Deze editie van de IAA was geen daverend succes, maar dat is niet de schuld van de beurs zelf.
Het is weer achter de rug, de Internationale Automobilausstellung, beter bekend als IAA, in Frankfurt. Dit tweejaarlijkse evenement is samen met de autoshow van Genève de belangrijkste autobeurs van elk jaar. In Frankfurt staan meestal de Duitse automerken centraal en dat is één reden waarom de beurs van dit jaar ’tegenviel’: de lijst met afzeggingen. Er was slechts een handjevol niet-Duitse automerken wat aanwezig was op de IAA dit jaar. De opkomst van de Duitse merken en concerns was verder ook niet daverend, wat de lezers – gezien de reacties op dit artikel – met ons eens zijn.
Het Verband der Automobilindustrie (VDA), de organisatie achter de IAA, presenteert de cijfers en is verrassend optimistisch. Dat is de draai die je eraan geeft, de harde cijfers liegen er niet om. Ter context: in 2015 kwamen er in totaal 931.700 mensen naar de Frankfurtse autoshow en vanaf toen kelderde de interesse als een baksteen. De editie van 2017 kreeg namelijk 810.000 bezoekers en toen was er al sprake van ‘het einde’. Dat einde is dan nu écht nabij, de editie van dit jaar trok 560.000 bezoekers. VDA probeert er nog zoiets van te maken dat ‘de online- en digitale mogelijkheden nu interessanter worden dan ooit’ maar dat is de harde waarheid: door het feit dat je niet naar een beurs hoeft om nieuws te zien, maar gewoon Autoblog kan bezoeken, bieden de beurzen bijna geen interessant nieuw aspect meer. Automotive News Europe spreekt zelfs met een topman van Opel die de kans niet eens heel klein acht dat er in 2021 geen IAA komt.
Om nog maar te zwijgen over de inhoud van de beurs. De dominante positie is wederom ingenomen door GreenPeace en hun demonstraties om de auto-industrie, met name de Duitse, bewust(er) te maken van hun CO2-uitstoot. Daarnaast is één van de grote toegangswegen naar de beurs afgesloten zodat klimaatbetogers op de fiets richting de beurs konden, zo meldt NOS. Ook al stond de beurs bomvol met elektrische auto’s, veelbelovende concepts en allerlei vormen van ‘een schone toekomst’. Maar de groene activisten richten zich daar niet op. Zij richten zich op het enorme assortiment SUV’s wat er vanzelfsprekend dit jaar ook weer stond. Gezien het feit dat elektrisch rijden nog niet gemeengoed is, rijdt men nog steeds graag benzine- of dieselauto’s: voornamelijk SUV’s. Dat moet al helemaal stoppen, aldus GreenPeace.
Kortom: weinig bezoekers en het gros van de bezoekers die wél kwamen, kwamen meer om een statement te maken. Je hoeft niet meer naar de IAA te komen voor het laatste nieuws en de industrie lijkt zich dat te beseffen. Als je naar de IAA in 2019 bent geweest: het was misschien niet indrukwekkend, maar het zou wel eens de laatste keer geweest kunnen zijn.
mashell zegt
Zo, dat verwacht je niet, de doorsnee Autoblog bezoeker en Greenpeace hebben wat gemeen, ze zijn geen fan van SUV’s.
dampu020 zegt
@mashell: ik vraag me af wanneer ze op de fiets naar de haven van rotterdam gaan, was een goed beladen containerschip niet goed voor een jaar CO2 uitstoot van miljoenen auto’s?
lincoln zegt
Klimaatbetogers leven van milieuheffingen ..
Kan me niet indenken dat ze zelfs zo dom zijn ..
Jantje_555 zegt
sinds er meer en meer emotie en geruisloze elektrische hokken staan op een autoshow interesseert het me minder.
Motorgeluid van een Tesla of een Leaf is hetzelfde en wat interesseert mij nu dat een auto x aantal kilowatt uur meer heeft dan een andere
koeberg zegt
@jantje_555: Ieder z’n ding. Ik vind elektromotoren heel interessant. Ik heb me juist nooit zo verdiept in zuigers en kleppen. Ik heb denk ik meer met elektrotechniek. Tesla die één motor op de achteras zet en één op de vooras. Rivian die de motoren zelfs verwerkt in de wielen. Er liggen prachtige ontwikkelingen in het verschiet die nooit mogelijk zouden zijn met verbrandingsmotoren.
Jantje_555 zegt
@koeberg: maar toch…het geluid is zoals je RC autootje als kind
mashell zegt
@jantje_555: wat is er mis met jeugdsentiment?
Dutchdriftking zegt
Je gaat naar de beurs voor het sfeertje, niet voor het nieuws.
mashell zegt
@dutchdriftking: daarmee plaats je de beurs op dezelfde rij als een voetbalwedstrijd, een formule 1 wedstrijd, het Oktoberfest, een protest op het Malieveld of een Toppers concert.
seicilindri zegt
@mashell: een toppers concert ? Je kan ook te ver gaan he !
mashell zegt
@seicilindri: lijkt me duidelijk dat je daar niet heen gaat vanwege de hoogstaande muziek. Het moet dan wel de sfeer zijn.
throwingstars zegt
De laatste keer dat ik in Frankfurt was, had Harley-Davidson op zijn stand een grote motorfiets op een podium geplaatst met in het zadel een meisje met enorme koplampen en een drietal vierkante centimeter stof rond haar lichaam gedrapeerd. Breed glimlachend nam ze de “Buurman wat doet u nou?”-houding aan en ondertussen stonden heel wat ‘autoliefhebbers’ vooral de achterkant van de motorfiets te fotograferen.
Datzelfde jaar ook gezien: BMW had boven zijn expositiehal een echte zwevende baan aangelegd. Een of andere oude Duitse edelman mocht daar met een luid ronkende 507 een rondje rijden met – alweer – een quasi-naakte dame naast hem. Uiteraard voelde de jonkheer de aandrang om indruk te maken op het net niet minderjarige dingetje naast hem door te proberen de auto dwars te zetten in een bocht. Resultaat: een zwabberende kont (van de BMW), een maniakaal aan het stuur hoepelende jonkheer en een 507 die nét niet 5 meter lager in het publiek is geëindigd.
Toen dacht ik al bij mezelf: de wereld van de autosalons heeft een ‘lichte’ achterstand op de moderne maatschappij, die ze niet snel zal inlopen… Of dat dan negatief of positief is, moet elk voor zich uitmaken, maar feit is dat steeds minder mensen hier nog van wakker liggen.
monaco zegt
Ik was er gisteren met mijn vriendin, het is ook wel trieste bedoeling zeg. Allemaal tokkies die auto’s van 200K helemaal uit elkaar trekken. Alleen maar smerige hamburger/worst tenten en behalve Audi’s leuke concept cars was er niets spectaculairs te zien.