Het bijna duivels uitziende McLaren Technology Center, het hoofdkwartier van het merk, gaat in de verkoop. Maar er is meer.
Je kunt vinden wat je wil van McLaren, maar hun hoofdkwartier is bijna objectief schitterend. In het McLaren Technology Center, zoals het bekend staat, in Woking worden de McLarens ontwikkeld en gebouwd. Het gigantische gebouw staat bekend om de ronde vorm met een lange oprit richting de ingang, waar grote glazen wanden een mooie lichtinval geven naar de grote lobby. Die lobby, maar ook de oprit en het grote ‘meer’ wat erbij hoort, vormen vaak het decor voor onthullingen van het merk. Naast een scala aan historische McLarens die te zien zijn. Het is gewoon een mooi gebouw.
Geldtekort
Het is helaas ook een duur gebouw. Het gebouw werd aan het begin van de jaren ’00 neergezet en geopend en is nog steeds hypermodern. Dat heeft het nodige gekost en kost nog steeds het nodige om te onderhouden. McLaren verkeert sinds de coronacrisis in zwaar weer. Ook de lening van een Bahreinse bank was kennelijk niet goed genoeg. Er moet meer actie ondernomen worden.
MTC in de verkoop
City A.M. meldt daarom dat het hoofdkwartier van McLaren in de verkoop gaat. Het McLaren Technology Center kan het merk 200 miljoen pond opleveren. Zonde: het is in de autowereld een iconisch gebouw. De Fast & Furious-reeks heeft het gebouw meermaals gebruikt in films, in de nieuwste film Hobbs and Shaw was het gebouw de setting voor de schurk zijn onderkomen. Dat lijkt dus allemaal in andere handen te komen. Jammer!
Niet getreurd
Toch zit het anders in elkaar, waardoor de verkoop van het hoofdkwartier niet het einde voor McLaren haar fabriek betekent. Hun idee is een sale-and-leaseback-strategie. Oftewel: de nieuwe eigenaar geeft McLaren 200 miljoen, McLaren betaalt het terug in leasebedragen. In andere woorden: McLaren kan het gebouw gebruiken, maar bezit het niet meer. Dat moet een waterdicht contract zijn. De meeste Britse sportwagens beginnen in een schuur in Devon, het is voor McLaren te hopen dat zij daar juist niet eindigen alvorens hun naam enkel nog genoemd wordt in opa’s bedverhalen.
Nood breekt ‘wet’
McLaren is sowieso met gekke dingen bezig sinds ze echt geld tekort hebben. Het verhaal van de reeds verpande auto’s die idealiter weer verpand moesten worden, een lastig verhaal. Het is te hopen dat ze er weer bovenop komen.
jorden zegt
Ik wil wel een stukje McLaren fabriek kopen. Een keer per jaar een rondleiding en wat F1 races bezoeken op uitnodiging als dividend! Waar kan ik inschrijven?
alper zegt
@jorden: dat is ook de toekomst. Bezit vastleggen op de blockchain middels smart contracts. Ieder een “stukje” eigenaar. Tokenizen die handel?
ahaaa zegt
@alper: niks toekomstigs aan hoor. In de huidige wereld noemen wij een soort gelijk verschijnsel aandelen kopen?
In ruil voor een beetje geld krijg je een stukje van een bedrijf of vastgoed portfolio.
Maar snap eigenlijk niet dat McLaren zoiets niet op zet. Welke McLaren fan zou niet willen zeggen dat die een stukje van McLaren bezit (geef ze een stuk carbon of iets dergelijks waar dit op staat).
Denk dat ze op deze manier veel meer geld op zouden kunnen halen bij fans en deze dan ook nog eens loyalere fans zullen worden.
ty5500 zegt
Een sale and leaseback, ze moeten echt wel wanhopig beginnen worden. Ik vind het niet leuk.
mark997gt3 zegt
@ty5500: idd. Allemaal korte termijn visie. Als iemand anders er winst op kan maken dan kan je het dus beter zelf houden. Je ziet het nu in de Coronacrisis. Bedrijven met weinig eigen vermogen, waarbij alles gehuurd of geleased wordt hebben hoge kosten en vallen als eerste om. Beetje ouderwets zaken doen is zo slecht nog niet. Zorg er als bedrijf voor dat belangrijke zaken als grond enpanden in ieder geval deels van jezelf zijn.
b088y zegt
@mark997gt3: Ligt helemaal aan soort bedrijf. Waarom zou je je vermogen vast willen zetten in assets? Maakt je bedrijf ook niet heel flexibel, bijvoorbeeld als je een deel van het bedrijf wil overplaatsen naar het buitenland.
Ook leuk als je nu een kantoor hebt met plaats voor 1000fte (waarbij nu bekend word dat 500fte thuis blijft werken).
Onehp zegt
Gewoon huishouden in het papierwerk met de beschikbare middelen, niks aan de hand.
lekbak zegt
@Onehp: wel iets aan de hand. Deze actie betekent dat alle veerkracht inmiddels uit het bedrijf is. Dit is namelijk niet iets wat je wilt doen als je een lange termijn visie hebt.
W115 zegt
Britten en automobiele winstgevendheid…
z4coupe30si zegt
@w115: Britten en winstgevendheid…
SpiderIV zegt
Dat is niet een ongebruikelijke actie om de schulden last in 1 keer fors terug te brengen.
Natuurlijk niet uit weelde maar wordt meer gedaan.
poes zegt
@spideriv: true, maar dit is wel een erg op de korte termijn gerichte actie. Daarbij, hoeveel is zo’n pand nou waard? Het is heel specifiek. Daar vind je niet zo snel een nieuwe huurder voor, in het geval McLaren alsnog omvalt.
b088y zegt
200 miljoen
SpiderIV zegt
@poes Eens maar die kat (poes) in het nauw heeft soms weinig keuze. Waarde van dit soort specifieke moderne kastelen is natuurlijk heel lastig maar in ieder geval de gronden en terreinen zijn goed te waarderen. Blijft dan nog een (fors) deel van de waarde zijnde dat moderne kasteel.
En waarde houdt natuurlijk verband met de huurprijs die McLaren gaat betalen.
Koper in dit soort situaties is vaak al op een bepaalde manier betrokken bij het bedrijf of een partij die de centen heeft liggen en het gewoon leuk vindt dat hij/zij kan zeggen “dat heb ik ook”. (het is een klein wereldje …. ene Stroll ;-) )
chrisvis zegt
@spideriv: net de Belgische regering onder Verhofstadt…die heeft zo een kunstmatige ingrepen ook uitgehaald met gebouwen van de Belgische staat….
rolov zegt
@chrisvis: verschillende voetbal stadions in Nederland ook
MaartenD zegt
Totaal niet interessant stuk vastgoed. Mooi gebouw, zeker, maar als McLaren omvalt is het praktisch onmogelijk een nieuwe huurder te vinden in dit grote gebouw in het kleine Woking…
sonnybonds zegt
ja daarom denk ik ook niet dat het 200 miljoen waard is. beetje overpriced. Wel jammer voor McLaren.
toniominestrone zegt
Het is allemaal begonnen met de hoogmoed van ene meneer Dennis, met project 4 heeft hij goede zaken gedaan en Mc Laren uit het slop getrokken, het is fout gegaan toen er meer aandacht naar productie auto’s ging dan naar de race afdeling, het moest allemaal groot,groter,grootst.
breakingpoint zegt
Dat is wat de Belgische staat ook gedaan heeft met een groot aantal overheidsgebouwen. De financiële toren in Brussel voor 300 miljoen verkocht. Het was 3x zoveel waard. Getuige de verkoop door de Nederlandse investeringsgroep aan een Zuid-Koreaanse een paar jaar later. Voor 1.2 miljard. Terwijl betaalt de overheid fluitend de huursom van 60 miljoen euro per jaar. Kers op de taart: het huurcontract lag vast voor 33 jaar. De huurprijs wordt ook nog eens automatisch geïndexeerd. Uiteraard stonden er aasgieren te springen. De verkoop was de dag voor de laatste dag van de begroting gedaan. Zo heb je geen onderhandelpositie. Iedereen weet dat je geld nodig hebt. Ik wil maar zeggen: dit is écht geen goed nieuws voor McLaren. Triest…
jensoffbutton zegt
Voordat ik je reactie las, zat ik met hetzelfde in m’n hoofd. De situatie is wel licht verschillend omdat hierbij het gebouw iconisch is, maar de locatie minder gegeerd is. Maar toch zal de investeerder een huurovereenkomst willen waarbij hij pakweg na 10-15 max. zijn investering terug heeft en Mclaren er op lange termijn een slechte deal heeft mee gedaan. Bijgevolg zie ik ze dan ook binnenkort vertrekken uit dit gebouw, want de aandeelhouders gaan ook wel op termijn denken ‘die grauwe schuur wat verderop heeft evenveel m² en kost de helft aan huur”
breakingpoint zegt
Ja, de situatie is anders. Maar helaas voor McLaren erg gelijkaardig. Daarbij komt trouwens ook nog dat er 9 miljoen euro smeergeld werd betaald, dit is bevestigd door overheidsdocumenten. Maar er is nooit een officieel onderzoek naar de verdachten gedaan.
pomoek zegt
Norman Foster was de architect. Voor die dat willen weten. Maar die wisten het al.
Het gekke is dat de problemen bij McLaren in de F1 volkomen worden genegeerd. Toch wel een interessante vraag die je kan stellen aan Norris, Sainz of Ricciardo.
reset zegt
Zo begon het ook met V&D….
iz_person zegt
In het begin van de jaren ´00. Gaat Sinterklaas daar wonen als ik mag vragen?
C220AMG zegt
Het is inderdaad een geweldig gebouw, niet alleen van buiten maar ook van binnen is het een bijna steriele omgeving. Ik ben er vorig jaar geweest en ik ben er nog steeds van onder de indruk. Voor de gene die si interessant vinden; Middels verschillende kleine glazen ingangen (niet aan de water zijde) kun je het gebouw in. Je loopt dan via een wenteltrap naar beneden om vervolgens door een witte hoogglans tunnel richting de lobby te lopen, deze betreed je vervolgens via een ronde glazen lift die je langs enkele auto’s voert. Ik belande destijds op de 1e verdieping welke bestaat uit een hangende constructie van looppaden waardoor je mooi naar beneden kunt kijken op de uitgestalde auto’s. Geweldig mooi, maar zoals nu blijkt, ook erg duur.
rikv99 zegt
Ik ga even vloeken in de kerk, of in het MTC… maar mclaren heeft gewoon een SUV of goedkope sportwagen (lees: alfa 4C, porsche boxster) nodig. ze hebben om moment gewoon te weinig volume op moment. Denk dat Lamborghini met de Urus het voorbeeld is van een succes wat een merk gaat redden.
berlinetta zegt
Het verschil is alleen dat Lamborghini is gered door Audi en vervolgens in de schappen van Audi mocht graaien om een SUV te bouwen (op basis van een SUV-platform van Audi). Die mogelijkheden heeft McLaren niet.
berlinetta zegt
Niet zo heel raar dit. In het bedrijfsleven komt dit heel vaak voor. Op die manier maak je kapitaal vrij dat je kan investeren ipv dat je het in het pand laat zitten. Natuurlijk is het wel een teken aan de wand van de financiële situatie van McLaren die toch al slecht is, maar het is ook niks vreemds.
iphonistvongates zegt
Een gebouw + waterpartij in de vorm van het yin-yangsymbool…. ik voorspel dat de mogelijke kopers van chinese afkomst zullen zijn of een Larry Ellison.
goodvibrations zegt
Ok… Welke, door hun overheid gesubsidieerde, Chinese partij staat op met een wurg contract? Niet betalen.. –> eigenaarschap in Chinese handen…
Dutchdriftking zegt
Zou toch doodzonde zijn als Mclaren langzaam maar zeker de ondergang tegemoet gaat….