongeveer 1 jaar geleden juist om die reden nog een fatsoenlijke trekauto gekocht, voordat de Europese regeringen iedereen in 1 keurslijf drukken en dergelijke auto’s verbieden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik tegen elektrische aandrijving ben. Ieder z’n meug.
Per slot van rekening heeft de elektrische auto al 185 jaar een geweldige toekomst voor zich.
wmku zegt
Toch wel het bewijs dat deze toch wel grote gezins-vakantie auto’s, niet geschikt zijn voor een vakantie met het gezin… zeker met volle bepakking een dakkoffer of -nog erger- een caravan erachter. Maar alleen als we Nederland weer uit mogen natuurlijk. Zo niet; dan had je ook kunnen kiezen voor een goedkopere EV, want dit lease je toch alleen voor de lage bijtelling.
vreekfonk zegt
Wat ik niet begrijp is de achterstand in efficiency, ik neem aan dat ze bij Volvo/Polyester ook aan reverse engineering doen. Ze hadden de aandrijflijn en laadtechniek van een Tesla kunnen bestuderen en hier een Scandinavisch sausje over kunnen gieten. Dan had je een fatsoenlijke actieradius gehad icm een prima laadsnelheid. Dit doet het image van de EV geen goed. Jammer
baserace zegt
@vreekfonk: ik zou zeggen: laat ze eens beginnen met de CW waarde; zowel de Polestar om van de Volvo maar te zwijgen…met zulke vierkante vormen kijk ik niet op van dit resultaat