Als een Cerberusesque monster met ongekend veel koppen togen we afgelopen week naar Duitsland om de IAA te doorgronden. Dit zijn onze bevindingen.
Tsja, wat valt er eigenlijk nog te beleven op zo’n ouderwetse beurs in autoland anno 2019? Dat is ook wel een beetje de vraag die zich steeds meer opdringt bij elke grote beurs. Vroeger was het hét platform waar de grote jongens hun producten aan de pers en het publiek toonden, maar das war einmahl. Niet alleen voor primeurs kiezen de fabrikanten tegenwoordig liever zelf hun eigen momentje, in groten getale komen ze ook niet eens meer opdagen om potentiële klanten kennis te laten maken met hun bestaande producten.
Het lijstje met merken dat niet vertegenwoordigd was op de beurs lieten we al eerder de revue passeren, maar bij deze noemen we ze nog maar een keer. Abarth, Alpine, Alfa Romeo, Aston Martin, Cadillac, Chevrolet, Citroën, Dacia, DS Automobiles, Jeep, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Rolls-Royce, Subaru, Suzuki, Tesla, Toyota én Volvo stonden niet op de kaart. Daarmee hadden we flop nummer één bij voorbaat al te pakken. Andere flops volgen hieronder nog. Maar laten we niet meteen vol in het negatieve schieten. Eerst maar eens noemen wat ons wel kon bekoren en wat we ‘wel oké’ (lees: een tikje meh) vonden. Een bloemlezing.
Top 1: Alpina B3 Touring
Tussen al het elektrogeweld werkte deze Alpina als een verfrissend briesje na een flink stuk over de beurs benen naast noest arbeidende medejourno’s. De Alpina B3 is ‘gewoon’ weer een dikke BMW, met een dikke zes-in-lijn (462 pk) en een dikke dekoset die je eventueel ook achterwege kan laten. Voor de Alpina-haters: je kan ‘m nu ook krijgen met een andere set velgen dan de overbekende 20-spakers. Die nieuwe set lijkt dan wel weer op de velgen die Alpina ook circa vijftien jaar geleden aanbood op auto’s als de Z8. Het moet wel een beetje traditioneel blijven natuurlijk, want dat is wel zo verfrissend.
Top 2: BMW 4-serie concept
Wat een apparaat! Oké er zitten nog steeds wat veel lijntjes op, maar voor de rest is alles prima voor elkaar, met name de proporties. Kijk maar eens naar die buitengewoon korte frontoverhang. Genieten. De grille? Tsja, die is wel wat groot natuurlijk. Schokkende onthulling: ik stoor me er niet eens zo aan in dit geval. Heb je die kleine frontoverhang gezien? Wow. De kleur is trouwens ook erg stijlvol gekozen.
Top 3: Land Rover Defender
We waren bang dat Land Rover van de Defender iets teveel een SUV zoals alle andere in het eigen gamma gemaakt had. Maar in ieder geval op het oog is het toch wel een prettig apparaat geworden dat het origineel recht doet. De ‘steelies’, de kleurschema’s, het vierkante design, het achterwiel achterop: het werkt gewoon. Puik werk van Land Rover.
Top 4: de BMW X6 in Vantablack
Nóg een BMW bij de toppers? Ja, maar dan wel om de omgekeerde reden. Vantablack is de ultieme oplossing voor doorgeslagen BMW-design. Geniaal dat iemand bij BMW dit er door heeft weten te krijgen puur om Adrian van Hooydonk te trollen.
Meh 1: Porsche Taycan Turbo
Het was even twijfelen. De Taycan had ook bij de toppers kunnen staan, maar er zit een klein randje nét niet aan. Wat dat dan is? Het exterieur is oké maar net als bij veel Porsche’s die geen 911 heten een beetje generiek. Het interieur doet me qua vorm op een goede manier aan dat van de 928 denken, maar dat alles bestaat uit schermen vind ik persoonlijk een slecht idee. Tenslotte is er nog de naam ‘Turbo’. Nee. Gewoon nee.
Meh 2: Lamborghini Sián
Net als bij de Taycan geldt hier een beetje ‘ja het is wel gaaf, maar is het echt zóó gaaf? (maakt handbeweging als een visser die uitlegt hoe groot zijn vangst was)’. Wederom valt het antwoord lichtjes door naar de negatieve kant. De Sián lijkt een beetje op het resultaat van een hete nacht tussen een Diablo (de minst gave Lambo in de V12-lijn tot nu toe) en Ken Okuyama’s Kode Zero van enkele jaren geleden. Op zich zou dat best goed af kunnen lopen, maar de Sián is net voorbij de hybrid vigor geschoten en terechtgekomen op een mager zeventje. En ook deze naam is niet echt geweldig gekozen, wel? Hopelijk komt Lambo voor de échte opvolger van de Aventador met iets mooiers op de proppen.
Meh 3: Volkswagen ID.3
Ja, wat moet je erover zeggen. We weten het niet eens zo goed. En dat zegt dan eigenlijk misschien wel alles. De ID.3 is de definitie van ‘meh’. Generiek design van binnen en van buiten, specs zoals ongeveer bij elke EV…Heel warm worden we er vooralsnog niet van. Dat voorspelt niet veel goeds voor de spirituele opvolger van de Kever en de Golf, maar misschien moet de ID.3 nog groeien. Die voorouders hebben natuurlijk decennialang de tijd gehad voor hun mythevorming. Het is logisch dat de ID.3 daar nu nog niet aan kan tippen.
Meh 4: alles is elektrisch, maar de beurs loopt op die manier nog een beetje voor de muziek uit
Loop je door de hallen van de beurs dan gaan je haren recht overeind staan. Niet per se omdat je kippenvel krijgt van geweldig mooie designs op elke stand, maar meer omdat er zoveel auto’s met dikke (en minder dikke) batterijen staan dat de bliksemschichten je om de oren vliegen. Loop je dan echter naar buiten, dan zie je stinkdiesels en Golf TSI-tjes. Moeten fabrikanten dan maar gewoon op de oude weg doorgaan? Tuurlijk niet, maar voor nu is de binding tussen de beursvloer en de realiteit gevoelsmatig nog een beetje zoek.
Flop 1: al die merken die er niet waren
We hebben het al aangestipt in de intro: beurzen bloeden langzaam dood.
Flop 2: alles is SUV
Of in ieder geval bijna alles. De Chinezen. De Cupra’s. De Ford Puma. Achteraf hebben we nog even gezeten met een echte Puma voor een diepte-interview over deze ontwikkeling. Bovenstaande was diens begrijpelijke reactie. Geeuw.
Flop 3: de volledige achterban van GroenLinks is op visite gekomen
De autohaat-brigade heeft de IAA aangegrepen om in groten getale te protesteren tegen iets. Wat precies snappen we niet zo goed, want bijna de hele beurs bestond uit EV’s. Misschien was het protest gericht tegen de IAA an sich, of gewoon tegen auto’s in het algemeen. Het is allemaal wel een beetje gek. Maar goed, elk excuus is een goed excuus om een paar wegen te blokkeren met fietsen en lekker te rellen natuurlijk.
Volgens de langharige werkschuwe relschoppers zelf waren ze met 25.000 man. Volgens de politie waren het er eerder 15.000. Een ding is zeker: de lokale vegetarische slager zal een goede dag gehad hebben. Misschien kan ‘ie de winst opzij zetten om te sparen voor zo’n lekkere benzineslurpende Alpina B3…
Conclusie:
Zoals vaak wordt de beurs grotendeels bepaald door het heetste nieuws wat er te vinden is. Je kan erover twisten wat dat dan is dit jaar, maar de Taycan en ID.3 zijn waarschijnlijk wel auto’s die velen zullen noemen. Beide hebben een beetje dat ‘ja, op zich wel oké’ sfeertje om zich heen hangen. Écht wild enthousiast word je er niet direct van. Althans wij niet. Maar misschien kijken we over een aantal jaar terug en moeten we concluderen dat dit het echte ‘omslagpunt’ was voor de industrie. Ga jij een ID.3 kopen en daar op die manier aan bijdragen? Heb je nog andere meningen die je wil spuien over de beurs en het leven? Laat het weten, in de comments!
xjs678qr zegt
Hadden al een ID.3 voorbesteld. Wel leuk om’m dan eens in het echt te zien.
PunicaOase zegt
Als ik kijk wat de toppers zijn en de rest lees krijg ik het gevoel dat het een heeele matige beurs was..
osmo zegt
@punicaoase: Het was triest. Op 3u hadden we zowat alles gezien. Denk dat het beursoppervlak de helft van voorgaande jaren betrof.
Loek zegt
Ik vind de Taycan gewoon een topper. Het is gewoon een mooie invalshoek op elektrisch rijden. Ontwikkel dit door en na een tijdje heeft Porsche een mooi elektrisch gamma, kan de Cayenne uitgefaseerd worden, en kunnen we gewoon atmosferische blokken in de GT3 RS krijgen. Daarnaast vind ik hem gewoon echt mooi. Met die Exclusive velgen en donkerblauw of zwarte velgen en Guards Red was ie echt wel heel gaaf om te zien.
jaapiyo zegt
@720s: Crikey! De rooie was wel de mooiste. Ik wilde alleen auto’s die ik een 8+ zou geven bij de toppers neerzetten. Taycan is een 7.8. Moet je nog een punt aftrekken voor de naam ’turbo’, kom je uit op een 6.8. Vond ik net te weinig om met de hand over het hart te strijken.
Loek zegt
@jaapiyo: een Taycan 4S met een lager prijskaartje krijgt wat mij betreft dan een dikke 8.5 ?
xjs678qr zegt
@720s: Panamera bedoel je, vermoed ik?
Loek zegt
@xjs678qr: met de huidige ontwikkelingen gaan de SUVs er eerder uit dan de Panamera. De Cayenne heeft zijn doel als cashcow volgens mij redelijk bereikt, Porsche moet nu gaan melken in het EV-segment. Al is het maar om het signaal wat ze afgeven.
Of er moet een Cayenn-e komen.
imarinos zegt
Geen spannende beurs lijkt me, de Alpina B3 is wel gaaf.
Succes met evalueren met een Puma, zelf spreek ik liever met een Cougar af…
BaRa zegt
@imarinos: because you can A-Ford it?
imarinos zegt
@BaRa: ‘cause I’m a wild Mustang myself.
cloverleaf zegt
@imarinos: bel je toch ff een Escort?
vaakbenjetebang zegt
Het heeft even geduurd voor ik er de vinger op kon leggen, maar en profil zie ik bij de 4-serie Concept de eerste Audi A5 flink doorschemeren.
jaapiyo zegt
@vaakbenjetebang: NEEEEEHEEEEEE. Die eerste A5 had juist maar een fout in het design en dat was de forse frontoverhang.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Daarom zeg ik ook ‘doorschemeren’, het is geen kopie, maar ik zie een soort herinterpretatie – of ik denk die te zien. Lijn motorkap/dak/kofferdeksel, zogezegd.
krikke240z zegt
Top 1 is een uitgemelkte koe met een weer eens hetzelfde jasje aan. Een wonder dat er nog geen motten inzitten. Weten we ook ineens al hoe de B3 er de volgende 50 beurzen gaat uitzien. En dan vind ik ook wel dat de Taycan in het lijstje mag staan. Is tenslotte de eerste elektrische Porsche en niet de duizendste groene B3 met jaren 80 velgen. Just my opinion!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nou weet ik nog steeds niet of Lexus op de IAA aanwezig was…
vbarchetta zegt
De Diablo de minst gave V12 Lambo…? Gelukkig is iedere mening persoonlijk. Maar vind de Diablo samen met de Countach een van de mooiste V12 Lambo’s die er zijn geweest. De mooiste is natuurlijk de Miura. Persoonlijk vind ik de opvolger van de Diablo de Murcielago de minst gave V12 van Lamborghini. Samen met de Espada, echter is die wel mooi klassiek geworden…
loutervanplezier zegt
@vbarchetta: De Diablo is zeker geweldig, maar wel pas vanaf de SE30 en alles ernaar, zolang het maar een vast dak heeft, is mijn smaak en mening.
Sportauto’s en cabrio’s vind ik zelden mooi, als het een soort van Targa-achtige silhouette wordt, dan bedank ik hartelijk, dat is voor mij als, ‘ik wil wel maar kan niet’ vanwege het verlies aan stijfheid en dan heb je compromise te pakken, waar ik niet aan wil.
jaapiyo zegt
@vbarchetta: Miura – Countach (lp400) – Murcié (prelift) – Aventador – Diablo. De auto’s met motor voorin en de speciaaltjes laat ik even buiten beschouwing. Op sommige dagen zou ik de Countach voor de Miura zetten, maar die laatste is wel bloedmooi vanaf de zijkant. De Diablo is voor mij te 90s, maar de laatste versies (6.0 et cetera) zijn wel gaaf.
reactief zegt
@jaapiyo: Mijn volgorde is toch geheel anders:
Countach LP400 – Diablo 6.0 – Murciélago 1e versie – Muira -Aventador
560pk zegt
@vbarchetta: de Espada? Kijk nog eens goed..
haroldt zegt
Zag dit weekend de Cayenne coupé… Ik vind en mislukt zoals bij bijna alle suv- Couperus…
haroldt zegt
Coupè’s
str8six zegt
Vooral die korte front overhang van de 4-serie vind Ik erg goed gelukt.
BaRa zegt
Als we de eendagsvliegen eruit halen, dan blijft er maar een nieuwigheid overeind: de nieuwe Defender. En die is dan nog niet eens elektrisch. Tijd om de IAA te schrappen, lijkt me.
clubbtraxx zegt
Vond de Seat versie van de ID.3 er veel leuker uitzien als de VW.
Als ze die zo 1 op 1 uitbrengen geloof ik best dat ie het goed kan gaan doen.
quincy zegt
@clubbtraxx: Ik vind die Seat van in ieder geval buiten ook mooier dan de ID.3. Wat mij vooral aan die twee auto’s tegenvalt is het interieur qua materialen. Zeker de ID.3 heeft naar VW standaarden beduidend mindere materialen (zelfs best veel hard plastic). Zullen die fabrikanten zich dan toch verkijken op het kunnen maken van een ruime electrische auto met goede range voor een schappelijke prijs?
astra zegt
Los van de auto’s, de Alpina B3 was overigens schitterend, vond ik de grootste flop op de beurs wel de stand van BMW. Niks inspirerends, saai en de show om de Vantablack X6 sloeg nergens op en deed vooral pijn aan je ogen met die strobo’s. De stand/hal van Mercedes was daarentegen fantastisch mooi gedaan!
En van die 15.000 eco terroristen heb ik gister helemaal niks meegekregen. Ja, ik zag ‘s avonds twee van die verlopen hippie’s aan de Main zitten met een kartonnen bord ‘Dicke autos, dicke Egos’. Moest er wel om lachen, maar linkte het pas aan dat ‘protest’ toen ik in het hotel het nieuws zag…
luxaeterna zegt
Generiek design bij de ID.3???
Is de meest gedurfde auto van VW in jaaaaren.
dawid1 zegt
Aston Martin was er niet door die milieu activisten…
roberto zegt
A45 AMG?
De Alpina vind ik verrassend dik! Op een oude B12 na heeft het merk mij nooit echt kunnen bekoren, maar oogt bijzonder fraai!
De Lambo Sian vind ik verschrikkelijk lelijk, laat staan de Zuid-Koreanse naam..
roberto zegt
@roberto: oh en over de Diablo, een oranje Diablo VT 6.0 vind ik één van de prachtigste stieren die er is, maar misschien komt dat omdat ik in de jaren ‘90 ben groot geworden..
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat dit het beste (en beknopte) beursverslag is tot nu toe.
cabriohater zegt
Een beetje een saaie beurs. Wat mij betreft zit de auto-industrie zeker in Europa echt in een dieptepunt.
Qua verbrandingsmotoren zijn fabrikanten gewoon erg beperkt en komt er weinig boeiends uit.
Nu heb ik niks tegen elektrisch rijden maar als een Mini die begint bij 35.000 euro en 234km haalt volgens WLTP de toekomst is blijf ik liever in het verleden.
Nu is die Mini wel heel erg bagger want voor 31.000 heb je een Corsa E die 330km doet volgens WLTP. Maar goed voor 17.000 euro heb je een normale Corsa met een ICE. Auto’s waarmee ik niet eens mijn zus (bijvoorbeeld) aan de andere kant van het land kan bezoeken zonder bij te laden vind ik toch wel heel erg beperkt.
occasiefapper zegt
Zelf ook weer geweest dit jaar en kan me wel vinden in het artikel. Vooral het aantal merken wat heeft afgezegd viel mij er tegen. Ook Mercedes viel mij tegen, hadden vrij weinig nieuws te melden terwijl ze toch weer de grootste stand hadden op de IAA.
Hopelijk over 2 jaar hebben alle merken weer wat nieuws om mee te brengen, anders vrees ik dat de IAA ook niet lang meer zal voortbestaan.
Loek zegt
@occasiefapper: ik weet niet hoe het zat op de publieksdagen maar op de persdagen vond ik bij MB het nieuws niet tegenvallen, ik vond de manier van expositie vooral tegenvallen. Er was namelijk best wel wat nieuws: AMG A45 en CLA45, GLE Coupé, GLB, EQV, nieuwe Smarts, GLC 300e, noem het maar op, maar die stonden redelijk hutjemutje voorin de hal met zelfs nog een paar auto’s buiten de deur.
Vervolgens hebben ze de Festhalle afgehuurd waar genoeg ruimte is voor een Champions League finale en moet je trap op, trap af, linksom, rechtsom om een paar oude concepts, een paar auto’s die ook al in de hal vooraan stonden en dan als enige primeurs de ESF en de Vision EQS. Daarvoor nou zo’n mega grote hal afgehuurd?
Ik snap dat het een grappig signaal was om de grootste hal te gebruiken als de ‘hal van de toekomst’ want dat is wat je wil afgeven natuurlijk. Maar dan moet je wel leuk nieuws hebben om het op te vullen.
luxaeterna zegt
Overigens is vegetarisch zijn geen aanduiding van politiek links, ikzelf ben ook grotendeels vegetariër.
gwnbmw zegt
Meh 2: Lamborghini Sián
top gear: favoriete supercar van de beurs? de lamborghini sian…
mats106rallye zegt
Helemaal mee eens! En het moet eens afgelopen zijn met die suv’s bouw maar gewoon weer kleine hot hatches en lekkere coupes oh en mooie snelle stations ook graag!
harrie zegt
Een oubollige BMW en een SUV met een lauw & gemakkelijk retro sausje bij de toppers…
Deze editie was dus echt helemaal niks.
skinny058 zegt
@harrie: Een oubollige BMW…hahaha ik lig hier helemaal krom.
tourannetje zegt
Doe mij maar een i3 hoor, maar dan wel met 750kg trekgewicht, kan het tourannetje de deur uit.
Jantje_555 zegt
het is duidelijk dat een auto gemaakt is voor van A naar B te rijden. Buiten de Alpina e.a is er niet veel echt stuurmans of rijders auto meer lijkt het wel.
RWD of AWD, manueel, +300pk, …waar is de tijd!