We zitten nog altijd in een economische crisis en bij veel bedrijven moet nog steeds ieder spreekwoordelijke dubbeltje worden omgedraaid. Soms sturen bedrijven meer dan de helft van het personeelsbestand de laan uit, of ze gaan gewoon failliet. Toch kan bezuinigen op de verkeerde dingen de beroerde financiële situatie alleen maar versterken. De marketingafdeling van Hyundai heeft begrepen dat wanneer je in deze moeilijke tijd nog wat wilt verkopen, je het juist niet kunt veroorloven om te bezuinigen op marketing.
Je moet er wel wat slimmer mee omgaan. In de Verenigde Staten -een enorme afzetmarkt voor de Koreanen- beloofde Hyundai de Amerikanen om hun nieuw aangeschafte auto terug te nemen op het moment dat men door werkloosheid niet meer aan de betalingsverplichting kan voldoen. Da’s best een risico wanneer je bedenkt dat er al honderdduizenden Amerikanen hun baan hebben verloren en de vooruitzichten nog nauwelijks beter zijn.
Hyundai heeft het voordeel dat in economisch moeilijke tijden consumenten uitwijken naar goedkopere alternatieven. De Koreansen zullen zich dan misschien niet kunnen meten met de “Duitse degelijkheid”, maar je hebt in een Hyundai relatief veel auto voor je geld.
Uit onderzoek dat Hyundai heeft uitgevoerd, blijkt dat veel Amerikanen (40 procent) momenteel erg afwachtend zijn bij de aanschaf van hun nieuwe auto, vanwege de onzekerheid over de brandstofprijzen. Nog geen jaar geleden bereikte deze een recordhoogte van meer dan 4 dollar per gallon.
Om die onzekerheid weg te nemen komt Hyundai de consument opnieuw tegemoet. Hyundai bevriest een jaar lang de brandstofprijs op 1,49 dollar per gallon. Dit geldt voor iedereen die in de periode 1 juli t/m 31 augustus in de VS een auto van het merk koopt en tot een maximum van 12.000 miles (19.200 km). Het gaat om de modellen: Accent (met uitzondering van het goedkoopste basismodel), Tiburon, Elantra, Elantra Touring, Entourage, Sonata, Azera, Santa Fe, Tucson en Veracruz.
Een slimme zet, want de Amerikaanse autoverkoop lijkt weer ietsje aan te trekken. In de maand juni werden er nog wel 27,7 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar het is wel het beste verkoopresultaat in negen maanden. In juni vonden in de Verenigde Staten ruim 860.000 auto’s een nieuwe eigenaar. (via: automotive news)
Lan_Evo zegt
Hyundai doet het de laatste tijd inderdaad erg goed op de Amerikaanse markt. Door dit soort actie’s kunnen ze (zeker in deze tijden) nog eens aardig wat meer marktaandeel krijgen. Heb trouwens berichten gehoord dat Hyundai de laatste tijd kwalitatief ook sterk aan het verbeteren is, hou je alleen nog de goedkope dashboards over, maar dat zijn die Amerikanen ondertussen wel gewend denk ik zo. ;)
Goed_Koopman zegt
Slimme zet van Hyundai, jammer alleen dat de Hyundai Coupé zo traag is. Van 0 tot 100 in 8,4 seconden, pfff…
Svensson zegt
Mooie pitbull terriër! :D
transam73 zegt
Hyundai schopt kont.
ErwinLagcher zegt
@ Svensson
Of Amstaff ;)
DIPSHIT zegt
@ Goed_Koopman
valt nog mee voor -als ik mij niet vergis- 167pk hoor?
Mijn Lexus IS-250 doet er 8,1 over en heeft een V6 met 208pk
BmwMPower zegt
Hyundai is een merk voor het gezin, onthoud dat, niet voor iemand die alleen maar Ferrari’s bezit.
Goede zet van ze, hoop dat het lukt.
Svensson zegt
@ Erwin: Kan ook!
Citrofiel zegt
En nu maar hopen dat de prijs heel hard stijgt en Hyundai in de problemen komt… :twisted: Of niet? Nee, eigenlijk is dat flauw. En de Franse merken hebben er niet eens voordeel van in de VS als Hyundai het moeilijk heeft, dus waarom zou ik het willen? :P
Hyundai neemt hiermee wel een flinke financiële gok. Als de prijzen echt hard stijgen… :| Maar ja, aandelen zijn ook een financiële gok. Spaargeld ook. Waar kan je nog naartoe met je geld?
Esprit_de_Flandre zegt
Leuke foto.
Na de eerste paar zinnen dacht ik dat het over een marketingcampagne gericht op bedrijfswagens ging. Dat zou ook wel effect hebben denk ik. Die reclame over de Genesis was wel goed, met die ‘US-auto van het jaar’.
Karel zegt
De Koreansen zullen zich dan misschien niet kunnen meten met de “Duitse degelijkheid”
Ik zou zeggen: kijk de JD Power ratings er eens op na en dan zie je dat Hyundai significant beter scoort dan bijvoorbeeld Volkswagen…
http://www.jdpower.com/autos/ratings/dependability-ratings-by-category
Piet zegt
Duitse degelijkheid tsss En die legen het af tegen japanse degelijkheid
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Goede creatieve actie!
Maarja, ze hebben dan ook de centjes om zo’n actie te houden… Neigt wel erg naar ‘klanten kopen’ dit!
Daarnaast moeten ze wel om tegen de huidige ‘buy American’ trend in te gaan!