Althans, Ian Callum mag mee werken aan een hypercar met F1-motor.
Een van de grootste designhelden van de moderne autohistorie moet wel Ian Callum zijn. De Britse designergoeroe heeft nauwelijks een mispeer gemaakt. Dat is bijzonder knap. Mooie auto’s ontwerpen is namelijk bijzonder lastig. Niet zozeer omdat we niet weten wat mooi is, maar een ontwerp moet aan enorm veel eisen voldoen. Mooi is slechts bijzaak, temeer een fraaie auto geen garantie is voor succes.
Na periodes bij Jaguar en Aston Martin is Callum een tijdje geleden voor zichzelf begonnen. Collega @RubenPriest wist vorige maand nog te melden dat Ian Callum met een nieuwe automerk bezig is, ‘Ava‘. Daar komt nu een nieuw project bij: Kincsem.
Kincsem
Nu is het niet zo dat Callum directeur wordt voor al deze nieuwe merken. Bij Ava werd zijn designbureau ingehuurd door Peter Brock en met Kincsem is dat niet anders. Daar werd Callum’s bureau ook ingehuurd. Ditmaal gaat het om een hypercar met Formule 1-techniek.
De Kincsem Hyper-GT moet in gelimiteerde oplage gebouwd gaan worden. Slechts 54 stuks zullen de fabriekspoorten in Engeland verlaten. Dat ’54’ is niet toevallig. Kincsem is vernoemd naar het klaarblijkelijk legendarische racepaard uit 1870. Het Hongaarse paard verscheen aan 54 starts en won 54 races. De Hamilton onder paardjes, zeg maar.
Formule 1 motor
Het is de bedoeling dat de auto een daadwerkelijke Formule 1-motor gaat krijgen. Dus echt met een V6 turbo en elektromotor. Er gaan geruchten dat het ontwerp c.q. het idee van de Jaguar CX-75 gebruikt gaan worden. De eerste exemplaren moeten afgeleverd worden in 2023.
Uiteraard is er ook slecht nieuws, want dit hypercarmerk heeft nu al aangegeven dat er ook een SUV aan zit te komen. Dus nog voordat we het als een puristisch hypermerk kunnen bestempelen, zullen ze hun ziel al gaan verkopen aan de SUV-duivel! Als doekje voor het bloeden maakt deze SUV gebruik van dezelfde aandrijflijn.
Meer lezen? Dit zijn de 12 meest belangrijke Ian Callum ontwerpen!
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt! –
OT: heel gaaf. Hoop voor de eigenaren wel dat de motor wat langer meegaat dan 5 race-afstanden.
tjorque zegt
De gemiddelde HyperCar doet minder km’s in een mensenleven dan een F1 in een heel seizoen. Dat kan dus nog meevallen… 😂
maarteno zegt
Ze zijn al 5 jaar bezig? Althans Mercedes AMG doet er al een tijdje over om de aandrijflijn geschikt te krijgen en nu gaat een start-up het zo even doen….geloof er nog weinig van.
alfapeter zegt
Maak er dan wel een pre 2005 F1-motor van.
kniesoor zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
theblazerunner zegt
@amghans: -edit: nutteloze bijdrage-
geen1234 zegt
Praktisch alle bijdragen hier zijn nutteloos, dus waarom censureren.
Robert zegt
Een SUV met een Formule 1 aandrijflijn. Een soort van waardige opvolger van de Lamborghini LM002 dus. Zo eentje die dus de Urus, de Bentayga, de Cullinan, de Cayenne en nog wat Amerikaanse modellen op een hoop moet rijden. Pittige uitdaging.
itiswhatitis zegt
Zo zonde dat de cx-75 nooit in productie is gegaan. Zou eerder geweest zijn dan de P1 en de andere twee rivalen… Had Jaguar denk ik veel marketingwaarde uit kunnen halen.
kennone zegt
Stiekem hoop je dan op zo’n hoog toerige V12, V10 of in het slechtste geval V8. En ja dan blijkt het nog slechter te kunnen dan het slechtste geval..
a3aan zegt
Een SUV met een Formule 1 aandrijflijn? Wie bedenkt dat soort waanzin.
Het enige positieve daaraan zou zijn dat er een auto met F1 aandrijflijn daadwerkelijk geproduceerd en geleverd zal worden. Laten we hopen dat het Kincsem dat nooit lukt.
Edge zegt
Eerst zien dan geloven. Een hybride V6 maakt nog geen F1 aandrijflijn. Daarbij… Als zelfs Mercedes al grootste moeite heeft om een echte F1 aandrijflijn in een straatauto te krijgen, wat maakt het dan aannemelijk dat een nieuw bedrijf zonder enige ervaring dat wel kan?
frank2b zegt
Ian, Callum An!
kenner zegt
Espace F1. Klaar.
joosstra zegt
Als dit merk vernoemd is naar een paard, dan is het niet te hopen dat de hypercar die ze gaan maken slechts de beschikking heeft over 1 PK.
vacano zegt
Dromen zijn bedrog