We weten hoe de BMW i5 Touring eruit ziet (ja, heel erg mooi).
Het is misschien wel de auto waar iedereen in elke commentsectie en linkerbaan van de Autobahn op wacht: de BMW i5 Touring. Deze auto combineert namelijk precies wat wij willen: een ruime premium zakenauto voor de hele familie. En zoals @wouter al zei tijdens de rijtest: eentje die exceptioneel goed rijdt.
Natuurlijk, de BMW 5 Serie Touring en i5 Touring zijn een publiek geheim. Iedereen weet dat de auto eraan komt. BMW heeft ze immers al beide bevestigd. Hoe ze eruit komen te zien, dat is nog wel onduidelijk. Of beter gezegd, dat was onduidelijk. Want dankzij Wilco Blok en Cochespias hebben we namelijk de patenttekeningen van de Pamperbombers uit München.
i5 Touring
De nieuwe BMW 5 en i5 zijn puik uitziende auto’s. Je moet ‘m eventjes in het echt aanschouwen om de auto goed te kunnen waarderen. het enige dat een beetje wennen blijft, is de aflopende kofferbak. Een beetje als een dameshond die een plasje doet loopt de ruglijn af. het is niet direct lelijk, maar het doet wel wat af aan de dynamische proporties. De reden dat BMW gekozen heeft voor de achterzijde is efficiency.
Bij de i5 Touring komt deze te vervallen. Sterker nog, je ziet dat de middenlijn nu oploopt. Het geeft de auto juist een bijzonder dynamisch voorkomen.
Techniek 5 Touring
Voor de technische gegevens raadplegen we de onvolprezen ynguldyn van Bimmerpost. De BMW 5 Serie Touring komt er als 520d en 520d xDrive. De elektrische Fünfer is er als i5 eDrive40 en i5 M50 xDrive. In juli komen daar nog een paar smaakjes bij: de 530e, 530e xDrive en 540d xDrive.
Betreft de i5 Touring, precies een jaar later (juli 2025) staat er een kleine update gepland. Wat die wijzigingen betreffen, is niet bekend. Het kan zijn dat er nieuwe elektromotoren en accu’s op de planning staan, want voor een facelift lijkt het nog ietwat aan de vroege kant.
De BMW 5 Serie Touring krijgt de fabriekscode G61 mee, deze code geldt ook voor de elektrische versie. Naast de gewone 5 Serie en i5 Touring staat er óók een M5 Touring op de planning. Die krijgt als interne fabriekscode ‘G99’ mee (de gewone sedan is de G90). De M5 Touring was er als E34 en E61, maar beide keren was dat geen succes. De G99 M5 krijgt aandrijflijn van de XM mee. Dat betekent de ‘S63B44’ V8 met elektromotor. Deze leveren gezamenlijk 718 pk.
De productie start in maart 2023. De BMW 5 Touring blijft to februari 2031 in productie. Althans, dat is de planning.
Met dank aan Wilco Blok!
Oopelkadet zegt
“”De nieuwe BMW 5 en i5 zijn puik uitziende auto’s.””
Als je van zeilschip-model achtige creaties op wielen houdt, tja. Ieder zn meug. Voor mij ziet het er afzichtelijk en vooral veel te groot uit. Scania achtige proporties en dynamiek.
willeme zegt
@Oopelkadet:
Nou, nou. De Scania heeft wel ietsje minder frontoverhang:
https://s3.wheelsage.org/picture/s/scania/650_s_4_2_highline_cs20h/scania_650_s_4_2_highline_cs20h.jpeg
Maar serieus: in het echt toont ‘ie veel beter an in de plaatjes (wel een leuke configuratie uitzoeken uiteraard). En de 5 is aanzienlijk sneller en lichtvoetiger dan een Scania. Dus hopelijk hebben we je wereld weer een beetje beter kunnen maken. Alhoewel Scania’s ook tof zijn.
Oopelkadet zegt
Mijn wereld maken jullie altijd een beetje mooier maar nieuwe BMWs boven de 3-serie? Come on man. Ik stond laatst naast een X6 en die zijn groter dan mijn tuinhuisje. Jij zoekt een f31 uit zonder panodak (= ongeveer 30kg, heb flink moeten rondbellen voor dat ik dat uitgezocht had) maar deze 2300+kg I5 is puik? Jouw mening, niet de mijne. Ik ging laatst in Duitsl wat valleiweggetjes op en vooral neer en met 1700kg hadden de remmetjes en de bandjes het al erg moeilijk. (Even een btw, het is opmerkelijk en zo jammer dat een touring F31 gewoon 120 kg zwaarder dan een sedan is.)
Deze autos zijn voor de Aziatische en VS markten gemaakt, niet voor ons kleine EU landweggetjes en -markt. En het is doodzonde. Het enige wat hopelijk meer opkomt in automotvive land zijn modulaire autos die je op bestelling aan en af kan kleden.
willeme zegt
@Oopelkadett:
De technologie op het gebied van onderstel, banden en remmen zijn in de tussentijd ook verbeterd, natuurlijk. Nu zijn auto’s tegenwoordig te zwaar, dat is zo. Een BMW i5 weegt zo’n 2.100 kg overigens. Lichtere varianten zullen volgen (zijn inderdaad vaak leuker om te rijden).
Een F31 Touring is 65 kilo zwaarder dan de sedan. Gezien de hoeveelheid extra ruimte en praktisch gemak is dat het mij wel waard ;-)
Oopelkadet zegt
Bizar dat de G21 dan gewoon 125 kg verschilt met de G20. Ik twijfelde over de f31 330d upgrade maar ik heb op veel pluspunten eigenlijk wel genoeg van de vage stuurbekrachtiging. Zeker als je op de grens rijdt voel je gewoon niet wanneer je over de grens gaat. En toen ik van een 1-serie naar de f31 ging was ik minder blij hoeveel kilos die achterkant meezwaait bij hobbelige bochten. Maargoed, ik kijk naar een 330d g20 en als gewicht mijn probleem is moet ik misschien sowieso naar benzine gaan kijken. Alleen die (330) klinken zo slecht, en een 340 zuipt gewoon teveel. Eerste wereld keuzes..
rollingstoned zegt
“Maar serieus: in het echt toont ‘ie veel beter an in de plaatjes”
Als een auto op de foto niet goed uit de verf komt is het gewoon slecht/matig design.
willeme zegt
@rollingstoned:
Ja en nee. Een auto hoeft niet per se ‘mooi’ te zijn, maar moet vooral verkopen en aan alle modelijke eisen voldoen. Design evolueert ook enorm en is nu veel meer ‘driedimensionaal’ dan vroeger. In veel gevallen zijn de persplaten altijd veel te strak en klinisch.
In het echt is zo’n rode i5 M60 of 5 in Tanzanitblau echt wel een tof ding om te zien. Op die gekke achterkant na en dit is nu verholpen bij de Touring!
Overigens is niets zo persoonlijk als smaak, dus je met het hartstochtelijk oneens zijn ;-).
Allison Burgers zegt
Een mooie BMW? Dat zou wat zijn.
ffw88 zegt
Eentonig design. Niks bijzonders dus.
dedon zegt
Uhhh…. Neen
E39 was mooi.
De G30 ook wel weer. Maar dit echt niet meer.
Met de Salons en grote suv’s is BMW echt de weg kwijt.
Dutchdriftking zegt
Dat begint er op te lijken. Nu nog een Alpina kitje.
Joost zegt
Ipv “puike auto’s” was “veel minder erg dan gevreesd, maar nog steeds niets bijzonders” meer op z’n plek geweest…
Maar das mijn mening.
Ding is niet heel erg in lijn met de 7-serie. Dus die krijgt een facelift of de renders kloppen niet
vondick zegt
Ik mag aannemen dat hij er ook als 550e komt? En niet de dikke onzin van de huidige 545e alleen als sedan?
RooieRick zegt
Ehm nee.
e36thuglife zegt
Watsop met die front overhang het lijkt wel een Volvo man nu moet ik me oogbal wassen met chlor.
Stop de suffering en crash m tegen de muur met 250km u.