Het was de bedoeling dat de ID.3 juist boetes ging voorkomen. Dat gaat voor 2020 in elk geval niet meer lukken.
Het had zo mooi kunnen zijn. Na een enorm #dieselgate-schandaal was het juist Volkswagen dat ineens vol ging inzetten op elektrische mobiliteit. Dat moest ook wel, want de ‘diesel’ was ineens ernstig beschadigd. Dat was enorm balen voor Volkswagen als merk én als concern, want de diesels brachten ook een enorm voordeel: lage CO2-cijfers.
CO2-doel
In de EU moeten fabrikanten namelijk een gemiddeld CO2-doel halen om auto’s te kunnen verkopen. Bij Volkswagen hebben ze lange tijd profijt gehad van diesels en kleine auto’s als de Up en Polo Bluemotion. Daardoor konden ze gemakkelijk een paar dikke Bentley’s verkopen en een atmosferische Audi R8 V10 blijven aanbieden. Maar de regels omtrent uitstoot zijn inmiddels dusdanig streng geworden dat dat niet meer helpt.
Vertragingen levering VW ID.3
Het voordeel van een elektrische auto is dat er nul gram directe CO2-uitstoot is, wat het gemiddelde effectiever doet dalen. Kortom, die Volkswagen ID.3 kon niet vroeg genoeg komen. Het blijkt dat het too little, too late is. Naar verluidt gaat Volkswagen de EU-doelen dan ook niet halen.
De Volkswagen ID.3 kende enorme opstartproblemen. Met name de software-issues zorgden voor veel vertraging. In Nederland gaat het lekker met de verkoop, maar de uitlevering van de auto (en dus ook de registraties) nam te veel tijd in beslag.
Vertraging ID.3 levert Volkswagen boetes op
Volkswagen voelde dit van te voren al een beetje aankomen, uiteraard. Mede daardoor was het handig dat ze een partnership hebben gesloten met MG, een merk dat ook elektrische auto’s verkoopt in Europa. Echter, dit merk is te klein om een verschil te kunnen maken. Het ziet er dus naar uit dat de vertraagde levering van de achterwielaangedreven ID.3 ervoor gaat zorgen dat Volkswagen enorme boetes moet gaan betalen aan de EU.
Geld apart gelegd
Volkswagen heeft laten weten dat zet het aan zagen komen en dat ze al voorbereidende maatregelen te hebben genomen. Via AutoNews Europe vertellen diverse woordvoerders dat het Volkswagen om de lange termijn gaat. Het bedrag voor de onvermijdelijke boetes zegt het concern al ‘apart te hebben gelegd’. Voor de komende jaren hoopt men de productie van de ID.3 op te kunnen schroeven en dat er meer elektrische modellen bijkomen.
EV-offensief
Van de ID.3 zijn er inmiddels al zo’n 14.000 exemplaren geleverd aan klanten en staan er nog 40.000 mensen te wachten om hun bestelde ID.3 in ontvangst te mogen nemen. Voor de komende jaren staat er een enorm EV-offensief te wachten, niet alleen van Volkswagen overigens. Alle merken zullen hieraan mee (moeten) doen.
grasvreter zegt
Ik zie volkswagen echt een enorm deel van de markt pakken op EV gebied. Ondanks de opstartperikelen is geen enkel legacy merk zo ver met echt bruikbare EV’s in grote getalen aan te bieden. Nissan heeft een leaf die minder is dan de id3, renault heeft een prima zoë, maar daar blijft het dan bij. Vw heeft nu al de goede Eup, de erg goede id3, en er komen alleen maar meer modellen bij die daadwerkelijk betaalbaar zijn. Andere merken zitten echt flinke prijsklasses hoger.
Als ze het slim spelen domineren vw en tesla straks de mainstream ev markt als apple en google de mobiele telefoons doen.
fanboy zegt
@grasvreter: Je vergeet de Koreaanse merken, die ook echt wel zullen zakken in prijs.
Nissan komt ook met een nieuwe SUV, die beter zal zijn en goed geprijsd (hoop ik)
Het is jammer dat de Ampera-e niet verder is gezet in EU (in de US wel) want deze zit qua accutechniek en motor echt goed in elkaar en biedt veel rijberijk.
flutterby zegt
@fanboy: de Koreanen hoeven niet te zakken in prijs. Als ze meer wil verkopen hoeven ze enkel meer te produceren.
Ze zijn trouwens één van de weinig die geld verdienen aan hun EVs (volgens Sandy Munro).
joosstra zegt
Een klein marktonderzoek met behulp van Top Gear : ID3 vanaf € 36.880. BMW i3 vanaf € 42.411. DS3 Crossback vanaf € 43.290. FIAT 500 electric vanaf € 35,900. Honda e vanaf € 35.330. Hyundai Ioniq vanaf € 36.995. Hyundai Kona vanaf € 36.795. Kia e Soul vanaf € 33.995. Mazda MX30 vanaf € 33.990. MG ZS EV vanaf € 30.985. Nissan Leaf vanaf € 36.990. Mini Cooper SE vanaf € 35.188. Opel Corsa e vanaf € 30.999. Opel Mokka e vanaf € 34.399. Peugeot e 208 vanaf € 34.900. Renault Twingo ZE vanaf €20.590. Renault Zoe vanaf € 33.590. Skoda Enyaq vanaf € 39.990.
Uiteraard zijn er verschillen tussen deze modellen qua range en laadtijd en gebruiksmogelijkheden. Maar dat volgens jou VW de enige aanbieder zou zijn van bruikbare en betaalbare modellen is een conclusie die ik niet kan delen.
grasvreter zegt
Skoda noem ik onder VW (vag), maar ben met je eens dat het minder zwart wit is als ik zeg. Toch vallen er best wat modellen af omdat ze te klein zijn of te weinig range hebben naar mijn mening. C segment is waar het geld verdiend wordt.
mashell zegt
Het C segment is niet zo zeer waar het geld verdiend wordt maar waar de aantallen gemaakt worden.
henkp1 zegt
Nounou, vw maakt inderdaad sprongen, maar is zeker niet de enige daarin. Zie ook de andere reacties. Renault heeft naast de Zoe ook de Twingo en Kangoo (personenversie) en natuurlijk de Twizy ?. Ik vrees dat het gevalletje Ghosn voor vertraging heeft gezorgd, want die mooie nieuwe Mégane die volgend jaar komt, had natuurlijk nu in de showroom moeten staan. Idem voor de nieuwe EV van Nissan.
maarteno zegt
ik opt moment bijzonder weinig maar heb er al een paar zien rijden….gaat hard dus
dalmore zegt
Wat is het toch een gekke wereld. Een bedrijf werkt het zweet in de naad om een elektrische wagen op de weg te krijgen (zoals de EU dat wilt), krijgt een mega boete (van dezelfde EU). Lekker motiverend, kan beter een potje geld apart zetten en lekker doen wat je wilt.
noodlesoup zegt
@dalmore: Toen ik studeerde en na hard bikkelen toch te laat mijn stuk inleverde had mijn docent weinig boodschap aan het feit dat ik de laatste dagen bijna 24/7 eraan had gewerkt… Kreeg dan een reactie dat deadline ruim van te voren bekend was en ik iet beter had moeten plannen… Vond ik zo raar, ik had er immers hard voor gewerkt…
dutchneon zegt
Precies, ze wisten het ruim van te voren en waren ook een van de hardste schreeuwers ergens in 2012 dat ze wel snel met een Tesla killer zouden komen….
#Sorry, hekel aan schreeuwers die zonder onderbouwing het hardst proberen te roepen
mashell zegt
En dat is toch ook precies wat ze gedaan hebben? De Taycan is een betere auto dan de Model S. En de ID.3 is vergelijkbaar met de Model 3 maar goedkoper.
gekkehenk zegt
@mashell: een betere auto, dat mag ook wel voor €50k extra (model s/taycan).
Dutchdriftking zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
dutchneon zegt
Ook zij hebben hun momentje production hell gekend.
superfunky zegt
@dutchdriftking: inderdaad, fake news zou ik zeggen ;)
Bovendien zijn die boetes niet zo spannend. Die worden betaald aan de EU en daarna uitgedeeld aan de behoeftige landen. Je kunt er vergif op innemen dat Frau Merkel rekening houdt met de door de grote Duitse firma’s betaalde boetes bij de budgetbesprekingen. Net als Macron trouwens. Kwestie van broekzak, vestzak.
fastshifter zegt
-edit: nutteloze bijdrage-, pardon?!
ontploffer zegt
Het valt mij vooral op hoe idioot veel id3’s er nu al rondrijden… de golf 8 heb ik slechts 3 op NL kenteken gespot, en de id3 zie ik ineens op elke straathoek… heel bizar hoe VW dan toch weer lijkt te domineren.
bluetiger99 zegt
Na 3 generaties golf ga ik hoogstwaarschijnlijk overstappen. De 8 heeft mij nog niet overtuigd.
karhengst zegt
Dat zijn mogelijk een heleboel ID3’s die lange tijd op een softwareupdate hebben moeten wachten en die na het inspelen direct uitgeleverd konden worden. De Golf 8 moet wellicht eerst nog vooral qua productie op stoom komen?
quincy zegt
Hoe domineert VW dan?
redbeams zegt
@quincy: Ja in de onderbroek domineert het…zowel van voor als achter als je begrijpt wat ik bedoel ?
fastshifter zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
goodvibrations zegt
Idd.. Beter was geweest: late levering van…
Ben overigens nog steeds benieuwd wat “enorm” is… Meer of minder dan extern afkopen bij bijv. Tesla? En het is (vermoedelijk) alleen dit jaar…
henkp1 zegt
Mooi, ik gun ze die boete van harte. Boevenclub.
Vergeet bovendien niet dat Vag wel aan de EV’s moet, niet alleen door de regelgeving van de EU, maar ook door uitspraken van de rechter in de USA nav dieselschandaal. Naast de boetes is er ook geëist dat Vag meer EV’s moet gaan maken.
Dutchcarwizard zegt
Haastige spoed is zelden goed. VW heeft een reputatie met het te snel op de markt brengen van nieuwe techniek. En de ID3 is geen uitzondering.
nautique206 zegt
@baidu: polestars vallen stil, hyundais moeten terug, en ga zo maar door. Volgens mij zijn er overal wel problemen
mauwerd zegt
precies. nieuwe producten betekent zo nu en dan problemen, logisch. geen EV aanbieden is een groter probleem.
Gulli zegt
Ook al hadden ze wel alle ID.3’s op tijd af kunnen leveren dan was dat nooit genoeg geweest om al die miljoenen andere auto’s te compenseren. Die boete hadden ze toch wel gekregen, met of zonder ID.3
Schipper zegt
Volkswagen is weer lekker bezig. Ze zijn erg geslepen in de kantjes eraf lopen om aan de gestelde norm te voldoen ??
torsen zegt
@Schipper: Maar ze voldoen niet aan de gestelde norm en krijgen daarom een boete?
eme1969 zegt
Tesla loopt jaren voor en dat blijft voorlopig zo
Read my lips
HZW zegt
En Tesla werkt aan een kleine hatchback uitvoering, die met de iD.3 moet concurreren.