We wisten het namelijk al. Vorig jaar hadden we een bericht over het feit dat Ferrari de plezierigste werkgever zou zijn (zowel in Italië als in geheel Europa). Redelijk dubieus, aangezien er een paar maanden later een bericht verscheen over een staking bij het Italiaanse merk. Het is dan ook geen verrassing dat Ferrari niet meer meer terug te vinden is in het lijstje met deugdelijke werknemers.
Vorig jaar stonden Microsoft en Coca Cola op de plaatsen 2 en 3. Dat staan ze dit jaar nog steeds, de nummer 1 van 2008 is echter Google. De ranking van Ferrari is nergens meer terug te vinden. We kunnen natuurlijk speculeren over de oorzaak, maar iedereen weet dat een tevreden werknemer het belangrijkste bezit is van een bedrijf. Waarom denk je dat Google zo succesvol is? Over de arbeidsomstandigheden bij Ferrari kan ik weinig zeggen, maar ontevreden werknemers zorgen voor slechte kwaliteit producten… You have been warned!
Jos zegt
ze moete zich niet zo aanstellen, het is GVD een eer om bij het mooiste merk ter wereld te werken!
Count Herry zegt
@ Jos: dat is jou mening.
Voor mij is en ferarri even facinerend als een golf of astra. Niet dat golf of astra slechte auto’s zijn. Ferarri is gewoon opgeblazen. En hun interieur is lelijk.
Het is ook nog maar slechts de laatste tien jaar dat ze niet kapot gaan na 20 km
nun zegt
Vind ik ook Jos Ferrari is en blijft het mooiste merk voor mij, ze zouden blij moeten zijn daar te mogen werken!
VonStroke zegt
Onzin, het is juist een reden temeer om met respect te behandeld te worden. Zeker als je voor dergelijk prestigieus en rijk merk werkt.
ELB zegt
@ Jos, helemaal waar. Zelf zou ik kiezen voor Porsche, maargoed…
Maar aan de andere kant, zou jij er je hele leven willen werken terwijl je elke dag afgesnauwd wordt?
Dennis zegt
VonStroke:
Het is niet omdat het exclusieve wagens bouwt, dat het een rijk merk is :-) zie maar naar Spyker.
Toyota anyone?
TomRS6 zegt
Zulke gespecialiseerde werkplekken vragen op expertise van de werknemers.
Anders dan bij wagenfabrikanten als Toyota en Opel, word er hier veelal met de handgewerkt.
Merken als Ferrari willen het beste van het beste leveren om zo de naam te behouden, het is daarom ook belangrijk dat de werknemers hun uiterste best doen om daar een steentje aan bij te dragen.
Mooi voorbeeld, niet helemaal goed te vergelijken maar toch: Boyd Coddington’s zaak…
Kimi en Felipe zegt
In de tekst staat:”Over de arbeidsomstandigheden bij Ferrari kan ik weinig zeggen, maar ontevreden werknemers zorgen voor slechte kwaliteit producten…” Ik weet niet wie dat schrijft, maar geeeeeeeeeeeeeeeeeeen verstand van Ferrari. In de Formule 1 zet Ferrari overduidelijk de toon en de kwaliteit van de straatauto’s is het laatste deccenia gewoon goed. Punt. Wel gebouwd door zogenaamde ontevreden werknemers?????? Dit is nog niet eens een discussie waard. Jongens…….kom de volgende keer met een normaal bericht.
JPM zegt
Zo een lijstje zegt niets, leeft een beetje van de trends. Vandaag Google omdat het in is, morgen iets anders omdat dat weer in is. Zo waardeloos.
RA999 zegt
@Kimi en Felipe
Autoblogger loves Ferrari, kijk maar:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/21/column-nu-ferrari-zuigt ;)
En dan hebben we dit nog:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/20/ferrari-f599-fikt-uit
Kris zegt
Weet je wat je verdient als net afgestudeerde aan de universiteit als je gaat werken bij Ferrari? Let op: 1450 euro bruto per maand. Ik loop nu zelf stage in Italie en weet dus dat dat salaris echt klopt. Een studiegenoot van me loopt nu stage bij Ferrari in Modena voor niets. Het is, volgens Ferrari, zo’n eer dat je nul-komma-nul stagevergoeding krijgt. En nee, Italie is niet goedkoper dan Nederland. Ik woon er nu al geruime tijd en geef zeker niet minder uit aan wonen en leven, vergeleken met Nederland.
Ejay zegt
@ Kimi en Felipe, tis dat Ferrari met een mazzeltje F1 kampioen is geworden en derhalve niet de toon zet. Verder vliegt er nog wel eens een 599 om niets in de fik. Hetgeen alleen bij Peugeotjes 307 gebeurd. Wellicht dat die ook ontevreden werknermers hebben. Verder heb ik Ferrari nog nooit in de top 10 meest betrouwbare merken gezien. Porsche wel bijvoorbeeld. Die stond zelfs op 1. Niet dat ik Ferrari niks vind hoor, ik zou er zo één willen hebben, maar ik ken mooiere sportwagen die met meer liefde zijn gemaakt dan een Ferrari.
@ Count Herry, inderdaad die interieurs zijn niet moeders mooiste, maar ik vind een Ferrari toch spannender dan een Astra of Golf.
Kimi en Felipe zegt
@ra999: het ligt er maar aan wat je liefde noemt…..Voor mij is er maar één woord: passione, wat ik bijna altijd ( terecht) zal en kan verdedigen.
Kimi en Felipe zegt
@ejay: hoezo mazzeltje.. McLaren is stout geweest, niet Ferrari. Ondanks dat McLaren, die credits krijg je inderdaad, absoluut een topteam in de F1 is.
frasker zegt
@ Autoblogger
wat heb jij toch tegen Ferrari?
Trabbi zegt
Ik kan Kris alleen maar bijtreden. Vanuit info die ik krijg en werk- en vriendenkring weet ik dat je bij Ferrari als een bak str*nt behandeld wordt als werknemer.
Frits zegt
Hier staat een leuk filmpje over de ferrari fabriek. Was ook een keer op discovery uitgezonden. http://video.google.nl/videoplay?docid=2340551138694118409
Birger zegt
Ik ken iemand die bij Ferrari werkt, hij verdient inderdaad niet vrij veel, maar hij zegt dat het gewoon een passie is om bij ferrari te werken.
monza zegt
een neef van mijn zwager z”n zus en daar een broer van werkt in de catering van het formule 1 team van ferrari ,als je die verhalen hoort…ongelofelijk….echt slecht eten en niets verdienen .
Luc zegt
@ jos; wat het ook maar is, het werken erbij hoeft niet meteen perfect te zijn
Henk zegt
@monza.. zeg dan gewoon een vage kennis ;)
classic red zegt
@ “Het is ook nog maar slechts de laatste tien jaar dat ze niet kapot gaan na 20 km”
De voorzitter van de Ferrariclub van een aantal jaren geleden vertelde in een interview dat zijn 308 gt/4 (uit de jaren 70), gedurende de 40.000 km die hij er reeds mee had gereden, hem nooit in de steek had gelaten. De verhalen over de onbetrouwbaarheid van Ferrari komen steeds van mensen die er geen hebben. Mensen zonder kennis van zaken dus. Kijk eens op Ferrarichat.com. Dan kun je de ervarinegen lezen van mensen die er daadwerkelijk een (of meerdere) hebben.
PS. Alle mensen in mijn kennissenkring die bij Ferrari werken zijn zeer tevreden hoor.
Steve zegt
Heb zelf voor Ferrari-Maserati gewerkt en vond m’n bazen super! Vooral Joost…
hape zegt
Autoblogger is gewoon weer uit op heeeeeel veel reakties… diep in zijn hart vind hij Ferrari vast een heel mooi merk
hape zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Citrofiel zegt
@ hape; Slim… Elke keer de reactie net een puntje aanpassen. XD
dekster zegt
@ferrari
als Badoer niet meer tevreden is, wees niet bang om hem buiten te smijten. Ik neem met plezier over :D
Graaf H. zegt
@ Ferari fanoys
Hier is het auto-blog, voor klinisch en evewichtis autonieuws moet je bij autowereld zijn. Relativeren is een mooi talent. Ik weet wel dat Ferarri ook zijn positieve kanten heeft, maar als totaal niet fanboy vergeet ik die. En de clichés worden o zoooo uitvergroot.
Dus voor de goede vrede:
Het is ook nog maar slechts de laatste tien jaar dat ze niet kapot gaan na
200 km
Rolls heeft ook zijn negetieve punten, maar die vergeet ik dan weer, nu ja sinds het in de handen is van BWM zijn die negatieve punten verdwenen ;-p
NLX zegt
dat zuigt knetterhard voor ferrari, mag dan wel een mooi mer zijn, maar als het een slechte werkgever is zal je mij er niet zien
autoblogger zegt
@frasker: het is geen doel op zich, maar ik hoop dat mensen het waarderen dat ik kritisch ben. Op andere sites kun je lezen hoe merken van Daihatsu tot Ferrari allemaal in gelijkwaardige bewoordingen de hemel worden ingeprezen, dus als je advertorials wil lezen dan moet je daar zijn. Sommige modellen van Ferrari zijn inderdaad geweldig, andere weer niet. Ik ben dus niet iemand die zich blind staart op een merk, zoals bv Kimi en Felipe.
@hape: nee, niet bijzonder. Het is een beetje vergane glorie in mijn ogen.
RenesisHP zegt
Ehh, ik heb het vermoeden dat de werknemers bij Ferrari het minder slecht hebben, dan in de tijd dat Enzo Ferrari nog leefde. Die stond toch al niet bekend om zijn zachtaardigheid.
sebastian zegt
@ graf h.
typcursus?
Graaf H. zegt
Nee gewoon griep en geen zin om te overlezen.
hape zegt
Ach ja… hoge bomen vangen veel wind. Het is makkelijk om kritiek te geven hoewel iedereen daar natuurlijk vrij in is. Ik vind ook niet alle Ferrari modellen even mooi, smaakvol of prettig.
Omgekeerd: Ik vind van heel veel merken de meeste modellen erg lelijk/smakeloos/onplezierig, zal wel aan mij liggen
Ik denk bij Ferrari niet aan vergane glorie. Wel aan een heleboel merken die krampachtig proberen ook supersportwagens te bouwen. En met de technologie van tegenwoordig is het ook niet zo moeilijk meer om een +600pk prestatiemonster te bouwen. Dat haalt de “glorie” misschien enigszins weg bij een Porsche of Ferrari.