De Duitse auto-industrie laat zijn tanden zien in de strijd tegen Chinese kopieën van hun modellen. Mercedes-Benz liet eerder weten niet blij te zijn met de Chinese Smart-kloon, maar verbond hier geen concrete actie aan. Nu laten BMW en Daimler weten juridische stappen te ondernemen als Chinese autokopieën op de IAA in Frankfurt worden tentoongesteld.
De pijlen worden gericht op klonen van de BMW X5 (CEO), Toyota RAV4 (UFO) en de Smart ForTwo (Noble).
De onafhankelijke importeur China Automobile Deutschland, die vanaf oktober de verkoop wil starten, zegt niet op de hoogte te zijn van bovenstaande voornemens.
Belangenorganisatie VDA (Verband der Automobilindustrie) geeft aan dat het mogelijk is om in het geval van ‘merkpiraterij’ de verwijdering van de modellen en sluiting van de stand aan te vragen. In Italië heeft BMW al juridische stappen tegen CEO genomen. Als het model er toch wordt verkocht liggen verdere rechterlijke stappen voor de hand.
Overigens liet het onderzoeksbureau J.D. Power dit weekend weten dat de Aziatische autoverkopen (23 mln) de Europese (22,7 mln) in 2009 waarschijnlijk voor het eerst overtreffen. China draagt hiertoe bij met een jaarlijkse groei van 12% (via amw).
Brutus zegt
Heel netjes.. gelijk invoeren..
Die gasten komen tegenwoordig echt overal mee weg
RA999 zegt
Lang leve intellectueel eigendom! :P
NLX zegt
Is die auto op de 2e en 3e foto nou de nep smart? zoveel lijkt hij er nou ook weer niet op. Trouwens vrij logisch dat Mercedes-Benz wint, is een Duits bedrijf, dus daar verdient de overheid lekker aan, aan die neppers vrijwel niks.
Jandepandaman zegt
Oh ik dacht na het begin van dit stukje eventjes dat het een verhaal van gelijke munt zou worden en dat de Duitsers nu Chinese produkten zouden gaan kopieëren en te goedkoop op de Chinese markt zouden gaan zetten… HAHA— Chinese eetstokjes en telramen tegen bodemprijzen gemaakt door BMW/AUDI/MB/… om de Chinese markt mee te verzadigen…!
RA999 zegt
@NLX
nee, de 1e is de nep-Smart. Is goed gekopieerd hè?
NLX zegt
huh? maar er zaten toch 4 zitplaatsen in als het goed is? Ik wist dat Chinezen klein waren, maar dit gaat wel wat ver. En wat zijn die andere 2 dan voor autos
RA999 zegt
@NLX
de nep-RAV4 en de nep-X5. Je kan ook gewoon de tekst lezen en op de linkjes drukken ;)
Suspic1ous zegt
dit soort vormen van piraterij moeten meteen worden aangepakt. Deze imitatierommel zorgt vaak alleen maar voor onveilige situaties. Meteen alle advocaten die je hebt erop gooien. gaan die chinezen vanzelf kapot aan de proceskosten.
Jeroen zegt
@ NLX volgens mij heb jij bedrijpend lezen overgeslagen op de basisschool ;)
Scheelt weer ruimte op de IAA kunnen ze wel beter gebruiken dan dat schroot uit Azië neer te zetten.
lincoln zegt
ha ha ha ha de chinezen handel aanpakken ha ha ha ha .. maar thuis hebben jullie allemaal wel een nep lacoste,ray-ban,cartier of weet ik wat , in ieder geval iets.
on-topic .. ha ha ha ha de chineese industrie aanpakken ha ha ha ha ha advocaten op af sturen ha ha ha ha..
Ken Speed Fan zegt
@ lincoln
nee ik draag alleen echte merkkleding ;) , jij misschien wel ik weet het niet :)
On-topic : duitsers winnen ( helaas ) toch , geef de chinezen toch een kans ;)
bas zegt
groot gelijk, wegwezen met die nutteloze bijdrage aan de autoindustrie.
lincoln zegt
@Ken Speed Fan .. zo zo echte merkkleding .. never under-estimate the dick-head market.
kenneth zegt
@lincoln
Nee, ik heb thuis niets liggen wat nep is en ik ben waarschijnlijk niet de enigste.
Je hebt gelijk als je zegt dat het afsturen van advocaten niets helpt, in een vrijemarkteconomie beslist de consument! en als ik de comments lees zijn er maar weinig consumenten op autoblog die een auto van Chinese makelij prefereren.
lincoln zegt
@kenneth .. ach .. de nederlandse afzet markt voor auto,s stelt ook geen reet voor .. die verkopen ze wel in azie .. laten we er van uit gaan dat iedereen die hier reageerd een computer heeft .. voila , made in china.
XP zegt
Opzouten met dat gedoe, hoe ongeloofelijk inspiratieloos moet je zijn. En toch ben ik zeker dat, moest het ooit op de europese markt komen, er sufferds zijn die het maar al te graag aanschaffen. Veiligheid (en kwaliteit) is iets wat velen achterwege laten als ze er zo goedkoper van af komen.
Het is uiteindelijk profiteren van het success van andere merken, beetje zoals bloedzuigers.
FlorisFerrari zegt
Sorry hoor maar ook geen nep merkkleding voor mij. :P
johantuning zegt
whaha loop ff lekker stoer te doen over merkkleding, kost ja toch nix…
ontopic:
laat die stomme chinezen zelf eens met ideeen komen…
ze hebben heus goede dingen gemaakt wil ik niets van zeggen.
maar dit kan natuurlijk niet…
vooral die smirt,,, die is gewoon precies hetzelfde qua uiterlijk..
Supermug zegt
Ze zijn eindelijk wakker geworden in de strijd tegen Chineese producten.
Dat ze auto’s (eigenlijk alles) gewoon klonen zonder rechten te betalen kan gewoonweg niet. Nu worden crashtests uitgebreid in de media gepubliceerd.
Maar ook op vlak van Chinese kleding is er heel wat kritiek ivm gevaarlijke giftige stoffen wat erin verwerkt zijn.
En Chinese speelgoed is ook al niet gezond voor ons nageslacht.
Zo moeten we de Chinese mafia proberen klein te krijgen voor ze onze economie ondermijnen.
DeAutogids.nl zegt
Maar een verbod op de IAA is dat actie? Rechtzaken durven ze niet aan, zie maar het debacle tussen Chery en GM. Men is veel te bang om een marktaandeel (lees verkopen) te verliezen.
Bender zegt
Zozo iedereen zit hoog in de boom. Ik ga er van uit dat iedereen hier een legale Windows kopie heeft? En al zijn spelletjes netjes in de winkel koopt? Oh en al die MP3’tje en DIVX films zijn natuurlijk ook allemaal van een eerlijk gekochte cd/dvd geript…
bmw zegt
groot gelijk dat die fabrikanten aangepakt worden. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een eigen model te ontwerpen dat in Europa toch aanslaat? Huur desnoods een Italiaan in?
R. zegt
NET GOED!!
luwek zegt
@ iedereen die zeurt over al die chinese dingen die we in huis hebben… ze zijn gemaakt in china, maar dingen als pc’s enzo worden volgens mij gewoon in japan of amerika ontwikkeld. Hit me if i’m wrong=)
kenneth zegt
@lincoln
wederom heb je voor een deel gelijk, de Europese markt zal op mondiaal niveau niet zo veel meer voorstellen. echter, steeds meer multinationals vertrekken uit China vanwege klonen en uit de pan rijzende loonkosten. het opzetten van een merk is 1 maar het laten uitgroeien tot een brand vergt veel meer en ik ben eigenlijk wel benieuwd of de Chinezen, wanneer hun markt verzadigd is, nog steeds als fabriek voor de wereld zullen fungeren en of ze tegen die tijd wel een echte brand hebben gecreeerd. de concurrentie ligt op de loer (india, vietnam…enz) wat betreft de lage loonkosten en met oppervlakkig klonen ga je niet vooruit.
we zullen zien!
lincoln zegt
@kenneth .. consumenten zijn noooooooit verzadigd .. ik denk ook dat chinezen auto,s als een korte termijn wegwerpproduct zien .. in zo,n zelfde fabriek kan je ook ladders of koelkasten maken .. een merk is voor hun niet zo van belang tenzij het uit het westen komt. ..
maar inderdaad ook china kent concurentie.
kenneth zegt
@lincoln
ik bedoelde meer het volgende, tegen de tijd dat de auto van Chinese makelij dus is weggeworpen zal de concurrentie vanuit andere landen moordend zijn.
dat zal dus ook gelden voor de ladders en koelkasten die jij bedoelt. als je geen geld stopt in het innoveren en alleen maar kopieert, zoals de Chinezen dus nu doen is het binnenkort einde verhaal. een merk(voor opkomende economieen) is inderdaad niet van belang…geen usp meer van de Chinezen.
leuke discussie! en we zullen het ook gewoon niet weten…de tijd zal het leren
En voor het geval…on topic, klonen mag nie en de evt verwijdering lijkt me dus terecht
Statler&Waldorf zegt
Kijk dat die chinks goedkope kopiën maken is al niet zo chique, maar als ze dan ook nog vergeten de kreukelzones te kopieren zoals bij de Frontera/Landwind; dat is pas echt een schande he…
noobpwner zegt
Het is zeker geen begin van het eind voor de Chinezen.. Het kopieren van anderen is het begin van een leerproces voor het bouwen van kwalitatieve auto’s.
Think again: Japanners zijn ook zo begonnen..
lincoln zegt
@kenneth .. zeker een leuke discusie .. maarrrrrr… china wil in moordend tempo op de westerse kwaliteit zitten en dat gaat ze goed af .. want als je zelf al wolkenkrabbers, lange bruggen , tunnels,stadions enz. kan ontwerpen en bouwen …. china blijft een comministisch regime behouden en hebben hun planning niet als in nederland op een 4 jaars termijn maar op 80 jaar en het blijven ijverige mensen welvaart of niet…. maar de tijd zal het uitwijzen.
en gelukkig heeft niemand een glazen bol.
Mel zegt
“een verbod op de IAA”
great action
Duitse auto’s krijgen flinke problemen in the GROTE Chinese auto markt
LOL
Mel zegt
CEO lijkt op X5?
CEO
X5