De ID.3 en ID.4 moesten het eerst nog zonder Over-the-air-updates doen, maar nu is Volkswagen eindelijk zover.
Dat je auto de volgende ochtend opeens meer kan dan de avond ervoor: een jaar of tien geleden klonk dit nog heel futuristisch. Vandaag de dag is het echter de realiteit. Althans, als je Tesla-rijder bent. Er volgen echter steeds meer merken. Ook Volkswagen, een van de grootste rivalen van Tesla op EV-gebied is nu zover.
Nu kan het zijn dat je als trotse ID.3-bezitter maanden geleden al de eerste Over-the-air update hebt gehad. In juli begon Volkswagen namelijk met de leden van de ‘First Movers Club’. In Nederland ging het echter maar om zo’n 280 man. Daarnaast was deze update nog niet voor de ID.4 beschikbaar.
Vanaf vandaag is dat echter anders: de Over-the-air-updates zijn nu voor álle Volkswagen ID.3- en ID.4-rijders beschikbaar. First Mover of geen First Mover. De eerste update is ‘ID Software 2.3.’ Dit is de update die de leden van de Vroege Vogel-club al in juli kregen.
Wat houdt deze update precies in? Nou, het ID.Light (de lichtbalk die onder voorruit zit) biedt nu bijvoorbeeld “intuïtieve ondersteuning” voor energiebesparend rijden. Dat had je vast niet gemist, maar wie weet rijdt je straks opeens een stuk efficiënter. Waar je wellicht meer aan hebt: de camera herkent nu sneller motorrijders en andere weggebruikers. En zo zijn er nog wat kleine verbeteringen her en der.
Dergelijke updates zullen er dus regelmatig komen. Ongeveer elke twaalf weken, aldus Volkswagen. Dat komt dus neer op vier keer per jaar. We hebben het dan over de gratis updates. Daarnaast komen er uiteraard ook nog updates beschikbaar waar je wél de portemonnee voor moet trekken. Op termijn zou je op die manier ook verbeterde accuprestaties kunnen krijgen of gedeeltelijk autonoom rijden. Kortom: je kunt je steeds meer een Tesla-rijder voelen in je Volkswagen ID.3 of ID.4.
lars zegt
Dan heb ik toch liever een Tesla dan een buggy vw
mvdbosch zegt
@lars: wat een lachertje…. om de 12 weken updates en dan mag je misschien nog betalen ook :D
O plaat zegt
Bij een Buggy VW denk ik aan dit https://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-volkswagen-buggy-on-hold-72733
Charles Taycan 4S zegt
Is idd handig die OTA updates!😉👍
wesley zegt
Dan kan je auto de volgende ochtend dus ook slechter zijn, want updates zijn niet altijd beter: iPhones werden/worden ook niet altijd beter van de updates…
Pascal zegt
Zo da’s een oud verhaal zeg…. Je refereert aan een iPhone 6s update die om de batterij te sparen de performance iets terugbracht. Daar is Apple al vele jaren terug voor op de vingers getikt (terecht ook) . De algemene regel in softwareland is toch echt dat updates voor verbetering zorgen.
koeberg zegt
De algemene regel in softwareland is dat updates voor nieuwe functionaliteit zorgen. Krijgt je processor nog meer te doen en op een bepaald moment kan je oude hardware het gewoon niet meer bijbenen.
wesley zegt
Eerlijk gezegd refereerde ik aan de iPhone 3G, want het is niet enkel met een iPhone toestel gebeurd… gaat trouwens ook weleens mis bij Android. Vaak genoeg in nieuws geweest, dat een update voor problemen zorgde.
Bella Macchina zegt
Verwacht dat het systeem vroeg of laat gehackt wordt en dat je Bitcoins mag bovenhalen voor de oplossing.
Sempiternal zegt
@bellamacchina Tesla biedt het al aan sinds 2012. Hoe vaak is dat “hack scenario” in de afgelopen 9 jaar voor gekomen ?
Pascal zegt
Staan je laptop, smartphone en smart tv ook al Bitcoins te minen dan? Die zijn immers ook permanent met internet verbonden.
Pascal zegt
Slechts 9 jaar later dan Tesla: Welcome to the party VW! Nu al benieuwd welke toffe updates we gaan zien op dat kleine schermpje met die trage processor.
macchina zegt
@Pascal: of die voorruit vullende head up display met augmented reality. Ik vind tesla geweldig, maar dat display icm head up is wel super gaaf gedaan van VW (had het laatst in een Audi Q4, ga er vanuit dat het praktisch hetzelfde is bij VW).
Pascal zegt
@macchina absoluut mee eens, een heads-up display is precies wat er nog mist in de Model 3/Y.
marcomanta zegt
Voor mij geen VW meer, genoeg motor ellende gehad met de T5 bus, met 180.000 km motor versleten en voor die tijd al mega olie verbruik, 1 tot 1,5 liter op 1000 km, dat was binnen de tolerantie zei men. Ja dat is geen EV, maar voordat ik mij weer begin te ergeren aan het merk, laat ik het hierbij.
eelco74 zegt
Bij het lezen van de kop dacht ik even dat bij de ID modellen de auto tesliaans in elkaar gezet zou zijn en dat fabrieks-af geen enkele deur netjes afgehangen werd.
mt03 zegt
@eelco74: dat zeg je nu. Maar ik moet zeggen dat er al aardig wat begint te rammelen in m’n id3 zoals deurpanelen en dakhemel. Ik heb ook een Tesla. Gek genoeg geen rammel. Maar trouwens ook geen rare naden. Dus ja praktijk versus napapegaaien
Pascal zegt
Zelfde verhaal hier. In m’n BMW F30 had ik rammeltjes, technische en elektrische problemen. Verder heerlijke auto, daar niet van. Maar m’n Model 3 is net zo’n “uitzondering” als de jouwe. Gewoon nette carrosserie naden, het interieur zit buitengewoon strak in elkaar en er is nergens een piepje of kraakje te bekennen. Het enige wat ik aan de hele auto heb kunnen ontdekken is een rubbertje bij de passagiersdeur wat iets netter gemonteerd had kunnen worden.
piston zegt
Nooit 1 probleem gehad in mijn 25-jarige BMW carrière. Met Tesla 3 daarentegen… niet uitklappende buitenspiegels, afwerking van A-stijl dat er afvalt, rammelgeluiden in het dashboard, piepgeluiden in middenconsole, radio die soms pas na 5 minuten werkt, enz.. Ellendige bak dus
Pascal zegt
Dan heb je helaas een maandagmorgen model te pakken. Bij BMW heb je dan wel mazzel tot nu toe. De problemen die ik met de pingelsensor in de F30 had, en de losse kettingspanners en het kapotte vliegwiel van de dieselmotor in de E87 bij BMW, waren destijds welbekende issues. (desondanks ben ik nog steeds BMW-fan, maar dat geheel terzijde)
Sempiternal zegt
@pascal vergeet die interieurdelen niet. Kraakte als de neten bij koud weer.
autorijdert zegt
Dat soort problemen heb ik bij spliksplinternieuwe Mercedessen gezien.
Dus niet echt veelzeggend.
Sempiternal zegt
@mt03 Same here. 0 problemen. 0 kraakjes. 100% tevreden
wimof zegt
Ik denk dat een VW koper helemaal geen Tesla wil, mijzelf voorop.
Pascal zegt
Hangt mij bij dat je hier weleens vertelde dat je zelf in de automotive werkzaam bent, was het niet zelfs voor VAG? Zo ja, dan is je mening natuurlijk prima, alleen niet geheel ongekleurd.
misterBo zegt
maak het nu niet te spannend…ik heb een Model D gehad en de updates variëren van verandering van lettertype tot andere schermindeling. Veel journalisten willen het doen voorkomen “of je ineens een andere auto hebt” …..dat valt allemaal wel mee
Pascal zegt
Met de Model 3 heb ik inmiddels meer PK’s, meer range, nieuwe apps, nieuwe functies, verbeteringen van bestaande functies en vele autopilot updates achter de rug binnen 2 jaar tijd. “ineens een hele andere auto” is inderdaad een beetje overdreven, maar er gebeurt genoeg!